VW Polo 1.3 -> G40 med Eaton
Valvoja: ffp jäsenet
VW Polo 1.3 -> G40 med Eaton
Jonkin aikaa olin etsinyt sopivaa projekti auto, kunnes tuttu ehdotti tälläista jo valmiiksi jonkin verran laitettua Poloa vaihdossa. Aluksi en meinannut lämmetä idealla, kun auto on etuvetoinen, mutta kaveri lupasikin mukaan erittäin harvinaisen Polo GT:n koneen eli G40-moottorin. Koneestahan irtoaa aluneperin 113hv G-ahtimen ja välijäähdyttimen kanssa.
Autoa oli siis edellinen omistaja jo rakennellut ratakäyttöön sopivaksi muun muassa näin:
-pultattavat turvakaaret
-jäykkä ja madaltava alustasarja
-akku takakopassa
-kuppipenkki sekä ralliratti
-lisämittareita
-alustaan paljon uusia osia. mm. alapallonivelet, tukivarsia jne.
-jarrut oli uusittu täysin
-konetta piristetty työstetyllä ja lasketulla kannella, Cat Camsin nokalla, Weberin kaksikurkkuisella kaasarilla, peltisarjalla ja väljällä putkistolla
-muutettu kaksi paikkaiseksi ja sisustasta kaikki ylimääräinen poistettu
Ja tämännäköinen se oli:
Edestä
Takaa
Sisältä
Eli lähtökohta oli perustaltaan hyvä, mutta autossa oli paljon. Tarkoitushan on tehdä autosta ihan kesäauto, jolla oikeasti voi ajaa pidempiäkin matkoja, ottaa kyytiläisiä sekä antaa toistenkin ajettavaksi. Tämä määrittelee jo paljon muutoksia, joita on ehditty jo jonkin verran aloitella.
Projektin päätin aloittaa sisustasta, jossa tekemistä todellaki riittää. Aloitin kuppipenkin myynnillä, joka ei omalle kropalle ainakaan istunut yhtään ja oli melko epäkäytännöllinenkin. Tämän jälkeen alkoikin penkkien metsästys sekä sisustan purku. Sisustasta on nyt purettu osa turvakaarista sekä niiden muokkausta on aloitettu. Myöskin lattiamaton alle laitettiin äänieristettä, jota ei ollut juuri yhtään ennen ja sen kyllä huomasi. Tällä hetkellä sisustassa onkin jo toiset etupenkin muokattuna paikalleen ja takapenkkejäkin soviteltu. Tässä linkki muutamaan kuvaan: Etupenkit, Takapenkit, Ja vähän säätöjäkin tuli koitettua ;)
Auto on tällä hetkellä vielä tuolla alkuperäisellä piristetyllä tekniikalla, johon en ole vielä joutunut mitenkään koskemaan. Tarkoitus olisi saada sisusta tehtyä suurinpiirtein valmiiksi ennen talvea, jolloin sitten voisi hyökätä konehuoneen kimppuun ja alkaa naittamaan G40-moottoria paikalleen.
Ja sitten tietysti To do -lista!
Sisusta:
-turvakaarien muokkaus ja saumojen siistintä Kesken
-uudemman mallin Polon penkkine sovittaminen Loppusuoralla
-ovipahvien muokkaus Aloittamatta
-lisämittari telineen ja kojelaudan siistinä/muokkaus Aloittamatta
-pienimuotoisten poppien asentelu ja hommaaminen Aloittamatta
-tummennusten pois ottaminen Tehty
-äänieristyste parantelu Tehty
Tekniikka:
-G40-koneen sovittaminen Aloittamatta
-Ahtimen ja välijäähyn etsintä Tiedossa, mutta ostamatta
Ulkonäkö:
-Vanteet ja renkaat Hommattu
-Keulan ja perän ilmeen muokkaus Suunniteltu, mutta aloittamatta
Tavoite olisi siis tehdä ilmeisesti Suomen ensimmäinen tämän korimallin(ei facelift) Polo G40-tekniikalla ja sitäkin olisi vielä tarkoitus kutitella sen verran et hevosvoimissa päästäisiin 150hv hujakoille. Suorituskyky siis ensisijalla ja pitäisihän sen saada aika kohdalleen jo noilla tehoilla ja remmin tuomalla tasaisella väännöllä, sillä autohan painaa tehtaalta tullessaan 760kg omamassaltaan ja tarkoitus olisi, ettei tuo ainakaan lisäänny! Ulkonäkö jää hieman vähemmälle huomiolle, mitä nyt isohkot pellivanteet alle ja cooleri näkyviin, eikös se jo tarpeeksi huomiota herättävä ole. ;)
Projektin olisi tarkoitus olla leimattuna ensi vuoden kevääseen mennessä, sillä kortti tulee tammikuussa ja sulilla keleillä olisi tarkoitus tämä ottaa käyttöön.
Lisää projekti kuvia löytyy moottorit.netin gallerian puolelta ja tätä ketjua olisi tarkoitus päivitellä kohtuu tahtiin, kunhan töiltä ja koululta kerkeää. ;)
Vielä lopuksi linkki nykykuntoon: 23.7.
Toivottavasti edes joku innostuu lukemaan koko aloitusviestin, vaikka siitä melko raskas tulikin. Ei muutakun kommentteja kehiin, ruusut ja risut tervetulleita! :)
-Teemu
Autoa oli siis edellinen omistaja jo rakennellut ratakäyttöön sopivaksi muun muassa näin:
-pultattavat turvakaaret
-jäykkä ja madaltava alustasarja
-akku takakopassa
-kuppipenkki sekä ralliratti
-lisämittareita
-alustaan paljon uusia osia. mm. alapallonivelet, tukivarsia jne.
-jarrut oli uusittu täysin
-konetta piristetty työstetyllä ja lasketulla kannella, Cat Camsin nokalla, Weberin kaksikurkkuisella kaasarilla, peltisarjalla ja väljällä putkistolla
-muutettu kaksi paikkaiseksi ja sisustasta kaikki ylimääräinen poistettu
Ja tämännäköinen se oli:
Edestä
Takaa
Sisältä
Eli lähtökohta oli perustaltaan hyvä, mutta autossa oli paljon. Tarkoitushan on tehdä autosta ihan kesäauto, jolla oikeasti voi ajaa pidempiäkin matkoja, ottaa kyytiläisiä sekä antaa toistenkin ajettavaksi. Tämä määrittelee jo paljon muutoksia, joita on ehditty jo jonkin verran aloitella.
Projektin päätin aloittaa sisustasta, jossa tekemistä todellaki riittää. Aloitin kuppipenkin myynnillä, joka ei omalle kropalle ainakaan istunut yhtään ja oli melko epäkäytännöllinenkin. Tämän jälkeen alkoikin penkkien metsästys sekä sisustan purku. Sisustasta on nyt purettu osa turvakaarista sekä niiden muokkausta on aloitettu. Myöskin lattiamaton alle laitettiin äänieristettä, jota ei ollut juuri yhtään ennen ja sen kyllä huomasi. Tällä hetkellä sisustassa onkin jo toiset etupenkin muokattuna paikalleen ja takapenkkejäkin soviteltu. Tässä linkki muutamaan kuvaan: Etupenkit, Takapenkit, Ja vähän säätöjäkin tuli koitettua ;)
Auto on tällä hetkellä vielä tuolla alkuperäisellä piristetyllä tekniikalla, johon en ole vielä joutunut mitenkään koskemaan. Tarkoitus olisi saada sisusta tehtyä suurinpiirtein valmiiksi ennen talvea, jolloin sitten voisi hyökätä konehuoneen kimppuun ja alkaa naittamaan G40-moottoria paikalleen.
Ja sitten tietysti To do -lista!
Sisusta:
-turvakaarien muokkaus ja saumojen siistintä Kesken
-uudemman mallin Polon penkkine sovittaminen Loppusuoralla
-ovipahvien muokkaus Aloittamatta
-lisämittari telineen ja kojelaudan siistinä/muokkaus Aloittamatta
-pienimuotoisten poppien asentelu ja hommaaminen Aloittamatta
-tummennusten pois ottaminen Tehty
-äänieristyste parantelu Tehty
Tekniikka:
-G40-koneen sovittaminen Aloittamatta
-Ahtimen ja välijäähyn etsintä Tiedossa, mutta ostamatta
Ulkonäkö:
-Vanteet ja renkaat Hommattu
-Keulan ja perän ilmeen muokkaus Suunniteltu, mutta aloittamatta
Tavoite olisi siis tehdä ilmeisesti Suomen ensimmäinen tämän korimallin(ei facelift) Polo G40-tekniikalla ja sitäkin olisi vielä tarkoitus kutitella sen verran et hevosvoimissa päästäisiin 150hv hujakoille. Suorituskyky siis ensisijalla ja pitäisihän sen saada aika kohdalleen jo noilla tehoilla ja remmin tuomalla tasaisella väännöllä, sillä autohan painaa tehtaalta tullessaan 760kg omamassaltaan ja tarkoitus olisi, ettei tuo ainakaan lisäänny! Ulkonäkö jää hieman vähemmälle huomiolle, mitä nyt isohkot pellivanteet alle ja cooleri näkyviin, eikös se jo tarpeeksi huomiota herättävä ole. ;)
Projektin olisi tarkoitus olla leimattuna ensi vuoden kevääseen mennessä, sillä kortti tulee tammikuussa ja sulilla keleillä olisi tarkoitus tämä ottaa käyttöön.
Lisää projekti kuvia löytyy moottorit.netin gallerian puolelta ja tätä ketjua olisi tarkoitus päivitellä kohtuu tahtiin, kunhan töiltä ja koululta kerkeää. ;)
Vielä lopuksi linkki nykykuntoon: 23.7.
Toivottavasti edes joku innostuu lukemaan koko aloitusviestin, vaikka siitä melko raskas tulikin. Ei muutakun kommentteja kehiin, ruusut ja risut tervetulleita! :)
-Teemu
Kylläpäs on komia projektin aloitus ja niin alkaa autokin näyttää hyvältä! Joskus itsekin haaveillu moisella tekniikalla varustetusta Polosta ja tuo rakentelusuunta miellyttää paljon omaa silmää.
Projekti on varsin hienosti muotoiltu ja mukava lukeakin, hienoa kun ilmaistaan selkeästi millaista peliä ollaan rakentamassa. Myös To do -listasta plussaa, varmaan helpottaa rakentajaakin projektissaan.
Projekti on varsin hienosti muotoiltu ja mukava lukeakin, hienoa kun ilmaistaan selkeästi millaista peliä ollaan rakentamassa. Myös To do -listasta plussaa, varmaan helpottaa rakentajaakin projektissaan.
Kiitokset mairitteluista!
Tosiaan, auto on kulkenut jo jonkin aikaa kyseisen G40-moottori mukanaan, mutta innokasta ei ole löytynyt sitä nokille laittamaan. Ajatuksella: "Pitäähän sen jonkun tehdä!" ja Polo olikin jo pihassa.
Enitenhän tuo To Do -lista laittaa lopuksi hymyilyttämään, kun huomaa kuinka paljon tehtiin enemmän ja eri tavalla.. :)
Tosiaan, auto on kulkenut jo jonkin aikaa kyseisen G40-moottori mukanaan, mutta innokasta ei ole löytynyt sitä nokille laittamaan. Ajatuksella: "Pitäähän sen jonkun tehdä!" ja Polo olikin jo pihassa.
Enitenhän tuo To Do -lista laittaa lopuksi hymyilyttämään, kun huomaa kuinka paljon tehtiin enemmän ja eri tavalla.. :)
-JP-:lle kiitokset vinkistä, laitetaan korvan taakse talteen!
Polo edistyi tänään jälleen hieman, takavanteita koitettiin nyt 10mm spacereilla kiinni, tarvisi olla 15mm, jotta ei ottaisi kiinni iskariin, toinen vaihtoehto olisi tietysti pienempi rengastus, mutta kun en työpaikalta(rengasliike) löytynyt 195/55x15 pienempiä käytettyjä renkaita. Kaaressa on toki tilaa ottaa tuo 5mm lisää ulospäin joten sillä nyt ainakin alkuun liikkeelle, ehkä myöhemmin renkaiden vaihto, kun tulee paremmin ajankohtaiseksi. :)
Myöskin pakoputken pää tuli vaihdettua, edellinen omistaja kun oli laittanut edellisen mielestäni liikaa ulos, n. 6 senttiä "helmasta", nyt on sitten hieman soikea sekä viistotettu pää melkein helman tasalla ja aivan äänenvaimentajassa kiinni, joten ei näytä entiseen tapaan irtonaiselta/jälkeen päin lisätyltä.
Auto edistynee viikonloppuna lisää, palaillaan silloin. -Teemu
Polo edistyi tänään jälleen hieman, takavanteita koitettiin nyt 10mm spacereilla kiinni, tarvisi olla 15mm, jotta ei ottaisi kiinni iskariin, toinen vaihtoehto olisi tietysti pienempi rengastus, mutta kun en työpaikalta(rengasliike) löytynyt 195/55x15 pienempiä käytettyjä renkaita. Kaaressa on toki tilaa ottaa tuo 5mm lisää ulospäin joten sillä nyt ainakin alkuun liikkeelle, ehkä myöhemmin renkaiden vaihto, kun tulee paremmin ajankohtaiseksi. :)
Myöskin pakoputken pää tuli vaihdettua, edellinen omistaja kun oli laittanut edellisen mielestäni liikaa ulos, n. 6 senttiä "helmasta", nyt on sitten hieman soikea sekä viistotettu pää melkein helman tasalla ja aivan äänenvaimentajassa kiinni, joten ei näytä entiseen tapaan irtonaiselta/jälkeen päin lisätyltä.
Auto edistynee viikonloppuna lisää, palaillaan silloin. -Teemu
Palaillaanpas taas,
viikonloppu mennyt melkolailla laiskotellessa, mutta tänään tuli hieman Polon kanssa näprättyä. Takapenkeille tein kiinnikkeet ja pulttasin ne kiinni, penkit alkavat siis olemaan kiinni muutamaa tukirautaa lukuunottamatta. Yllättävän helposti nuo uudemman mallin penkit tuntuvat tuonne menevän..
Teitä kuitenkin kiinnostaa enemmän tuore ostos; Audin arviolta 35x30x10 jäähdytys alaltaan oleva välijäähy. Sopinee auton keulille puskuria ja peltejä runnomalla, toki vielä paha sanoa mihin asetellaan, kun toinen konekin odottaa vasta pellin alle mahduttamista. Kuvat jäivät tällä kertaa uupumaan, mutta saattaa olla huominen vapaa päivä, joten jos sillon kerkeisi hieman räpsimään.
-Teemu
viikonloppu mennyt melkolailla laiskotellessa, mutta tänään tuli hieman Polon kanssa näprättyä. Takapenkeille tein kiinnikkeet ja pulttasin ne kiinni, penkit alkavat siis olemaan kiinni muutamaa tukirautaa lukuunottamatta. Yllättävän helposti nuo uudemman mallin penkit tuntuvat tuonne menevän..
Teitä kuitenkin kiinnostaa enemmän tuore ostos; Audin arviolta 35x30x10 jäähdytys alaltaan oleva välijäähy. Sopinee auton keulille puskuria ja peltejä runnomalla, toki vielä paha sanoa mihin asetellaan, kun toinen konekin odottaa vasta pellin alle mahduttamista. Kuvat jäivät tällä kertaa uupumaan, mutta saattaa olla huominen vapaa päivä, joten jos sillon kerkeisi hieman räpsimään.
-Teemu
Tavoite olisi siis tehdä ilmeisesti Suomen ensimmäinen tämän korimallin(ei facelift) Polo G40-tekniikalla
Mulla ei nyt ilmeisesti oikein mennyt markat koneeseen, mutta eikös tämän korimallin Poloa ollut jo tehtaalta G40:nä? Kai niitä on Suomeenkin tullut, jos ei uutena niin vuosien mittaan. Tekniikanvaihtojakin on varmasti jo suoritettu, oliko hra. PolskiG40:lla tällainen -82 vuosimallinen jälki-G40?
Mulla ei nyt ilmeisesti oikein mennyt markat koneeseen, mutta eikös tämän korimallin Poloa ollut jo tehtaalta G40:nä? Kai niitä on Suomeenkin tullut, jos ei uutena niin vuosien mittaan. Tekniikanvaihtojakin on varmasti jo suoritettu, oliko hra. PolskiG40:lla tällainen -82 vuosimallinen jälki-G40?
Ihan hirveen monta g40 poloo ei suomessa taida olla.
Tuskin uutena yhtään myyty.
Tosiaan, jos en väärin muista, niin uutena tehty 500kpl, joita ei Suomeen uutena tuotu. Auto saatiin näillä hyväksytettyä kilpasarjaan..
Itse en ole yhdestäkään kuullut Suomen kamaralla, joka kyllä ilmeni sanamuodossa: "Tavoite olisi siis tehdä ilmeisesti Suomen ensimmäinen tämän korimallin(ei facelift) Polo G40-tekniikalla." Mutta hyvä pointti kyllä.
No, ainaskin tekniikkaa tullaan virittelemään, joka on Suomessa näihin koneisiin vielä harvinaisempaa!
-Teemu
Itse en ole yhdestäkään kuullut Suomen kamaralla, joka kyllä ilmeni sanamuodossa: "Tavoite olisi siis tehdä ilmeisesti Suomen ensimmäinen tämän korimallin(ei facelift) Polo G40-tekniikalla." Mutta hyvä pointti kyllä.
No, ainaskin tekniikkaa tullaan virittelemään, joka on Suomessa näihin koneisiin vielä harvinaisempaa!
-Teemu
Kyllähän Polo Coupe on se oikea coupe-malli. Löytyy 86C:nä ja 2F:nä, kumpanakin.
Sittenhän tästä on vielä tuo kuvankaunis Steilheck. Tästäkin löytyy 86C- ja 2F-mallit.
Niin ja vielä sen verran edittiä, että Polo GT ja Polo GT G40 on kaksi eri autoa. GT:ssä oli 1.3-litrainen vapaastihengittävä 75-hevosvoimainen moottori ja G40:ssä sitten tuo 1.3 G-Laderilla varustettu 113hp pata. Ja tälläkin foorumilla on ainakin yksi (ellei jopa kaksi?) alkuperäistä 2F G40-Poloa näkynyt. Suomeen ei varmaan uutena ole tuotu yhtään, noita kun ei tosiaan ole valmistettu kuin se 616kpl.
Sittenhän tästä on vielä tuo kuvankaunis Steilheck. Tästäkin löytyy 86C- ja 2F-mallit.
Niin ja vielä sen verran edittiä, että Polo GT ja Polo GT G40 on kaksi eri autoa. GT:ssä oli 1.3-litrainen vapaastihengittävä 75-hevosvoimainen moottori ja G40:ssä sitten tuo 1.3 G-Laderilla varustettu 113hp pata. Ja tälläkin foorumilla on ainakin yksi (ellei jopa kaksi?) alkuperäistä 2F G40-Poloa näkynyt. Suomeen ei varmaan uutena ole tuotu yhtään, noita kun ei tosiaan ole valmistettu kuin se 616kpl.
Iltoja!
Nyt on koulut taas alkaneet ja Polo ei ole edistynyt oikeastaan yhtään, johtuen 44 viikkotunnista koulussa ja siihen päälle vielä liikkumiset pyörällä..
Eilen kuitenkin hankin vihdoin ja viimein sen itse ahtimen! Zero tarjosi vastustamattoman tarjouksen ja tulikin Eatonin M45 haettua somistamaan keittiön pöytää. ;) Tästä suuret kiitokset Zero:lle.
Tällä hetkellä on Polo edistynyt lähinnä paperilla ja mielessä ja onkin tullut ihmeteltyä muutamia asioita, katsotaanpas mitä asiantuntijat sanovat;
1. Itseltä löytyy Polon 75 hevosvoimaisen koneen ruiskun osat tähän. Nyt olisi tarkoituksena tuo ottaa käyttöön G40-koneen suuttimilla. Molemmissa käytetty Digifanttia, mutta mitenkäs "ohjelman" laita. Kävisikö tuohon 75hv mallin boksiin ulkomailla myyty G40 tarkoitettu lastu? Saisiko näin ruiskun toimimaan käytännössä samoin kuin lastutettun G40:sen?
2. Kuinka paljon yhteistä on tuossa g40-koneessa ja tuossa nykyisessä vanhemman mallisessa koneessa(kaasari, 55hv.) Sopisiko näistä mahdollisesti jotkin osat toisiinsa? Esimerkiksi pakosarjat? Kuinka samanlaisia kannet muuten ovat?
3. Millaisella välityksellä tuota Eatonia kannattaisia ajaa? Tarkoitus olisi ahdot noin 1.2 barin kohille laitella.
4. Vaihdelaatikoksi olen suunnitellut tuollaisen faceliftin 5-vaihteista laatikkoa. Lienee sopiva, mutta mitenkäs kestämisen kanssa, tuleeko ongelmia?
Tyhmiä kysymyksiä, mutta eiköhän täällä osata tyhjentävästi vastata niin saa suunnitelmat jälleen eteenpäin..
-Teemu
Nyt on koulut taas alkaneet ja Polo ei ole edistynyt oikeastaan yhtään, johtuen 44 viikkotunnista koulussa ja siihen päälle vielä liikkumiset pyörällä..
Eilen kuitenkin hankin vihdoin ja viimein sen itse ahtimen! Zero tarjosi vastustamattoman tarjouksen ja tulikin Eatonin M45 haettua somistamaan keittiön pöytää. ;) Tästä suuret kiitokset Zero:lle.
Tällä hetkellä on Polo edistynyt lähinnä paperilla ja mielessä ja onkin tullut ihmeteltyä muutamia asioita, katsotaanpas mitä asiantuntijat sanovat;
1. Itseltä löytyy Polon 75 hevosvoimaisen koneen ruiskun osat tähän. Nyt olisi tarkoituksena tuo ottaa käyttöön G40-koneen suuttimilla. Molemmissa käytetty Digifanttia, mutta mitenkäs "ohjelman" laita. Kävisikö tuohon 75hv mallin boksiin ulkomailla myyty G40 tarkoitettu lastu? Saisiko näin ruiskun toimimaan käytännössä samoin kuin lastutettun G40:sen?
2. Kuinka paljon yhteistä on tuossa g40-koneessa ja tuossa nykyisessä vanhemman mallisessa koneessa(kaasari, 55hv.) Sopisiko näistä mahdollisesti jotkin osat toisiinsa? Esimerkiksi pakosarjat? Kuinka samanlaisia kannet muuten ovat?
3. Millaisella välityksellä tuota Eatonia kannattaisia ajaa? Tarkoitus olisi ahdot noin 1.2 barin kohille laitella.
4. Vaihdelaatikoksi olen suunnitellut tuollaisen faceliftin 5-vaihteista laatikkoa. Lienee sopiva, mutta mitenkäs kestämisen kanssa, tuleeko ongelmia?
Tyhmiä kysymyksiä, mutta eiköhän täällä osata tyhjentävästi vastata niin saa suunnitelmat jälleen eteenpäin..
-Teemu
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa