Fabia on alkanut kesän mittaan käymään epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja bensakin vähän haiskahtaa. Eli kun käynnistää tai vaikka pysähtyy liikennevaloihin, niin auto hytkyy ja moottori heiluu. Ajettuhan tällä autolla ei ole mitään (25tkm), vaikka ikää on jo 4 vuotta. Vikakoodeja ei ole (kuin drive battery voltage implausible, mutta eikai se tähän liity?). Onko ajatuksia mistä aloitetaan? Vähäisenä tätä on minusta ollut uudesta lähtien käynnistäessä silloin tällöin, mutta nyt tää on ihan jatkuvaa sellaista humppaa, että kohta jotain hajoaa.
Kun benziinimoottoreihin ei ole vähään aikaan tullut tutustuttua kurkin tänään sen verran konepellin alle, että sain esiin puolat ja siellä alla olisi sitten varmaan tulpat. Sen pidemmälle en kerennyt, paitsi näkyvissä olevia maadoituspisteitä tuli kiristeltyä tuon yhden vikakoodin takia, joka mutuen on tullut aina ja ikuisesti kun vikakodoeja on lukenut, siis jo ennen tätä humppaamista. Ilmanpuhdistimen kotelon alla on muuten semmoinen putkelo jonka päässä on venttiilitappi, mistä vois lyödä ilmaa sisään. Mikäihme?
Fabia II 1.4 (BXW-moottori) epätasainen käynti
Valvoja: ffp jäsenet
Fabia II 1.4 (BXW-moottori) epätasainen käynti
Viimeksi muokannut Asroc, 3.9.2011 19:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Moottorin osiin ottamatta kantaa, mulla oli tällä viikolla sijaisautona tuollainen fabia 1,4bensa ja sekin hytkyi liikennevaloissa. Ajettu oli sillä yksilöllä reilu 10tkm. Ihmettelin pientä kulutusta kun tuolla koneella piti ajaa todella raskaalla kaasujalalla ja silti kulutukseksi jäi tasan 6litraa/100km.
Itse itselleen vastaten. Fabia vietti sitten jokusen päivän aikaansa pariinkin otteeseen merkkikorjaamolla ja joidenkin osien vaihdon jälkeen syylliseksi paljastui rikki mennyt ruiskusuutin. Eli pieni osa, suuri murhe ja oletettavasti suuri laskukin, kun yhtä sun toista vaihdettiin jo ennen syyllisen löytymistä. Ja artisti maksaa tietenkin, onhan tällä jo ajettu melkein 26 tkm.
Kun hytkyntä loppui, niin kulutus muuten nousi ihan uudelle kymmenluvulle, että sitä sitten voi ihmetellä seuraavaksi. Aiemmin nurkka-ajon keskikulutus oli 7,5-8l kulutusmittaurin mukaan, nyt siis päästään kymppikerhoon. Ei huonosti 1.4l pikkuautolta.
Nimimerkki Toyotalta näyttää tulleen myyntiin uusi Yaris.
Kun hytkyntä loppui, niin kulutus muuten nousi ihan uudelle kymmenluvulle, että sitä sitten voi ihmetellä seuraavaksi. Aiemmin nurkka-ajon keskikulutus oli 7,5-8l kulutusmittaurin mukaan, nyt siis päästään kymppikerhoon. Ei huonosti 1.4l pikkuautolta.
Nimimerkki Toyotalta näyttää tulleen myyntiin uusi Yaris.
Janoinen ja hytkyvä Fabia
Hommasin jokin aikaa sitten kakkosautoksi Fabia II:n jossa 1.4 16v BXW moottori, ja koneessa on ollut samaa ravistamis-ongelmaa.
Asrocin kuvailema ravistaminen tyhjäkäynnin tuntumassa on tosin ollut jonkin aikaa poissa ihan itsestään, mutta bensaa menee huolestuttavasti, viime tankin kulutus 9,5l / 100km... Samalla ajotavalla entinen ykkösauto, 1.6 MPI Roomster vei 7,4 litraa.
Onko Asroc vielä kuulolla? Selvisikö, mikä aiheutti suuren kulutuksen, vai vaihtuiko Yarikseen?
Asrocin kuvailema ravistaminen tyhjäkäynnin tuntumassa on tosin ollut jonkin aikaa poissa ihan itsestään, mutta bensaa menee huolestuttavasti, viime tankin kulutus 9,5l / 100km... Samalla ajotavalla entinen ykkösauto, 1.6 MPI Roomster vei 7,4 litraa.
Onko Asroc vielä kuulolla? Selvisikö, mikä aiheutti suuren kulutuksen, vai vaihtuiko Yarikseen?
Re: Fabia II 1.4 (BXW-moottori) epätasainen käynti
Näin kuuden vuoden jälkeen kysymästä voinee jo vastata... Edelleen Fabia käy ja kukkuu, 13 vuotta ikää ja mittarissa 85tkm. Kulutuskin on pikkuhiljaa laskenut auton notkistuessa, näin kesän jälkeen keskikulutus näyttää 6,6l/100km aika uusilla renkailla (oikein alumiinivanteet vuosimallin 2018 Fabiasta), sileämmillä menis pienemmällä. Tällä hetkellä ei ikuisuusmurhe eli laahaavat takajarrutkaan vaivaa, joten tuskin tämän alemmas kulutuksessa päästään. Viimeaikoina ei siis vastaavaa vaivaa ole ollut, tosin ei tämän moottorin käyntiääni mikään kaunis ole...
Re: Fabia II 1.4 (BXW-moottori) epätasainen käynti
4 vuotta ja 40 tkm lisää. 100tkm niistä ravistusongelmista. Se tapahtuu jälleen. Ei käy tasaista tyhjäkäyntiä, kevyesti kaasua painaen löytyy todellinen humppa-alue. Oireet kovin samanlaisia kuin silloin joskus kauan sitten. Vaihdoin uudet tulpat. Yksi oli musta, muut kauniin ruskeita. Vaihdoin mustaan myös puolan. Ei vaikutusta. Mitäån vikakoodeja ei tule. Silloin kauan sitten merkkihuolto sanoi pitkien tutkimusten jälkeen vaihtaneensa yhden ruiskutusventtiilin. Jos nyt olettaisi vian toistuneen niin onkos neuvoa millainen souvi vaihto on, miten se irtoaa? Vai voiko niitä jotenkin puhdistaa tms? Vai vikaa lähteä toisaalta ennemmin etsimään? Enää tässä vaiheessa ei oikein merkkihuolto kiinnosta. BXW on siis tämä 1,4 litrainen konsernin taidonnäyte tyypiltään.
Re: Fabia II 1.4 (BXW-moottori) epätasainen käynti
Jatkan yksinpuhelua, mutta jos ajatuksia tulee niin please feel free. Eli kone BXW. Käy entistä huonommin, nyt vedotkin kateissa täysin. Kolmella taidetaan mennä pääosin. Ei vikakoodeja. Vaihdettu tulpat, puola, koitettu puolia ristiin, polttoaineensuodatin. N80 vettiili ainakin imee ihan hyvin ja polttoainetta vaikuttaisi tulevan jakotukkiin josta suutinventitilit sitä ruikkii imusarjaan. Mitattu puristuspaineet, kaikki lähellä toisiaan. Uusikin tulppa 4. sylinterissä mustuu muttei ole märkä. Muut aivan erivärisiä kuin tämä yksi, siis normaalinvärisiä. Huomenna sitten jatketaan vaihtamalla yksi ruiskutusventtiili.
Re: Fabia II 1.4 (BXW-moottori) epätasainen käynti
Jatketaan tämä nyt loppuun. Sillähän se vika tokeni yhden ruiskutusventtiilin vaihdolla. Selkein oire siis oli se yhden tulpan mustuminen ja raakaa bensaahan taisi pakoputkestakin tulla, vedot pois, nyki eikä käynyt tasaisesti tyhjäkäyntiä. Ei vikakoodeja.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa