Eli laitteena ensimmäisen sukupolven PD Bora, vaikkei sillä ilmeisesti suurta väliä tässä tapauksessa ole. Ilmeisesti imusarja alkaa olemaan tukkoinen, autolla ajettu tosin vasta noin 160 tuhatta, mutta entinen omistaja oli se autokauppiaiden mainostama vanha rouva.. ;)
EGr-venttiiliin kun kurkkasin, niin siellä oli kuitenkin kohtalainen töhnäkerros, mutta en uskaltanut sitä alkaa ronkkimaan, ettei sitä irtoa ja päädy moottoriin.
Millainen operaatio on imusarjan irroitus? Selviytyykö siitä kohtalaisilla TSI-miehen taidoilla? Mitä tiivisteitä tarvitsee uusia? Ja vielä viimeinen kysymys, miten ja mistä EGR kannattaa tukkia?
Tyhmiä kysymyksiä, mutta tarpeellisia!
Ihan helposti en löytänyt vastausta näihin, joten aloitin uuden topikin, mutta voihan siitä olla hyötyä muillekin.
Imusarjan puhdistus
Valvoja: ffp jäsenet
Imusarjan irroitus on helppoa. Osta valmiiksi imusarjan tiiviste ja egr:n ja pakosarjan välisen putken kummankin pään tiiviste.
Itse olen tukkinut egr:n poistamalla väliputken ja laittamalla kumpaankin päähän kohtuu paksut laipat eli ns. Sokeat tiivisteet.
Varaudu egr:n tukkimisessa sitten mittaristoon ilmestyvään vikavaloon, vaikka uskoisin, että tuossa AJM moottorikoodissa sitä ei vielä tulekaan.
Itse olen tukkinut egr:n poistamalla väliputken ja laittamalla kumpaankin päähän kohtuu paksut laipat eli ns. Sokeat tiivisteet.
Varaudu egr:n tukkimisessa sitten mittaristoon ilmestyvään vikavaloon, vaikka uskoisin, että tuossa AJM moottorikoodissa sitä ei vielä tulekaan.
En usko, että egr:n tukkimisella olisi moottorin lämpenemiseen mitenkään traagista vaikutusta.. Heti, kun saan aikaiseksi, tai lämpöisen paikan, niin aloitan egr:n ja imusarjan puhdistuksen. Kuvallisia ohjeita otan mielelläni vastaan, näyttäkäähän nyt, ekspertit!
Ei se ole tyhmä joka kysyy, vaan se, joka ei kysy ja tekee väärin!
Ei se ole tyhmä joka kysyy, vaan se, joka ei kysy ja tekee väärin!
Kyllä sillä EGR:n tulppaamisella vaan on jonkinlainen vaikutus tuohon koneen lämpenemiseen talvella. Ite olen talvisin käärinyt välijäähdyttimen ympäri "mattoa" ja peittänyt keulan syylärin edestä kokonaan niin lämpenee edes jotenkin. Kyllä sen kanssa pärjää kun on tietoinen ko. ominaisuudesta. Imusarja on 6kpl 6mm kannalla olevia kuusiokolopultteja kiinni. Pakosarjan lämpöpelti saattaa olla vähän tiellä oikeassa reunassa, mutta taivuttelemalla tai sen pellin irroittamalla saa lisää tilaa. Jos otat lämpöpeltiä irti niin moni niistä pakosarjassa olevista muttereista on sitten 12mm kannalla eli ole tarkkana ettei mene mutterista 13mm avaimella vahingossa kulmat vituiksi. Egr putki on kiinni ylpäästä kanssa saman kokoisilla kuusiokoloilla ja pakosarjan päästä se on muttereilla kiinni. Samallahan tuohon tekisi StealthRacePipen ja ahto ja pakopainemittareille lähdöt laippoihin jos sellaisille olis tarvetta. Ota yhteyttä jos tarviit laippoja.
Jotain tän näköisiä osia sinne EGR puolelle vois laittaa. Tai sitten ihan vaan pelkät laipat.
Omien kokemuksien mukaan Imusarjan puhdistukseen parhaat välineet on pulloharja, painepesuri johon tulee kuumaa vettä, ämpäri ja Solmasterin AS2 Voima pesuaine. Laittaa kuumaa vettä ämpäriin ja reilulla seossuhteella tota pesuainetta. Sitten vaan huljuttelee ja hinkkaa vähän pulloharjalla. Välillä aina pesee painepesurilla joka reijästä läpi. Sormellä pystyy testailemaan vieläkö sitä mustaa mohnää on imusarjan sisällä. Se sylinterikantta lähinnä oleva sivu imusarjasta on se kaikkein vaikeapääsyisin ja hankalin putsata. Kannattaa myös harkita imukanavien putsausta jos ovat todella törkyiset. Muutenkin imusarjan irroituksen jälkeen kannattaa tarkistaa ettei imukanavien reunoilla ole mitään irto muruja jotka vois mennä koneeseen. Imukanavia puhdistettaessa pitää vaan katsoa aina että imuventtiili on kiinni kun sitä kanavaa putsaa. Putsaukseen tarvii jonkinlaisen vähän pyöreäpäisen kaapimen, imurin ja pätkän vaikka 6/8mm pneumatiikkaletkua roskien pois imuroimiseksi.
Jotain tän näköisiä osia sinne EGR puolelle vois laittaa. Tai sitten ihan vaan pelkät laipat.

Omien kokemuksien mukaan Imusarjan puhdistukseen parhaat välineet on pulloharja, painepesuri johon tulee kuumaa vettä, ämpäri ja Solmasterin AS2 Voima pesuaine. Laittaa kuumaa vettä ämpäriin ja reilulla seossuhteella tota pesuainetta. Sitten vaan huljuttelee ja hinkkaa vähän pulloharjalla. Välillä aina pesee painepesurilla joka reijästä läpi. Sormellä pystyy testailemaan vieläkö sitä mustaa mohnää on imusarjan sisällä. Se sylinterikantta lähinnä oleva sivu imusarjasta on se kaikkein vaikeapääsyisin ja hankalin putsata. Kannattaa myös harkita imukanavien putsausta jos ovat todella törkyiset. Muutenkin imusarjan irroituksen jälkeen kannattaa tarkistaa ettei imukanavien reunoilla ole mitään irto muruja jotka vois mennä koneeseen. Imukanavia puhdistettaessa pitää vaan katsoa aina että imuventtiili on kiinni kun sitä kanavaa putsaa. Putsaukseen tarvii jonkinlaisen vähän pyöreäpäisen kaapimen, imurin ja pätkän vaikka 6/8mm pneumatiikkaletkua roskien pois imuroimiseksi.
Ei varmaan tuohon imusarjan tukkoisuuteen paljoa vaikuta, mutta VNT siivikön puhtaana pysymiseen se auttaa. Itellä on tapana lähteä aina motarin ramppiin niin paljon kun toi härveli liikkuu ni pysyy siivikkö vähän puhtaampana. Jos ajaa kolmosella tai nelosella lappu lattiassa niin tulee se rajoittaja aika nopeasti vastaan. Kunnon kuormitusta vaan vaihteilla 2-5/6 lappu lattiassa kiihdytystä useampaan kertaan nopeudesta 20kmh ylöspäin.
Täältä myös yksi kyllä ääni siille että tasan vaikuttaa lämpenemiseen tuo tulppaaminen. Ja toinen ääni sille että tukkoon vaan. Kuten Dubsonic sanoi sen kanssa pärjää kun tietää asian. Varsinkin jos käytät longlife öljynvaihtoväliä.
AJM ( joka taisi olla kyseessä) on eri kun tuo oma AQM (sdi), mutta varmasti lämpenee hitaammin. Tuossa vaparissa ero on aikalailla dramaattinen. Tulpattuna : -15 kymäkäynnistys, keula ummessa telttapatjalla niin 15 km saa ajaa maantiellä ennekuin käyntilämmöissä. EGR käytössä lämpesi melkein kuin pikkunen bensakone. Ahdin saattaa lämmittää imuilmaa hieman vapariin verrattuna. Mutta enhän mä mitään näistä ahdetuista vaparimiehenä tiedä :)
AJM ( joka taisi olla kyseessä) on eri kun tuo oma AQM (sdi), mutta varmasti lämpenee hitaammin. Tuossa vaparissa ero on aikalailla dramaattinen. Tulpattuna : -15 kymäkäynnistys, keula ummessa telttapatjalla niin 15 km saa ajaa maantiellä ennekuin käyntilämmöissä. EGR käytössä lämpesi melkein kuin pikkunen bensakone. Ahdin saattaa lämmittää imuilmaa hieman vapariin verrattuna. Mutta enhän mä mitään näistä ahdetuista vaparimiehenä tiedä :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa