Remmiahdinta ja tekniikkapäivitystä SDI Cordoon

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

Remmiahdinta ja tekniikkapäivitystä SDI Cordoon

ViestiKirjoittaja ramikoo » 20.11.2011 10:44

Terve kaikki.

Pitkän funtsailun ja osahankinnan jälkeen päätin avata projektitopicin tänne. Kyseessä siis 2001 facelift Cordoba Vario tylsällä SDI tekniikalla, joka toistaiseksi näyttää ihan tavalliselta Cordobalta. Auto on palvellut loistavana käyttiksenä jo kohta 5 vuotta ja kaikkea perusjuttua siihen on jo tullut tehtyä. Jätetään ne nyt tässä kertomatta. Moni laittaa ensin ulkonäön vimpan päälle ja sitten tekniikan. Minä teen nyt toisinpäin.

Yksi kaunis päivä Aki (AKi-76) kertoi että hänen Eaton m45 remmisettinsä saattais olla kaupan. Aki toimii myös tässä eräänlaisena mentorina, itse kun en tiedä näiden disujen rakentamisesta ihan niin paljon kuin Aki.

Siitä se mopo siiten lähti.... Alkoi perusteellinen selvittely ja perehtyminen tuohon sdi:n tekniikkaan. Alunperin oli siis tarkoitus ahtaa remmillä tuo sdi (aqm) moottori. Tarkempi tutkiminen ja sdi moottorin tyyppiviat johtivat tulokseen että käyttis seisoisi pitkän aikaa. Ahtamisen yhteydessä pelkästä moottorista menisi vaihtoon männät ja veivit, koska eivät tuota todennäköisesti kestäisi. Myös laatikkona oleva 020 saattaisi olla kovilla, vaikka Aki onkin menestyksekkästi ajanut noita laatikoita ihan kiitettävillä tehoilla ja väännöillä.

Sattui sopivasti kohdalle kansivikainen AGR- kone ilman turboa. Tuo on nyt sitten tarkoitus rakennella paketiksi ja pudottaa sdi:n tilalle. Jatkeeksi tuli hankittua myös 02J (dta) laatikko, niin ei tarvitse enää murehtia sen kestoa. Tässä vaiheessa helpointa ja varmasti myös järkevintä olisi tehdä tuosta vain tdi tekniikkapäivitys ja muutoskatsastaa se siksi. Mutta kun remmileikkiin on lähdetty niin se katsotaan ensin. Lopputulos voi olla mielenkiintoinen tai täysi susi. Tiedä tuota, ahtoilman lämpö voi olla yksi ongelma, vaikka cooleri tulee tottakai. Jokatapauksessa lentokonetta ei olla tekemässä vaan suoritusarviot liikkuvat 150-170 hv:n ja +300 nm tuntunmassa. Perus lastutettu pumppari siis. Sillä erolla että tuo remmi ahtaa jo tyhjäkäynniltä. Eri asia miten sinne voidaan laittaa syöttöjä että paikat kestää. Jokatapauksessa ero sdi:hin saattaa tuntua jopa persdynossa. Ja saatta kuskin kasvoilla olla jopa vieno hymy.

Tässä välissä pahoittelen ettei ekassa postauksessa ole kuvia. Kirjoittelen kotoa ja kamera sekä kuvat ja kaikki osat ovat verstaalla noin 30 km päässä. Malttakaa alkuviikkoon.

Jatketaan romaania...... Moottorin lisäksi autoon päivitetään tietysti jarrut ja alusta. Eteen 280 mm G60 jarrut Corrosta ja taakse yhdistelmä G2 gti / G3 vr6 jarruja. Pulttijako säilyy 4x100. Moottoria ohjataan tdi:n eculla. Sdi:n ecu kun ei käsittäkseni ihan yhtä helposti taivu ylipaineelle. Paineanturointi hoidetaan mapilla. Moottoriin on tulossa pieniä muutoksia niistä sitten lisää myöhemmin.

Kaikenlaiset kommentit ja kannanotot tekniikkaan ja sen rakentamiseen littyen ovat tervetulleita. Oppimista tämä on itsellekin ja juuri sen vuoksi tämä ei tule olemaan valmis maaliskuussa 2012. Edetään huolella ja asiat pyritään tekemään kerralla oikein, ainakin ajatuksen tasolla. Kiire ei ole. Tämän lisäksi kun pitää tuossa vähän vasemmalla kädellä pyörittää omaa yritystä ja kunnostaa 1800-l hirsitaloa.
Viimeksi muokannut ramikoo, 7.5.2012 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.11.2011 12:10

Toivottavasti saatte aikaan semmoisen monistettavan ratkaisun ton remmin lisäämiseen AGR:n kylkeen. Ja vielä parempi jos ratkaisu saadaan dokumentoitua tänne foorumille muidenkin käyttöön.

Itselläkin kiinnostaisi jollain aikataululla tommoinen remmin laitto. Oon nimittäin katsonut noita lähelle 4 painesuhteisiin riittäviä turboja ja ne kun eivät karttojen perusteella varmaan kovin hyvin heräile ilman apuja tämmöisessä 1.9tdi koneessa.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 13.12.2011 11:41

OT: Kuvat jääneet laittamatta älyttömien työkiireiden takia. Tämä joulunalus on firmassa sesonkiaikaa. Nyt koittaa joululoma ja lyhyt radiohiljaisuus. Jatketaan sitten vuodenvaihteessa kuvien merkeissä. Nyt toivotan kaikille oikein hyvää joulua.

- Rami

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.12.2011 14:45

Remmiahtamisessa on aina ideaa = )

Ihan yhtä helposti ei tämmöiseen saa remmiä sopimaan kuin perus td koneen kylkeen,sen voi sanoa jo etukäteen mutta mitä päässyt mittailemaan niin kyllä sen pienen (ja miksikäs ei vähän isommankin) eatonin pitäis sinne sopia.
Pitää napsia kuvia ja jotain mittoja kun saadaan projekti polkaistua kunnolla käyntiin.Lähtökohtaisesti voisi kokeilla tehdä semmoisen plug and pray sarjan tuolle M45 mallille jota voisi sitten monistaa tarpeen mukaan.

Mainitaan vielä että cordoban kansihan kävi jo pyörähtämässä meikän työpöydällä ja virtauspenkissä.Ehkä tämä hieman auttaa siihen ahtoilman lämpiämiseen,sen verran parannusta havaittavissa.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa