T5 webasto
Valvoja: ffp jäsenet
T5 webasto
Pihalle tuli -04 1.9TDI Transporter. Olen lukenut/ymmärtänyt, että näissä on tehdasasennettuna webasto. Ja olen ymmärtäny, että sen vuoksi kuskin penkin alla olisi toinen akku. No mun kulkimesta se toinen akku puuttuu. Pystyykö tästä päättelemään, ettei mun vehkeessä ole webastoa? Onko asennettu yhdellä akulla? Hakua kokeilin,mut en löytäny suoraa vastausta.
Auton alle en ole viellä valoisan aikana päässyt kurkkaamaan.
Mitä kello systeemit maksaa asennettuna, suunnilleen? Suosituksia asennuspaikoista Vantaa-Espoo-Nurmijärvi-Vihti akselilla otetaan vastaan.
-eppu-
Auton alle en ole viellä valoisan aikana päässyt kurkkaamaan.
Mitä kello systeemit maksaa asennettuna, suunnilleen? Suosituksia asennuspaikoista Vantaa-Espoo-Nurmijärvi-Vihti akselilla otetaan vastaan.
-eppu-
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Isäntäkin on miettinyt kellon asentamista webastolle. Kun ei tuolla öljypohjan kyljessä olevalla säteilylämmittimellä ole mitään virkaa. Vaikka päivän lämmittää niin säälittää kuunnella kylmänä kalkattavaa konetta käynnistyksen jälkeen.
Onko kokemuksia millainen temppu on asentaa tuo orggis kello. Tarviiko mitään vagcom ohjelmointia tms?
Tosiaan nuita näyttää olevan ebayssä 180e+20e toimitus.
http://www.ebay.de/itm/AUFRUSTSATZ-STANDHEIZUNG-WEBASTO-ZUHEIZER-VW-T5-AUFRUSTKIT-UHR-CLIMATRONIC-/300515134208?pt=DE_Autoteile&hash=item45f8190b00
Onko kokemuksia millainen temppu on asentaa tuo orggis kello. Tarviiko mitään vagcom ohjelmointia tms?
Tosiaan nuita näyttää olevan ebayssä 180e+20e toimitus.
http://www.ebay.de/itm/AUFRUSTSATZ-STANDHEIZUNG-WEBASTO-ZUHEIZER-VW-T5-AUFRUSTKIT-UHR-CLIMATRONIC-/300515134208?pt=DE_Autoteile&hash=item45f8190b00
Suomi T5:ssa on lähes kaikissa webasto, niissä joissa alkuperäinen kello katossa, niin niistä löytyy "hupiakku" kuskinpenkin alta.
Alkuperäisen ajonaikaisen webaston kytkemiseen tarvitaan enemmän kuin kolme johtoa.
1. maadoitus
2. +30 virta
3. Puhallin kytkentä kaksi johtoa
4. Heräte johto webastolle
5. Virta johto webaston vesipumpulle.
Uudenmaan Autovarusteluun veisin asennettavaksi.
Alkuperäisen ajonaikaisen webaston kytkemiseen tarvitaan enemmän kuin kolme johtoa.
1. maadoitus
2. +30 virta
3. Puhallin kytkentä kaksi johtoa
4. Heräte johto webastolle
5. Virta johto webaston vesipumpulle.
Uudenmaan Autovarusteluun veisin asennettavaksi.
Alkuperäisen ajonaikaisen webaston kytkemiseen tarvitaan enemmän kuin kolme johtoa.
1. maadoitus
2. +30 virta
3. Puhallin kytkentä kaksi johtoa
4. Heräte johto webastolle
5. Virta johto webaston vesipumpulle.
Olisiko jollain tähän tarkempaa ohjetta, lähinnä kohtiin 3,4 ja 5. Olisi samanlainen projekti edessä ja miettinyt jos tuon kellon itse asentelisi.
Lainaus:
Alkuperäisen ajonaikaisen webaston kytkemiseen tarvitaan enemmän kuin kolme johtoa.
1. maadoitus
2. +30 virta
3. Puhallin kytkentä kaksi johtoa
4. Heräte johto webastolle
5. Virta johto webaston vesipumpulle.
Olisiko jollain tähän tarkempaa ohjetta, lähinnä kohtiin 3,4 ja 5. Olisi samanlainen projekti edessä ja miettinyt jos tuon kellon itse asentelisi.
Climatronicilla varustettuun riittää kolme johtoa, eli kellolle + ja -, sekä kellolta yksi piuha webaston liittimeen.
Ilman Climatroniccia olevissa sama homma, puhaltimen ohjaukselle voinee tarvita tehdä jotain, ei taida olla millään lailla väyläohjattu?
Mikäli tarvitsee käyttöjännite releyttää, niin siihenkin riittää Webalta yksi johto releelle.
Weban vesipumpulle ei kait manuaalipuhaltimellakaan olevissa tarvitse tehdä mitään?
Onko tuossa vakio lisälämmittimessä oma kiertovesipumppu? Olen ymmärtänyt, ettei ole ja sellainen pitäisi lisätä päivittäessä sitä esilämmittimeksi. Kuinka asia on?
Onko jälkiasennettu kello väylällä kiinni webastossa vai "näkyykö" webastolle vain katkaisijana? Ajan sitä takaa, jos esilämmittimen vois aktivoida yhdellä katkaisijalla ilman koko kellon asennusta. Sitten siihen katkaisijan ohjaukseen vois rakentaa jonkin kauko-ohjaimen tms. Olis meille paljon käyttökelpoisempi niin.
Laittakaapas kytkentäkuvia näytille, jos jostain löytyy.
Onko jälkiasennettu kello väylällä kiinni webastossa vai "näkyykö" webastolle vain katkaisijana? Ajan sitä takaa, jos esilämmittimen vois aktivoida yhdellä katkaisijalla ilman koko kellon asennusta. Sitten siihen katkaisijan ohjaukseen vois rakentaa jonkin kauko-ohjaimen tms. Olis meille paljon käyttökelpoisempi niin.
Laittakaapas kytkentäkuvia näytille, jos jostain löytyy.
Onko tuossa vakio lisälämmittimessä oma kiertovesipumppu? Olen ymmärtänyt, ettei ole ja sellainen pitäisi lisätä päivittäessä sitä esilämmittimeksi. Kuinka asia on?
Ainakin tuossa omassani oli, vaikkei minkäännäköistä kello-ohjausta ollut alunperin.
Itseasiassa Weban lähellä on kaksi pikku pumppua, Weban ja auton jälkipumppu.
Onko jälkiasennettu kello väylällä kiinni webastossa vai "näkyykö" webastolle vain katkaisijana? Ajan sitä takaa, jos esilämmittimen vois aktivoida yhdellä katkaisijalla ilman koko kellon asennusta. Sitten siihen katkaisijan ohjaukseen vois rakentaa jonkin kauko-ohjaimen tms. Olis meille paljon käyttökelpoisempi niin.
On ja ei. Eli ei ole kytketty auton CAN-väylään, mutta käyttää ohjauksessa Webaston W-bus käskyjä, joten normi katkaisija ei toimi.
Ja ovaalikello täytyy olla mallia 1533, kellosta on myös päällepäin samannäköinen versio joka antaa pihalle perinteisen +12 ohjauksen.
Weban vesipumpulle ei kait manuaalipuhaltimellakaan olevissa tarvitse tehdä mitään?
Jostain syystä webaston lisäsarjassa oli aikoinaan lisäkiertovesipumppu. Eli joissain porttereissa saattaa olla kaksi vesipumppua peräkkäin. Nykyään kytketään autossa oleva pumppu lisäsarjalla ohjautuvaksi.
Manuaalipuhaltimella olevissa webasto ei ohjaa vesipumppua, vaan moottorin ECU.
Automaatti climallisiin laitetaan webaston lisäsarjoja paljon harvemmin, usein paremmin varustelluissa yksilöissä on kaukosäätimet ja kellot älytty tilata tehdas varusteina. Mutta niissä ei tarvita tosiaan kuin nuo kolme johtoa.
Eli tämä sarja pitäisi riittää lisälämppärin päivittämiseen esilämmittimeksi:
Toimiiko esilämmitin sitten sekä moottorin, että kabiinin lämmitykseen? Muistan joskus lukeneeni jostain magneettiventtiilistä. Pitääkö se ohjelmoida erikseen vag-com tms.
Tosiaan nuita näyttää olevan ebayssä 180e+20e toimitus.
http://www.ebay.de/itm/AUFRUSTSATZ-STAN ... 45f8190b00.
Toimiiko esilämmitin sitten sekä moottorin, että kabiinin lämmitykseen? Muistan joskus lukeneeni jostain magneettiventtiilistä. Pitääkö se ohjelmoida erikseen vag-com tms.
Olisko kenelläkään parempaa tietoa tosta magneettiventtiilistä?
Voiko siitä nypätä esim. vaan johdon pois ja that's it? Tai mahdollisesti nypätä johdon pois ja korvata pätkällä putkea?
Vai saako se vaikka vag-comilla tosiaan pois toiminnasta?
Myöskin missä fyysisesti sijaitsee.
Onko kenelläkään vieläkään parempaa tietoa miten saisi tuon tehtaan kellon muutettua lämmittämään 30min sijasta 60min?
Voiko siitä nypätä esim. vaan johdon pois ja that's it? Tai mahdollisesti nypätä johdon pois ja korvata pätkällä putkea?
Vai saako se vaikka vag-comilla tosiaan pois toiminnasta?
Myöskin missä fyysisesti sijaitsee.
Onko kenelläkään vieläkään parempaa tietoa miten saisi tuon tehtaan kellon muutettua lämmittämään 30min sijasta 60min?
Olisko kenelläkään parempaa tietoa tosta magneettiventtiilistä?
[url]
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=80 ... ht=#801667[/url]
Tuolla on ollut puhetta siitä venttiilistä
Vai saako se vaikka vag-comilla tosiaan pois toiminnasta?
Saa kokonaan pois toiminnasta eli pakotetaan pysyvästi auki.
Jos on ennen ollut koppi kivan lämmin aamulla autolle tultaessa niin ei ole enää. Kun tuo pakotetaan auki niin on aika paljon enemmän vesitilaa lämmitettävänä eikä koppiin enää riitä juuri mitään.
Myöskin missä fyysisesti sijaitsee.
Muistaakseni tulipellissä. Hyvin näkyvillä se oli kun sitä aikanaan ihmeteltiin
Onko kenelläkään vieläkään parempaa tietoa miten saisi tuon tehtaan kellon muutettua lämmittämään 30min sijasta 60min?
Kun ohjelmoit lämmitystä aikaan X niin siinähän se kysyy aloitus kellon ajan, lämmitysajan pituuden ja lämmitys vai pelkkä tuuletus. Ja taukolämppärihän muistaa edellisella kerralla asetetun ajan. Ja panelin asetuksista voi säätää kaukosäätimen käyttämää lämmitysaikaa.
Ja ihan varmuuden vuoksi, puhutaanhan me samasta "tehtaan kellosta" joka on taustapeilin päällä, punataustainen näyttö osoittaa alaviistoon ja näytön molemmin puolin on kaksi nappia.
Joo, kyllä on juurikin tuo aito tehtaan kello ylhäällä keskellä kattoa.
Mutta ei tota kyllä saa yli 30min lämmittämään, vaikka päällään seisois.
Liekö tossa softa päivitystä vailla sitten, on kuitenkin -04 vuoden auto.
Kiitos noista magneettiventtiilin ohjeista, pitää tutustua.
En vaan löytänyt infoa, että mitä kanavaa ja arvoa vag-comilla/vcds:llä pitää käplätä, että saa sen magneettiventtiilin pois käytöstä.
Mutta ei tota kyllä saa yli 30min lämmittämään, vaikka päällään seisois.
Liekö tossa softa päivitystä vailla sitten, on kuitenkin -04 vuoden auto.
Kiitos noista magneettiventtiilin ohjeista, pitää tutustua.
En vaan löytänyt infoa, että mitä kanavaa ja arvoa vag-comilla/vcds:llä pitää käplätä, että saa sen magneettiventtiilin pois käytöstä.
Ymmärtääkseni Webaston liittimessä X6, pinni 4 (en muista liitinnumeroa varmaksi) on lähtö tuolle magneettiventtiilille (koskien niitä malleja joissa alkuperäinen tehdaskello katossa).
Omassani tuota ei tietenkään ole kytketty, joten veikkaisin tehdaskelloilla olevissa tuon johdon katkaisemisen vaikuttavan siten, että myös moottori lämpiää sisätilojen lisäksi.
Omassani tuota ei tietenkään ole kytketty, joten veikkaisin tehdaskelloilla olevissa tuon johdon katkaisemisen vaikuttavan siten, että myös moottori lämpiää sisätilojen lisäksi.
Ei kai tähän voi todeta muuta kuin RTFM :)
Olenhan minä tuota manuaalia pariinkin kertaan lueskellut mutta nyt vasta tajusin, että tässä autossa on vesilisälämmitin, eikä seisontalämmitin :)
Vesilisälämmitintä ei manuaalin mukaan saa päälle kuin max 30 minuutiksi, kun seisontalämmittimen saa max 120 minuutiksi.
Olen myöskin ihmetellyt tuota juttua magneettiventtiilistä, koska auto on lähtenyt webaston ollessa päällä pakkasilla ihan hienosti käyntiin, vaikkakaan lämpömittari ei värähdäkkään.
Ilmeisesti vesilisälämmitin lämmittää tuota moottorin puoltakin jonkun verran.
Olenhan minä tuota manuaalia pariinkin kertaan lueskellut mutta nyt vasta tajusin, että tässä autossa on vesilisälämmitin, eikä seisontalämmitin :)
Vesilisälämmitintä ei manuaalin mukaan saa päälle kuin max 30 minuutiksi, kun seisontalämmittimen saa max 120 minuutiksi.
Olen myöskin ihmetellyt tuota juttua magneettiventtiilistä, koska auto on lähtenyt webaston ollessa päällä pakkasilla ihan hienosti käyntiin, vaikkakaan lämpömittari ei värähdäkkään.
Ilmeisesti vesilisälämmitin lämmittää tuota moottorin puoltakin jonkun verran.
Näköjänsä pelkkää kelloa 1533 saa aika halvalla:
http://www.ebay.de/itm/Webasto-Vorwahlu ... 20beadcfef
ja ei oo pahan hintanen johtosarjallakaan:
http://www.ebay.de/itm/Webasto-Aufustse ... 19c48f1f4d
Tiedä sitten, onko oikea johto. Näköjänsä noita johtojakin sai erillisenä parilla kympillä.
Eihän siinä aikaisemmin linkitetyssä 180€ sarjassakaan ollut muuta kuin kello ja johto. Lisäksi oli ohjeet ja kiinnikkeet. Otetaanko niistä 100€ lisähintaa?
Lähteekö sisäpuhallin päälle heti, kun webasto käynnistyy? Olis hyvä, jos puhallin käynnistys vasta, kun moottori on lämmin. Toimiiko puhallin aina 1-nopeudella riippumatta säätimen asennosta? Eli saako tarvittaessa valittua, että ainoastaan moottoria lämmitetään? Kyseessä on manuuaali-ilmastoinnilla oleva auto.
http://www.ebay.de/itm/Webasto-Vorwahlu ... 20beadcfef
ja ei oo pahan hintanen johtosarjallakaan:
http://www.ebay.de/itm/Webasto-Aufustse ... 19c48f1f4d
Tiedä sitten, onko oikea johto. Näköjänsä noita johtojakin sai erillisenä parilla kympillä.
Eihän siinä aikaisemmin linkitetyssä 180€ sarjassakaan ollut muuta kuin kello ja johto. Lisäksi oli ohjeet ja kiinnikkeet. Otetaanko niistä 100€ lisähintaa?
Lähteekö sisäpuhallin päälle heti, kun webasto käynnistyy? Olis hyvä, jos puhallin käynnistys vasta, kun moottori on lämmin. Toimiiko puhallin aina 1-nopeudella riippumatta säätimen asennosta? Eli saako tarvittaessa valittua, että ainoastaan moottoria lämmitetään? Kyseessä on manuuaali-ilmastoinnilla oleva auto.
Jos laittaa kellosta päälle, osaako webasto sammuttaa, kun moottori on normaalilämpöinen? Käykö vain 60min kerrallaan vaikka auto olis käynnissä?
Mietin, jos voisi käyttää ainoastaan kelloa webaston ohjaukseen. Huijaisi ulkolämpöanturin näyttämään niin lämmintä, ettei se menisi ajonaikana koskaan päälle.
Mietin, jos voisi käyttää ainoastaan kelloa webaston ohjaukseen. Huijaisi ulkolämpöanturin näyttämään niin lämmintä, ettei se menisi ajonaikana koskaan päälle.
Purkaamolta näyttäisi saavan edullisesti alkuperäistä kelloa. Ilmeisesti jälkiasennettu webaston ovaalikello 1533 on kuitenkin helpompi asentaa: vaikeampi vetää johdot tuulilasin yläpuolelle ja alkuperäinen pitäisi koodata vag-comilla.
Onko alkuperäinen kello parempi käytettävyydeltä? Onko siinä viikkokelloa tms? Jälkiasennetussa saa max. ajan 60min ja alkuperäisessä vain 30min.
Kommentteja kumpi kannattais laittaa.
Onko alkuperäinen kello parempi käytettävyydeltä? Onko siinä viikkokelloa tms? Jälkiasennetussa saa max. ajan 60min ja alkuperäisessä vain 30min.
Kommentteja kumpi kannattais laittaa.
T5 Transporterin magneetti ventiilin ohjelmointi koodi VAG-COM / VCDS ohjelmalle?
Paljon puhetta aiheesta ja linkkejä eri foorumeille mutta meikän puusilmä ei löydä mistään "OIKEAA" täsmä ohjetta jotta millä koodilla tuon toiminnan saa ohjelmoitua päälle/pois.
Jos joku tietää niin olisin todella kiitollinen vastauksesta.. nimittäin pakkaset on jo nurkan takana odottelemassa tuloaan.. ;)
Paljon puhetta aiheesta ja linkkejä eri foorumeille mutta meikän puusilmä ei löydä mistään "OIKEAA" täsmä ohjetta jotta millä koodilla tuon toiminnan saa ohjelmoitua päälle/pois.
Jos joku tietää niin olisin todella kiitollinen vastauksesta.. nimittäin pakkaset on jo nurkan takana odottelemassa tuloaan.. ;)
Ite olisin kanssa kiitollinen, jos tuo info löytyisi jostain.
Samaten, vaikka nyt onkin vesilisälämmitin ja max. 30min lämmitysajalla, niin pakkohan sen on taipua pidempiinkiin lämmitysaikoihin koodaamalla. Samat ohjainlaitteet näissä kuitenkin on.
Se on toki eri asia osaako tuota merkkiliikekkään koodata pidemmälle ajalle, jos sieltä menee kyselemään.
Samaten, vaikka nyt onkin vesilisälämmitin ja max. 30min lämmitysajalla, niin pakkohan sen on taipua pidempiinkiin lämmitysaikoihin koodaamalla. Samat ohjainlaitteet näissä kuitenkin on.
Se on toki eri asia osaako tuota merkkiliikekkään koodata pidemmälle ajalle, jos sieltä menee kyselemään.
Kait sen T100HTM mallin voi jälkiasentaa siihen tehtaankellon rinnalle ohjaamaan Webastoa W-busin kautta. Niihän tuossa vihjataan jo parissa viestissä.
Näin tein Webaston omalla T91 kakella kun puuttui kaukosäätimet tehtaan kellosarjasta. Vaati vain sen saman jälkiasennuskaapelin kuin ajonaikainen lämmitinkin joko valmiit kaapelisarjan tai itsekin sen voi tehdä johdonpätkistä ja liittimistä.
Näin tein Webaston omalla T91 kakella kun puuttui kaukosäätimet tehtaan kellosarjasta. Vaati vain sen saman jälkiasennuskaapelin kuin ajonaikainen lämmitinkin joko valmiit kaapelisarjan tai itsekin sen voi tehdä johdonpätkistä ja liittimistä.
http://www.richter-standheizungen.de löytyy kaukosäätimiä ja muita sarjoja.
Onko kukaan onnistunut poistamaan T5 webaston automaattikäynnistyksen? Siis sen, että viileällä ilmalla se käynnistyy kun auto käynnistetään. Pätkäajossa tuloksena tukkeutunut palopesä. Manuaalikäyttö olisi paljon fiksumpi.
Onko kukaan onnistunut poistamaan T5 webaston automaattikäynnistyksen? Siis sen, että viileällä ilmalla se käynnistyy kun auto käynnistetään. Pätkäajossa tuloksena tukkeutunut palopesä. Manuaalikäyttö olisi paljon fiksumpi.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 3.8.2009 3:46
T5 ainakin mulla oli tehtaan asentama webasto ja itse siihen asennutin toin lisäkellon joka puhuu auton can väylää sen asentaminen maksoi sen 500e
nyt on sitten jotenkin webasto pimeänä - webasto huolto on sitä ihmetellyt, mutta ei oikein webastoliike osaa noihin can volkkari hommiin ottaa mitään kantaa ja webasto on pimeänä
joku volkkari liike katsoi ettei se volkkari itse ole lukinnut sitä webastoa, kuulemma 5 ei onnistunutta käynnistyä laittaa sen lukitukseen joka täytyy poistaa can väylältä
se volkkarin oma käynnistys sydemii kuulemma on jos auton vesi on >+5c ja <70c weba käynnistyy, eli ei se ihan startissä automaattisesti käynnisty.
ohjauselektroniikka thremotop C maksaa volkkarilla 400e ja webaston oma logiikka maksaa saman mutta se ei puhu can väylää joka voisi olla loppupeleissä ihan hyvä homma.
-------
onkos joku puskanut tollaista elektroniikka boksia webastosta sellainen musta tupakki askin kokoinen laatikko ? mitä siellä on sisällä ja ... öö nyt on kaksi toimivaksi todettua webastolaitettta toinen autossa kiinni toinen romiksen pahviloodassa ja kumpikaan ei autossa toimi, auton can väylässä ei ole vikoja ja volkkarin jälleenmyyjä ehdottaa että osta uusi webasto heiltä 2000e
nyt on sitten jotenkin webasto pimeänä - webasto huolto on sitä ihmetellyt, mutta ei oikein webastoliike osaa noihin can volkkari hommiin ottaa mitään kantaa ja webasto on pimeänä
joku volkkari liike katsoi ettei se volkkari itse ole lukinnut sitä webastoa, kuulemma 5 ei onnistunutta käynnistyä laittaa sen lukitukseen joka täytyy poistaa can väylältä
se volkkarin oma käynnistys sydemii kuulemma on jos auton vesi on >+5c ja <70c weba käynnistyy, eli ei se ihan startissä automaattisesti käynnisty.
ohjauselektroniikka thremotop C maksaa volkkarilla 400e ja webaston oma logiikka maksaa saman mutta se ei puhu can väylää joka voisi olla loppupeleissä ihan hyvä homma.
-------
onkos joku puskanut tollaista elektroniikka boksia webastosta sellainen musta tupakki askin kokoinen laatikko ? mitä siellä on sisällä ja ... öö nyt on kaksi toimivaksi todettua webastolaitettta toinen autossa kiinni toinen romiksen pahviloodassa ja kumpikaan ei autossa toimi, auton can väylässä ei ole vikoja ja volkkarin jälleenmyyjä ehdottaa että osta uusi webasto heiltä 2000e
On purkanut, eihän siellä ole kuin ohjainkortti (piirilevy kera komponenttien) mikä on useimmiten korjattavissa.
Webasto vaan irti, ohjainkortti irti ja korjaukseen.
En kyllä tiedä mikä toi 400e hinta on, kun sulle on kerrottu. Vähän kermaa kakun päällä kenties.
290e mulle tarjottiin volkkarilta ohjainlaitetta. Sanoin kiitos ei ja korjasin itse sen ohjainkortin.
Webasto vaan irti, ohjainkortti irti ja korjaukseen.
En kyllä tiedä mikä toi 400e hinta on, kun sulle on kerrottu. Vähän kermaa kakun päällä kenties.
290e mulle tarjottiin volkkarilta ohjainlaitetta. Sanoin kiitos ei ja korjasin itse sen ohjainkortin.
nyt on sitten jotenkin webasto pimeänä - webasto huolto on sitä ihmetellyt, mutta ei oikein webastoliike osaa noihin can volkkari hommiin ottaa mitään kantaa ja webasto on pimeänä
Uudenmaan Autovarustelu kykenee hyvinkin ottaa kantaa, diagnosoimaan ja korjaamaan sekä VAG webastot että jälkiasenteiset.
Vinkki: T5:sen kokonaan uuden orkkis webaston saa marmorilta kohtuu huokeaan hintaan, kun sen ostaa osina. Kokonainen on huomattavasti kalliimpi.
joku volkkari liike katsoi ettei se volkkari itse ole lukinnut sitä webastoa, kuulemma 5 ei onnistunutta käynnistyä laittaa sen lukitukseen joka täytyy poistaa can väylältä
Ei pidä paikkaansa, lukitus poistetaan webastosta. Siihen tarvitaan Volkkarin testeri tai VCDS (VAG-COM).
Juu, sille osina ostamiselle tulee hintaa n. 700e.
Ja jos haluaa ne osat asennuttaa vielä siellä merkkiliikkeessä, niin kokonaisuudessaan tonnin paukku.
Mutta jos webasto on lukossa ja ei lähde lukosta pois ihan millä tahansa vag-com/VCDS versiolla, niin vikaahan siinä on. Ja vika on silloin ohjainkortin puolella.
Ja vaikka ohjainkortin korjais, niin se ei takaa vielä sitä, että vika poistuu. Vikaa voi olla edelleen muualla.
Ja jos haluaa ne osat asennuttaa vielä siellä merkkiliikkeessä, niin kokonaisuudessaan tonnin paukku.
Mutta jos webasto on lukossa ja ei lähde lukosta pois ihan millä tahansa vag-com/VCDS versiolla, niin vikaahan siinä on. Ja vika on silloin ohjainkortin puolella.
Ja vaikka ohjainkortin korjais, niin se ei takaa vielä sitä, että vika poistuu. Vikaa voi olla edelleen muualla.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 3.8.2009 3:46
En kyllä tiedä mikä toi 400e hinta on, kun sulle on kerrottu. Vähän kermaa kakun päällä kenties.
290e mulle tarjottiin volkkarilta ohjainlaitetta. Sanoin kiitos ei ja korjasin itse sen ohjainkortin.
tota millaista tekniikkaa se ohjainkortti on siis pintaliitos, vai perinteistä tehoelektroniikkaa eli läpiporattuja ? vai rytkasti ic piirejä - millainen vika sulla oli ja miten löysit vian ? piirikortilta, kolvi pysyy kädessä ja pikkasen on sellaista "tietoa" mutta en varsinaisti ole mitään elektroniikka guru, jos edes olisi noviisi :D
tätä 400euroa on webastokorjaamojen kautta volkkarilta ostettuun piirikorttiin ilmoiteltu hinnaksi ja toisessa firmassa kyselin että voiko toin volkkarin heivata yhtälöstä pois niin webaston oma ohjainkortti thermo top:pii Chen maksaa kuulemma pikkasen alla 400e ... enpä tiedä olisko tossa ollut siis työt mukana.
jotain kuljetusalan lehteä tossa katsastustoimistolla luin niin siinä oli joku suomalainen paja joka korjaili erinäisiä autojen bokseja niin silmiin osui että ohjain kortin viet ylensä johtuu muualta olevista vioista.
se eka korjaamo selitti jotain että can väylällä voi samanaikaisesti volkkari itse ja se volkkarin lisäkello samanaikaisesti puhella webaston kanssa ja siitä voi olla ongelmia mutta en nyt ihan usko että ne olisi tehty noin huonosti
Kortissa on sekä pintaliitos että läpijuotettavia komponentteja.
Vika omassa näkyi ihan silmillä ja mikroskoopilla. Kärähtäneitä komponentteja sekä huonoja juotoksia.
Ihan tosta vaan ne komponentit ei vaihdu, tina ei oikeen meinaa lähteä läpijuotetuista irti.
Ilmeisesti piirilevy on monikerroslevy ja ongelmia tulee sen takia. Lisäksi se on vielä lakattu.
Ohjainkortin palamisen on tosiaan voinut aiheuttaa jonkun muun osan rikkoontuminen, tietenkään en osaa varmaksi sanoa.
Mutta siinähän ne muut osat pystyy tsekkaamaan kun webasto on pöydällä.
Jos on tosiaan jälkiasennettu minikello ja olet sillä laittanut webaston päälle ja menet sitten käynnistämään auton webaston ollessa päällä, niin tulee can-väylästä käskyä ja seurauksena vikatila.
Tehtaan omalla kellolla tuollaista ei tapahdu.
Vika omassa näkyi ihan silmillä ja mikroskoopilla. Kärähtäneitä komponentteja sekä huonoja juotoksia.
Ihan tosta vaan ne komponentit ei vaihdu, tina ei oikeen meinaa lähteä läpijuotetuista irti.
Ilmeisesti piirilevy on monikerroslevy ja ongelmia tulee sen takia. Lisäksi se on vielä lakattu.
Ohjainkortin palamisen on tosiaan voinut aiheuttaa jonkun muun osan rikkoontuminen, tietenkään en osaa varmaksi sanoa.
Mutta siinähän ne muut osat pystyy tsekkaamaan kun webasto on pöydällä.
Jos on tosiaan jälkiasennettu minikello ja olet sillä laittanut webaston päälle ja menet sitten käynnistämään auton webaston ollessa päällä, niin tulee can-väylästä käskyä ja seurauksena vikatila.
Tehtaan omalla kellolla tuollaista ei tapahdu.
Tällainen satsi laitettiin nyt tilaukseen:
http://www.ebay.de/itm/AUFRUSTSATZ-VW-ZUHEIZER-WEBASTO-T5-AUFRUSTKIT-UHR-/290523014678?pt=DE_Autoteile&hash=item43a4856616
Saapa nähä kauanko menee ja kuinka nätisti asentuu. Palaillaan...
http://www.ebay.de/itm/AUFRUSTSATZ-VW-ZUHEIZER-WEBASTO-T5-AUFRUSTKIT-UHR-/290523014678?pt=DE_Autoteile&hash=item43a4856616
Saapa nähä kauanko menee ja kuinka nätisti asentuu. Palaillaan...
Toissa päivänä tuli postilaatikkoon tuo satsi. Tänään asentelin paikoilleen.
Hankalin homma oli nyhrätä webaston liittimestä tulppa pois ja uusi johto pinneineen samaan reikään. Jonkinverranhan tuossa tulee purkamista kun joutuu käyttämään tuulilasin alusmuovin, kojelaudan alaverhouksia ja pohjamuoveja pois.
Puhaltimen ohjaus jäi vielä asentamatta tuossa kun on orggis mankka jolle pitää olla 4 irroitus liuskaa. Täytyy käydä merkkihuollossa irroittamassa.
Hankalin homma oli nyhrätä webaston liittimestä tulppa pois ja uusi johto pinneineen samaan reikään. Jonkinverranhan tuossa tulee purkamista kun joutuu käyttämään tuulilasin alusmuovin, kojelaudan alaverhouksia ja pohjamuoveja pois.
Puhaltimen ohjaus jäi vielä asentamatta tuossa kun on orggis mankka jolle pitää olla 4 irroitus liuskaa. Täytyy käydä merkkihuollossa irroittamassa.
Radion irroitukseen saa työkalut edullisesti esim
http://www.ebay.de/itm/NAVI-Entriegelun ... 4cf96b4734
Jotain ohjeita mm palopesän vaihtoon
http://www.fvwa.fi/transporter/289-weba ... pan-vaihto
http://www.ebay.de/itm/NAVI-Entriegelun ... 4cf96b4734
Jotain ohjeita mm palopesän vaihtoon
http://www.fvwa.fi/transporter/289-weba ... pan-vaihto
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 3.8.2009 3:46
Moi kaikille !
Tuli hommattua tollanen vw transporter T5 128kw vm. 2008 työautoksi ja siinähän ei tietenkään ole kelloa webastolle, ainoastaan toi lämmitys moottorin käydessä.
Nyt kuitenkin haluasin kellon, kun aamusin meinaa jäätyä kun ei kerkee kone lämpeemään lyhyen työmatkan ansiosta...
Oon nyt tätä topiccia jo useempaan otteeseen lukenut ja on jäänyt pari askarruttavaa kysymystä.
Elikkäs onkos tämä nyt sit sellanen paketti minkä pitäs sopia melkein heittämällä autooni ?
Matti M
Lähetetty: 8.12.2011 18:00 Viestin aihe:
Tällainen satsi laitettiin nyt tilaukseen:
http://www.ebay.de/itm/AUFRUSTSATZ-VW-Z ... 43a4856616
Manuaali ilmastoinnilla kun auto on ja eikös tossa nyt pitäs kiertovesipumppu olla, ettei itte tartte väkertää ?
En oo tuolta ebaysta ikinä ennen mitään tilaillut, niin millanen toimitusaika yleensä mahtaa olla ja onkos muutenkin ihan riskitöntä ?
t. Lauri
Tuli hommattua tollanen vw transporter T5 128kw vm. 2008 työautoksi ja siinähän ei tietenkään ole kelloa webastolle, ainoastaan toi lämmitys moottorin käydessä.
Nyt kuitenkin haluasin kellon, kun aamusin meinaa jäätyä kun ei kerkee kone lämpeemään lyhyen työmatkan ansiosta...
Oon nyt tätä topiccia jo useempaan otteeseen lukenut ja on jäänyt pari askarruttavaa kysymystä.
Elikkäs onkos tämä nyt sit sellanen paketti minkä pitäs sopia melkein heittämällä autooni ?
Matti M
Lähetetty: 8.12.2011 18:00 Viestin aihe:
Tällainen satsi laitettiin nyt tilaukseen:
http://www.ebay.de/itm/AUFRUSTSATZ-VW-Z ... 43a4856616
Manuaali ilmastoinnilla kun auto on ja eikös tossa nyt pitäs kiertovesipumppu olla, ettei itte tartte väkertää ?
En oo tuolta ebaysta ikinä ennen mitään tilaillut, niin millanen toimitusaika yleensä mahtaa olla ja onkos muutenkin ihan riskitöntä ?
t. Lauri
eBaysta tilaaminen= sama kuin tilaat huuto.net:stä tai netti varaosista. Riippuu siis myyjästä. Yleensä rehellisiä mutta toimitusajat vaihtelee myyjä kohtaisesti.
Kuvan perusteella vaikea sanoa sopivuudesta, mutta jos siinä sanotaan T5 niin kai se siihen passaa.
Vesipumppu on kaikissa joissa on webasto, vanhemmissa ne alkaa olla kaikki tulleet tiensä päähän eli lakanneet toimimasta. Jos ei ole tietoa että sitä olisi koskaan vaihdettu, niin suosittelen samalla sen uusimista (jos ei ole "omaa" nosturia käytössä).
Kuvan perusteella vaikea sanoa sopivuudesta, mutta jos siinä sanotaan T5 niin kai se siihen passaa.
Vesipumppu on kaikissa joissa on webasto, vanhemmissa ne alkaa olla kaikki tulleet tiensä päähän eli lakanneet toimimasta. Jos ei ole tietoa että sitä olisi koskaan vaihdettu, niin suosittelen samalla sen uusimista (jos ei ole "omaa" nosturia käytössä).
Kiitos!
Eli molemmat menis amarokissa.
Kelpaakhaan amarokhiin myös sama johtosetti ko transporttehriin? Ainaki Itävallan katalogi (sivu 14) antaa saman osanumeron 9012104D, mutta Norjan kuvastosta (sivu 17) löyty myös osanumeron 1317393B. Mitäkhään eroa näillä piuhoilla on?
Edit:
Oliskohan se tuo Itävallan osa ko sielä on kans webasto vakiona asennettuna lisälämmittimeksi.
Oliskhaan tuo jälkimmäinen johtosetti tarpheen silloin ko asennethaan kokohnaan uus webasto AAC authoon.
Eli molemmat menis amarokissa.
Kelpaakhaan amarokhiin myös sama johtosetti ko transporttehriin? Ainaki Itävallan katalogi (sivu 14) antaa saman osanumeron 9012104D, mutta Norjan kuvastosta (sivu 17) löyty myös osanumeron 1317393B. Mitäkhään eroa näillä piuhoilla on?
Edit:
Oliskohan se tuo Itävallan osa ko sielä on kans webasto vakiona asennettuna lisälämmittimeksi.
Oliskhaan tuo jälkimmäinen johtosetti tarpheen silloin ko asennethaan kokohnaan uus webasto AAC authoon.
TC3:seen on olemassa applikaatiot iPhoneen ja Androidiin. TC3:lla pystyy ohjaamaan Amarokin ja T5:sen webastoa. TC2:sta en ole varma.
Linkki applikaatioon: https://play.google.com/store/apps/deta ... iTC3&hl=fi
Linkki applikaatioon: https://play.google.com/store/apps/deta ... iTC3&hl=fi
Onkos se kiinni siitä ossaako TC2 komentaa W-bussia (nyt vain heittelen hienoja sanoja joita olen jossain kuullu :) )? Googlella löyty nätisti TC2:lle asennusohjeet ja niissä mainitaan tuo W-bus kamppeeseen liittäminen sivulla 11.
Viimeksi muokannut Poikanen, 27.10.2012 9:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikä tuo W-bus oikein on? Kuvittelisin että se on digitaalinen tapa siirtää tietoa jollaki protokollalla webaston ja muiden välillä. Onko se volkkaria, webastoa vai jotain niiden yhteistä ja onko siitä monta versiota?
Tuo 1533 kello ilmeisesti puhuu sujuvasti W-bussia?
Kyselen siksi ko saisin sopuhintaan TC2:n ja mietin kannattaisko tuo testata. Saattais siitä omansa saada pois jossei tuo toimis :)
Tuo 1533 kello ilmeisesti puhuu sujuvasti W-bussia?
Kyselen siksi ko saisin sopuhintaan TC2:n ja mietin kannattaisko tuo testata. Saattais siitä omansa saada pois jossei tuo toimis :)
Käytännössä W-Bus on ohjaimen (kello, kaukosäädin, Thermo Call) ja webaston välinen ohjausyhteys. W-Bus toimii myös diagnoosi kanavana Webasto testerille. Useat automerkit ovat lisänneet omia bittejä W-Bus väylään. Mutta useimmat webaston tarvike ohjaimet tukevat VAGin W-BUS väylää. Joskin silloin tällöin Webasto unohtaa laittaa ohjaimiin osan näistä biteistä.
Kiitos jad ko jaksat vastailla tyhmiin kysymyksiin, tämä selvensi paljon!
Onkos nyt sitten niin että jos on 1533 ja vaikkapa thermo call niin molemmat komentaa erikseen tuota webastoa starttaan?
Onko tuo AAC T5:n (9012104D) webastopiuha mitään muuta ko virrat ohjainlaitteille/ohjainlaitteelle ja W-bus johto matkustamosta webastolle? Ja kävikös tuo sama setti myös amarokkiin? Sama webasto molemmissa ja ainaki volkkarin lisävarustelistalta löytyy molemmille samalla volkkarin numerolla oleva lisäsarja.
Edit. Ja onko vw siis muokannut webastoa niin että vw:n käyttämä W-bus ei ole enään ihan standardia?
Onkos nyt sitten niin että jos on 1533 ja vaikkapa thermo call niin molemmat komentaa erikseen tuota webastoa starttaan?
Onko tuo AAC T5:n (9012104D) webastopiuha mitään muuta ko virrat ohjainlaitteille/ohjainlaitteelle ja W-bus johto matkustamosta webastolle? Ja kävikös tuo sama setti myös amarokkiin? Sama webasto molemmissa ja ainaki volkkarin lisävarustelistalta löytyy molemmille samalla volkkarin numerolla oleva lisäsarja.
Edit. Ja onko vw siis muokannut webastoa niin että vw:n käyttämä W-bus ei ole enään ihan standardia?
Juu VW:n W-bus ei ole täysin samaa dataa kuin tarvike W-BUS. Tarkemmin VW:n W-Bus sisältää enemmää dataa tarvike webaston. Kytkentä järjestys ohjaimille.
Ekana aina kello, jos on. Sitten kaukosäädin yksiköt jos on. Sitten TC ohjain. TC ohjain suoraan webastoon. Tämä siis webaston ilmoittama kytkentä järjestys.
Kun käytetään TC ohjainta, niin ainoastaan TC ohjaimen W-BUS kytketään webastoon. Kello ja kaukosäädin kytketään analogisella ulostulolla TC-ohjaimeen. Jos ei ole TC ohjainta, niin kello sekä kaukosäädin kytketään ohjaamaan W-Bus:lla.
En itseasiassa tiedä miksi, pitääkin perehtyä asiaan. Jotain ristiriitaa ilmeisesti syntyy W-Bus väylään jos samassa on TC sekä kello ja/tai kaukosäädinyksikkö.
Ekana aina kello, jos on. Sitten kaukosäädin yksiköt jos on. Sitten TC ohjain. TC ohjain suoraan webastoon. Tämä siis webaston ilmoittama kytkentä järjestys.
Kun käytetään TC ohjainta, niin ainoastaan TC ohjaimen W-BUS kytketään webastoon. Kello ja kaukosäädin kytketään analogisella ulostulolla TC-ohjaimeen. Jos ei ole TC ohjainta, niin kello sekä kaukosäädin kytketään ohjaamaan W-Bus:lla.
En itseasiassa tiedä miksi, pitääkin perehtyä asiaan. Jotain ristiriitaa ilmeisesti syntyy W-Bus väylään jos samassa on TC sekä kello ja/tai kaukosäädinyksikkö.
Hehee, kyllä se tästä lähtee :) Kello 1533 siis on jo tulossa ja TC2:n ostin ko sopuhintaan sai. Kustannukset tähän mennessä 172,80€.
Minun kytkennäksi tullee siis sitten 1533 -> analogipiuha -> TC2 -> 9012104D johtosarja -> webasto. Tarvinkos enään mitään muuta ko autoon tulevan johtosarja vai puuttuukos mulla joku piuha joka tullee kellon ja TC:n väliin?
Sääli ko Rollossa ei tunnu olevan osaamista webastosta. VW merkkiliikkeen hinnat oli jotain kaameaa ja ainoa minun löytämä webastokauppias ei ole saanu hintaa, tai edes sitä onnistuuko tuo asennus, kerrottua.
Minun kytkennäksi tullee siis sitten 1533 -> analogipiuha -> TC2 -> 9012104D johtosarja -> webasto. Tarvinkos enään mitään muuta ko autoon tulevan johtosarja vai puuttuukos mulla joku piuha joka tullee kellon ja TC:n väliin?
Sääli ko Rollossa ei tunnu olevan osaamista webastosta. VW merkkiliikkeen hinnat oli jotain kaameaa ja ainoa minun löytämä webastokauppias ei ole saanu hintaa, tai edes sitä onnistuuko tuo asennus, kerrottua.
Minun kytkennäksi tullee siis sitten 1533 -> analogipiuha -> TC2 -> 9012104D johtosarja -> webasto. Tarvinkos enään mitään muuta ko autoon tulevan johtosarja vai puuttuukos mulla joku piuha joka tullee kellon ja TC:n väliin?
Kellon out (musta johto) TC:n harmaaseen. TC:sta w-bus lämmittimeen.
Missäspäin suomea et meinaa palvelua löytää?
Hmm, kellokin tuli ja osanumero on 9001809D. Mikäs tuo nyt sitten on? Tuossa näyttäis ykköspinni olevan W-bus, joten lienee toimiva ratkasu. Tai tuota TC2:stahan ilmeisesti komennellaan kellolla pelkällä jännitteellä, joten jos se mulle toimii niin kellona menee melkein mikä vain? Kellon mukana ei myöskään tullu minkäänlaista johtoa, minkälaisen piuhan tarvin että saan ydistettyä kellon TC2:n?
Pitäis facelift T5:seen eli 2011 malliin hommata telestartti. Nyt toimii webasto vain ajon aikaisena. Meneekö nuihin asennus samaan tyyliin kuin vanhempiinkin?
Tässä on vain puoliautomaatti ilmastointi eli asennus kai samaan tapaan kuin vanhempiinkin että joutuu vetämään piuhat puhaltimen katkaisijalle ja webastolle. Ohjaus alkuperäisen "rinnalle"?
Tässä on vain puoliautomaatti ilmastointi eli asennus kai samaan tapaan kuin vanhempiinkin että joutuu vetämään piuhat puhaltimen katkaisijalle ja webastolle. Ohjaus alkuperäisen "rinnalle"?
Näyttäis että tuo telestartti on kalliimpi laittaa manuaali ilmastoinnilla olevaan kuin climatronic malliin.
Manuuaaliseen 380€
http://www.ebay.com/itm/AUFRUSTSATZ-VW-ZUHEIZER-WEBASTO-T5-AUFRUSTKIT-MIT-T91-/300515110480?pt=DE_Autoteile&hash=item45f818ae50
Climatronic malliin 229€
http://www.ebay.com/itm/Aufrustsatz-Sta ... 27dc6c9858
Manuuaaliseen 380€
http://www.ebay.com/itm/AUFRUSTSATZ-VW-ZUHEIZER-WEBASTO-T5-AUFRUSTKIT-MIT-T91-/300515110480?pt=DE_Autoteile&hash=item45f818ae50
Climatronic malliin 229€
http://www.ebay.com/itm/Aufrustsatz-Sta ... 27dc6c9858
Ajattelin kytkeä vm 2005 t5:seen gsm ohjauksen. On siis nokialaisesta modattu ja kun siihen puhelimeen soittaa niin värinän pinneihin on juotettu 2 johtoa ja kun virta kiertää niissä johdoissa niin optoerottimen kautta toinen piiri tulee johtavaksi. Tämän toisen piirin kaksi johtoa siis yhdistyy kun puhelimeen soitetaan. Oli tarkoitus juottaa OVAALIKELLLON liekinkuva-napin rinnalle eli soitettaessa tuohon nokialaiseen se olisi ollut sama kun liekinkuvanappia olisi painanut... Nyt kuitenkin olisi tarkoitus kytkeä t5 vm-05 transportteriin jossa on webaston ohjain siellä katonrajassa; taustapeilin yläpuolella. Tämähän lähtee lämmittämään siitä oikeanpuoleisesta alemmasta napista MUTTA tarvitsee kaksi painallusta, ensimmäinen sytyttää taustavalon ja toinen painallus vasta laitta webaston päälle...
Oisko ideoita kuinka saan tuon toimimaan niin että saisi soittamalla päälle?
Oisko ideoita kuinka saan tuon toimimaan niin että saisi soittamalla päälle?
Vastasinkin jo tuolla audiclubin sivuilla. Tuo orkkiskello katossa vaatii kaksi painallusta luultavasti siksi, että taustavalolle on laitettu aikaraja. Itse määrittelin aikarajan pois, eli valo palaa kokoajan (kun auto käynnissä). Mulla riittää yksi painallus.
Tuon kauko-ohjaimen voi kytkeä samaan piuhaan T91 kanssa, Webaston liittimellä pinna 1, muistaakseni.
Mikäli noita Webaston liittimen kontakteja tarvitsee, niin voin niitä puristella irtojohtoihin
Tuon kauko-ohjaimen voi kytkeä samaan piuhaan T91 kanssa, Webaston liittimellä pinna 1, muistaakseni.
Mikäli noita Webaston liittimen kontakteja tarvitsee, niin voin niitä puristella irtojohtoihin
Tuli viikko sitten hommattua T5 Multivan Saksasta ja autossa on tehdaswebasto joka lämmittää vaan sisätiloja.
Löytyisikö Jyväskylän alueelta VCDS koodaria joka voisi sen venttiilin koodata kokonaan auki jolloin saisi moottorinkin lämmittämään? T5 on tällä hetkellä ilman kilpitä niin joutuisi tulemaan Tikkakoskelle, korvausta vastaa luonnollisesti. Ja samalla voisi koodata ajovalot automaattisesti menemään päälle :)
Löytyisikö Jyväskylän alueelta VCDS koodaria joka voisi sen venttiilin koodata kokonaan auki jolloin saisi moottorinkin lämmittämään? T5 on tällä hetkellä ilman kilpitä niin joutuisi tulemaan Tikkakoskelle, korvausta vastaa luonnollisesti. Ja samalla voisi koodata ajovalot automaattisesti menemään päälle :)
Jatketaampas vähän jälkiasenuskellon asentamisesta Transporter 2.5Tdi vm. 2004. Autossa on siis tehdasasennettu Webasto ilman kelloa.
Ehkä viimein saisin kellon asennettua ja tarvitsisin vielä vähän "rohkaisua". Asennuskaapeli maksaa 130€ ja ajattelin pärjätä ilman sitä.
Ajattelin tehdä kytkennän seuraavasti:
Kelloon jatkuva +12V ja maa. Kellon wbus-liitin (1-nasta) kytketään Webaston vastaavaan (1-nasta). Tämän kytkemistä varten olen saanut jo puristettavan liittimen Webaston liitinrunkoon. Käsittääkseni 1-nasta on tyhjänä.
Ilmeisesti tälä kytkennällä Webasto pitäisi lähteä tulille. Pitääkö sen lisäksi tehdä ohjaus vesipumpulle? Siihen on kai helpoin ottaa ohjaus kellon 2-nastasta (out). Käsittääkseni tähän nastaan tulee +12V, kun kello ohjaa Webaston päälle. Kuulin huhuja, että tätä nastaa ei voi kuormittaa kovin paljon, korkeintaan yhden releen ohjaamiseen. Vois olla näppärintä laittaa rele ohjaamoon ja vetää piuha vesipumpulle ja kytkeä se vanhan piuhan kanssa yhteen.
Miten sitten sisäpuhallin saadaan päälle? Mikä on virallinen tapa tähän? Varmaankin tuosta samaisesta kellon 2-nastasta saisi ohjauksen, mutta täytyykö se kytkeä suoraan sisäpuhaltimen käyttökytkimelle?
Mielenkiinnolla odottelen tyrmäystä, ohjeistusta tai myöntävää hyminää.
Ehkä viimein saisin kellon asennettua ja tarvitsisin vielä vähän "rohkaisua". Asennuskaapeli maksaa 130€ ja ajattelin pärjätä ilman sitä.
Ajattelin tehdä kytkennän seuraavasti:
Kelloon jatkuva +12V ja maa. Kellon wbus-liitin (1-nasta) kytketään Webaston vastaavaan (1-nasta). Tämän kytkemistä varten olen saanut jo puristettavan liittimen Webaston liitinrunkoon. Käsittääkseni 1-nasta on tyhjänä.
Ilmeisesti tälä kytkennällä Webasto pitäisi lähteä tulille. Pitääkö sen lisäksi tehdä ohjaus vesipumpulle? Siihen on kai helpoin ottaa ohjaus kellon 2-nastasta (out). Käsittääkseni tähän nastaan tulee +12V, kun kello ohjaa Webaston päälle. Kuulin huhuja, että tätä nastaa ei voi kuormittaa kovin paljon, korkeintaan yhden releen ohjaamiseen. Vois olla näppärintä laittaa rele ohjaamoon ja vetää piuha vesipumpulle ja kytkeä se vanhan piuhan kanssa yhteen.
Miten sitten sisäpuhallin saadaan päälle? Mikä on virallinen tapa tähän? Varmaankin tuosta samaisesta kellon 2-nastasta saisi ohjauksen, mutta täytyykö se kytkeä suoraan sisäpuhaltimen käyttökytkimelle?
Mielenkiinnolla odottelen tyrmäystä, ohjeistusta tai myöntävää hyminää.
Nyt webasto puhisee jo esilämityskäytössäkin.
Kytkentä tehdään juuri näin.
Aikani ihmettelin, kuinka saan piuhat kuskin jalkatilasta webastolle ja päädyin barbaariratkaisuun: otin kuskin puolen etupyörän muovilokarin pois ja porasin siitä reijän ohjaamoon ja kiskaisin piuhat sitä kautta.
Ja vesipumpun kytkentäkin juuri epäilyjeni mukaan. Mittasin kumpi on ohjaus karva ja siihen piuhaan laitoin rinnalle releeltä (jota siis ohjataan kellon 2-nastasta) tulevan ohjauksen.
Virallinen tapa ei ratkennut, joten tein epävirallisesti. Päätin tehdä kytkennän, jolla sisäpuhallin on aina 1 nopeudella, kun webasto on päällä.
Puhaltimen nopeuskytkimeltä lähtee valkomusta piuha, joka on 1. nopeudelle. Tähän piuhaan laitoin vaihtokoskettimellisen releen. Normaalisti_kiinni -nastaan laitoin katkaisijalta tulevan valkomustan piuhan, normaalisti_auki -nastaan laitoin +12V ja COM-nastaan sitten puhaltimelle menevän valkomustan johdon. Eli releen ohjausta homma toimii kuin ennenkin ja releen vetäessä ohjataan puhallinen 1-nopeudelle.
Oma haasteensa oli saada tälle releelle ohjaus, koska puhaltimen pitäisi toimia normaalisti katkaisijasta auton ollessa käynnissä. Tässä joutuu hieman raapimaan päätä ja tarvitsin pari diodia kytkentään. En sitä tässä yritä sanallisesti kertoa. Jos joku on tekemässä samaa hommaa ja tämä kiinnostaa, niin lähettäkää yv:tä.
Päädyin siihen, että 1-nopeus taitaa olla ihan hyvä valinta, koska ei tuollaista bussia kuitenkaan saa lämpöseksi puolen tunnin lämmityksellä, joten akun säästämiseksi sama pitää pienimmällä nopeudella. Varmaankin tuolla nopeudella kuitenkin tuulilasi sulaa.
Lopuksi vielä irrotin puskurista lämpötila-anturinh ja korvasin sen 1.7k ohmin vastuksella. Nyt webasto kuvittelee ulkolämpötilan olevan aina jotain yli +10C ja ei lähde itsestään päälle.
Olihan tuossa vähän askartelua, mutta kokonaishinta jäi noin 70 euroon, kun ei tarvinnut johtosarjaa ostaa.
Ajattelin tehdä kytkennän seuraavasti:
Kelloon jatkuva +12V ja maa. Kellon wbus-liitin (1-nasta) kytketään Webaston vastaavaan (1-nasta). Tämän kytkemistä varten olen saanut jo puristettavan liittimen Webaston liitinrunkoon. Käsittääkseni 1-nasta on tyhjänä.
Ilmeisesti tälä kytkennällä Webasto pitäisi lähteä tulille. Pitääkö sen lisäksi tehdä ohjaus vesipumpulle? Siihen on kai helpoin ottaa ohjaus kellon 2-nastasta (out). Käsittääkseni tähän nastaan tulee +12V, kun kello ohjaa Webaston päälle. Kuulin huhuja, että tätä nastaa ei voi kuormittaa kovin paljon, korkeintaan yhden releen ohjaamiseen. Vois olla näppärintä laittaa rele ohjaamoon ja vetää piuha vesipumpulle ja kytkeä se vanhan piuhan kanssa yhteen.
Kytkentä tehdään juuri näin.
Aikani ihmettelin, kuinka saan piuhat kuskin jalkatilasta webastolle ja päädyin barbaariratkaisuun: otin kuskin puolen etupyörän muovilokarin pois ja porasin siitä reijän ohjaamoon ja kiskaisin piuhat sitä kautta.
Ja vesipumpun kytkentäkin juuri epäilyjeni mukaan. Mittasin kumpi on ohjaus karva ja siihen piuhaan laitoin rinnalle releeltä (jota siis ohjataan kellon 2-nastasta) tulevan ohjauksen.
Miten sitten sisäpuhallin saadaan päälle? Mikä on virallinen tapa tähän? Varmaankin tuosta samaisesta kellon 2-nastasta saisi ohjauksen, mutta täytyykö se kytkeä suoraan sisäpuhaltimen käyttökytkimelle?
Virallinen tapa ei ratkennut, joten tein epävirallisesti. Päätin tehdä kytkennän, jolla sisäpuhallin on aina 1 nopeudella, kun webasto on päällä.
Puhaltimen nopeuskytkimeltä lähtee valkomusta piuha, joka on 1. nopeudelle. Tähän piuhaan laitoin vaihtokoskettimellisen releen. Normaalisti_kiinni -nastaan laitoin katkaisijalta tulevan valkomustan piuhan, normaalisti_auki -nastaan laitoin +12V ja COM-nastaan sitten puhaltimelle menevän valkomustan johdon. Eli releen ohjausta homma toimii kuin ennenkin ja releen vetäessä ohjataan puhallinen 1-nopeudelle.
Oma haasteensa oli saada tälle releelle ohjaus, koska puhaltimen pitäisi toimia normaalisti katkaisijasta auton ollessa käynnissä. Tässä joutuu hieman raapimaan päätä ja tarvitsin pari diodia kytkentään. En sitä tässä yritä sanallisesti kertoa. Jos joku on tekemässä samaa hommaa ja tämä kiinnostaa, niin lähettäkää yv:tä.
Päädyin siihen, että 1-nopeus taitaa olla ihan hyvä valinta, koska ei tuollaista bussia kuitenkaan saa lämpöseksi puolen tunnin lämmityksellä, joten akun säästämiseksi sama pitää pienimmällä nopeudella. Varmaankin tuolla nopeudella kuitenkin tuulilasi sulaa.
Lopuksi vielä irrotin puskurista lämpötila-anturinh ja korvasin sen 1.7k ohmin vastuksella. Nyt webasto kuvittelee ulkolämpötilan olevan aina jotain yli +10C ja ei lähde itsestään päälle.
Olihan tuossa vähän askartelua, mutta kokonaishinta jäi noin 70 euroon, kun ei tarvinnut johtosarjaa ostaa.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
Osaisko kukaan vieläkään sanoa tuon vesiventtiilin ohjelmoimisesta että millä se otetaan pois pelistä?
Eli alkuperäinen kello katossa ja nyt lämpiää vaan sisätilat. Käytössä olisi kyllä ohjelma millä pystyy arvon muuttamaan ykkösestä nollaksi tai toisinpäin, mutta pitäisi tietää mikä kanava.
Ainut mitä löysin puolentoistatunnin googlettamisella oli peekin kirjoittama kanava 4, kokeillaanko tuota vai onko muita ideoita?
Eli alkuperäinen kello katossa ja nyt lämpiää vaan sisätilat. Käytössä olisi kyllä ohjelma millä pystyy arvon muuttamaan ykkösestä nollaksi tai toisinpäin, mutta pitäisi tietää mikä kanava.
Ainut mitä löysin puolentoistatunnin googlettamisella oli peekin kirjoittama kanava 4, kokeillaanko tuota vai onko muita ideoita?
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 15.9.2003 17:55
Kaukosäätimen asentamisessakin meni sormi suuhun.
Homman piti olla helppo, eli Telestartin boksille plussa ja maa ja boksilta W-BUS johto Webaston päälle kuusinapaisen liittimen pinniin yksi. Noin on kaikissa löytyneissä ohjeissa.
Mutta mulla onkin siitä kuusinapaisesta liittimestä kaikki pinnit jo käytössä ja pinniin yksi tulee vihreävalkoinen johto. Pitäisikö W-BUS johto vetää vaan tuohon samaan johtoon vai mikä avuksi?
Onko missään tuota alkuperäisen Webaston kytkentäkaaviota mistä näkisi nuo johdot?
Auto on -08 2.5TDI ja alkuperäisellä kellolla.
EDIT: Eipä sittenkään mitään, tutkimalla asiat selviää. Ei tuokaan johto kovin pitkälle jatkunut, nippua seuraamalla seuraavassa liittimessä onkin sitten tuon johdon vastakappale tyhjä.
Eli liitin ja pinni olivat oikeat, mutta jostain syystä tässä johtosarjassa on tuo ylimääräinen johdonpätkä lämmittimen liittimessä. Toisaalta ihan hyvä niin ei tarvinnut lähteä metsästämään liittimeen sopivaa pinniä.
Jätetään tähän tiedoksi jos joku muu joskus ihmettelee samaa.
Homman piti olla helppo, eli Telestartin boksille plussa ja maa ja boksilta W-BUS johto Webaston päälle kuusinapaisen liittimen pinniin yksi. Noin on kaikissa löytyneissä ohjeissa.
Mutta mulla onkin siitä kuusinapaisesta liittimestä kaikki pinnit jo käytössä ja pinniin yksi tulee vihreävalkoinen johto. Pitäisikö W-BUS johto vetää vaan tuohon samaan johtoon vai mikä avuksi?
Onko missään tuota alkuperäisen Webaston kytkentäkaaviota mistä näkisi nuo johdot?
Auto on -08 2.5TDI ja alkuperäisellä kellolla.
EDIT: Eipä sittenkään mitään, tutkimalla asiat selviää. Ei tuokaan johto kovin pitkälle jatkunut, nippua seuraamalla seuraavassa liittimessä onkin sitten tuon johdon vastakappale tyhjä.
Eli liitin ja pinni olivat oikeat, mutta jostain syystä tässä johtosarjassa on tuo ylimääräinen johdonpätkä lämmittimen liittimessä. Toisaalta ihan hyvä niin ei tarvinnut lähteä metsästämään liittimeen sopivaa pinniä.
Jätetään tähän tiedoksi jos joku muu joskus ihmettelee samaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa