Tukkoisuuden selvittely
Valvoja: ffp jäsenet
Tukkoisuuden selvittely
Mitäs huoltoja ja korjauksia olette huomanneet, että vaikuttaa auton pirteyteen, kulkevuuteen? (itsellä nyt sigun auton hieman laiskan oloinen, tosin mulla ei ole kokemuspohjaa dieseleistä eikä automaateista)
Paljonko ootte saaneet milläkin asialla "tehoja takaisin"?
* ilmansuodatin
* polttoaineen suodatin
* polttoainejärjestelmän puhdistusaine (Forte, Redline etc.)
* Imusarjan puhdistus (karstaa piukassa?)
* kenkää motarilla niin pirusti ;-)
Paljonko ootte saaneet milläkin asialla "tehoja takaisin"?
* ilmansuodatin
* polttoaineen suodatin
* polttoainejärjestelmän puhdistusaine (Forte, Redline etc.)
* Imusarjan puhdistus (karstaa piukassa?)
* kenkää motarilla niin pirusti ;-)
Myös katti voi olla tukossa ja turhien pönttöjen poisto auton alta auttaa hengityksessä. :)
Imusarja puhtaaksi ja egr tukkoon. Maffi ja muut suodattimet toki kurkkii läpi. Vikakoodit voi kurkata jne.
Vikakoodin tuossa katselin läpi. engine coolant sensoria valitteli, nollasin sen. Katsellaan kuinka palautuu vika, jos jotain vikaa on.
Autolla on ajettu 253 tkm, maffista ei ainakaan Suomen puolelta ole kuittia 185 tkm ajon jälkeen. (silloin tuotu Ruotsista)
Vois joo hakea ilmansuodattimen ja kliineriä. Onkos siellä kuumalanka-anturi MAFissa? Suihkua sisään jos puhdistuis?
Yksi autossa kuin autossa oleva mahdollisuus on tietysti laahaava jarru.
Lähinnä mua kiinnosti, että mihin aikaan tollanen 130 hp tippi Pasuuna pitäis kellottua 60-120 km/h jos kiskoo 3:lla alkuun ja nelosta lopuksi? Jos meinaan kiihtyvyydestä jotain vois päätellä, että onko tukkoisuutta.
Yks vaihtoehto vois olla loggailla niitä maffiarvoja, miksei myös ahtoja ja niistä tsekkaa miltä näyttää. Tietysti logit voit postata sit tänne niin ihmetellään yhdessä.
Vielä kun tietäis miten ne loggaillaan? VAG-COM löytyy, onko siellä joku semmonen tominto? Toiminto päälle ja paanalle ajelemaan?
Osaatteko mihin 130hp tippi pitäis noin suurinpiirtein kiihtyä 60-120 km/h ? 205/55/16 kitkat alla.
EDIT: Kävin kieputtamassa lenkin, engine coolant sensor (short to plus tms.) oli taas koodissa, aamulla nollasin. Pitää vaihdella se anturi.
nyt tulee täysin ulkomuistista ohjeet.
Käynnistä vag-com
Select Control module [Select]
01-Engine
meas.block -08
ylimpään valitset groupin 003 jossa on maf.actual ja maf.specified
toka ylimpään group jossa on ahdot. 011
Sitten vaan alhaalta log ja kaasuttelemaan...
Logit voit postailla tänne tai uppia jonnekkin ihmisten hämmästeltäväksi
Pahoittelut etten nyt millään onnistu muistamaan noita grouppeja, tarkennetaan jos muistuu mieleen.
höps. jeesaako tuo http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html
Käynnistä vag-com
Select Control module [Select]
01-Engine
meas.block -08
ylimpään valitset groupin 003 jossa on maf.actual ja maf.specified
toka ylimpään group jossa on ahdot. 011
Sitten vaan alhaalta log ja kaasuttelemaan...
Logit voit postailla tänne tai uppia jonnekkin ihmisten hämmästeltäväksi
Pahoittelut etten nyt millään onnistu muistamaan noita grouppeja, tarkennetaan jos muistuu mieleen.
höps. jeesaako tuo http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html
Tuota maffin puhdistus ainetta löytyy crc:n valikoimista ainakin motonetista. Jos uuden maffin haluaa ostaa autoon jossa boschin maffi niin suosittelen ostamaan motonetistä tuotteen 28-3256. Tuo on nelos golffin maffi runkoineen mutta tuosta saa irti tuon anturi osan joka sitten pitäisi käydä noihin boschilaisten runkoihin. Onhan tuolla myynnissä tuota pelkkää anturiakin mutta se on 4.60e kalliimpi ja monesti pierburg toisin kuin tuo missä tulee runko mukana on jokainen ollut boschin tekeleitä joista pirrattu merkit vaan pois.
Tässä maffin logauksia ajossa.
Tyhjäkäyntiä:
rpm ; MAF (specific) ; MAF (actual)
882 270.0 392.0
882 270.0 406.7
882 270.0 406.7
882 270.0 411.6
882 270.0 401.8
882 270.0 392.0
882 270.0 416.5
882 270.0 406.7
882 270.0 406.7
882 270.0 406.7
882 270.0 396.9
882 270.0 411.6
Ajoa :
1239 550.0 396.9
1386 465.0 431.2
1407 460.0 450.8
1428 500.0 441.0
1638 525.0 494.9
1722 515.0 529.2
1827 565.0 558.6
1995 555.0 646.8
Kiihdytys:
1848 580.0 563.5
1932 600.0 592.9
2016 625.0 578.2
2142 635.0 622.3
2226 665.0 651.7
2331 695.0 1073.1 (tässä muistaakseni hanaa)
2499 695.0 1048.6
2541 685.0 857.5
Kiihdytys2 :
1302 445.0 431.2
1323 435.0 475.3
1491 525.0 499.8
1638 570.0 592.9
1932 615.0 588.0
2163 600.0 661.5
2289 600.0 646.8
2121 605.0 695.8
2184 650.0 877.1
2310 675.0 965.3
2415 710.0 1004.5
2499 710.0 1068.2
2583 715.0 1038.8
Tasaista ajelua :
1722 505.0 509.6
1680 510.0 499.8
1680 520.0 494.9
1701 565.0 509.6
1722 575.0 568.4
1743 575.0 563.5
1764 565.0 553.7
1785 520.0 558.6
1785 415.0 450.8
1764 320.0 318.5
1785 285.0 245.0
1743 265.0 215.6
1722 255.0 230.3
Muutenko OK, mutta kiihdyttäessä actual-arvo on suurempi kuin "pyynti" vai?
Tyhjäkäyntiä:
rpm ; MAF (specific) ; MAF (actual)
882 270.0 392.0
882 270.0 406.7
882 270.0 406.7
882 270.0 411.6
882 270.0 401.8
882 270.0 392.0
882 270.0 416.5
882 270.0 406.7
882 270.0 406.7
882 270.0 406.7
882 270.0 396.9
882 270.0 411.6
Ajoa :
1239 550.0 396.9
1386 465.0 431.2
1407 460.0 450.8
1428 500.0 441.0
1638 525.0 494.9
1722 515.0 529.2
1827 565.0 558.6
1995 555.0 646.8
Kiihdytys:
1848 580.0 563.5
1932 600.0 592.9
2016 625.0 578.2
2142 635.0 622.3
2226 665.0 651.7
2331 695.0 1073.1 (tässä muistaakseni hanaa)
2499 695.0 1048.6
2541 685.0 857.5
Kiihdytys2 :
1302 445.0 431.2
1323 435.0 475.3
1491 525.0 499.8
1638 570.0 592.9
1932 615.0 588.0
2163 600.0 661.5
2289 600.0 646.8
2121 605.0 695.8
2184 650.0 877.1
2310 675.0 965.3
2415 710.0 1004.5
2499 710.0 1068.2
2583 715.0 1038.8
Tasaista ajelua :
1722 505.0 509.6
1680 510.0 499.8
1680 520.0 494.9
1701 565.0 509.6
1722 575.0 568.4
1743 575.0 563.5
1764 565.0 553.7
1785 520.0 558.6
1785 415.0 450.8
1764 320.0 318.5
1785 285.0 245.0
1743 265.0 215.6
1722 255.0 230.3
Muutenko OK, mutta kiihdyttäessä actual-arvo on suurempi kuin "pyynti" vai?
Maffiarvoista sen verran, että actual saa ja olisi jopa suotavaa olla yli pyynnin, mutta sun tapauksessa ei näytä edes pyyntiä tulevan 850 (täydet) kiihdytettäessä. Tavallisesti, kun lunttaa lapun lattiaan, pyyntien pitäisi nousta sinne 850, ja kunnon toimivalla maffilla actual jonnekkin 1100 luokkaan...
Ihan nyanssina, oliko kaasu kokonaan pohjassa (WOT) tossa kiihdysyksen aikana, kun toi MAF specified jää tonne ~700 nurkille? Kaasu pohjassa tuossa olisi varmaan kiinteä 850.
Referenssinä kiihdytys 3:lla ja 4:llla 130p MkIV golf (330tkm)
(rpm) (trb spe) (trb act) (maf spe) (maf act)
1974 1978 1790,1 850 1151,5
2184 2346 2351,7 850 1141,7
2457 2346 2375,1 850 1156,4
2709 2346 2410,2 850 1107,4
2961 2346 2363,4 850 1068,2
3171 2346 2351,7 850 1033,9
3381 2346 2351,7 850 1019,2
3570 2346 2386,8 850 1019,2
3612 1040 1696,5 310 632,1
2730 2346 2468,7 850 1043,7
2814 2346 2375,1 850 1078
2919 2346 2363,4 850 1068,2
3003 2346 2363,4 850 1043,7
3108 2346 2351,7 850 1029
3171 2346 2351,7 850 1019,2
3255 2346 2351,7 850 1009,4
3339 2346 2351,7 850 994,7
3423 2346 2351,7 850 984,9
3486 2346 2363,4 850 994,7
Referenssinä kiihdytys 3:lla ja 4:llla 130p MkIV golf (330tkm)
(rpm) (trb spe) (trb act) (maf spe) (maf act)
1974 1978 1790,1 850 1151,5
2184 2346 2351,7 850 1141,7
2457 2346 2375,1 850 1156,4
2709 2346 2410,2 850 1107,4
2961 2346 2363,4 850 1068,2
3171 2346 2351,7 850 1033,9
3381 2346 2351,7 850 1019,2
3570 2346 2386,8 850 1019,2
3612 1040 1696,5 310 632,1
2730 2346 2468,7 850 1043,7
2814 2346 2375,1 850 1078
2919 2346 2363,4 850 1068,2
3003 2346 2363,4 850 1043,7
3108 2346 2351,7 850 1029
3171 2346 2351,7 850 1019,2
3255 2346 2351,7 850 1009,4
3339 2346 2351,7 850 994,7
3423 2346 2351,7 850 984,9
3486 2346 2363,4 850 994,7
* ilmansuodatin
Totta kai vaikuttaa jos on tukossa. Jos ilmansuodin on tukossa niin kaasuun vastaavuus ei ole läheskään yhtä tarkka kuin puhtaalla suodattimella. Luulen myös että vaikuttaa huipputehoihin kuten myös kiihtyvyyteen. Luulen myös että sillä ei ole väliä onko automaatti vai manuaali laatikko kyseessä.
Vaikka oma autoni onkin vanhempi niin kaasuun vastaavuus muuttui sillä tavalla että huomasin sen vaikka vanha suodatin oli edellisen omistajan mukaan noin 4kk vanha. Annoin vanhan suodattimeni kaverille, puhdistimme siitä enimmät roskat ja pölyt pois ja laitoimme sen hänen autoonsa, jossa oli vielä tukkoisempi suodatin, +12kk ja hiekkatietä paljon. Hänen autossaan muutos oli vielä suurempi kaasuun vastaavuuteen ja eron huomasi myös auton kiihtyvyydessä.
Itse suosittelen noin 6kk vaihtoväliä, jotka sijoittuvat kevääseen ja syksyyn. Avaa se ilmanputsarin kotelo ja katso miten likainen suodatin on. Enimmät pölyt ja roskat lähetät imurilla pois kunhan siinä on kapea kärki tai paineilman avulla. Suosittelen kylläkin uuden vaihtamista suoraan. Eikä se todellakaan ole vaikempia huoltotoimenpiteitä autolle.
Koettakaa ottaa selvää sit tuosta^^ ei pitäs kirjotella kaljapäissään...
No nyt on uusi suodatin kotelossa. 7,40€ hintainen huolto ;-) Kyllä se mielestäni paremmin vetää nyt, ja koeajonkin otin kylmällä koneella. Aiemmin kakkosella ja kolmosella kickdownilla kone vaan huusi ja kierrokset nousi, nyt se sentään lähtee jonnekin. Aika kuottainen suodatin sieltä tuli. Kotelon mikrosiiviläkin oli vähän karstassa, ja se oli myös hieman risainen. Kai semmosen uuden saa...
Mafin liittimen nipsu tietysti hajosi, ne on niin v-mäisiä, koskaan tiedä mistä päin pitää painaa että irtoaa.
Täytyy loggailla maf uudestaan, että saako nyt paremmin imuja. MAFin olis samassa voinut suihkuttaa puhtaakseni, mut ei ollut sprayta eikä tähtiavainta.
Mafin liittimen nipsu tietysti hajosi, ne on niin v-mäisiä, koskaan tiedä mistä päin pitää painaa että irtoaa.
Täytyy loggailla maf uudestaan, että saako nyt paremmin imuja. MAFin olis samassa voinut suihkuttaa puhtaakseni, mut ei ollut sprayta eikä tähtiavainta.
Tässä MAFin logia uudella ilmansuodattimella.
Kylmänä tyhjäkäynti :
,0.01,882,345.0,343.0,49.4,,,,,,,,,,
,0.40,882,340.0,343.0,49.0,,,,,,,,,,
,0.80,882,345.0,323.4,49.4,,,,,,,,,,
,1.20,882,340.0,343.0,48.6,,,,,,,,,,
,1.60,882,340.0,318.5,49.4,,,,,,,,,,
,2.00,882,345.0,343.0,48.2,,,,,,,,,,
,2.40,882,345.0,347.9,49.0,,,,,,,,,,
,2.80,882,345.0,338.1,49.0,,,,,,,,,,
,3.20,882,350.0,352.8,48.2,,,,,,,,,,
,3.58,882,340.0,328.3,48.2,,,,,,,,,,
Kylmänä pintakaasuajelua:
,5.57,1512,580.0,504.7,35.1,,,,,,,,,,
,5.97,1638,570.0,646.8,37.1,,,,,,,,,,
,6.37,1701,560.0,578.2,39.8,,,,,,,,,,
,6.77,1764,555.0,553.7,40.2,,,,,,,,,,
,7.17,1806,545.0,578.2,41.0,,,,,,,,,,
,7.55,1743,520.0,563.5,45.8,,,,,,,,,,
,7.95,1407,255.0,460.6,68.9,,,,,,,,,,
Lämpösenä tyhjäkäynti :
,916.38,882,265.0,401.8,4.8,,,,,,,,,,
,916.78,882,265.0,431.2,4.8,,,,,,,,,,
,917.18,882,265.0,416.5,4.8,,,,,,,,,,
,917.57,882,265.0,406.7,4.8,,,,,,,,,,
,917.97,882,265.0,421.4,4.8,,,,,,,,,,
,918.37,882,265.0,426.3,4.8,,,,,,,,,,
,918.77,882,265.0,411.6,4.8,,,,,,,,,,
,919.17,882,265.0,406.7,4.8,,,,,,,,,,
,919.55,861,270.0,421.4,4.8,,,,,,,,,,
Lämä tiskiin :
,932.65,2583,850.0,1058.4,4.8,,,,,,,,,,
,933.04,3591,850.0,950.6,4.8,,,,,,,,,,
,933.44,4221,850.0,994.7,4.8,,,,,,,,,,
,933.84,4452,850.0,931.0,4.8,,,,,,,,,,
,934.24,3549,850.0,1078.0,4.8,,,,,,,,,,
,934.64,3276,850.0,1176.0,4.8,,,,,,,,,,
,935.02,3339,850.0,1053.5,4.8,,,,,,,,,,
,935.42,3402,850.0,1082.9,4.8,,,,,,,,,,
,935.82,3486,850.0,1078.0,4.8,,,,,,,,,,
,936.22,3591,850.0,1043.7,4.8,,,,,,,,,,
Eli pyynnit menee täysille ja actual 1100 luokkaa. Lämpösenä tyhjäkäynnillä actual on reippaasti yli pyynnin. Miksi?
Mistäs turbo logataan? Ei löytynyt ihan heti kun etsin.
Kylmänä tyhjäkäynti :
,0.01,882,345.0,343.0,49.4,,,,,,,,,,
,0.40,882,340.0,343.0,49.0,,,,,,,,,,
,0.80,882,345.0,323.4,49.4,,,,,,,,,,
,1.20,882,340.0,343.0,48.6,,,,,,,,,,
,1.60,882,340.0,318.5,49.4,,,,,,,,,,
,2.00,882,345.0,343.0,48.2,,,,,,,,,,
,2.40,882,345.0,347.9,49.0,,,,,,,,,,
,2.80,882,345.0,338.1,49.0,,,,,,,,,,
,3.20,882,350.0,352.8,48.2,,,,,,,,,,
,3.58,882,340.0,328.3,48.2,,,,,,,,,,
Kylmänä pintakaasuajelua:
,5.57,1512,580.0,504.7,35.1,,,,,,,,,,
,5.97,1638,570.0,646.8,37.1,,,,,,,,,,
,6.37,1701,560.0,578.2,39.8,,,,,,,,,,
,6.77,1764,555.0,553.7,40.2,,,,,,,,,,
,7.17,1806,545.0,578.2,41.0,,,,,,,,,,
,7.55,1743,520.0,563.5,45.8,,,,,,,,,,
,7.95,1407,255.0,460.6,68.9,,,,,,,,,,
Lämpösenä tyhjäkäynti :
,916.38,882,265.0,401.8,4.8,,,,,,,,,,
,916.78,882,265.0,431.2,4.8,,,,,,,,,,
,917.18,882,265.0,416.5,4.8,,,,,,,,,,
,917.57,882,265.0,406.7,4.8,,,,,,,,,,
,917.97,882,265.0,421.4,4.8,,,,,,,,,,
,918.37,882,265.0,426.3,4.8,,,,,,,,,,
,918.77,882,265.0,411.6,4.8,,,,,,,,,,
,919.17,882,265.0,406.7,4.8,,,,,,,,,,
,919.55,861,270.0,421.4,4.8,,,,,,,,,,
Lämä tiskiin :
,932.65,2583,850.0,1058.4,4.8,,,,,,,,,,
,933.04,3591,850.0,950.6,4.8,,,,,,,,,,
,933.44,4221,850.0,994.7,4.8,,,,,,,,,,
,933.84,4452,850.0,931.0,4.8,,,,,,,,,,
,934.24,3549,850.0,1078.0,4.8,,,,,,,,,,
,934.64,3276,850.0,1176.0,4.8,,,,,,,,,,
,935.02,3339,850.0,1053.5,4.8,,,,,,,,,,
,935.42,3402,850.0,1082.9,4.8,,,,,,,,,,
,935.82,3486,850.0,1078.0,4.8,,,,,,,,,,
,936.22,3591,850.0,1043.7,4.8,,,,,,,,,,
Eli pyynnit menee täysille ja actual 1100 luokkaa. Lämpösenä tyhjäkäynnillä actual on reippaasti yli pyynnin. Miksi?
Mistäs turbo logataan? Ei löytynyt ihan heti kun etsin.
Ihan toimivalta toi maffi vaikuttaa.
Maffi arvo "kuuluu" olla yli pyynnin tyhjäkäynnillä.
Ahdot logataan samalla lailla, muutat vaan kanavaksi 011
Edit. Tuolta ohjetta http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html
Maffi arvo "kuuluu" olla yli pyynnin tyhjäkäynnillä.
Ahdot logataan samalla lailla, muutat vaan kanavaksi 011
Edit. Tuolta ohjetta http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html
Ahdot.
,,Engine speed,Spec. intake press.,Actual intake press.,D.cycle MAP,,,,,,,,,,
tyhjäkäynti:
,0.38,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,0.78,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,1.17,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,1.57,882,1071.0,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,1.97,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,2.35,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,2.75,861,1071.0,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,3.13,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,3.53,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
Matalat kierrokset:
,7.90,1239,1173.0,982.8,19.9,,,,,,,,,,
,8.30,1323,1254.6,982.8,19.9,,,,,,,,,,
,8.70,1533,1305.6,1006.2,31.9,,,,,,,,,,
,9.10,1638,1285.2,1053.0,32.7,,,,,,,,,,
,9.50,1596,1264.8,1099.8,25.1,,,,,,,,,,
,9.88,1680,1326.0,1111.5,29.9,,,,,,,,,,
,10.28,1743,1346.4,1170.0,33.5,,,,,,,,,,
,10.68,1743,1407.6,1240.2,42.2,,,,,,,,,,
,11.08,1743,1366.8,1310.4,42.2,,,,,,,,,,
Lämää:
,43.57,2730,1989.0,2234.7,75.7,,,,,,,,,,
,43.97,2793,1978.8,1930.5,62.6,,,,,,,,,,
,44.37,2856,2040.0,1965.6,59.0,,,,,,,,,,
,44.77,3045,2295.0,2035.8,55.8,,,,,,,,,,
,45.17,3213,2346.0,2328.3,71.7,,,,,,,,,,
,45.56,3339,2346.0,2445.3,72.1,,,,,,,,,,
,45.96,3381,2346.0,2269.8,65.3,,,,,,,,,,
,46.36,3507,2346.0,2293.2,66.5,,,,,,,,,,
,46.76,3654,2346.0,2304.9,65.3,,,,,,,,,,
,47.16,3780,2346.0,2293.2,64.9,,,,,,,,,,
,47.54,3948,2325.6,2293.2,64.9,,,,,,,,,,
,47.94,4074,2295.0,2269.8,65.7,,,,,,,,,,
,48.34,4200,2254.2,2234.7,65.3,,,,,,,,,,
,48.74,4305,1611.6,2211.3,94.4,,,,,,,,,,
Voi viude kun tuon ohjelman käyttö tökkii. http://www.ross-tech.com/vag-com/tour/m-blocks.html
Tuossa on acceleration measurement, mutta ei löytynyt. Mulla on 01-Engine kohdassa .
*fault codes
*meas.block
*readiness
* single reading
Ei ole acce.measurementia.
Kulutus ioli 7,3 l/100km kun tankkasin 270 km ajon jälkeen. Mutta siinä on paljon kiihdyttelyä loggauksissa ym turhaa ajoa. Koitan tänään maantiekulutuksen 150 km pätkällä.
Kesällä pääsin 5,7-6,1 kulutukseen joka on tipillä ja AC:lla kai ihan OK?
,,Engine speed,Spec. intake press.,Actual intake press.,D.cycle MAP,,,,,,,,,,
tyhjäkäynti:
,0.38,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,0.78,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,1.17,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,1.57,882,1071.0,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,1.97,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,2.35,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,2.75,861,1071.0,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,3.13,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
,3.53,882,1060.8,971.1,19.9,,,,,,,,,,
Matalat kierrokset:
,7.90,1239,1173.0,982.8,19.9,,,,,,,,,,
,8.30,1323,1254.6,982.8,19.9,,,,,,,,,,
,8.70,1533,1305.6,1006.2,31.9,,,,,,,,,,
,9.10,1638,1285.2,1053.0,32.7,,,,,,,,,,
,9.50,1596,1264.8,1099.8,25.1,,,,,,,,,,
,9.88,1680,1326.0,1111.5,29.9,,,,,,,,,,
,10.28,1743,1346.4,1170.0,33.5,,,,,,,,,,
,10.68,1743,1407.6,1240.2,42.2,,,,,,,,,,
,11.08,1743,1366.8,1310.4,42.2,,,,,,,,,,
Lämää:
,43.57,2730,1989.0,2234.7,75.7,,,,,,,,,,
,43.97,2793,1978.8,1930.5,62.6,,,,,,,,,,
,44.37,2856,2040.0,1965.6,59.0,,,,,,,,,,
,44.77,3045,2295.0,2035.8,55.8,,,,,,,,,,
,45.17,3213,2346.0,2328.3,71.7,,,,,,,,,,
,45.56,3339,2346.0,2445.3,72.1,,,,,,,,,,
,45.96,3381,2346.0,2269.8,65.3,,,,,,,,,,
,46.36,3507,2346.0,2293.2,66.5,,,,,,,,,,
,46.76,3654,2346.0,2304.9,65.3,,,,,,,,,,
,47.16,3780,2346.0,2293.2,64.9,,,,,,,,,,
,47.54,3948,2325.6,2293.2,64.9,,,,,,,,,,
,47.94,4074,2295.0,2269.8,65.7,,,,,,,,,,
,48.34,4200,2254.2,2234.7,65.3,,,,,,,,,,
,48.74,4305,1611.6,2211.3,94.4,,,,,,,,,,
Voi viude kun tuon ohjelman käyttö tökkii. http://www.ross-tech.com/vag-com/tour/m-blocks.html
Tuossa on acceleration measurement, mutta ei löytynyt. Mulla on 01-Engine kohdassa .
*fault codes
*meas.block
*readiness
* single reading
Ei ole acce.measurementia.
Kulutus ioli 7,3 l/100km kun tankkasin 270 km ajon jälkeen. Mutta siinä on paljon kiihdyttelyä loggauksissa ym turhaa ajoa. Koitan tänään maantiekulutuksen 150 km pätkällä.
Kesällä pääsin 5,7-6,1 kulutukseen joka on tipillä ja AC:lla kai ihan OK?
Tässä pienehkö ohje jolla saat siitä logi tiedostosta hieman helpommin luettavan.
jaarli81 audifinns foorumilla kirjoitti:Eilen kun saunan jälkeen kikkailin loggauksia exceliin enkä suostunut muuttamaan manuaalisesti pilkkuja ja pisteitä. Ohjelma muutti välillä numerot päivämääriksi , mutta alla olevan ohjeen mukaan ainakin omalla kohdalla homma hoitui näppärästi ilman, että muutin käsin mitään.
Omassa koneessa XP ja Office 2003-paketti. Vag-Com versio 409.1.
Tässä ohje for dummies eli itseä ajatellen:
1. Avaa Excel
2. Hae haluttu loggaus Exceliin Data --> Import External Data --> Import Data
3. Valitse haluttu Vag-Comin loggaus tiedosto --> klikkaa Open
4. Avautuvassa ikkunassa varmista, että täppi on kohdassa Delimited (ylempi niistä kahdesta vaihtoehdosta)
5. Klikkaa Next
6. Avautuvassa ikkunassa laita täppi kohtaan Comma(Pilkku), jolloin sarakkeet erotetaan pilkkujen mukaan
7. Klikkaa Next
8. Avautuvassa ikkunassa Advanced --> vaihda Decimal Separator alasvetovalikosta ,(pilkku) --> .(pisteeksi) Tämä muuttaa numeroitten pisteet pilkuiksi.
9. Klikkaa OK
10. Klikkaa Finish
11. Ohjelma kysyy vielä mihin kohtaat haluat kopioida datan ja itse olen klikannut vain OK, jolloin data on tulostunut vasemmasta yläkulmasta lähtien.
Nyt sarakkeet ja arvot pitäisi kohdata, niin että on helppo tehdä käppyrät.
Ei muuta kuin käppyröiden ihmettelyn iloa...vielä kun niistä tajuaisikin jotain!;D
No nii, kävin vetämässä vielä yhden rykäsyn, olisko ollut kolmosella tuo. Varmaan ihan OK noi, ettei nyt jaksa alkaa panikoimaan ison vian pelossa. Tai no.... kyllä ahtopuoli hieman laahaa. Maksimiahdot saavutetaan vasta 2500-3000 rpm maissa? Pitää vielä koittaa nelosella jolla jenga nousee hitaammin niin näkee tarkemmin asia. Tipin kanssa on vee-mäistä kun se vaihtaa pienemmälle jos hutkaisee kickdownille asti.

Melkein tämänpäiväisen operaation jäljiltä uskallan suositella imusarjan putsausta.
Itsellä tollanen 242tkm ajettu vm.-05 2.5tdi v6 passatti ja voin kertoa että siellä imusarjoissa oli sitä paskaa isolla kädellä.
10l ämpärin pohjalta mittasin että 2,3cm sitä moskaa sinne keräänty :)
Saattaa aiheuttaa jonkin asteisia astmaoireita...
Toisen imusarjan "suuaukko"

Itsellä tollanen 242tkm ajettu vm.-05 2.5tdi v6 passatti ja voin kertoa että siellä imusarjoissa oli sitä paskaa isolla kädellä.
10l ämpärin pohjalta mittasin että 2,3cm sitä moskaa sinne keräänty :)
Saattaa aiheuttaa jonkin asteisia astmaoireita...
Toisen imusarjan "suuaukko"

Onko EGR:sta jotain _haittaa_ jos jaksaa joskus putsailla imusarjaa? Eli kannattaako sitä sitten ottaa pois käytöstä puhdistuksen jälkeen?
Ei kai siitä suurempaa haittaa ole, luukuunottamatta että rupeaa uudestaan sotkemaan imusarjaa. Itse olen muutamassa 1.9TDIssä ja tuossa 2.5:ssa havainnut että lähtis pikkasen paremmin vetämään alhaalta kun EGR pois käytöstä. Voi olla vaan illuusio.
Itse olen muutamassa 1.9TDIssä ja tuossa 2.5:ssa havainnut että lähtis pikkasen paremmin vetämään alhaalta kun EGR pois käytöstä. Voi olla vaan illuusio.
Tuskin se mikään illuusio on, huonompaa ilmaahan kone saa kun EGR kierrättää. Eli palotapahtuma olis heikompaa?
Kyllä tuo mun Pasuuna nyt vaan on hieman nihkeä, kuin tervan juontia kulku. Pitää vaihdattaa moottorin lämpötila-anturi ja jarrupalat jotka rahisee. Ettei vaan mene millään ryyppyohjelmalla tai laahaavilla jarruilla. Kulutus on normaalia 6l/100km ettei sen puoleen ongelmaa.
Mitenkähän toi imusarjan karstaisuus, jos MAF kerran antaa hyvät arvot niin ei imusarjan silloin luulis pahasti olevan tukossa? Ilmaa menee hyvin, mutta käykö siinä sitten niin että virtausnopeus sarjassa kiihtyy joka ei ole optimaalista? Perkele kun ei oo tallitilaa. Onkos Tampereella mitään harrastajien talleja?
Maffihan mittaa ilmamäärää/massaa heti putsarin jälkeen joten imusarjan likaisuus ei ainakaan suoraan vaikuta maffin antamiin arvoihin.
Ei suoraan. Mutta jos ajattelemme, että sarja on aivan tukossa niin ei MAFfi saa ilmaa kun mitään ei pääse läpi koneeseen. :) No silloin ei mosa edes toimi, mutta ideana se että mitä enemmän ahdistaa sarjassa niin sitä huonommin mafin läpi virtaa tai ainakin luulis vasteen laahaavan tms.
Eilen tuli tehtyä pieni remontti.
* väljä vetonivel uuteen
* termostaatin vaihto
* polttoainesuodatin
* Forte Diesel fuel conditioner tankkiin
Ei nyt maailmoja ole eroa, mutta jos oikein kuvittelee niin tuntuisi käyvän "hienommin" ja tasaisemmin. Plaseboa tai ei mutta kyllä tuntuisi olevan eroa. Olisko sitten polttoainesuodatin suurin tekijä..
* väljä vetonivel uuteen
* termostaatin vaihto
* polttoainesuodatin
* Forte Diesel fuel conditioner tankkiin
Ei nyt maailmoja ole eroa, mutta jos oikein kuvittelee niin tuntuisi käyvän "hienommin" ja tasaisemmin. Plaseboa tai ei mutta kyllä tuntuisi olevan eroa. Olisko sitten polttoainesuodatin suurin tekijä..
Oma passatti tuntuu myös melko tukkoiselta, on vaihdettu n75, maf, pa-suodatin ja ilmansuodatin eikä ole auttanut. Ahtaa ihan normaalisti, piikkaa n. 1.1-1.2 ja tasoittuu 0.9. Egr ei ole tulpattu mutta olen käyttänyt irti sen, eikä ollut kuin vähän nokinen ja imusarja myös melko vähän karstassa. Maf arvot vähän kyllä ihmetyttää, kun ihan sama miten poljettaa niin actual ei nouse kuin 847.9 ja pyynti on 850. Näin tekee myös vanhalla maffilla. Mitähän tuossa vielä vois kokeilla?
Onkos kukaan koittanut tuota Forte:n imusarja ainetta?
http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto
http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto
Vaihdettiin 29000 km jälkeen öljyt Teboil Diamond Diesellin + suodatin sekä taakse jarrulevyt ja -palat. Kyllä vaan tuli kulku pirteämmäksi ja käyntiääni nätimmäksi. Siirryn 15000 huoltoväliin, kyllä kone tarvitsee useammin uudet öljyt ja läpäisevän suodattimen. Takajarrut oli ihan finaalissa, ehkä ne hieman sitten laahasi vaikka ei kuumana kylläkään vanteet tuntuneet koskaan.
Jos nostellaan,
onko kellään löytynyt turbodieselissä tukkoisuutta, tehottomuutta ahtopuolen tiivisteistä? Tarkoitan sitä isoa mustaa muovista ahto"putkea" joka on koneen takaosassa, välillä EGR + pakosarja käsittääkseni. Siinä mustassa ahtoputkessa on kumitiivisteet molemmissa päissä ja teräsklemmarit. Nähdekseni hiukan huohottelee niistä ikääntyneistä tiivisteistä. Mahtaisko ne tiivisteet vaikuttaa paljon tehoihin?
http://www.lyonssystemsserver.com/break ... -PTIMG.jpg
Tuossa koneen takana kiertävä iso muovitoosa :)
onko kellään löytynyt turbodieselissä tukkoisuutta, tehottomuutta ahtopuolen tiivisteistä? Tarkoitan sitä isoa mustaa muovista ahto"putkea" joka on koneen takaosassa, välillä EGR + pakosarja käsittääkseni. Siinä mustassa ahtoputkessa on kumitiivisteet molemmissa päissä ja teräsklemmarit. Nähdekseni hiukan huohottelee niistä ikääntyneistä tiivisteistä. Mahtaisko ne tiivisteet vaikuttaa paljon tehoihin?
http://www.lyonssystemsserver.com/break ... -PTIMG.jpg
Tuossa koneen takana kiertävä iso muovitoosa :)
Passatissa vaihteeksi tehottomuuta. (vikakoodin lukuun menen aivan pian)
Onko muilla ollut turbo-D sellainen kuin läppäpyttyinen mopo on? 1000-2000 rpm kohda on tosi luumu ja sitten jossain 2500 rpm lähtee kyllä kulkemaan. Kulutus noussut ja tuo pintakaasun tehottomuus on selvä. Turbolla on höylätty jo 322 tkm, oliskohan se tällä kertaa? Jotenkin musta tuntuu, että vika on jokin muu, ilmamassamittari ehkä. Alipaineletkut vaikuttavat olevan ehjiä.
Onko muilla ollut turbo-D sellainen kuin läppäpyttyinen mopo on? 1000-2000 rpm kohda on tosi luumu ja sitten jossain 2500 rpm lähtee kyllä kulkemaan. Kulutus noussut ja tuo pintakaasun tehottomuus on selvä. Turbolla on höylätty jo 322 tkm, oliskohan se tällä kertaa? Jotenkin musta tuntuu, että vika on jokin muu, ilmamassamittari ehkä. Alipaineletkut vaikuttavat olevan ehjiä.
alspe: Kuulostaisi kyllä oireet loppuuntulleelta maffilta. Kokeile miten meno muuttuu jos nappaat maffin piuhan irti.
MAF tuntuisi olevan ehjä sillä johdon irrottaminen vei voimaa todella lisää. Kun johto oli kiinni niin auto sentään kiihtyi kun laittoi lämän tiskiin, siis 2500 rpm saavutettuaan. Ilman MAFin johtoa ei kiihdy juuri mitenkään.
kato vag comilla maffin arvot.
noissa punos letkuissa voi olla vuotoa eikä sitä huomaa, käy letkut tarkasti läpi.
voi myös koittaa forte käsittelyllä elvyttää.
vetääkö auto hyvin 3000rpm ->4000rpm ?
liikkuuko vnt tanko ylösasti kellolle/liikkuuko muuten normaalisti?
Juu tarkoitus on logittaa nyt MAF- ja ahtoarvot sekä lukea muut vikakoodit.
Alipaineletkuja olen vaihdellut vuosien mittaan, näyttäisivät olevan ehjiä.
Mitä Fortea tarkoitit? Ruiskupuhdistajaa joka laitetaan tankkiin/suodattimeen?
VNT- /EGR-kikkareet on mulle vähän hakusessa, en muista ulkoa mikä on mikäkin. Pitäis googletella niistä kuvia, tai parempi kun purkaisi konetilasta niitä irti vähän..
Vnt kello löytyy turbon läheisyydestä. sellainen metallinen pyöreä möykky jonka päälle liittimeen menee kumi letku. sen alapuolella on se vnt tanko joka liikuttaa vnt siipiä.
Voit testata sen liikeradan. pitäis liikkua n15- 20mm
käynnistä auto ja anna olla tyhjäkäynnillä. nyppää kellosta alipaine letku irti (tanko tipahtaa alimpaan asentoo=siivet auki)
Laita letku takaisin ja tarkkaile paljonko tanko liikkuu vnt kelloa kohti (eli menee siivet kiinni) tätä voit toistaa niin paljon että saat käsityksen tangon liikkumisesta.
Juu tarkoitin forten diesel contidoria eli naftan joukkoon kaadettavaa. pienimmät nykimiset jokusesta autosta kadonnut ja vähän tasottanut ääntä. kannattaa käyttää alle 20l naftaan/suodattimeen että ois joku vaikutus.
Voit testata sen liikeradan. pitäis liikkua n15- 20mm
käynnistä auto ja anna olla tyhjäkäynnillä. nyppää kellosta alipaine letku irti (tanko tipahtaa alimpaan asentoo=siivet auki)
Laita letku takaisin ja tarkkaile paljonko tanko liikkuu vnt kelloa kohti (eli menee siivet kiinni) tätä voit toistaa niin paljon että saat käsityksen tangon liikkumisesta.
Juu tarkoitin forten diesel contidoria eli naftan joukkoon kaadettavaa. pienimmät nykimiset jokusesta autosta kadonnut ja vähän tasottanut ääntä. kannattaa käyttää alle 20l naftaan/suodattimeen että ois joku vaikutus.
Pari pientä alipaineletkua tuli vaihdettu konetilasta jotka olivat vähän epäilyttävän haperon näköisiä. Mutta ei se sillä parantunut.
Olen huomannut, että auton tehottomuus on selvintä aivan kylmällä koneella eli vissiin vika liittyy polttoaineen huonoon palamiseen?
Vikakoodin antoi ilmamäärämittariin mutta mä olin aiemmin ottanut sen johdon irti joten tottakai siellä oli vikakoodi. Nollattiin vikakoodit, mutta sitten sippasi kaverin läppäri joten taas on tieto vähissä :-P Toisaalta se, että tehot lähti kokonaan kun otin johdon irti, ei vaikuta siltä että vika olisi ilmamäärässä?
Motonetissäkin näyttää olevan 96kW TDI:n ilmamäärämittareita aika edullisesti, 90/100€.
http://kauppa.motonet.fi/motonet/render ... &year=2002
Olen huomannut, että auton tehottomuus on selvintä aivan kylmällä koneella eli vissiin vika liittyy polttoaineen huonoon palamiseen?
Vikakoodin antoi ilmamäärämittariin mutta mä olin aiemmin ottanut sen johdon irti joten tottakai siellä oli vikakoodi. Nollattiin vikakoodit, mutta sitten sippasi kaverin läppäri joten taas on tieto vähissä :-P Toisaalta se, että tehot lähti kokonaan kun otin johdon irti, ei vaikuta siltä että vika olisi ilmamäärässä?
Motonetissäkin näyttää olevan 96kW TDI:n ilmamäärämittareita aika edullisesti, 90/100€.
http://kauppa.motonet.fi/motonet/render ... &year=2002
käynnistä auto ja anna olla tyhjäkäynnillä. nyppää kellosta alipaine letku irti (tanko tipahtaa alimpaan asentoo=siivet auki)
Laita letku takaisin ja tarkkaile paljonko tanko liikkuu vnt kelloa kohti (eli menee siivet kiinni) tätä voit toistaa niin paljon että saat käsityksen tangon liikkumisesta.
Aihetta vähän sivuten..
Ahtaako turbo siivet auki vai kiinni? Mieitin tässä vain tuota oman auton vikatilaan menemistä, se kun menee vikatilaan kun päästää kaasusta. Tänään juuri testasin niin reilussa kiihdytyksessä kun päästää kaasusta niin lykkää vikatilan. Jos pitää lapun lattiassa ei oireita.
Jos ahtaa siivet auki niin silloinhan siellä ei ole tarpeeksi alipainetta ahtopaineen tiputtamiseen kaasusta päästettäessä -> vikatila.
(Mr.Muscle putsaus tehty)
Nyt tuli loggailtua hiukan auton MAFia ja turboa. Vai onko VAG-COMin spec. intake pressure ja actual intake pressure se logi josta ahdot näkee?
Joka tapauksessa, kaasun pohjaan lintatessa MAF pyytää 850 ja actual on sen yli. Samoten intake pressure pyyntiarvo on 2300 ja pienellä viiveellä kone ahtaa sen verran.
Sen sijaan EGR duty cycle-arvo heittää erroria kun kaasun laittoi pohjaan. Sen arvo pitää kai olla 40-75% jota se onkin pintakaasuajossa, mutta kaveri sanoi että arvo meni nollaan kun kaasua polki. Samaa viittaa logi, arvo on errorilla kun kaasu on pohjassa.
Eli mihin tuo viittaa? Kaikki letkut vaikuttaisivat ehjiltä. Vielä en ole etsinyt mikä se VNT-kello on, pitää laittaa kuvia tähän jotta saa neuvot kotiin :)
BTW; laitoin 20 litraan naftaa Liqui Molyn dieselpuhdistusaineen. Melkein pitää sanoa, että hippasen parantui meno varsinkin isommilla kierroksilla. Uskallan suositella 7 euron hintaan, Motonetista ostin..
Joka tapauksessa, kaasun pohjaan lintatessa MAF pyytää 850 ja actual on sen yli. Samoten intake pressure pyyntiarvo on 2300 ja pienellä viiveellä kone ahtaa sen verran.
Sen sijaan EGR duty cycle-arvo heittää erroria kun kaasun laittoi pohjaan. Sen arvo pitää kai olla 40-75% jota se onkin pintakaasuajossa, mutta kaveri sanoi että arvo meni nollaan kun kaasua polki. Samaa viittaa logi, arvo on errorilla kun kaasu on pohjassa.
Eli mihin tuo viittaa? Kaikki letkut vaikuttaisivat ehjiltä. Vielä en ole etsinyt mikä se VNT-kello on, pitää laittaa kuvia tähän jotta saa neuvot kotiin :)
BTW; laitoin 20 litraan naftaa Liqui Molyn dieselpuhdistusaineen. Melkein pitää sanoa, että hippasen parantui meno varsinkin isommilla kierroksilla. Uskallan suositella 7 euron hintaan, Motonetista ostin..
Viimeksi muokannut alspe, 23.7.2012 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ettei se egr arvo meinais just sitä että menee kiinni kaasupohjassa, näin sen meinaan pitääkin olla. osa kaasulla auki täys kaasulla kiinni.
vnt tanko on turbossa kiinni. about tällänen se on
http://www.youtube.com/watch?v=IPftD5yn ... ata_player
vnt tanko on turbossa kiinni. about tällänen se on
http://www.youtube.com/watch?v=IPftD5yn ... ata_player
MAF hiipuu useimmiten niin, ettei anna mitään vikakoodia. Hiipuessaan antaa vain liian pientä ilmamäärätietoa eculle, muttei vielä ylitä/tai alita mitään ääriarvoa, josta vikakoodi liipaistaan. Oireena tehojen/väännön lasku.
Vastauksena kysymykseesi: MAF:in vaihto voi auttaa vaikkei vikakoodia olisikaan.
Vastauksena kysymykseesi: MAF:in vaihto voi auttaa vaikkei vikakoodia olisikaan.
MAF hiipuu useimmiten niin, ettei anna mitään vikakoodia. Hiipuessaan antaa vain liian pientä ilmamäärätietoa eculle, muttei vielä ylitä/tai alita mitään ääriarvoa, josta vikakoodi liipaistaan. Oireena tehojen/väännön lasku.
Vastauksena kysymykseesi: MAF:in vaihto voi auttaa vaikkei vikakoodia olisikaan.
Arvaako ostaa tarvikemassamittarin joka maksanee 75€-90€ riippuen ostopaikasta (Motonet/ebay) vai pitääkö muka maksaa 230€ aidosta Boschista?
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/283277/4
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/283275/10
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/283449/10
Ostin uuden Pierburgin MAFin joka kaiken järjen mukaan sopii AVF Passattiini. Eroa kulkuun ei juuri tullut, joskin hieman eritavalla auto käyttäytyy, ihan kuin aavistuksen jopa huonommin kuin vanhalla Bosch-MAFilla joka muuten on vuodelta 2002. En tiedä olisko orggisosa? 335 tkm ajettu auto :)
Aika samaan tapaan auto kulki Pierburgilla.
Tehot ovat hiipuneet. Missään limppimodessa auto ei ole, mutta muistaakseni ripeämpikin se oli ennen. Ehkä se vaatii turbon Muscle-puhdistusta ja EGR:n tukkimista...
Aika samaan tapaan auto kulki Pierburgilla.
Tehot ovat hiipuneet. Missään limppimodessa auto ei ole, mutta muistaakseni ripeämpikin se oli ennen. Ehkä se vaatii turbon Muscle-puhdistusta ja EGR:n tukkimista...
Ei se egr putsaus tehoon vaikuta. Jos jotain niin pakopaineisiin negatiivisesti. Tosin ei karstota enään. Puhdista se imusarja mieluummin niin voit saadakkin jotain tuntuvaa hyötyä.
Toisekseen tuo mr. muscle on niin ja näin. Tokkopa tuokaan tehoon vaikuttaa, käyttäytymiseen hetkellisesti niinki. Tekohengistystä.
Toisekseen tuo mr. muscle on niin ja näin. Tokkopa tuokaan tehoon vaikuttaa, käyttäytymiseen hetkellisesti niinki. Tekohengistystä.
Kyllä alkaa vaikuttaa siltä, että turbo on tukkoinen jos kerran kuitenkin yläkierroksilla vetää... tukkoinen imusarja ei varmaan antaisi vetoja sielläkään, kun ilmaa liikkuu eniten.
Mr. musclet sisään, tuohon koneeseen pitäisi olle kyljestä helppo tehdä. Paikankin taisit jo löytää, mistä letkua alkaa ujuttamaan. Siihen EGR laipalle kannattaa laittaa jotain penetroituvaa öljyä niihin pultteihin ennen irroitusoperaatiota, siis hyvissä ajoin. Ei mene kannat rikki ja lähtee jopa auki. Omassa meni vaan kannat kun oli niin tiukkaan korroosio purrut. Onnistui yläkauttakin mutta vaivaa oli paljon enemmän, että sai letkun (tuurilla) oikeaan paikkaan.
Ei se imusarjan puhdistuskaan pahitteeksi olisi sitten... heti kun tilaa löytyy niin kannattaa tehdä, ei ole kuitenkaan mikään valtaisa operaatio.
Mr. musclet sisään, tuohon koneeseen pitäisi olle kyljestä helppo tehdä. Paikankin taisit jo löytää, mistä letkua alkaa ujuttamaan. Siihen EGR laipalle kannattaa laittaa jotain penetroituvaa öljyä niihin pultteihin ennen irroitusoperaatiota, siis hyvissä ajoin. Ei mene kannat rikki ja lähtee jopa auki. Omassa meni vaan kannat kun oli niin tiukkaan korroosio purrut. Onnistui yläkauttakin mutta vaivaa oli paljon enemmän, että sai letkun (tuurilla) oikeaan paikkaan.
Ei se imusarjan puhdistuskaan pahitteeksi olisi sitten... heti kun tilaa löytyy niin kannattaa tehdä, ei ole kuitenkaan mikään valtaisa operaatio.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa