Passat 3BG etuylätukivarren pultin irrotus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

Passat 3BG etuylätukivarren pultin irrotus

ViestiKirjoittaja DOC » 13.12.2011 20:10

Millä jesuksen vehkeellä irroitetaan ammattipaikoissa se ylätukivarsien pallonivelet kiinnittävä pitkä pultti?

Toinen irtosi koputtelemalla moskalla, toinen piti lopulta porata keskiosaltaan irti. En viitsi edes sanoa, kauanko aikaa meni.

Onko olemassa jokin prässi tms?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.12.2011 20:15

Pultin kanta poikki ja mutterimopolla mutteria kiinnipäin ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.12.2011 20:16

Hitsauspillillä punaiseksi ja jäähdyttyään pitäisi olla väljempi?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.12.2011 20:18

teoriassa joo, käytännössä ei.

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 13.12.2011 20:35

Hitsauspillillä punaiseksi ja jäähdyttyään pitäisi olla väljempi?

Pallonivelet palaa. Yritin.

Pultin kanta poikki ja mutterimopolla mutteria kiinnipäin ?

Kokeilen ensi kerralla.

Taidan käydä valtuutetussa VAG-korjaamossa urkkimassa. Niillä on pakko olla joku työkalu eli ulospuristaja tuohon.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.12.2011 20:44

Pallonivelet palaa. Yritin.
Jaa niin joo, jos niitä ei vaihdetakaan :D

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 13.12.2011 21:18

Mikhautan konsti toimii. Usein lähtee myös jättämällä mutteri "hollille" ja päräyttämällä paineilmavasaralla perään. Saattaa vaatia irroitusöljykylvyn toimiakseen. Ei toimi jos pultti on joskus pukattu väärästä suunnasta kynkkään.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 13.12.2011 21:28

Taistelin ja aikani kyseisen pultin kanssa. Kyllä se sitten aikani taisteltuani antautui. Pilliä jouduin käyttämään sillä seurauksella että molemmat tukivarret meni vaihtoon. Lisäksi tuurnalla ja pajavasaralla takomista.

Toiselta puolelta lähti ihan käsin vetämällä, liekö ollut joskus auki vaikka tukivarret olivatkin rytösen näköiset.

Taaimmaisen tukivarren saa muistaakseni vaihdettua ihan paikallaan mutta etumaisen ylävarren irroittaminen vaatii yläjousilautasen pudottamista alaspäin jotta pultin saa vedettyä ulos reijästä..

Kannattaa putsata sen ylälautasen kierteet huolellisesti ennen kun laittaa pultteja paikalleen, muuten on herkät kierteet entiset. Nimim. kokemusta on.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2011 22:49

Voin kertoa että merkkiliikkeessä on tuon kirotun pultin irroittamiseen tarkoitettu mekaaninen puristin jolla se perkeleen pultti pitäisi saada painettua ulos :)
Käytännössä sitä ei kukaan käytä kahdestakin syystä:
1. -puristin on näennäisestä tukevuudestaan huolimatta liian hentoinen kun pultti on saanut rauhassa sublimoitua suolakylvyssä tarpeeksi monta vuotta, Ei se perkele vaan irtoa..
2. -paineilmavasaralla se pirulainen lähtee 10 kertaa varmemmin, nopeammin ja vähemmällä kiroamisella.

Mä olen todennut seuraavan reseptin hyväksi:
Jos mahdollista, teräsharjaa etukäteen ja pariksi päiväksi irroitusöljyä muhimaan ja reilusti.
Sitten mutteri irti, pultin toisesta päästä edestakas kiertoliikettä, jos ei pyöri niin kierretään kierteeseen mahdollisimman paksu mutteri tai kaksi ohuempaa päällekkäin kierteelle siten että ulomman mutterin sisään jää kolo jossa paineilmavasaran pää pysyy. Siihen sitten päristelyä niin tähän asti on lähtenyt jokahinen pultti.

Edit; näin jos pultti on siellä "oikeinpäin" eli mutterit ulkopuolella.
Viimeksi muokannut jyri.h, 13.12.2011 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.12.2011 23:05

Paineilmavasaralla ei siis kannata suunnata voimaa pultin poislähtemisen suuntaisesti?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2011 23:10

Siis juuri poispäin sitä pulttia pitää pärryytellä, edellyttää tietysti ettei kukaan saatanan keijo ole sitä pulttia laittanut sinne "väärinpäin", sitte meneekin astetta vaikeammaksi. Toki voihan sen väärinpäin laitetun pultin kannan ajaa rälläkällä pois ja paukuttaa niinpäin.

Eli ne mutterit ulkopäähän ja niiden päähän sitä ilmavasaraa. Näin ilmavasaran pää ei lipsu eikä vasaran käyttäjältä lähde rystysistä nahat...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.12.2011 23:21

Onko tämä ongelmatapaus tuolta osa 10?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2011 23:38

Jep.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 14.12.2011 8:38

Itellä A4 B5:ssä yksi yhteinen pultti pitää ylänivelet olka-akselissa. On näköjään 3bg:ssä vähän erilainen. Oliko 3b:ssä vielä tuo yksi pultti kuten A4:ssä?

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 14.12.2011 13:00

Itsella juurikin ylempien tukivarsien vaihto edessä...

tässä video bentleyltä missä juurikin on jumissa kyseinen pultti :

http://www.youtube.com/watch?v=jrYAAtlsjnY

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.12.2011 21:54

Just, lekaa vaan heti pultin päähän.. No meneepä vielä vaikeemmaksi kun pultin pää vähän tyssääntyy.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 15.12.2011 7:54

Näyttipä aika tehokkaalta tuo paineilmavasara!

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 15.12.2011 12:35

Saakelin hyfä viteo :D

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.12.2011 13:02

Juu, niin näytti. Nyt mää tiedän mitä mun tallista puuttuu! =) Oli älytön munkki ku iteltä lähti nuo pultit 3BG:stä ihan käsityökaluin irti. Ilmeisesti joskus vaihdettu palikkaa sinne. (Toivottavasti ei Herzogia!!)

Bnito
-
Viestit: 104
Liittynyt: 18.2.2011 14:23

ViestiKirjoittaja Bnito » 19.12.2011 8:37

Kyllä tuon videon tavoin noiden ylätukivarsien vaihto oli kyllä aikas helppoa, pultit mulla aukes kivuttomasti joten n.1,5h meni ylätukivarsien vaihdossa, jos sitäkään. Ulompien raidetankojen kanssa sitten joutuikin taistelemaan kun olivat aikas jumis. mutta kaiken kaikkiaan 4kpl ylätukivarsia ja 2kpl ulompia raidetankoja 4,5h. Tipsinä sen verta etta noiden ylempien tukivarsien pultteja ei suotta tarvi uusia, olivat itsellä ainakin kuin uuden veroiset ja olivat suolasen hintaisia laakkosella.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 19.12.2011 22:25

slamitin sarjoissa pultit tulee mukana, ja halvemmalla noita liene saa ihan pulttikaupasta ;)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 25.12.2011 19:53

hyvä vilmihän se. varoituksen sana vaan yrittäjille että todellisuudessa se ei välttämättä lähde ihan noin helpolla vaikka olis työkalutkin..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa