Autoliike pesee kätensä, mitä nyt?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
Autoliike pesee kätensä, mitä nyt?
Termos
Ostin pari kuukautta sitten pienehköstä autoliikkeestä Audi A4 1.8tq vm -97 (suomiauto). Vaihdossa sain vanhasta autosta hyvitystä n. puolet hinnasta. Mittarilukema Audissa oli 246tkm mikä on myös kirjattu kauppakirjaan.
Muutama pikkuvika ilmeni joita korjautin nyrkkipajoilla ja öljyvuoto, jonka takia tuli sitten ajettua auto Laakkoselle pikahuoltoon. Kuittia kirjoittaessa huoltoneuvoja kysyi auton kilometrejä ja totesi, ettei voi kirjata kuittia pienemmälle kilometrimäärälle kuin mitä edellisellä kerralla auton ollessa heillä huollossa. Epävirallisesti myyjä ilmoitti -06 kilometrimäärän olleen 260tkm. Huoltoneuvoja tutki huoltokirjaa ja totesi sen väärennetyksi.
Kävin sen jälkeen autoliikkeessä ehdottamassa kaupanpurkua. Myyjä oli sitä mieltä, että koska he eivät olleet tietoisia vääristä kilometreistä ja auton olevan vanha, ei vastuu kosketa heitä. (?!)
Tein rikosilmotuksen ja soitin kuluttajaneuvojalle joka oli sitä mieltä, että kauppa on purettava samantien. Ilmoitin myyjälle kuluttajaneuvojan suosituksen ja tehneeni rikosilmoituksen.
Kauppias pysyi kannassaan ja sanoi kuluttajaneuvojan antavan vain suosituksia.
Huoltokuitteja ja A-katsastukselta kilometrejä selvitellessä kävi aika selvästi ilmi että rullaaja on ollut autoliikettä edeltävä omistaja. 2009 mittarissa oli katsastuksen yhteydessä 312tkm. Auto on siis pakitellut n. 100tkm.
Nyt on sitte käsissä n 350tkm ajettu tikittävä aikapommi, josta voi jakopää laueta milloin tahansa. Pitääks tässä ootella kuluttajariitalautakunnan suositusta ja haastaa sen jälkeen myyjä oikeuteen jos meinaa saada kaupan purettua tai edes jotain takasin? Mitään jälleenmyyntiarvoa autolla ei ole ja varmasti olis jääny ostamatta jos oisin oikeet kilometrit tienny. Vittu että ahistaa tälläne säätäminen..
Ostin pari kuukautta sitten pienehköstä autoliikkeestä Audi A4 1.8tq vm -97 (suomiauto). Vaihdossa sain vanhasta autosta hyvitystä n. puolet hinnasta. Mittarilukema Audissa oli 246tkm mikä on myös kirjattu kauppakirjaan.
Muutama pikkuvika ilmeni joita korjautin nyrkkipajoilla ja öljyvuoto, jonka takia tuli sitten ajettua auto Laakkoselle pikahuoltoon. Kuittia kirjoittaessa huoltoneuvoja kysyi auton kilometrejä ja totesi, ettei voi kirjata kuittia pienemmälle kilometrimäärälle kuin mitä edellisellä kerralla auton ollessa heillä huollossa. Epävirallisesti myyjä ilmoitti -06 kilometrimäärän olleen 260tkm. Huoltoneuvoja tutki huoltokirjaa ja totesi sen väärennetyksi.
Kävin sen jälkeen autoliikkeessä ehdottamassa kaupanpurkua. Myyjä oli sitä mieltä, että koska he eivät olleet tietoisia vääristä kilometreistä ja auton olevan vanha, ei vastuu kosketa heitä. (?!)
Tein rikosilmotuksen ja soitin kuluttajaneuvojalle joka oli sitä mieltä, että kauppa on purettava samantien. Ilmoitin myyjälle kuluttajaneuvojan suosituksen ja tehneeni rikosilmoituksen.
Kauppias pysyi kannassaan ja sanoi kuluttajaneuvojan antavan vain suosituksia.
Huoltokuitteja ja A-katsastukselta kilometrejä selvitellessä kävi aika selvästi ilmi että rullaaja on ollut autoliikettä edeltävä omistaja. 2009 mittarissa oli katsastuksen yhteydessä 312tkm. Auto on siis pakitellut n. 100tkm.
Nyt on sitte käsissä n 350tkm ajettu tikittävä aikapommi, josta voi jakopää laueta milloin tahansa. Pitääks tässä ootella kuluttajariitalautakunnan suositusta ja haastaa sen jälkeen myyjä oikeuteen jos meinaa saada kaupan purettua tai edes jotain takasin? Mitään jälleenmyyntiarvoa autolla ei ole ja varmasti olis jääny ostamatta jos oisin oikeet kilometrit tienny. Vittu että ahistaa tälläne säätäminen..
Välitön kaupan purku tai neuvottele tuntuva hinnanalennus.
Tuolla kuluttajariitalautakunnassa voi sitten asian käsittelyssä mennä yli vuosi ja kaikki pitää sitten olla kirjallisena, suullisetkin sopimukset.
Vikahan on ollut autossa ostohetkellä eikä tullut sinun käytössäsi, joten sinä tässä vahvoilla olet.
Pitääks tässä ootella kuluttajariitalautakunnan suositusta ja haastaa sen jälkeen myyjä oikeuteen jos meinaa saada jotain takasin?
Tuolla kuluttajariitalautakunnassa voi sitten asian käsittelyssä mennä yli vuosi ja kaikki pitää sitten olla kirjallisena, suullisetkin sopimukset.
Vikahan on ollut autossa ostohetkellä eikä tullut sinun käytössäsi, joten sinä tässä vahvoilla olet.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
Näinpä. Oletko 100% siitä, että huoltokirja on väärennös? - Vaiko onko ajokkiin vain vaihdettu mittaristo jossain vaiheessa.. Merkkiliike (jossa ei välttämättä tuon ikäiseen ole kaikkia remontteja/huoltoja tehty) saattaa hyvinkin olla sitä mieltä, että hk n väärennetty mikäli ajokkia on korjattu muuallakin kuin merkkiliikkeessä.
Jos ensimmäisenä olet liikettä syyttänyt huijariksi ym, voi halukkuus yhteistyöhön olla lähellä nollaa..
Ja kuten sanottu, omasta mielestäsi auto ilmeisestikin on 260k kuntoinen..
Miten jakopään huolto riippuu km-lukemasta? Koska ajokkiin on tehty viimeksi jakopääremontti? Taitaa olla huolto-ohjelmassa suosituksena 90k / 5v. Jakopääremontti siis voi olla yhtä ajankohtainen, oli autolla ajettu 150k tai 500k.
Kuten sanottu, kuluttajaneuvoja/viranomainen antaa suosituksia, ei kuitenkaan ole käräjäoikeuden veroinen. Jos mielestäsi asia on niin vakava, haasta myyjä käräjille..
Muista kuitenkin, että mahdollisessa häviötilanteessa homma ei kovin edullista enää ole sinullekaan.
Jos ensimmäisenä olet liikettä syyttänyt huijariksi ym, voi halukkuus yhteistyöhön olla lähellä nollaa..
Ja kuten sanottu, omasta mielestäsi auto ilmeisestikin on 260k kuntoinen..
Nyt on sitte käsissä n 350tkm ajettu tikittävä aikapommi, josta voi jakopää laueta milloin tahansa.
Miten jakopään huolto riippuu km-lukemasta? Koska ajokkiin on tehty viimeksi jakopääremontti? Taitaa olla huolto-ohjelmassa suosituksena 90k / 5v. Jakopääremontti siis voi olla yhtä ajankohtainen, oli autolla ajettu 150k tai 500k.
Kuten sanottu, kuluttajaneuvoja/viranomainen antaa suosituksia, ei kuitenkaan ole käräjäoikeuden veroinen. Jos mielestäsi asia on niin vakava, haasta myyjä käräjille..
Muista kuitenkin, että mahdollisessa häviötilanteessa homma ei kovin edullista enää ole sinullekaan.
Kyllä se niin on, että jos autoliike myy 260 000km ajettua autoa niin sen pitää olla 260 000km ajettu eikä 350 000. Auto ei ole se mitä myyjä lupasi sen olevan. Kyseessä ei ole vähäinen vika, sillä ajettuja kilometrejä ei saa korjattua vähäisillä toimilla ja auton arvo on varmasti alhaisempi 350 000km ajettuna kuin 260 000km ajettuna. Kilometrit ovat myös varmasti vaikuttaneet ostopäätökseen suuresti, joten hinnanalennus on vähintäänkin paikallaan, mutta itse purkaisin koko kaupan.
Kyseessä on petos ja jos autoliikkeen myyjä pitää tuota 100 00 extrakilometriä vähäpätöisenä asiana, niin sittenhän hän purkaa kaupan ilman mitään vahinkoja itselleen. Syy miksi myyjä ei halua kauppaa purkaa on varmasti se, että se ei sitä 350 000km ajettua autoa saa enää myytyä samalla hintaa eteenpäin.
Kyseessä on petos ja jos autoliikkeen myyjä pitää tuota 100 00 extrakilometriä vähäpätöisenä asiana, niin sittenhän hän purkaa kaupan ilman mitään vahinkoja itselleen. Syy miksi myyjä ei halua kauppaa purkaa on varmasti se, että se ei sitä 350 000km ajettua autoa saa enää myytyä samalla hintaa eteenpäin.
Kannattaa silti muistaa, että puhutaan mittarilukemasta. - Ei takuuvarmasta ajomäärästä. Lisäksi autolla on ikää jo kohtuullisen paljon. Mun mielestä, on kummallista, jos kaupanteossa auto jonka mittarilukemana on ollut n. 250k, muuttuu kaupanteon jälkeen huonoksi kun "paljastuu" että ajomäärä on todellista suurempi.
Tuonikäinen auto kuitenkin on kuitenkin vanha rotisko, jonka kunto riippuu kilometrejä enemmän siitä, miten ajokkia on huollettu ja ylläpidetty.
Jos hk on oikeasti väärennetty, silloin tietty kyse onkin petoksesta..
Tuonikäinen auto kuitenkin on kuitenkin vanha rotisko, jonka kunto riippuu kilometrejä enemmän siitä, miten ajokkia on huollettu ja ylläpidetty.
Jos hk on oikeasti väärennetty, silloin tietty kyse onkin petoksesta..
Ymmärsin, että todellinen ajettu kilometrimäärä olisi tuo 350 000km. Eihän tässä olisi mitään ongelmaa jos virhe olisi vain mittarin lukemassa. Eikä se auto varmaankaan muutu heti paskaksi kun toteaa, että sillä onkin ajettu 100 000km enemmän, mutta hinta ei varmasti ole enää sama. Se on ihan sama jos ostat 2005 vuosimallin auton ja ilmeneekin myöhemmin, että se onkin vuosimallia 2001. Se on ihan satavarma, että minä peruisin kaupan, halusi se myyjä sitä tai ei.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
Huoltokirja on todettu Laakkosen lisäksi myyjäliikkeessä ja poliisin toimesta väärennetyksi. A-katsastukselta kilometrejä kyselin niin 2009 ollu 312tkm mittarissa ja 2010 lukemaa ei ollut saatavilla sattuneesta syystä vaikka oli a-katsastuksella katsastettu. Selvä tapaus sen puolesta.
Liikkeestä ostaessa sitä olettaa että autosta annetut tiedot pitää kutakuinkin paikkansa. Ei kiinnostas tapella jos ois kyseessä joku vähäpätösempi virhe mut 100tkm mun ajoilla on n. viisi vuotta ja noilla kilometreillä oon auton kanssa on naimisissa paalaamoon asti.
Liikkeestä ostaessa sitä olettaa että autosta annetut tiedot pitää kutakuinkin paikkansa. Ei kiinnostas tapella jos ois kyseessä joku vähäpätösempi virhe mut 100tkm mun ajoilla on n. viisi vuotta ja noilla kilometreillä oon auton kanssa on naimisissa paalaamoon asti.
Kyllähän tuo on aika selvä tapaus: jos liike väittää, että mittarin ruuvaus on tapahtunut edellisen omistajan toimesta, olisi se pitänyt liikkeen selvittää eikä laitta autoa kiertoon ja myydä auto oletettua km-lukemaa korkeammalla hinnalla. Petoksen tunnusmerkit täyttyvät, jos alemmalla km-lukemalla yritetään saada taloudellista hyötyä.
A-katsastuksen tietokannasta löytyy yllättävän monen auton km-historia -myös potentiaaliselle ostajalle. Itse olen selvittänyt kahden edellisen ostamani auton tiedot tuolta ennen ostopäätöstä.
A-katsastuksen tietokannasta löytyy yllättävän monen auton km-historia -myös potentiaaliselle ostajalle. Itse olen selvittänyt kahden edellisen ostamani auton tiedot tuolta ennen ostopäätöstä.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf Tulostat tämän ja otat liikkeeseen mukaan. Auto on ihan selvästi myyty väärillä tiedoilla.
Viimeksi muokannut Breakbeat, 3.3.2012 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liikkestä ostettuna on myyjällä aina vastuu autosta tietyn ajan, se että myyjä yrittää nyt olla reakoimatta kilometrien väärentelyyn haiskahtaa hieman siltä et väärentely on tapahtunut hän toimestaan, muussa tapauksessa luulis tekevän rikosilmoituksen aiemmasta omistajas joka on huijannut autosta paremman hinnan itselleen väärennöksellä.
Miten tuosta sitten kukakin jää kiinni..?
- Mun mielestä, ihmiset saa syyttää itseään. Uskotaan niitä mittarilukemia sokeana sen sijaan että tsekattaisiin sen vanhan rotiskon kunto, eikä tuijotettaisi sokeana sitä mittarilukemaa...
Samaa katsoin minäkin. - Ei kovin suurta hajontaa ollut vanhojen A4:sten hinnoissa mittarilukeman perusteella. Erot liekin sitten enempi kunnossa ja pyydyksen olemuksessa.
Toki väärennetty huoltokirja on väärin, mieluummin olisi sitten niin että naapurin Schäfer olisi sen syönyt..(=HK hukassa) - Vaikka paljonko se sitten lämmittää, jos kirjasta selviää sen verran, että ölpät on vaihdettu Essolla sen 15k välein.....
- Mun mielestä, ihmiset saa syyttää itseään. Uskotaan niitä mittarilukemia sokeana sen sijaan että tsekattaisiin sen vanhan rotiskon kunto, eikä tuijotettaisi sokeana sitä mittarilukemaa...
Samaa katsoin minäkin. - Ei kovin suurta hajontaa ollut vanhojen A4:sten hinnoissa mittarilukeman perusteella. Erot liekin sitten enempi kunnossa ja pyydyksen olemuksessa.
Toki väärennetty huoltokirja on väärin, mieluummin olisi sitten niin että naapurin Schäfer olisi sen syönyt..(=HK hukassa) - Vaikka paljonko se sitten lämmittää, jos kirjasta selviää sen verran, että ölpät on vaihdettu Essolla sen 15k välein.....
totuus on kuitenki se että liikkeellä on vastuu auton kunnosta eikä yksityisellä joka sen ostaa ellei tästä ole erikseen kauppojen teossa sovittu. ei voida vaatia yksityistä henkilöä tietämään mistä selviää auton todelliset kilometrit ja näin ollen mittarinlukeman pitää piettää paikkaansa. ja vaikka edellinen omistaja mittaria olisikin ruuvannut niin liike on kuitenkin vastuussa. hehän ovat ammattilaisia ja näin ollen pitäisi huomata tämmöiset asiat :)
mene vaan vaatimaan kaupanpurkua ja jos ei suostu niin sanot että viet asian kuluttaja-asiamiehelle ja tätä kautta käräjille jos ei muuta mahdollisuutta ole kaupan purkuun
mene vaan vaatimaan kaupanpurkua ja jos ei suostu niin sanot että viet asian kuluttaja-asiamiehelle ja tätä kautta käräjille jos ei muuta mahdollisuutta ole kaupan purkuun
Eipäs ruveta nyt saivartelemaan. Niin nettiauto kuin autoliikkeet myyvät autoja mittarilukemalla. Kyllä sillä tarkoitetaan paljonko autolla on ajettu, miksi sitä muuten edes ilmoitettaisiin.
Ei sitä asiaa viedä kuluttaja-asiamiehelle vaan kuluttajaneuvontaan ja jos asia ei sitä kautta ratkea niin kuluttajaneuvoja autaa tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Tämä palvelu on maksutonta.
Asian voi toki viedä suoraan käräjäoikeuteen, mutta kun kyseessä on kuitenkin suhteellisen vähäinen riita, kannattaa ensin koittaa sopia asia suoraan autoliikkeen kanssa kuluttajaneuvojan avustuksella ja ohjeiden mukaisesti. Jos asia ei sittenkään ratkea, niin sitten tekee valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunta voi antaa mahdollisen lausunnon tuomioistuimelle jos asia sinne saakka etenee.
mene vaan vaatimaan kaupanpurkua ja jos ei suostu niin sanot että viet asian kuluttaja-asiamiehelle ja tätä kautta käräjille jos ei muuta mahdollisuutta ole kaupan purkuun
Ei sitä asiaa viedä kuluttaja-asiamiehelle vaan kuluttajaneuvontaan ja jos asia ei sitä kautta ratkea niin kuluttajaneuvoja autaa tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Tämä palvelu on maksutonta.
Asian voi toki viedä suoraan käräjäoikeuteen, mutta kun kyseessä on kuitenkin suhteellisen vähäinen riita, kannattaa ensin koittaa sopia asia suoraan autoliikkeen kanssa kuluttajaneuvojan avustuksella ja ohjeiden mukaisesti. Jos asia ei sittenkään ratkea, niin sitten tekee valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunta voi antaa mahdollisen lausunnon tuomioistuimelle jos asia sinne saakka etenee.
Automyyjät pelaa tällaisissa tilanteissa todella härskiä väsytyspeliä. He tietävät kyllä mitkä on kuluttajan oikeudet ja omat velvollisuutensa. He tietävät että kuluttajaneuvoja tekee vain suosituksia joita ei tarvitse noudattaa. Pelin henki on kuluttajan väsyttäminen niin kauan että kuluttaja hyväksyy tilanteen ja nielee tappion. Kuluttajariitalautakunnassa käsittelyajat saattaa venyä vuoteen tai yli joten päätöstä saa odottaa kauan. Tämän ketjun tilanteessa tämä on vähän ongelmallista jos tarkoituksena on kaupan purku, niin itse näkisin että autoa ei sovi kohtuuttomasti käyttää tänä aikana jos/kun kauppa puretaan ja auto palautetaan myyjälle. Jos autoa on koko vuoden ajettu normaalisti niin luultavasti silloin auton arvosta vähennetään sen vuoden käyttöarvo.
Oma tarinani: Jouduimme avovaimon kanssa puolitoista vuotta sitten tilanteeseen jossa täysin hyväkuntoisena autoliikkeestä ostetusta autosta meni kansi kieroon jonka seurauksena jäähdytysvesi karkasi. Automyyjän kanta heti ensimmäisestä puhelusta oli että "emme korvaa mitään, kauppaa ei pureta" vaikka lähdin tilanteen nähden erittäin ystävällisesti keskustelemaan tilanteesta. Kuluttajaneuvonta soitti pariinkin kertaan automyyjälle ja suositti kulujen jakamista 50/50-periaatteella mutta tähän ei myyjä suostunut.
Viimeisessä puhelussani myyjälle myyjä haistatti vitut päin naamaa ja käski laittaa valituksen vetämään kuluttajariitalautakuntaan. "Siinä menee ainakin vuosi." Me luovutettiin siinä vaiheessa kun auto oli perheen ainut ja pakko saada ajoon. Auto korjattiin omaan laskuun. Olenkin aina muistanut kavereille kertoa että Tampereen Lakalaivassa olevalta Autosi/Jamcars Oy:ltä ei autoa kannata ostaa...
Oma tarinani: Jouduimme avovaimon kanssa puolitoista vuotta sitten tilanteeseen jossa täysin hyväkuntoisena autoliikkeestä ostetusta autosta meni kansi kieroon jonka seurauksena jäähdytysvesi karkasi. Automyyjän kanta heti ensimmäisestä puhelusta oli että "emme korvaa mitään, kauppaa ei pureta" vaikka lähdin tilanteen nähden erittäin ystävällisesti keskustelemaan tilanteesta. Kuluttajaneuvonta soitti pariinkin kertaan automyyjälle ja suositti kulujen jakamista 50/50-periaatteella mutta tähän ei myyjä suostunut.
Viimeisessä puhelussani myyjälle myyjä haistatti vitut päin naamaa ja käski laittaa valituksen vetämään kuluttajariitalautakuntaan. "Siinä menee ainakin vuosi." Me luovutettiin siinä vaiheessa kun auto oli perheen ainut ja pakko saada ajoon. Auto korjattiin omaan laskuun. Olenkin aina muistanut kavereille kertoa että Tampereen Lakalaivassa olevalta Autosi/Jamcars Oy:ltä ei autoa kannata ostaa...
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
Automyyjät pelaa tällaisissa tilanteissa todella härskiä väsytyspeliä. He tietävät kyllä mitkä on kuluttajan oikeudet ja omat velvollisuutensa. He tietävät että kuluttajaneuvoja tekee vain suosituksia joita ei tarvitse noudattaa. Pelin henki on kuluttajan väsyttäminen niin kauan että kuluttaja hyväksyy tilanteen ja nielee tappion.
Käräjille asti jos pitää mennä niin ei paljon auton arvo ja korvaussummat kiinnosta kunhan vaan saa myyjän upotettua korvia myöten paskaan.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 11.2.2008 6:39
Vastuu on myyjällä kuluttajasuojalain mukaisissa kaupoissa
Yritys (autoliike tms. elinkeinoharjoittaja) jos auton myy yksityishenkilölle tulee aina sovellettavaksi kuluttajasuojalain mukainen autokauppa riippumatta siitä onko asiasta erikseen kirjattu kauppakirjaan kohta .."myydään siinä kunnossa kun se on todettu ostohetkellä tai mittarilukema tms,"
KKO (Korkeiman oikeuden) ennakkopäätöksessä vuodelta (2001) on aivan aukottomasti selvitetty se, että myyjä vastaa vastuullaan sen, että on selvittänyt kaupan kohteena olevasta ajoneuvosta kaikki ne tiedot mikä voi vaikuttaa ostajan väliseen kauppapäätökseen.
Myyjän vastuu on laveampi kuin yksityishenkilöiden välinen kauppatilanne.
Mielestäni asiassa on paras toimia samalla tavalla kuin omassani ...
Pyri sovittelutilanteeseen (-> Kannattaa käyttää oikeusturvavakuutusta (OTV), jonka perusteella voit kääntyä suoraan asianajajan puoleen joka hoitaa puolestasi seuraavanlaisen kaavan mukaisesti prosessia eteenpäin...)
1) Kirjallinen reklamaatio (virheenkuvaus) myyjälle mieluiten kirjattuna kirjeenä;
2) Myyjälle on annettava mahdollisuus yleensä kohtuullisessa ajassa korjata virhe/-eet. Yleensä kohtuullisena aikana pidetään 21 päivää. Jos ei korjaa tai ei noudata sovittelun tulosta niin;
Pyri sovittelutilanteeseen jos;
3) Tämän jälkeen /voi mennä tietty aikaisemmin poliisiasemalle tekemään tutkintapyynnön (rikosilmoituksen) petoksesta.
Mittarilukema tai sen muuttaminen on rikos jos se on tehty hyötymistarkoituksessa tai jos vääristetään ajokilometrilukemaa jotta voidaan häivyttää auton todellinen tila.
HUOM ! Varsinkin, kun auto on tuontiauto taustainen suositan tarkistamaan kaikki tiedot suoraan TRAFIN tietokannasta (kaikki tiedot ensirekisteröinnistä) jotta voi tietää millä tiedoilla se on alunperin tullut maahan.
Toinen varma tiedonantaja on tulli. Otat vain valmistenumeron matkaan (rekisteriote/tieto valmistenumerosta) ja menet TULLIPIIRIIN (ajoneuvoverotus -luukulle) jolloin auton haltijalle/omistajalle luovutetaan kaikki ne tiedot mitkä on viranomaisrekisterissä.
Ps. Mode on poistanut kysymykseni siitä (mikä, miksi?) yritys voi toimia lainvastaisesti
-> Toisaalta on huomioitava se, että keskustelu aiheesta on perusteltua kun ottaa huomioon sen miten suuren taloudellisen vahingon se voi aiheuttaa yhteiskunnalle saati sitten yksittäiselle ostajalle.
KKO (Korkeiman oikeuden) ennakkopäätöksessä vuodelta (2001) on aivan aukottomasti selvitetty se, että myyjä vastaa vastuullaan sen, että on selvittänyt kaupan kohteena olevasta ajoneuvosta kaikki ne tiedot mikä voi vaikuttaa ostajan väliseen kauppapäätökseen.
Myyjän vastuu on laveampi kuin yksityishenkilöiden välinen kauppatilanne.
Mielestäni asiassa on paras toimia samalla tavalla kuin omassani ...
Pyri sovittelutilanteeseen (-> Kannattaa käyttää oikeusturvavakuutusta (OTV), jonka perusteella voit kääntyä suoraan asianajajan puoleen joka hoitaa puolestasi seuraavanlaisen kaavan mukaisesti prosessia eteenpäin...)
1) Kirjallinen reklamaatio (virheenkuvaus) myyjälle mieluiten kirjattuna kirjeenä;
2) Myyjälle on annettava mahdollisuus yleensä kohtuullisessa ajassa korjata virhe/-eet. Yleensä kohtuullisena aikana pidetään 21 päivää. Jos ei korjaa tai ei noudata sovittelun tulosta niin;
Pyri sovittelutilanteeseen jos;
3) Tämän jälkeen /voi mennä tietty aikaisemmin poliisiasemalle tekemään tutkintapyynnön (rikosilmoituksen) petoksesta.
Mittarilukema tai sen muuttaminen on rikos jos se on tehty hyötymistarkoituksessa tai jos vääristetään ajokilometrilukemaa jotta voidaan häivyttää auton todellinen tila.
HUOM ! Varsinkin, kun auto on tuontiauto taustainen suositan tarkistamaan kaikki tiedot suoraan TRAFIN tietokannasta (kaikki tiedot ensirekisteröinnistä) jotta voi tietää millä tiedoilla se on alunperin tullut maahan.
Toinen varma tiedonantaja on tulli. Otat vain valmistenumeron matkaan (rekisteriote/tieto valmistenumerosta) ja menet TULLIPIIRIIN (ajoneuvoverotus -luukulle) jolloin auton haltijalle/omistajalle luovutetaan kaikki ne tiedot mitkä on viranomaisrekisterissä.
Ps. Mode on poistanut kysymykseni siitä (mikä, miksi?) yritys voi toimia lainvastaisesti
-> Toisaalta on huomioitava se, että keskustelu aiheesta on perusteltua kun ottaa huomioon sen miten suuren taloudellisen vahingon se voi aiheuttaa yhteiskunnalle saati sitten yksittäiselle ostajalle.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 11.2.2008 6:39
Mutta mikä tekee asiasta rikoksen
No...
Myyjän erehdyttämistoimi, myyjän toiminta edellyttää tahallisuutta. Jos oletetaan se, että auto on tullut vaihdokkina autoliikkeelle ja ed. omistaja on ollut yksityishenkilö joka on ilmoittanut mittarilukemaksi (mittarissa) ruuvattuna tai ilman sen lukeman mikä siinä on voidaan lähtökohtaisesti pitää oikeana. (AKL suosituksen mukaan, eettiset ohjeet).
Mutta...
Kaikki riippuu siitä miten myyjä on varmistunut autoa ostettaessa liikkeelle siitä tiedosta mitä on ollut siinä kaupantekotilaisuudessa käytettävissä. Ammattimaisella toimijalla on laveampi selvitysvelvollisuus auton alkuperästä (varsinkin kun ajoneuvo myydään kuluttajasuojalain mukaisesti eteenpäin!) se, että myyjä on vain €€€ silmissä óttanut vaihdokin ja jättänyt selvittämättä/tiedot ovat olleet vain yksipuoliset eivät millään tavalla tee myyjästä (autoliikkeestä) vapaamatkustajaa virheellisen tavaranmyyjänä.
Myyjän erehdyttämistoimi, myyjän toiminta edellyttää tahallisuutta. Jos oletetaan se, että auto on tullut vaihdokkina autoliikkeelle ja ed. omistaja on ollut yksityishenkilö joka on ilmoittanut mittarilukemaksi (mittarissa) ruuvattuna tai ilman sen lukeman mikä siinä on voidaan lähtökohtaisesti pitää oikeana. (AKL suosituksen mukaan, eettiset ohjeet).
Mutta...
Kaikki riippuu siitä miten myyjä on varmistunut autoa ostettaessa liikkeelle siitä tiedosta mitä on ollut siinä kaupantekotilaisuudessa käytettävissä. Ammattimaisella toimijalla on laveampi selvitysvelvollisuus auton alkuperästä (varsinkin kun ajoneuvo myydään kuluttajasuojalain mukaisesti eteenpäin!) se, että myyjä on vain €€€ silmissä óttanut vaihdokin ja jättänyt selvittämättä/tiedot ovat olleet vain yksipuoliset eivät millään tavalla tee myyjästä (autoliikkeestä) vapaamatkustajaa virheellisen tavaranmyyjänä.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 11.2.2008 6:39
Miltäs nyt tuntuu --- ko?
Edit:
No siltä tuntuu, että voisi sanoa muutaman painavan sanan :)
Mutta mitä tulee aiheeseen niin kannattaisi nyt miettiä kukin topicia lukeva hemmo - normaalilla ällillä varustettu, että jos autoliike (tämä surullisen kuuluisa liike esim. Salon kaupungista) joku suurikin toimija alalla ei tunne perusasioita auton hankinnassa tai sen myynnissä voi olla kusettajaliike.
Väitän, mitä tässä on istuttu useampana päivänä vuoroin poliisin/tullin/maahantuojan pakeilla, että tässä tulee vielä aika iso haloo kun selviää millä tavoin esim, ostamani auton kohdalla on menetelty ja mitä luultavammin (myyntitarkoituksessa) tuotujen autojen kanssa menetelty muutoin. Tullin tiedossa oli tähän mennessä vuosi tasolla tuotu ka. noin 35000 autoa vuositasolla ja jos jokaiseen liittyy epäselvyyksiä kertyy "hieman" laskua jollekin jossakin vaiheessa. Mutta onneksi tämä huoli on jonkun muun päänsärky.
(SORRY HUUTONI) -> Onnekx kaupassa en menettänyt rahaa paljoakaan, koska kauppa on saatu purettua kylläkin poliisin välityksellä mutta kuitenkin.
Rahaa tulee menemään mutta huomattavasti vähemmän kuin huomattava arvonalentuminen olisi aiheuttanut eli kymppitonnin verran varovaisesti arvioiden.
Mietin vain, miten autoliike (ne yksityisen henkilöt jotka joppaavat tuontiautojen kanssa) meinaa esim, tässä jutussa olevan audin tai omani autoni myydä eteenpäin ns. oikeilla tiedoilla kun ei vanhat historiikki vedetään eteen. Siinä taitaa olla nettiauto.com hieman jumissa sen jälkeen tai miksei jokin muukin foorumi.
Tässä maassa on rehellisiä vai vieläkin rehellisempiä ihmisiä jotka voivat huseerata miten vain saamatta mitään seuraamuksia voisi sanoa, että ..."jota kylvää sitä niittää."
Ps. Olen kantanut vastuuni omista teoistani mutta kantaako tässä tapauksessa vastapuoli vastuun ja luulen tietäväni vastauksen: NO, ei todellakaan :)
No siltä tuntuu, että voisi sanoa muutaman painavan sanan :)
Mutta mitä tulee aiheeseen niin kannattaisi nyt miettiä kukin topicia lukeva hemmo - normaalilla ällillä varustettu, että jos autoliike (tämä surullisen kuuluisa liike esim. Salon kaupungista) joku suurikin toimija alalla ei tunne perusasioita auton hankinnassa tai sen myynnissä voi olla kusettajaliike.
Väitän, mitä tässä on istuttu useampana päivänä vuoroin poliisin/tullin/maahantuojan pakeilla, että tässä tulee vielä aika iso haloo kun selviää millä tavoin esim, ostamani auton kohdalla on menetelty ja mitä luultavammin (myyntitarkoituksessa) tuotujen autojen kanssa menetelty muutoin. Tullin tiedossa oli tähän mennessä vuosi tasolla tuotu ka. noin 35000 autoa vuositasolla ja jos jokaiseen liittyy epäselvyyksiä kertyy "hieman" laskua jollekin jossakin vaiheessa. Mutta onneksi tämä huoli on jonkun muun päänsärky.
(SORRY HUUTONI) -> Onnekx kaupassa en menettänyt rahaa paljoakaan, koska kauppa on saatu purettua kylläkin poliisin välityksellä mutta kuitenkin.
Rahaa tulee menemään mutta huomattavasti vähemmän kuin huomattava arvonalentuminen olisi aiheuttanut eli kymppitonnin verran varovaisesti arvioiden.
Mietin vain, miten autoliike (ne yksityisen henkilöt jotka joppaavat tuontiautojen kanssa) meinaa esim, tässä jutussa olevan audin tai omani autoni myydä eteenpäin ns. oikeilla tiedoilla kun ei vanhat historiikki vedetään eteen. Siinä taitaa olla nettiauto.com hieman jumissa sen jälkeen tai miksei jokin muukin foorumi.
Tässä maassa on rehellisiä vai vieläkin rehellisempiä ihmisiä jotka voivat huseerata miten vain saamatta mitään seuraamuksia voisi sanoa, että ..."jota kylvää sitä niittää."
Ps. Olen kantanut vastuuni omista teoistani mutta kantaako tässä tapauksessa vastapuoli vastuun ja luulen tietäväni vastauksen: NO, ei todellakaan :)
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
En minä näkisi mitään syytä miksi et voisi firman nimeä tähän kertoa. Kyllähän Suomessa on sananvapaus ja oikeus esittää omat mielipiteensä ihan julkisesti. Mitään väärää tietoa ei kannata tietenkään mennä levittämään, että ei tule siitä seuraamuksia. Voisit vaikka pistää sinne firmaan tämän ketjun linkin ja ilmoittaa, että kohta ruvetaan puhumaan nimillä eikä kyseinen julkisuus ainakaan auta kyseitä firmaa. Jos haluavat antaa oman näkemyksensä kyseisestä tapauksesta täällä niin sehän onnistuu. Varsinkaan jos eivät halua virallista kautta asiaa hoitaa.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
Päivitystä sen verran että odottelin muutaman viikon josko poliisi olis selvitelly mittarin rullaajaa. Poliisi ei ollu tehny mitään ja asiahan ei mua oikeestaan enää sieltä puolelta koske kun asianomistaja on kauppias.
Kuluttajaneuvoja ei uskonut pikaseen ratkasuun ja kehotti tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan.
Äskön vielä soittelin kauppiaalle ja koitin hinnanalennuksella sopia. Oma tarjous oli 2500e hinnasta pois ni ollaan sujut. Kauppias tarjos 600e. Tol 600e sais jakopäärempan tehtyä mitä siihen ei pitäs tehä jos kilometrit ois pitäny paikkasa. Sano vielä et mun ois pitäny selvittää ne kilometrit AKElta ennenku ostin auton. Ostan auton liikkeestä ja mun pitäs selvittää kilometrit? Mitä vittua?
Auton hinta oli ostaessa 6300e. A4 1.8tq s-line. Todelliset kilometrit jotain 330-370tkm välistä.
Kuluttajaneuvoja ei uskonut pikaseen ratkasuun ja kehotti tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan.
Äskön vielä soittelin kauppiaalle ja koitin hinnanalennuksella sopia. Oma tarjous oli 2500e hinnasta pois ni ollaan sujut. Kauppias tarjos 600e. Tol 600e sais jakopäärempan tehtyä mitä siihen ei pitäs tehä jos kilometrit ois pitäny paikkasa. Sano vielä et mun ois pitäny selvittää ne kilometrit AKElta ennenku ostin auton. Ostan auton liikkeestä ja mun pitäs selvittää kilometrit? Mitä vittua?
Auton hinta oli ostaessa 6300e. A4 1.8tq s-line. Todelliset kilometrit jotain 330-370tkm välistä.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
Tää on aina tätä, auto kun menee lunastukseen, verrataan nettiauton kalleimpaan yksilöön, tälläisissä tapauksissa vertaillaan sitten halvimpaan...
Totuus lienee kuitenkin jotain siltä väliltä. Kannattaa muistaa myös se, että autot ovat yksilöitä, eikä tuon ikäiselle vanhalle katiskalle voi "oikeaa" hintaa sanoa.
Lisäksi pitäisin huomionarvoisena tässä sitäkin, että auto lienee ilmeisen siistikuntoinen, koska olet siitä jo kaupat tehnyt. Ei n. 100k ero mittarilukemassa nyt saisi maailmaa kaataa..
Totuus lienee kuitenkin jotain siltä väliltä. Kannattaa muistaa myös se, että autot ovat yksilöitä, eikä tuon ikäiselle vanhalle katiskalle voi "oikeaa" hintaa sanoa.
Lisäksi pitäisin huomionarvoisena tässä sitäkin, että auto lienee ilmeisen siistikuntoinen, koska olet siitä jo kaupat tehnyt. Ei n. 100k ero mittarilukemassa nyt saisi maailmaa kaataa..
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
Kyse on siitä, että n. 350tkm ajetulla autolle on odotettavissa lähiaikoina kalliita remontteja (turbo ja kytkin) todennäkösemmin kuin 250tkm vaikka olis kuin siistissä kunnossa. Ainahan se on arpapeliä käytetyn kanssa mut en ois autoa ostanu jos oisin kilometrit tienny.
Myönnettäköön että 2500e on vähän yläkanttiin, vertailin vajaavetosiin kun ei noita kuuhun ajettuja nettiautossa juuri löydy
Myönnettäköön että 2500e on vähän yläkanttiin, vertailin vajaavetosiin kun ei noita kuuhun ajettuja nettiautossa juuri löydy
Mun mielestä kyllä 250tkm ajettu on pommimpi ku 350tkm ajettu. Justiin tuossa 250tkm ajetussa on vaihtokunnossa yleensä ihan kaikki, iskarit jouset, kaikki helat ja puslat, jarrut/letkut, vetonivelet/suojakumit, ihan samalla lailla se jakopää vesipumppuineen, tuulilasi yms. Suurin osa nuista on jo isommilla kilometreillä laitettu.
Mutta kuten joku tuossa jo sanoki että autot on yksilöitä, osa on ihan paskoja jo 200tkm ajettuna, pidosta se on kiinni. Harmi vaan ettei se taho näkyä hinnassa ku tuijotetaan nuita kilometrejä.
Mutta kuten joku tuossa jo sanoki että autot on yksilöitä, osa on ihan paskoja jo 200tkm ajettuna, pidosta se on kiinni. Harmi vaan ettei se taho näkyä hinnassa ku tuijotetaan nuita kilometrejä.
Miten Babar erottaisi kumpi noista on parempi, tuijotat kylmän viileenä mittaristoa ja hoet "tää on vähempi ajettu - tää on parempi"? - Vaiko tutkit ostettavan tavaran, koeponnistat ja teet ostopäätöksen sitten sen perusteella..
Kyse on kuitenkin vanhasta katiskasta, kunto tosiaan riippuu suuresti siitä, miten kapinetta on pidetty. Huoltokirjasta harvemmin voi päätellä sen syvällisemmin tehtyjä remontteja, vain sen, onko ölpät vaihdettu esim. LongLifen mukaan (joka sinällään ei mikään positiivinen ylläri olisi).. vaiko kenties 10k välein kotipihassa.
Kuitenkin kytkimenkin kunto riippuu tasan siitä, miten sitä autoa on käytetty. Moneen autoon kykäremppaa pukkaa jo 100k tienoolla.. Ja vanha auto tuo A4:kin jo on, joten ostajan lienee syytä varautua mihin tahansa remppaan.
Jos jotain jostain tietää, voinee tutkia tarkemmin (silmällä voipi nähdä esim. jarrujen kunnon).
Kaupan purku on aina iso asia, onko 100k ero ajomäärässä sitten kuinka olennainen asia vanhassa kulkineessa, en tiedä. Hinnan-alennus lienee oikeampi vaihtoehto tuohon tilanteeseen... Ja eiköhän tässäkin vielä aurinko paista, kunhan ostajakin asettaa ajatuksensa realistisemmalle tasolle..
Kyse on kuitenkin vanhasta katiskasta, kunto tosiaan riippuu suuresti siitä, miten kapinetta on pidetty. Huoltokirjasta harvemmin voi päätellä sen syvällisemmin tehtyjä remontteja, vain sen, onko ölpät vaihdettu esim. LongLifen mukaan (joka sinällään ei mikään positiivinen ylläri olisi).. vaiko kenties 10k välein kotipihassa.
Kuitenkin kytkimenkin kunto riippuu tasan siitä, miten sitä autoa on käytetty. Moneen autoon kykäremppaa pukkaa jo 100k tienoolla.. Ja vanha auto tuo A4:kin jo on, joten ostajan lienee syytä varautua mihin tahansa remppaan.
Jos jotain jostain tietää, voinee tutkia tarkemmin (silmällä voipi nähdä esim. jarrujen kunnon).
Kaupan purku on aina iso asia, onko 100k ero ajomäärässä sitten kuinka olennainen asia vanhassa kulkineessa, en tiedä. Hinnan-alennus lienee oikeampi vaihtoehto tuohon tilanteeseen... Ja eiköhän tässäkin vielä aurinko paista, kunhan ostajakin asettaa ajatuksensa realistisemmalle tasolle..
ihan oikeasti jos antaa myyjälle tämmösessä jutussa periksi niin sehän on sama että se myyjä alkaa tiputteleen kaikista autoista lukemia pienemmiksi. kuitenki fakta on se että myyjä on aina vastuussa ottipa vaihossa tai myi pois
no miksi se ei oo selvittäny autoa ottaessa kilometrejä? sehän se on ammattilainen
Sano vielä et mun ois pitäny selvittää ne kilometrit AKElta ennenku ostin auton. Ostan auton liikkeestä ja mun pitäs selvittää kilometrit?
no miksi se ei oo selvittäny autoa ottaessa kilometrejä? sehän se on ammattilainen
Miten Babar erottaisi kumpi noista on parempi, tuijotat kylmän viileenä mittaristoa ja hoet "tää on vähempi ajettu - tää on parempi"?
Ei. Kyse oli siitä, että autoissa ei ole muuta eroa kuin 100 000km ja 600€. Myyjän mukaan tuo 100 000km mittarissa on vain 600€ hintainen vahinko.
Minä veisin tuon auton takaisin sillä se ei ole sitä mistä maksettiin. Mikä ihme siinä on, että pitäisi pitää sellaista mitä ei ole ostanut? Jos minä ostan kameran jossa kyljessä on tarrat, että 10 Mpix ja se paljastuukin 7 Mpix kameraksi, niin vaadin rahat takaisin. Jos ostan iPhone 4S puhelimen ja se paljastuukin iPhone2 malliksi niin vaadin rahat takaisin. Siinä on ihan turha sössöttää sen jälkeen yhtään mitään. Jos tämä Audi kauppa olisi käynyt minulle, niin tuo myyjä olisi jo halunnut oman elämänsä takaisin ja purkanut kaupan. Sellaisen helvetin siitä sen elämästä olisin tehnyt.
Eikä minua kiinnosta minkä perusteella te muut ostelette autoja, mutta kun sen auton hintaan, varsinkin jälleenmyyntihintaan, vaikuttaa suuresti vuosimalli, koneen koko ja kilometrit. Minusta 600€ kuulostaa naurettavalta ja jos se on automyyjän mielestä käypä hinta tuosta ajetusta 100 000 km niin ottakoot sen takaisin ja myykööt 600€ halvemmalla jollekkin toiselle tontulle.
Siis oikein suututtaa tuollaiset autokauppiaat, jotka kusettavat ihmisiä ihan surutta. Jotenkin vielä ymmärrän, että on olemassa kaikemaailman yksityisiä hujareita, mutta kun liike rupeaa kusettamaan niin uskohan siinä menee kaikkiin kauppiaisiin.
Viimeksi muokannut Babar, 13.12.2011 7:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^ olen samaa mieltä.
jos itse ostaisin autoliikkeestä auton niin ostan sen tiedoilla mitkä myyjä esittää ja minun pitää luottaa siihen. koska tällöin maksan autosta kovemman hinnan
kun taas jos ostan yksityiseltä niin maksan todennäköisesti vähemmän ja puuttuu reklamointi lain puitteissa. tällöin voi ostaa sian säkissä.
tämä myös silloin jos sanon liikkeessä että sovitaan kauppakirjaan merkintä ettei ole reklamointimahdollisuutta mutta sen pitää kans näkyä hinnassa selvästi
jos itse ostaisin autoliikkeestä auton niin ostan sen tiedoilla mitkä myyjä esittää ja minun pitää luottaa siihen. koska tällöin maksan autosta kovemman hinnan
kun taas jos ostan yksityiseltä niin maksan todennäköisesti vähemmän ja puuttuu reklamointi lain puitteissa. tällöin voi ostaa sian säkissä.
tämä myös silloin jos sanon liikkeessä että sovitaan kauppakirjaan merkintä ettei ole reklamointimahdollisuutta mutta sen pitää kans näkyä hinnassa selvästi
hoh hoo ku oon taas kauhiaa uhoomista pojilla.
kai tuossa on kun järjellä ajattelee niin kummankin osapuolen tekemisissä sanomista.
ymmärrän kyllä että 600e on liian pieni hyvitys mielestäsi mutta ymmärrän kyllä senkin että 2500e on kanssa liian iso hyvitys.
sitä en ymmärrä miksi tässä pitää mesota näin paljon.
ei kai sitä poliisia oikesti nyt kiinosta jonkun vanhan auton mittari lukema että se menee työ listan kärkeen.
sen ymmärrän kyllä että asia vituttaa mutta kannattasko kumminkin vetää pikkuisen henkeä ja koittaa asiat rauhassa??
ite työssäni joka nyt sattuu olemaan myyntityö johon kuuluu myös auton myynti ni kuuntelen kyllä jos puhutaan rauhassa mutta en kuuntele ennen kuin asiakas pystyy puhumaan rauhassa.
en minäkään huuda / raivoa asiakkaalle joka huijaa minua ja kyllä noin 90% asiakkaat koittavat jollain tavalla aina väritellä vaihto autonsa kuntoa.
tietenkään en voi tietää miten olet asiasi esittänyt kyseiselle myyj'älle arvaukseni perustu ihan kirjoitus asuusi miten kirjoitat asiasta.
ja ps:ei herneitä nekkuu ne vittumainen saada pois sielt :)
kai tuossa on kun järjellä ajattelee niin kummankin osapuolen tekemisissä sanomista.
ymmärrän kyllä että 600e on liian pieni hyvitys mielestäsi mutta ymmärrän kyllä senkin että 2500e on kanssa liian iso hyvitys.
sitä en ymmärrä miksi tässä pitää mesota näin paljon.
ei kai sitä poliisia oikesti nyt kiinosta jonkun vanhan auton mittari lukema että se menee työ listan kärkeen.
sen ymmärrän kyllä että asia vituttaa mutta kannattasko kumminkin vetää pikkuisen henkeä ja koittaa asiat rauhassa??
ite työssäni joka nyt sattuu olemaan myyntityö johon kuuluu myös auton myynti ni kuuntelen kyllä jos puhutaan rauhassa mutta en kuuntele ennen kuin asiakas pystyy puhumaan rauhassa.
en minäkään huuda / raivoa asiakkaalle joka huijaa minua ja kyllä noin 90% asiakkaat koittavat jollain tavalla aina väritellä vaihto autonsa kuntoa.
tietenkään en voi tietää miten olet asiasi esittänyt kyseiselle myyj'älle arvaukseni perustu ihan kirjoitus asuusi miten kirjoitat asiasta.
ja ps:ei herneitä nekkuu ne vittumainen saada pois sielt :)
kai tuossa on kun järjellä ajattelee niin kummankin osapuolen tekemisissä sanomista.
Automyyjä myy auton väärillä tiedoilla eikä suostu purkamaan kauppaa. Minkä järjen mukaan ostajan pitää tyytyä kohtaloonsa?
ite työssäni joka nyt sattuu olemaan myyntityö johon kuuluu myös auton myynti ni kuuntelen kyllä jos puhutaan rauhassa mutta en kuuntele ennen kuin asiakas pystyy puhumaan rauhassa...
...tietenkään en voi tietää miten olet asiasi esittänyt kyseiselle myyj'älle arvaukseni perustu ihan kirjoitus asuusi miten kirjoitat asiasta.
Toivottavasti sinun ei tarvitse antaa mitään palautetta tai selvitystä kirjallisena kun katsoo sinun kirjoitusasuasi. Vähemmästäkin ihminen hermostuu.
Automyyjä myy auton väärillä tiedoilla eikä suostu purkamaan kauppaa. Minkä järjen mukaan ostajan pitää tyytyä kohtaloonsa?
ei ostajan tarvitse tyytyä kohtaloonsa mutta kuluttajasuojamiehenkin mukaan kaupanpurku on aina viimeinen vaihtoehto.
Toivottavasti sinun ei tarvitse antaa mitään palautetta tai selvitystä kirjallisena kun katsoo sinun kirjoitusasuasi. Vähemmästäkin ihminen hermostuu.
joskus ikäväkseen joudun myös niitä tekemään mutta tarkastan ne hieman paremmin ja teen ajan kanssa.
en työ lomassa asiakkaiden välissä. vaikeuttaa kai tuo k&g vikakin tuota minun kirjoitus taitoa vaikka olen siittäkin puheterapeutilla käynyt.
mutta nöyrimmät anteeksi pyynnöt herra babar kovasti jos kirjoitus asuni/tyylini hermostutti teitä.
ei ostajan tarvitse tyytyä kohtaloonsa mutta kuluttajasuojamiehenkin mukaan kaupanpurku on aina viimeinen vaihtoehto.
Toivottavasti sinun ei tarvitse antaa mitään palautetta tai selvitystä kirjallisena kun katsoo sinun kirjoitusasuasi. Vähemmästäkin ihminen hermostuu.
joskus ikäväkseen joudun myös niitä tekemään mutta tarkastan ne hieman paremmin ja teen ajan kanssa.
en työ lomassa asiakkaiden välissä. vaikeuttaa kai tuo k&g vikakin tuota minun kirjoitus taitoa vaikka olen siittäkin puheterapeutilla käynyt.
mutta nöyrimmät anteeksi pyynnöt herra babar kovasti jos kirjoitus asuni/tyylini hermostutti teitä.
ei ostajan tarvitse tyytyä kohtaloonsa mutta kuluttajasuojamiehenkin mukaan kaupanpurku on aina viimeinen vaihtoehto.
Kuka/mikä on tämä tälläinen kuluttajasuojamies? Jos sinä itse painit tälläisten asioiden kanssa työksesi, niin tulisi sinun edes sen verran tietää kenen kanssa sinä asioit tai asioitasi hoidat.
Jos tarkoitit noita kuluttajaviraston ohjeistuksia niin niissähän sanotaan, että:"Hinnanalennuksella voidaan hyvittää esimerkiksi myyjän virheellisesti ilmoittamat ajokilometrit." Jos hinnanalennuksesta ei päästä sopuun niin silloin varmaan ainut vaihtoehto on purkaa kauppa.
Kuten kuluttajaneuvoja ohjeistaa:
Purun edellytyksenä on se, että virheen korjaaminen tai vaihto ei onnistu kohtuullisessa ajassa tai ilman sinulle aiheutuvaa olennaista haittaa ja että virhe ei ole vähäinen.
100 000km ei varmasti ole vähäinen virhe. En myöskään usko, että myyjä rupeaa vaihtamaan kaikkia osia 100 000km vähemmän ajettuja vastaavaksi.
mutta nöyrimmät anteeksi pyynnöt herra babar kovasti jos kirjoitus asuni/tyylini hermostutti teitä.
Jos et huomannut niin itse aloitit arvostelemaan / arvailemaan nimimerkin "Vasen pakki" tapaa hoitaa asiaa pelkän kirjoitusasun perusteella. Et sinäkään varmaan tiedä millaisia vikoja täällä muilla on, joten parempi olla arvostelematta, varsinkaan jos et itse kestä arvostelua.
Offtopic:
Tämä on käsittämätöntä, että suomalaiset syövät ravintolassa vaikka tiskirätin sisäfilepihvinä eivätkä uskalla vaatia sitä mistä ovat maksaneet. Tyytyvät kohtaloonsa, eivät mainitse asiasta ravintolassa, itkevät asiasta keskustelupalstoilla ja lopuksi toivovat, että ensi kerralla saisi edes pesusienen ja tyytyy siihen. Mistä tämä asenne johtuu?
Kuka/mikä on tämä tälläinen kuluttajasuojamies? Jos sinä itse painit tälläisten asioiden kanssa työksesi, niin tulisi sinun edes sen verran tietää kenen kanssa sinä asioit tai asioitasi hoidat.
tarkoitat varmaa kuluttaja-riitalautakuntaa,kyllä ikäväkseen olen kerran joutunut kyseisen asian kanssa painimaan. mutta onneksi asia on jo takana päin.
olemme sen verta pieniliike että meille maineemme on tärkeä koitamme aina päästä sopuun ilman välikäsiä.
Purun edellytyksenä on se, että virheen korjaaminen tai vaihto ei onnistu kohtuullisessa ajassa tai ilman sinulle aiheutuvaa olennaista haittaa ja että virhe ei ole vähäinen.
100 000km ei varmasti ole vähäinen virhe. En myöskään usko, että myyjä rupeaa vaihtamaan kaikkia osia 100 000km vähemmän ajettuja vastaavaksi.
en väitä mutta liikeelle on annettava mahdollisuun koittaa sopia asia muuten kuin kauppaa purkamalla.
Quote:
mutta nöyrimmät anteeksi pyynnöt herra babar kovasti jos kirjoitus asuni/tyylini hermostutti teitä.
Jos et huomannut niin itse aloitit arvostelemaan / arvailemaan nimimerkin "Vasen pakki" tapaa hoitaa asiaa pelkän kirjoitusasun perusteella. Et sinäkään varmaan tiedä millaisia vikoja täällä muilla on, joten parempi olla arvostelematta, varsinkaan jos et itse kestä arvostelua.
kestän arvostelua ja tuo kirjoitus ei ollut tarkoitettu vittuilakseni sinulle vaikka näköjään sen niin otititkin.
lähinnä kirjoitin sen sen takia että kaikki eivät aina jaksa panostaa kirjoittamisen ulkomuotoon ja minä nimen omaan kuulun kyseiseen joukkoon.
Offtopic:
Tämä on käsittämätöntä, että suomalaiset syövät ravintolassa vaikka tiskirätin sisäfilepihvinä eivätkä uskalla vaatia sitä mistä ovat maksaneet. Tyytyvät kohtaloonsa, eivät mainitse asiasta ravintolassa, itkevät asiasta keskustelupalstoilla ja lopuksi toivovat, että ensi kerralla saisi edes pesusienen ja tyytyy siihen. Mistä tämä asenne johtuu?
tässä asiassa olen sinun kanssasi aivan samaa mieltä,vaikka itse lukeudun tyyppeihin jotka eivät valita en vaan käy toista kertaa siellä ja mutisen jälkeen päin.
mutta edellee olen pahoilla jos kirjoitukseni hermostutti se ei ollut tarkoitukseni vaan että aina voisi asiosta miettiä rauhassa ei silloin kun on suuttunut.
tarkoitat varmaa kuluttaja-riitalautakuntaa,kyllä ikäväkseen olen kerran joutunut kyseisen asian kanssa painimaan. mutta onneksi asia on jo takana päin.
olemme sen verta pieniliike että meille maineemme on tärkeä koitamme aina päästä sopuun ilman välikäsiä.
Purun edellytyksenä on se, että virheen korjaaminen tai vaihto ei onnistu kohtuullisessa ajassa tai ilman sinulle aiheutuvaa olennaista haittaa ja että virhe ei ole vähäinen.
100 000km ei varmasti ole vähäinen virhe. En myöskään usko, että myyjä rupeaa vaihtamaan kaikkia osia 100 000km vähemmän ajettuja vastaavaksi.
en väitä mutta liikeelle on annettava mahdollisuun koittaa sopia asia muuten kuin kauppaa purkamalla.
Quote:
mutta nöyrimmät anteeksi pyynnöt herra babar kovasti jos kirjoitus asuni/tyylini hermostutti teitä.
Jos et huomannut niin itse aloitit arvostelemaan / arvailemaan nimimerkin "Vasen pakki" tapaa hoitaa asiaa pelkän kirjoitusasun perusteella. Et sinäkään varmaan tiedä millaisia vikoja täällä muilla on, joten parempi olla arvostelematta, varsinkaan jos et itse kestä arvostelua.
kestän arvostelua ja tuo kirjoitus ei ollut tarkoitettu vittuilakseni sinulle vaikka näköjään sen niin otititkin.
lähinnä kirjoitin sen sen takia että kaikki eivät aina jaksa panostaa kirjoittamisen ulkomuotoon ja minä nimen omaan kuulun kyseiseen joukkoon.
Offtopic:
Tämä on käsittämätöntä, että suomalaiset syövät ravintolassa vaikka tiskirätin sisäfilepihvinä eivätkä uskalla vaatia sitä mistä ovat maksaneet. Tyytyvät kohtaloonsa, eivät mainitse asiasta ravintolassa, itkevät asiasta keskustelupalstoilla ja lopuksi toivovat, että ensi kerralla saisi edes pesusienen ja tyytyy siihen. Mistä tämä asenne johtuu?
tässä asiassa olen sinun kanssasi aivan samaa mieltä,vaikka itse lukeudun tyyppeihin jotka eivät valita en vaan käy toista kertaa siellä ja mutisen jälkeen päin.
mutta edellee olen pahoilla jos kirjoitukseni hermostutti se ei ollut tarkoitukseni vaan että aina voisi asiosta miettiä rauhassa ei silloin kun on suuttunut.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 20.11.2011 9:47
Eli tässäkin päti se sama mikä monessa muussakin rahaan liittyvässä väännössä.
Tuskin kuvittelit saavasikaan 2500€ (tai mistäs minä sinun kuvitelmiasi tiedän) vaan kun löit tarpeeksi suuren pyynnin niin oli varaa puolittaa se.
Jos olisit lähtenyt 1500€ pyytämään niin tuskimpa olisit edes 1000€ saanut.
Tuskin kuvittelit saavasikaan 2500€ (tai mistäs minä sinun kuvitelmiasi tiedän) vaan kun löit tarpeeksi suuren pyynnin niin oli varaa puolittaa se.
Jos olisit lähtenyt 1500€ pyytämään niin tuskimpa olisit edes 1000€ saanut.
Hyvä että tämäkin homma saatiin päätökseen ja rehellisen autokauppiaan maine tuli taas kuntoon että voi jatkaa hyvin mielin pisnestä ;)
Näin kotipsykålogina olen monesti miettinyt tuota ja olen tullut tulokseen että se johtuu siitä että suomi on niin nuori ja "köyhä" maa vielä ja sodista ei ole niin pitkää aikaa kulunut kuitenkaan vielä että kun sodan jälkeen on ollut hirveen kurjaa ja mitään ei ole ollut niin on tyydytty todella vähään ja vähäiseen ja ei ole valitettu mistään. Niin sama pula-ajan toiminta tapa vaikuttaa edelleen meissä monissa ja siksi ei valiteta ja juuri tätä perisuomalaista ominaisuutta monet niin ravintolat kun autokauppiaat ja muut käyttävät säälittä hyväkseen ja toivovat että paskaa voi myydä kun ei se potilas yleensä valita ja vaikka tajuis tulleensa kusetetuksi ja jos alkaa valittaa niin ei sekään kauan kestä. =)
Offtopic:
Tämä on käsittämätöntä, että suomalaiset syövät ravintolassa vaikka tiskirätin sisäfilepihvinä eivätkä uskalla vaatia sitä mistä ovat maksaneet. Tyytyvät kohtaloonsa, eivät mainitse asiasta ravintolassa, itkevät asiasta keskustelupalstoilla ja lopuksi toivovat, että ensi kerralla saisi edes pesusienen ja tyytyy siihen. Mistä tämä asenne johtuu?
Näin kotipsykålogina olen monesti miettinyt tuota ja olen tullut tulokseen että se johtuu siitä että suomi on niin nuori ja "köyhä" maa vielä ja sodista ei ole niin pitkää aikaa kulunut kuitenkaan vielä että kun sodan jälkeen on ollut hirveen kurjaa ja mitään ei ole ollut niin on tyydytty todella vähään ja vähäiseen ja ei ole valitettu mistään. Niin sama pula-ajan toiminta tapa vaikuttaa edelleen meissä monissa ja siksi ei valiteta ja juuri tätä perisuomalaista ominaisuutta monet niin ravintolat kun autokauppiaat ja muut käyttävät säälittä hyväkseen ja toivovat että paskaa voi myydä kun ei se potilas yleensä valita ja vaikka tajuis tulleensa kusetetuksi ja jos alkaa valittaa niin ei sekään kauan kestä. =)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa