Passat 1.9 TDi automaatti vm. 2002.
Jonkin verran olen yrittänyt etsiä foorumilta tietoa muttei täysin samankaltaisia oireita ole toistaiseksi muilta löytynyt.
Esimerkkejä mitä tekee alla. Jos jollain olisi vinkkejä.
1) Kone on täysin kylmä, hehkutuksen jälkeen saattaa lähtee kerrasta käyntiin tai joutuu starttia pyörittämään 10-20sekuntia, molemmissa tapauksissa tyhjäkäynti epätasainen ja tärisyttää mutta loppuu melkein heti kun lähtee ajamaan. Tyhjäkäynnillä kun täristää on polttoaineen kulutus normaalia isompi mittarin mukaan.Ei savuta.
2) Piuhan päässä ja lämpimänä yrittää käynnistää, ei välttämättä käynnisty ollenkaan. Jurnuttaa vain eikä edes merkkejä heräämisestä. Kun antaa koneen viilentyä esimerkiksi puolituntia, lähtee käyntiin kohdan 1) mukaisesti. Ei savuta.
3) Kun saatu käyntiin, ja ajelee esimerkiksi 5km matkan, antaa olla sammuksissa ~10min. Lähtee käyntiin kerrasta kuten pitää, eikä tärisytä. Tehoissa ei tunnu minkäänlaista vähenemisen merkkiä, kiihtyy ja kulkee kuten pitääkin.Ei savuta.
4) Kun moottori on kaikinpuolin lämmin esimerkiksi 50km moottoritieajon jälkeen, tyhjäkäynti saattaa välillä satunnaisesti ihan vähän tärisyttää. Tehoissa ei tunnu minkäänlaista vähenemisen merkkiä, kiihtyy ja kulkee kuten pitääkin. Ei savuta.
Vikakoodia pukkaa "cylinder 4 misfire". Korjaamolla arvelivat vian olevan suuttimessa/suuttimissa. Oletteko samaa mieltä? Suuttimien johtosarja on uusittu n.2vuotta sitten. Mikäli tämä on suutinvika, mistä noita peruskorjattuja suuttimia kannattaisi kysellä ja vaatiiko mimmoisen säätämisen vaihtamisen jälkeen? Uudet suuttimet tuntuvat olevan melko tyyriitä.
1.9 TDi Passat käynnistysongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Päivitys tänne vielä. Vaihtoivat viimeksi siis 1.sylinterin suuttimen josta antoi jatkuvaa vikakoodia heidän laitteillaan . Tämän jälkeen loppui lämpimänä koneen täristys ja käynnistyi huomattavasti paremmin. Mutta moottorin tärinä jatkui kun kylmänä käynnisti.
Käytin eilen samassa paikkaa huollossa, ja saivat nyt myös siitä 4.sylinterin suuttimesta vikakoodin (viimeksi ei siitä antanut mitään). Mutta vikakoodi ei ollutkaan semmoinen joka viittaisi vialliseen suuttimeen tai sähkökatkokseen vaan tuntematon. Olivat purkaneet sitten 3-4 sylinterin suuttimet pois ja huomasivat, että molempien pohjatiivisteet vuotivat.
Nyt sinne on vaihdettu tiivistesarjat jokaiseen suuttimeen ja kaikki jäljellä olevat käyntihäiriöt katosivat.
Eli kaikenkaikkiaan vikana oli 1.sylinterin rikkinäinen suutin, ja 3-4 syl. suuttimien pohjatiivisteet.
Käytin eilen samassa paikkaa huollossa, ja saivat nyt myös siitä 4.sylinterin suuttimesta vikakoodin (viimeksi ei siitä antanut mitään). Mutta vikakoodi ei ollutkaan semmoinen joka viittaisi vialliseen suuttimeen tai sähkökatkokseen vaan tuntematon. Olivat purkaneet sitten 3-4 sylinterin suuttimet pois ja huomasivat, että molempien pohjatiivisteet vuotivat.
Nyt sinne on vaihdettu tiivistesarjat jokaiseen suuttimeen ja kaikki jäljellä olevat käyntihäiriöt katosivat.
Eli kaikenkaikkiaan vikana oli 1.sylinterin rikkinäinen suutin, ja 3-4 syl. suuttimien pohjatiivisteet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa