Golf IV etujarrusatulan liukutapin jenka

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Golf IV etujarrusatulan liukutapin jenka

ViestiKirjoittaja Reaper » 8.9.2011 14:30

Vaihdoin tuossa kesällä etupalat ja levyt TDI golfiin. Kuskin puolen vaihto onnistui hyvin, mutta matkustajan puolella oli ongelmia. Ihmettelin takaisin laittaessa miksi alempi liukutappi alkaa jumittelemaan heti kun pari kierrosta jenkaa on kierretty. Joku aikaisempi "asentaja" oli kiertänyt alemman liukutapin väärille jenkoille. Jarrut olivat toimineet aiemmin koska tappi ei ollut kunnolla pohjaan kierretty eikä näin ollen ollut vinossa.

En siihen hätään keksinyt parempaa ratkaisua kuin yrittää kiertää liukutapin pohjaan väärillä jenkoilla. Tämä taisi olla pahemman luokan FAIL koska liukutappi meni jonkun verran vinoon pohjaan mennessään ja nyt kun pari kk ajettu, on alkanut jarrut vinkumaan koko ajan ja pala ei ota ulkolaidalta levyä ollenkaan, jättäen sinne ruosteisen alueen. Tämähän tietysti johtuu tuosta vinosta olevasta tapista. Jenka ei enää varmaan kestä hajoamatta irroittaa tappia uudestaan.

Miten tuo jenka homman voisi korjata helpoiten? Pystyyko helicoilin laittamaan vaikka väärä jenka on menny aika vinoon ja jenka on läpi asti?

Tässä vielä kuva kyseisen jenkan sijainnista. HUOM KUVA EI OLE OMASTA AUTOSTA.
Kuva
Viimeksi muokannut Reaper, 9.9.2011 0:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 8.9.2011 14:53

ehkä oli kohtuu fail.

olisit silloin vaikka toisesta suuntaa pyörittänyt tapin kerran ni ois varmaan korjaantunut sen verta että olisi mennyt oikeille.

kyllä kait tommoseen helicoilin voi laittaa, onko sitten aivan parhain ni en tiä, mutta eipä kummempaa mahda saada tehtyä tuohon. ellei tosiaan toisesta suunnasta jollain sitä saa pelastettua ja jollain kierteenhoitotahnalla semmoiseksi että pyöriikin loppuun asti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.9.2011 15:23

Mahtaako tuon tapainen soveltua tähän?

Masi.
-
Viestit: 15
Liittynyt: 27.1.2007 14:09

ViestiKirjoittaja Masi. » 8.9.2011 15:59

Omassani meni aikoinaan kierre ko. paikasta, ja korjattiin juurikin helicoililla.
On muuten M9-kierre, ei löytynyt "paikallisesta" varaosaputkastakaan hyllystä M9 helicoilia, mut tilaamalla löytyi.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 8.9.2011 17:13

Tuolla Bilteman sarjalla taitaa saada tehtyä ainoastaa isomman jenkan hajonneen tilalle.
Pystyykö tuon helicoilin laittamaan miten helposti itse vai vienkö tutulle pajalle laitettavaksi?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 8.9.2011 19:38

En tiedä miten on jarruosien kanssa mutta ainakaan täälläpäin ei koneistamo suostunut korjaamaan pyörännanvan pultinreiän kierrettä helicoililla kun on kuulemma laiton korjaus. Ei muuta kuin käytettyä napaa tilalle...

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 8.9.2011 20:29

ehken biltemaan luottais tässä tapauksessa.

ja tosiaan mietin tuota itsekkin että "saako" tehdä voi toki olla vähän tekijä kohtainen juttukin joku tekis joku ei.

tommosia osia ei yleensä saa hitsata se on ehdoton mutta esim helicoilin käyttö tuossa kohtaa ei minusta välttämättä olisi kovin paha sinänsä. toki kuinka paksu se kohta on sekin vähän ratkaisee.

ja eihän liukutappi itsessään pidä jarrutusvoimaa paikoillaan, vain satulan palojen kohdalla.
eli oikea voima kohdistuu tuohon tapin reiän viereiseen jarrulevyn poikittaissuuntaiseen rautaan.

toki jos miettii mitä tapahtuu jos tuo pettää. niin satula ei siitä kerralla mihinkään lennä ja rasitus tulee sivusta päin. eikä momenttikaan noilla mahda olla mikään 100nm kuten rengaspulteilla.

Itse laittaisin kyseiseen kohtaan helicoilin varmasti.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 9.9.2011 20:31

Itselläni oli aikanaan sama vika, pistin locktitella kiinni ja siellä pysyi, tuo tappi kun ei tarvitse kovinkaan kummoista kiristystä. Tuo tappi on mielestäni M7 kierteellä, eli ainoa mahdollisuus on M6 helicoil (bilteman vastaava toimii mainiosti) ja uusi kierre myös tappiin.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 11.9.2011 6:15

Minulla oli Toledossa helicoil tai recoil ja hyvin meni sen kanssa 5v, kunnes sama meni uudestaan. Uusi recoil tai helicoil ja taas pelitti kuin uusi. Liukutapille ei tarvinnut tehdä mitään eli ihan alkuperäinen koko tuli kierteenuudistuksesta. Korjaamohinta lienee noin viidenkympin luokkaa. Samalla uusin liukutapit, 2kpl sarja paikallisessa varaosaliikkeessä oli tiivisteineen ja rasvoineen jotain 15euron luokkaa niin ei tarvinnut putsailla vanhoja 400tkm ajettuja.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 17.9.2011 16:51

Sain jarrut korjattua. Lopullinen vika olikin siinä että männän puoleisen palan alempi korvake ei ollut olka-akselin kiinnikkeessä/liukupinnassa paikallaan ja näin ollen aihetti tuon vinkumis äänen, kun palan korvake hankasi metallia vasten. Hioin palat suoraksi ja karhensin ne. Liukutapin jenka oli alusta vähän kulunut mutta loppuosa oli kunnossa. Laitoin uuden liukutapin tiivisteliimalla kiinni siihen. Tuo liukutapin jenka on tosiaan M9, sileän osa paksuus on 12 mm ja esim. Recoil M9x1,25 korjaussarja olisi maksanut siihen 70 e.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa