Aletaanhan nyt tänne kirjottelee vähän projektitarinaa uusimmasta ostoksesta, jonka ostin syyskuun lopussa, 2010.
Eli kyseessä on -83 vuosimallia oleva ykköskoppanen Golf 1.6 vaparidieselillä varustettuna. Tuotu Suomeen muuttoautona vuonna -84 Israelista. Yllättävän ryhdikkäässä kunnossa ikäisekseen. Omia viritelmiähän tän ikäseen on keretty jo tehdä, kuten alkuperäisten helmojen päälle hitsattu "helmalevikkeet"--> rälläkkä pelastaa. Seissy vuodesta 2007 lähtien, mutta kilvissä kuitenkin.
Tekniikka on se perus 1.6D 4-vaihteisella laatikolla. Mittariin kertyny 426tkm, täydellisen koneremontin ja esim. tehdas uuden kannen vaihdon jälkeen tullut mittariin reilu 100tkm. Tällä hetkellä mahdollisesti kannentiiviste menny, kehitti kuulemma painetta. Ensitöikseni huomasin nestettä laittaessani, että vuotaa kaiken pois vesipumpun luota (syy kannentiivisteen palamiseen?), laturin pulteista 2 oli katkennu lohkoon. Nyt laturi ja vesipumppu purettu pois ja pultit porattu pois lohkosta. Muuta tekniikalle ei oo toistaiseksi tehty.
Tästä vaparimoottorista on tarkotus tehdä tuo td, VNT-ahtimen ajattelin sovittaa tuonne ja td:n syöttöpumpun. Sitten sen näkee, miten vapari kestää ahdettuna. Saa muuten tarjota vaikka privalla syöttöpumppua, jos sattuu löytyy ylimäärästä.
Yllättäen tämäkin yksilö on löytäny jostain ruostetta koriin, eli jo ostotilanteessa oli tiedossa että ainakin molemmat takakaaret, helmat ja etuhelma menee vaihtoon. Joululahjaksi itelleni tilasin sitten tarvittavat peltiosat Golfiin. Autosta tarkotus tehdä ulospäin vakio, ainoastaan coiloverit ja erilaiset vanteet on tulossa.
Muutama kuva hakureissulta/pesun jäljiltä:

http://i458.photobucket.com/albums/qq307/Januzki/Golf%20mk1%20-83/Picture087.jpg
http://i458.photobucket.com/albums/qq307/Januzki/Golf%20mk1%20-83/Picture093.jpg
http://i458.photobucket.com/albums/qq307/Januzki/Golf%20mk1%20-83/Picture081.jpg