VW Golf SDI -01, vaihdelaatikossa reikä, syy katkennut sokka
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf SDI -01, vaihdelaatikossa reikä, syy katkennut sokka
Huomasin kotiin töistä palatessani, että auto vuotaa jotain nestettä, kun maassa oli pieni lätäkkö. Sama oli myös työpaikalla. Tutkin asiaa ja huomasin, että vaihteistoöljyähän se on. Vein autos korjaamolle ja kun avasivat sen sanottiin, että vaihdelaatikko menee vaihtoon, kun sen kyljessä on reikä. Liekö tässäkin ne jotkin niitit pettäneet?
Auto toimi hyvin korjaamon pihalle saakka. Kaikki vaihteet menivät normaalisti päälle. Ainoastaan kytkin rupesi irroittamaan vähän heikosti, joka johtui varmaan öljystä.
Kysymys:
Onko jollain kokemusta tällaisen tapauksen korjaamisesta, etei tarvi koko laatikkoa vaihtaa? Laatikko on mallia DUS ja ei nuita kovin paljon näytä olevan markkinoilla.
Auto toimi hyvin korjaamon pihalle saakka. Kaikki vaihteet menivät normaalisti päälle. Ainoastaan kytkin rupesi irroittamaan vähän heikosti, joka johtui varmaan öljystä.
Kysymys:
Onko jollain kokemusta tällaisen tapauksen korjaamisesta, etei tarvi koko laatikkoa vaihtaa? Laatikko on mallia DUS ja ei nuita kovin paljon näytä olevan markkinoilla.
Viimeksi muokannut Hene123, 22.11.2011 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä helpoin/ kuitenkin edullisin tapa korjata tuo on vaihtaa koko aski. Varosia saa käsittääkseni vain marmorilta ja maksavat hunajata. Veilä jos sulla on tuosta kuorikin jaskana niin en miettis kahta kertaa tuon korjaamista. Kova haku vaan päälle niin kyllä tuohon laatikko löytyy. Laatikkosi on tyyppiä 020, noita on vaikka kuinka paljon eri autoissa, välitykset vaihtelee. Jumppaat tai vaihdatat sinnei 02A tai 02J tyypin laatikon niin ei ole enää murheita hajoamisista. Noita laatikoita on vaikka kuinka monessa vaggineessa. Katsot vain sellaisen missä on samanmoiset välitykset kuin tuossa hajonneessa. Käytetyn 020 laatikon kanssa kun voi olla sama edessä, vaikka on vähänkin ajettu.
Osien vaihtolista on tuon 02A tai 02J laatikon kanssa jonkinmoinen. Jos teettää jossain pajalla niin tuleehan tuolle kyllä hintaa, mutta eipähän porsi laatikko enää. Itse hankin juuri 02J:n. Näitä 020 laatikoita on nyt mennyt porukalla aika paljon. Omalla rullattu 300tkm, ans kattoo kestääkö vaihtoon saakka. Itsellä on sellanen tuntuma että tuon 020 kanssa kesto on kovasti öljyjen vaihdosta kiinni. Itsellä kun ei ole ollut mitään ongelmia - ainakaan vielä.
tästä voit kurkkia eri laatikoita. Paikkaansapitävyyttä en voi taata.
http://www.turbo-conversion.com/16v-tur ... version/54
Osien vaihtolista on tuon 02A tai 02J laatikon kanssa jonkinmoinen. Jos teettää jossain pajalla niin tuleehan tuolle kyllä hintaa, mutta eipähän porsi laatikko enää. Itse hankin juuri 02J:n. Näitä 020 laatikoita on nyt mennyt porukalla aika paljon. Omalla rullattu 300tkm, ans kattoo kestääkö vaihtoon saakka. Itsellä on sellanen tuntuma että tuon 020 kanssa kesto on kovasti öljyjen vaihdosta kiinni. Itsellä kun ei ole ollut mitään ongelmia - ainakaan vielä.
tästä voit kurkkia eri laatikoita. Paikkaansapitävyyttä en voi taata.
http://www.turbo-conversion.com/16v-tur ... version/54
Kiitos vastauksesta.
Pitääpä vielä koittaa hakea laatikkoa. Osaatko vielä vinkata mitkä laatikot sopii myös tämän DUS tilalle. Yhden DUS löytäny ja silläkin tonnin pyynti. Tuossa listassa ei näkynyt tätä minun laatikkoa.
Omalla autolla ajettu 330tkm ilman suurempia huolia. Noin vuosi aikaa meni laatikko kokonaan jumiin ja hetken keppiä nyittyä meni taas vaihteet päälle. Öljyn vaihdon jälkeen ei ole taas ollut ongelmaa, kuin sitten tämä.
Pitääpä vielä koittaa hakea laatikkoa. Osaatko vielä vinkata mitkä laatikot sopii myös tämän DUS tilalle. Yhden DUS löytäny ja silläkin tonnin pyynti. Tuossa listassa ei näkynyt tätä minun laatikkoa.
Omalla autolla ajettu 330tkm ilman suurempia huolia. Noin vuosi aikaa meni laatikko kokonaan jumiin ja hetken keppiä nyittyä meni taas vaihteet päälle. Öljyn vaihdon jälkeen ei ole taas ollut ongelmaa, kuin sitten tämä.
DUS taitaa olla 02K loota. Mulla on ibizassa vastaava DUU jossa ainakin on tyyppivikana nää katkeevat niitit jotka tulee kupeesta kurkkimaan.
http://vwtechnic.com/Technic/VWGearboxRatios.xls
Tosta taulukosta pitäs löytyä vaihtoehtoisia vaihteistoja, kunhan katot että osuu välitykset dieselille sopivaksi(esim toi DRZ).
http://vwtechnic.com/Technic/VWGearboxRatios.xls
Tosta taulukosta pitäs löytyä vaihtoehtoisia vaihteistoja, kunhan katot että osuu välitykset dieselille sopivaksi(esim toi DRZ).
Eipä huvittais kaksinkertaistaa auton hintaa ostamalla tonnin laatikkoa. Vielä kun näissä laatikoissa tuntuu olevan tätä vikaa niin eipä käytetystä laatikosta tiedä koska sekin paukahtaa. Pitääpä koittaa selvittää se korjaamis mahdollisuus, eli onko laatikon hilut ehjänä ja voisiko kuoren hitsata.
Onko porukka hankkinut mistä pulttisarjoja niiden niitten tilalle?
Onko porukka hankkinut mistä pulttisarjoja niiden niitten tilalle?
Päätettiin korjaamon kanssa, että aukaistaan laatikko ja jos mitään ei ole vaurioitunut, niin koitetaan korjata pulteilla ja koppa hirsaamalla. Tiedä sitten onko vika edes niissä niiteissä. Kytkimen puolella kuitenkin sellainen n. 1cm levyinen ja 6cm pituinen reikä.
Olisko jollakin räjäytyskuvaa tällaisesta laatikosta? Olis aivan mielenkiintoinen nähdä..
Olisko jollakin räjäytyskuvaa tällaisesta laatikosta? Olis aivan mielenkiintoinen nähdä..
Vaihdelaatikon erikoistyökalut?
Muutamien huonoksi havaittujen vaihtolaatikoiden tutkiskelun jälkeen aloin itse avaamaan laatikkoa. Nyt on saatu vitonen irti ja nyt pitäis tuo iso lohko saada halki.
Onko ammattilaisilla vinkkejä siihen, jotta sen särkemättä sais auki? Näin kuvallisista ohjeista, että ulosvetäjä kiinnitettiin lohkon pultin reikiin ja akselin nokasta painettiin. SIlläkö se lähtee? Entä kytkimen puolella? Ohjeissa näkyi sielläki olevan erikoistyökalu, joka oli kiinnitetty lohkon pultinreikiin ja keskellä pultti jolla painettiin/tuettiin akselia? Onko nämä työkalut tarpeellisia?
Huonosti on muuten näitä laatikoita käytettynä. Suomessa yksi ylihintainen 1000€. Lisäksi maahantuoja sanoi, että tähän ei käy mikään vaihtoehtoinen laatikkomalli aivan suoraan.
Jos laatikko osoittautuu korjauskelvottomaksi niin pitänee laajentaa hakuverkkoa eurooppaan.
Onko ammattilaisilla vinkkejä siihen, jotta sen särkemättä sais auki? Näin kuvallisista ohjeista, että ulosvetäjä kiinnitettiin lohkon pultin reikiin ja akselin nokasta painettiin. SIlläkö se lähtee? Entä kytkimen puolella? Ohjeissa näkyi sielläki olevan erikoistyökalu, joka oli kiinnitetty lohkon pultinreikiin ja keskellä pultti jolla painettiin/tuettiin akselia? Onko nämä työkalut tarpeellisia?
Huonosti on muuten näitä laatikoita käytettynä. Suomessa yksi ylihintainen 1000€. Lisäksi maahantuoja sanoi, että tähän ei käy mikään vaihtoehtoinen laatikkomalli aivan suoraan.
Jos laatikko osoittautuu korjauskelvottomaksi niin pitänee laajentaa hakuverkkoa eurooppaan.
Siihen käy tuumakierteinen 3/8 kokoinen pultti mielellään hienokierteinen suoraan niitin tilalle, se on karvan alle 10mm ja just sopiva reikään.
+ sekin että ne on pienemmällä kannalla, se kanta jos on kovin korkealla niin vastaa laatikon kuoreen, itse rälläkällä niitä hioin vielä vähän matalammaksi.
ja nyt puhuin siis 020 laatikosta. tosin ne niitithän ne on kaikissa muissakin ongelmana, jos käyttö "vaativampaa".
Ei se laatikko mikään älytön ole purkaa, siirtäjä, pakkirattaan pultti, vetarin tumpit ja kytkinakselin xzn kantaset pultit irti niin voi alkaa takomaan kuoria erilleen, kytkinakselin iso laakeri sitä pitää paikallaan.
+ sekin että ne on pienemmällä kannalla, se kanta jos on kovin korkealla niin vastaa laatikon kuoreen, itse rälläkällä niitä hioin vielä vähän matalammaksi.
ja nyt puhuin siis 020 laatikosta. tosin ne niitithän ne on kaikissa muissakin ongelmana, jos käyttö "vaativampaa".
Ei se laatikko mikään älytön ole purkaa, siirtäjä, pakkirattaan pultti, vetarin tumpit ja kytkinakselin xzn kantaset pultit irti niin voi alkaa takomaan kuoria erilleen, kytkinakselin iso laakeri sitä pitää paikallaan.
No niin laatikko on nyt saatu purettua Broke VW:n ohjeilla ja täältä saaduilla kannustuksilla ja tietynlainen yllätyshän se oli..
Kaikki rattaat laakerit ja laakeripinnat näyttivät päällisin puolin ehjiltä ja reiän oli aiheuttanut diifferentiaalin tappi (10cm pitkän ja sormen paksuisen). Tappi oli päässyt liikkumaan, kun sitä paikoillaan pitävä PUTKISOKKA oli katkennut ja tapin pää oli päässyt liikkumaan ja hakannut pyöriessään kuoreen reiän. Suurin osa lohkon murusista oli mennyt onneksi kytkimen puolelle ja vaihdelaatikon oli vain muutamia muruja. Lohko pitäisi nyt vielä ammatti hitsarille, jotta saa sen reiän umpeen. Onko jolloin jotain hyväksi koettua ammattilaista Rovaniemi-Pello-Tornio akselilla
Huomasin, että tämän 10cm akselin sokan reikä oli melko iso (sokka liikkui helposti). En tiedä oliko reikä venynyt vai onko se alunperin liian väljä. Osaako kukaan sanoa kuuluuko sen olla näin? Pitäisikö yrittää hankkia uusi tappi vai poraisiko sen seuraavaan sokkakokoon? Kai tuon sokkatapin pitää kuitenkin olla tiukasti myös tässä tapissa???
Nyt kun laatikko on auki niin nyt olisi helppo vaihtaa nuo differentiaalin niitit pultteihin. Kaikki näytti kuitenkin olevan niiden osalta ok, joten en tiedä alanko niitä vaihtamaan.
Laakerit ja stefat ajattelin vaihtaa, kun ovat nyt niin hyvin esillä. Onko näihin joku sarja vai kannattaako näitä edes marmorilta hakea? Käykö näihin jotkin aivan normaalit laakerit?
Kiitos aiheeseen kirjottaneille. Voisko joku vielä avata näitä uusia kysymysmerkkejä mulle. Kiitos
Kaikki rattaat laakerit ja laakeripinnat näyttivät päällisin puolin ehjiltä ja reiän oli aiheuttanut diifferentiaalin tappi (10cm pitkän ja sormen paksuisen). Tappi oli päässyt liikkumaan, kun sitä paikoillaan pitävä PUTKISOKKA oli katkennut ja tapin pää oli päässyt liikkumaan ja hakannut pyöriessään kuoreen reiän. Suurin osa lohkon murusista oli mennyt onneksi kytkimen puolelle ja vaihdelaatikon oli vain muutamia muruja. Lohko pitäisi nyt vielä ammatti hitsarille, jotta saa sen reiän umpeen. Onko jolloin jotain hyväksi koettua ammattilaista Rovaniemi-Pello-Tornio akselilla
Huomasin, että tämän 10cm akselin sokan reikä oli melko iso (sokka liikkui helposti). En tiedä oliko reikä venynyt vai onko se alunperin liian väljä. Osaako kukaan sanoa kuuluuko sen olla näin? Pitäisikö yrittää hankkia uusi tappi vai poraisiko sen seuraavaan sokkakokoon? Kai tuon sokkatapin pitää kuitenkin olla tiukasti myös tässä tapissa???
Nyt kun laatikko on auki niin nyt olisi helppo vaihtaa nuo differentiaalin niitit pultteihin. Kaikki näytti kuitenkin olevan niiden osalta ok, joten en tiedä alanko niitä vaihtamaan.
Laakerit ja stefat ajattelin vaihtaa, kun ovat nyt niin hyvin esillä. Onko näihin joku sarja vai kannattaako näitä edes marmorilta hakea? Käykö näihin jotkin aivan normaalit laakerit?
Kiitos aiheeseen kirjottaneille. Voisko joku vielä avata näitä uusia kysymysmerkkejä mulle. Kiitos
Jos jotain laakereita vaihtasin niin sen pienen vetopyörän kartiorullalaakerit, eli kahta puolen sitä tasauspyörästöä pyörittävää ratasta olevat. + perän poskilaakerit.
Ainakin ne pienen vetopyörän laakerit sai ihan normi laakeriliikkeestä tilattua 020 laatikkoon. Ne on ollu loppu kaikista mitä minä olen aukonut.
Ainakin ne pienen vetopyörän laakerit sai ihan normi laakeriliikkeestä tilattua 020 laatikkoon. Ne on ollu loppu kaikista mitä minä olen aukonut.
Kaikki laakerit nyt vaihettu ja tasauspyörästön niitit porattu auki ja yllätykseksi tilaamani pulttisarja olikin väärän kokoinen. Reikä on vähän reilu 11mm ja pulttisarjan pultit huomattavasti pienemmät. Toivottavasti tähän löytyis pulttikaupasta jonkinlaiset korvikkeet. Myydään pulttisarja tasauspyörästöön!
Auto on nyt saatu pitkän odottelun jälkeen takaisin tienpäälle. Ei se auttanut kun tilata ne oikean kokoiset tasauspyörästön pultit marmorilta. Harmi vaan kun olivat niin kalliita 25€/kpl. No säästöä itse tekemällä kertyi kuitenkin 500-600€ ja laatikon kaikki laakerit on uusittu. Kiitos auttaneille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa