Golf 3 VR6 paukkuu ja pompottaa RATKAISTU

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

Golf 3 VR6 paukkuu ja pompottaa RATKAISTU

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 1.10.2011 9:48

Joo eli kaipaisin teidän mielipidettä asiaan. Ensinnäkin auto hakkaa rattia käsille ajossa ja "pompottaa". Tekee tätä kaikilla nopeuksilla, mutta pahin vatkaus tapahtuu n. 40-60 km/h vauhdissa.

Toinen juttu on sitten se, että kun lähtee parkkiruudusta liikkeelle ja kääntää jyrkästi (kumpaan tahansa suuntaan) niin kuuluu todella pahan kuuloinen pauke jostakin repsikan etupään puolelta.

Eilen irroitin renkaan ja heiluttelin niveliä ja vetaria. Ainut mitä poikkeavaa löysin oli se, että vetari liikkui pitkittäis suunnassa n. 1mm. Pyörimis-suuntaan välystä en huomannut.

Voiko tuo vetari aiheuttaa moisen poksahtelun + tajuttoman ravistuksen vai mitä kannattaisi teidän mielestä vielä tutkia???

Suuret kiitokset vastanneille.
Viimeksi muokannut RockinTetsi, 12.10.2011 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 1.10.2011 10:17

Onkos tuota paljonki madallettu?

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 1.10.2011 10:59

Ei oo madallettu...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.10.2011 12:55

Vetonivel?

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 1.10.2011 13:32

Kuinkas sen kunnon pystyy toteamaan?

m1kko
-
Viestit: 6
Liittynyt: 16.10.2009 12:14

ViestiKirjoittaja m1kko » 1.10.2011 19:08

Moottorintukikumi(t)? Testaa niin, että konepelti auki ja toinen tarkkailee moottoria ja toinen yrittää varovasti liikkeelle lähtöä käsijarru päällä. Pientä liikettä saa olla. Itellä oli vasen takakumi korkannu kokonaan ja sillon paukutti varsinkin peruuttamaan lähtiessä.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 2.10.2011 10:10

En usko että se olisi tukikumeissa. Toki tarkastetaan sekin vielä. Ääni on sellainen kuin jokin antaisi kääntäessä vedossa periksi tai poksahtaisi pois paikoiltaan ja takaisin.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 2.10.2011 10:40

...huomasin myös että kun tunkkasin repsikan puolen etukulman ilmaan ja otin pyörän irti, niin niin iskarin yläpää liikkui konehuoneesta, kun sitä käsin heilutteli sieltä. Kun laitoitoin pyörän takaisin ja laskin kulman alas, niin yläpää ei enään käsin liikkunut. Kuuluuko näin ollakkin???

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 2.10.2011 11:38

... Ja vielä lisää huomioita. Laitoin auton käymään ja kääntelin paikallaan rattia, niin vasempaan suuntaan kääntyi renkaat kokonaan. Oikealle kun käänsin niin renkaat ei kääntynyt yhtäpaljon siihen suuntaan ja ratti muuttui jäykäksi. Käänsi voimakkaammin rattia niin repsikan puolelta kuului pamaus ja sitten kääntyi kunnolla loppuun asti... Eli vetarin nivel, iskarin yläpää, molemmat vai joku muu?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.10.2011 16:12

Iskarin yläpää ainakin kuuluu olla tuollainen, koska pyörillään vasta laskee yläpään kumin varaan.

Mutta käsille lyöntiin antasin ääneni minäkin ehkä ulommalle vetonivelelle.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 3.10.2011 16:15

noniin. nyt on haettuna uusi ulompi vetonivel. Kaikki tieto kyseisen osan vaihdosta otetaan vastaan, ennen kun ei ole tarvinut kyseistä remonttia tehdä. kiitos.

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 3.10.2011 17:33

Ravistaminen voisi johtua vetarista, mutta tuo paikallaan kääntäessä paukahdus viittaisi iskarin yläpään laakeriin. Jousi hyppää lautasella kun yläpään laakeri ei pyöri.
Aikansa kun hyppii niin saa vaihtaa katkenneen jousenkin...
Suosittelen siis vaihtamaan sinne ylös samalla sen muutaman euron "tupperwaren" kun vaihdat vetarin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 3.10.2011 17:48

Tarpeeksi rikki kun on vetonivel, niin kyllähän sekin voi paukkua...

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 4.10.2011 14:37

no joo, ei sitten tarvinut alkaa itse vaihtamaan. Soitin vielä paikalliseen pikku korjaamoon ja kyselin työn hintaa (osat olen jo ostanut). Hinta kuulemma 30€... JOKSEENKIN EDULLINEN?? :DD.. Ilmoittelen ensi viikolla korjaantuiko vika.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 12.10.2011 11:06

Kiitoksia asiantuntevista vinkeistä.

Vika oli ulompi vetonivel niin kuin arvelittekin. Korjaamolla sanoivat että eivät ole ennen noin rikki ja jumissa olevaa vetarin niveltä nähneet :D

Nyt kelpaa taas ajella kun ei hakkaa näpeille eikä paikat tipu suusta ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa