Missä luotettavat korjaamot? (Case: Pohjois-Helsingin Auto)

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

Missä luotettavat korjaamot? (Case: Pohjois-Helsingin Auto)

ViestiKirjoittaja Dmind » 1.9.2011 18:50

Nyt 12 vuotta autoja korjautettuani vaikuttaa siltä, että luotettavat, asiakkaan autosta välittävät, huolellista työtä tekevät korjaamot ovat todellakin harvassa... Olen toistaiseksi yhden luotettavan mekaanikon löytänyt, mutta hän ei valitettavasti hoida maalaushommia. Joten jouduin "käymään vieraissa"....

Tällä kertaa kyseessä Audi A4, jossa takaovien mustat "kolmiot" olivat kuplineet ja ruostuneet, joka ilmeisesti on jonkin sortin tyyppivika. Halusin niistä jälleen siistin näköiset, ja suuntasin Helsingin Konalassa sijaitsevaan Pohjois-Helsingin Autoon. Paikka valikoitui lähinnä siksi, että vaimokkeen autoa on käytetty siellä aiemmin maalattavana ja lopputulos oli tuolloin hyvä.

Työn vastaanotto sujui hyvin. Tiedustelin mahdollisuutta maalata osat paikallaan, mutta nopeasti päädyimme siihen että hyvät niistä saa ainoastaan purkamalla ovet, ja maalaamalla osat irrallaan. Samalla pyysin sitten tutkailemaan miksi ajotietokone ei huomaa ovien avautumista (pikkuvika). Tämä toki maksaa, mutta vastineeksi luvattiin hyvää jälkeä. Vein auton sovittuna päivänä pajalle ja jäin odottelemaan.

Vajaan viikon kuluttua sain sitten auton avaimet taas kouraan.

Plussat:
- Puhelimitse sai kohtuu hyvin tietoa homman edistymisestä, ja puhelimeen vastattiin aina nopeasti.
- Maalattavat osat hiottu ja maalattu nätin näköisesti.

Miinukset:
- Takaovet kasattu hieman hutiloiden, etenkin vasmman takaoven ikkunakarmi törröttää ja suhisee nyt moottoritienopeuksissa.
- Vasemman takaoven vasta maalatusta "kolmiosta" on yhdestä reunasta lähtenyt hitusen maalia irti kasausvaiheessa.
- Tuulilasi täynnä ilmeisesti lakkapölyä, tai jotain hyvin vastaavanlaista ainetta.
- Takakontin päällä ja osittain katon päällä jonkinlaista väritöntä mömmöä, ehkäpä jotain kotelosuoja-ainetta roiskunut. Tämä lähti kuitenkin muutamalla pesulla.
- Molemman takaoven lasissa samalla korkeudella vaakatasossa naarmut. Vasemmalla puolella erityisen syvä naarmu jonka näkee silmällä kauas.

Autoon oli viikkoa aiemmin vaihdettu uusi tuulilasi joka oli täydellisen sileä. Auton maalaukseen vientiä edeltävänä iltana puhdistin myös muut lasit sisältä ja ulkoa puhdistusaineella ja mikrokuituliinalla. Pesin myös auton käsin. Olen 100% varma että laseihin ilmestyneitä naarmuja ei ollut ennenkuin luovutin auton avaimet.

Reklamoin heti samana päivänä kun auto luovutettiin minulle. En huomannut kaikkia yllä mainittuja asioita heti, vaan jatkoin reklamointia myös seuraavana päivänä.
- Tuulilasiin tullutta lakkapölyä ihmeteltiin, epäiltiin tulleen muualla. Kerroin voivani esittää kuitin tuulilasin vaihdosta. Sitten vastaanoton henkilö sano että voivat sen tinnerillä sutaista pois jos ei itsekseen lähde. En jaksanut odottaa seuraavaan viikkoon, ostin itse tinneriä ja putsasin tuulilasin viikonlopun aikana. Tinneriä kului 3 desilitraa, lakkaa oli aikalailla.

- Sovin että tulen paikalle tänään klo 15 ikkunoiden hiontaa varten. Saavuttuani sain kuulla että "nyt on kiire, voitko odottaa 30-45 minuuttia". No kiltisti odotin, jonka jälkeen sain odottaa vielä toiset 45min liikkeen pihalla, koska asiaani hoitanut henkilö lähti vielä "käymään pankkiin". Mitään pahoitteluja ajan kulumisesta en saanut.

- Laseihin ilmestyneitä naarmuja vähäteltiin, ei uskottu vaurioiden tapahtuneen heidän toimesta, joskaan sen mahdollisuutta ei myöskään täysin pois laskettu. Sanottiin, että ne voidaan hioa pois "hyvää hyvyyttään". Tätä yritettiin, mutta lasia pitäisi kuulemma hioa tuntikaupalla että syvinkin naarmu lähtisi. Hiominen jatkuu edelleen, mikäli vain jaksan vielä viedä autoni kyseiseen paikkaan.

- Pois lohjenneeseen maalinpalaan tai hieman irvistävään ikkunankarmiin en saanut mitään vastausta, en itse asiassa edes äännähdystä. Äänettömyys vihjasi, ettei kyseisen vastaanotossa työskentelevän henkilön mielestä moisista tarvitsisi lainkaan reklamoida. (EDIT: Säätämällä oven lukon vastakappaleen paikkaa sai tätä korjattua kotikonstein. Eli ovi menee "syvemmälle", jolloin tiiviste ei niin pahasti törrötä. Joten annan tämän nyt olla...)

Tämä lysti maksoi "alaspäin tarkistettuna, alemman tuntihinnan mukaan tehtynä" 511 euroa. En ole vielä täysin päättänyt mitä seuraavaksi asialle teen.

Tarinasta varmaan käy ilmi, etten suosittele kyseistä paikkaa ainakaan harrastajille jotka ovat normipulliaista tarkempia autostaan..
Viimeksi muokannut Dmind, 1.9.2011 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 1.9.2011 20:14

Itsekkin vielä etsin sitä omaa vakkarikorjaamoa, tuntuu olevan kovin piilossa. Paljo on tullut eri lähialueiden paikkoja ja hieman kauempaakin testailtua.. Uskon ihmisten hyvyyteen, että ei ne kaikki paikat voi olla kusetusta/paskaa..

Maksoit 511€ välirahan ja vaihdossa sait naarmuja laseihin, roikkuvan ikkunatiivisteen ja lohjenneen maalipinnan.. Kuluttajasuojaa?

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 1.9.2011 20:31

Niinpä.. ja sitten vielä omaan piikkiini korjailen itse jälkiä, kun en malta antaa auton olla huonossa kunnossa.

Mietin tässä että jatkossa otan aina järjestelmäkameralla kuvat autosta ennen huoltoon vientiä. Ja kun auton saa takaisin, pitää koko auto tarkistaa välittömästi liikkeen pihassa.

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 2.9.2011 8:57

Auton pihassa tarkastaminenkaan ei aina riitä.

Viimeksi kun käytin omaa autoani Tampereella merkkiliikkeessä, niin autoa pois hakiessani sain todeta apukuljettajan ovessa n.4cm pitkän pystysuoran naarmun...eli ilmeisesti ovella kolautettu?!
Asiasta reklamoidessani auton avaimia vastaanottaessa,
sain vastaukseksi "Ei se meillä ainakaan ole tullut"...WTF?!?
Eihän kaveri alunperin ollut edes tietoinen siitä että kyljessä oli jälki, joten miten hän voi sitten asiaan enempää paneutumatta sanoa ettei jälki ole heillä tullut!?
Sanoin ettei sitä siinä ollut kun auton toin...
Noh, huoltoneuvoja kävi kysymässä asentajalta asiaa...
vastaukseksi sain "Ei ole kyllä meillä tullut, autot ovat toisistaan niin kaukana, ettei voinut työpajalla osua."
Edelleenkin kerroin että jälki on syntynyt sen jälkeen kun olen autoni heille luovuttaneet.
Toinen kaveri ilmestyy paikalle ja tulee katsomaan ja kuvaamaan ovea.
Vastaukseksi saan "Varmaan jossain marketin parkkipaikalla joku osunut"
Kysyn häneltä "Miksi autollani on käyty marketin parkkipaikalla, kun olen sen huoltoon jättänyt?" Vastaukseksi saan hölmistyneen katseen ja sitten naama punaisena vastauksen "Ei me sillä olla ajettu" (harrastan siis sarkasmia, mutta en viitsinyt jatkaa kysymällä että työnsittekö sen sisään ja ulos..?)
Jum***!!! Miten musta tuntuu ettei asian pointti oikein mene perille, reklamoin jäljestä joka on syntynyt autoni ollessa heidän hallussaan...ja vastaukseksi saan edellä kerrottuja arveluita, ilman että joku oikeasti ottaisi asiaa hoitaakseen...vi***t...pelkkää vastuun pakoilua!!
Korjaamopäällikön tulkinta asiaan on "Voihan tuossa parkkipaikalla sen joku kolhia, se on yleinen parkkipaikka ja vaikea syyllistä on saada vastuuseen, kun kameratkaan eivät kuvaa kyseistä Huoltoon tulevien autojen riviä."
"Kyllähän toi varmaan myllyttämällä kohtalaisen paljon häviää"

Noh, en jaksanut asiasta enempää vääntää kättä,
johtuen henkilökohtaisesta syystä, jota en tässä viitsi mainita.
Mutta edelleenkin tuntuu entistä vahvemmin siltä että ei sitä autoa voi huoltoon jättää,
vaan pitää jäädä itse paikalle ja kulkea auton mukana prosessin alusta loppuun..

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 2.9.2011 8:59

Tämä lysti maksoi "alaspäin tarkistettuna, alemman tuntihinnan mukaan tehtynä" 511 euroa. En ole vielä täysin päättänyt mitä seuraavaksi asialle teen.

Nuo uudet kolmiot olisit saanut uutena Audilta valmiiksi maalattuina 70€:lla... :)

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 2.9.2011 9:22

Nuo uudet kolmiot olisit saanut uutena Audilta valmiiksi maalattuina 70€:lla... :)


Niinpä, tosin varsinainen maalaus ei ollut kuin murto-osa tuosta hinnasta. Suurin osa tuli siitä kun ovia purettiin ja kasattiin.

Mutta edelleenkin tuntuu entistä vahvemmin siltä että ei sitä autoa voi huoltoon jättää,
vaan pitää jäädä itse paikalle ja kulkea auton mukana prosessin alusta loppuun..


Hyvin tiivistetty. Ja todistustaakka on aina asiakkaalla. Ei puhettakaan että tilannetta pahoiteltaisiin ja pyrittäisiin asiakasta tyydyttävään ratkaisuun. Juuri tämä sama soppa tuntuu toistuvan joka he**etin kerta kun autoa käy korjauttamassa. Joka kerta on jotain sanottavaa. On oikein juhlan paikka jos ei jotain ole onnistuttu tyrimään. Aina on vähintään kuitenkin sotkettu auton sisätilat rasvaisilla käsillä tai vaatteilla, tms.

Näin siis ei-virallisissa huoltamoissa (lukuunottamatta erästä yhden miehen luottopajaa Vantaalla:). Audi Centerit ovat toistaiseksi hoitaneet hommansa hyvin, mutta kolikon toinen puoli on toki se kova hinta mitä töistä joutuu maksamaan.

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 2.9.2011 10:30

Näin siis ei-virallisissa huoltamoissa (lukuunottamatta erästä yhden miehen luottopajaa Vantaalla:). Audi Centerit ovat toistaiseksi hoitaneet hommansa hyvin, mutta kolikon toinen puoli on toki se kova hinta mitä töistä joutuu maksamaan.


Itselläni vain kokemuksia merkkiliikkeistä...ja kun ne kokemukset ovat siis edellä kertomani tasoisia...AINA jokin kohta prosessissa tuottaa pettymyksen.
Joten siis edes se kalliimpi hinta ei näytä tuottavan toivottua lopputulosta.
Toki tilat ja puitteet ovat olleet kunnossa ja asiakaspalvelukin huoltoon toimittaessa kunnossa.
Mutta minulle tärkein, eli työnlaatu ei vastaa odotuksiani.
Minusta toiminnassa paistaa läpi välinpitämättömyys...asentajalla "who gives a shit asenne" tai jos jokin vahinko käy...niin sitä yritetään peitellä, vähätellä ja pakoilla vastuuta.

juusoa
-
Viestit: 117
Liittynyt: 19.3.2006 20:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja juusoa » 2.9.2011 11:46

Omaan seattimeen oli ilmestynyt 30tkm huollossa helmaan painauma ( http://juusoa.1g.fi/kuvat/Autot/seat2010/csi.JPG ) ja syyllistä ei tuntunut löytyvän vaikka merkkihuollon nosturin tassu sopi täydellisesti painauman kohdalle ja kuten kuvasta näkyy niin myös painauman pohjalla on kumia joka oli jäänyt kumitassusta.

Ei pahoittelua ja viimeiseen asti väitöstä, että jälki ei ole tullut heiltä. Viimeiseksi sanotaan, että auto on viikon pajalla korjattavana ja pyydetään toimittamaan auto pestynä korjaukseen. Vähän jäi epäselvä kuva tunnustiko huoltoneuvoja painauman syntyneen heillä mutta se selviää viimeistään lokakuun alussa kun vien auton pajalle.

Mites muilla, onko huollon toilailujen takia saanut sijaisauton pienellä omavastuulla kun n.viikko on kuitenkin melkoisen pitkä aika ilman autoa?

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 3.9.2011 14:05

En ole vielä täysin päättänyt mitä seuraavaksi asialle teen.


Pohjois-Helsingin Auton kaveri tosiaan myöntyi lopulta siihen että saan vielä auton sinne yhdeksi päiväksi, jonka aikana naarmuuntuneita laseja "hiotaan aina kun ehditään". Ja näin siis tehtäisiin "hyvää hyvyttään".

En kuitenkaan vienyt. Arvelen että auto olisi seissyt siellä päivän, eikä olisi tullut vieläkään kuntoon kun se ei ole virallinen työ josta heille maksetaan. Uusi päivä rahankulua kun ajelen taksilla töihin ja takaisin, lisää odottelua ja v**utusta kun homma ei taaskaan mene niinkuin pitäisi.

Vien jossain vaiheessa jonnekin osaavaan paikkaan, jossa hiotaan sitten samalla uuden näköisiksi kaikki auton sivulasit. Menee taas rahaa, mutta onpahan sitten hyvä mieli kun kaikki lasit kunnossa.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 3.9.2011 14:14

Johtuukohan tämä huono palvelu näissä paikoissa siitä, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. En ole vielä koskaan törmännyt siihen, että aikaa varatessa olisi sanottu "Meillä ei ole jonoa, tuo vaikka heti".

Kun uusia töitä on koko ajan tarjolla, maksimoidaan voitto tekemällä työt mahdollisimman nopeasti. Tällöin laatu kärsii, ja tekijöiden ammattiylpeys pikkuhiljaa karisee pois, jonka jälkeen laatu heikkenee lisää.

Uskoisin että tavallista Matti Meikäläistä, jolle auto on vain kulkuväline, ei haittaa pari naarmua lasissa. Ei välttämättä edes moisia naarmuja huomaa. Näin ollen ei ole tarvettakaan parantaa työn laatua.

Pääkaupunkiseudulle saisi joku perustaa autoharrastajille suunnatun autokorjaamon. Tuntihinta saisi minun puolestani olla vaikka kympin korkeampi kuin muualla, jos vastineeksi saisi mekaanikon/maalarin joka ymmärtää autoharrastajaa. Uskon että löytyy muitakin minun kaltaisia kavereita, jotka haluavat pitää huolta autostaan, mutta joilla ei ole aikaa ja/tai osaamistakaan tehdä kaikkea itse.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 4.9.2011 14:50

Jos ajatellaan asiaa huoltoliikkeen kannalta niin eihän ne ala auton huoltoon tullessa tarkistamaan sitä etukäteen lommojen varalta. Jos asiakas reklamoi jostain lommosta niin siinä on vain sana sanaa vastaan.
Mistä huoltoliike voi tietää että asialla ei ole kusettaja joka yrittää saada omat töppäilynsä jonkun muun maksettavaksi ?Hankala noita on jälkeenpäin selvitellä, vaikka otat valokuvat ennen ja jälkeen niin silti jää spekulaatio siitä milloin kuvat on otettu.

On sitä käynyt minullekin että korjaamo on tössinyt ja alkaa väittämään vian olleen jo ennestään mutta minkäs teet ?
Vähimmällä tappelulla pääsee kun tekee suurimman osan remonteista itse ja ajaa vanhemmalla kalustolla niin voi katsoa aina peiliin kun virheitä löytää.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

ViestiKirjoittaja Dmind » 4.9.2011 19:12

Sattumalta bongasin: http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/tulostus/54229.htm

Jos olisin tuo PHA:n työntekijä jota noin on kohdeltu, voi olla etten hirveästi jaksaisi kyllä tsempata työn jäljen kanssa..

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 4.9.2011 19:34

Kaverilla oli Omega tuolla korikorjauksessa kylkikolarin takia. No auton hakiessaan kaveri huomasi että kaaren ja kylkipokkauksen rajassa oli heittoa muutama sentti. Asiasta reklamoituaan auto uudelleen pajalle. No sitten kun tuli soitto että tuu hakee pois, niin kaveri ajo omaan duuniinsa nosturille omegan tutkittavaksi. Ja mikä ihana yllätys oli kun katsoi takakoteloon, massassa sormella kirjoitetu teksti, HOMO. Ja siitähän se rumba vasta alkoikin... Näin vaan nopeasti tiivistettynä.

Muutenkin kuullu vaan skeidaa kys pajasta.

Jorrma
-
Viestit: 151
Liittynyt: 6.7.2004 23:25

ViestiKirjoittaja Jorrma » 4.9.2011 21:05

Kaveri osti uuden Mondeofarkun, huomautin sille että takaluukun Fjordmerkissä naarmuja heti uutena, vei Vaunulaan merkin takuuvaihtoon, haki pois kun vaihdettu ja sattu katsomaan miltä työnjälki näytti, merkin ympäriltä maali kolmesta kohtaa lohjennut. Asentaja oli meisselillä avittanut vanhaa liimattua ja nastoitettua merkkiä irti takaluukusta. No seuraavax siihen tilattiin sitä kilvenvalonlippaa missä tuo merkki on kiinni. Ja tää episodi on kestänyt nyt kax kuukautta.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 5.9.2011 7:29

Ei se sen ruusuisempaa aina ole täällä pohjoisempanakaan...

Itse olen 8 kertaa käyttänyt autoa paikallisella marmorilla takaluukun vaihdon ja siinä tehtyjen asentajan töppäilyjen vuoksi. Pari kolme kertaa mukaanlukien vaivan esittely nyt vielä menisi mutta että 8. Huh... Työnjohto kuittaa täällä pisteet kuitenkin, eikä autoakaan ole enempää vaurioitettu. Sijaisautokin järjestyi niin pyytäessä ja latiakaan en ole itse maksanut polttoainekuluja lukuunottamatta. Koko stoori linkissä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3239.0

Eli tarkkana saa olla työn jäljen kanssa. 8kk tuon kanssa tulllut ihmeteltyä enempi vähempi aktiivisesti. Nyt viimeisellä kerralla tuumattiin että jokseenkin kaikki mahdollinen on jo tehty kahteen kertaan, joten luulisin että tuo nyt on kunnossa.

Chrisu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 14.9.2011 0:42

Pohjois-Helsingin Auto

ViestiKirjoittaja Chrisu » 6.10.2011 22:23

Aivan älytönta touhua! Yrittävät kusettaa, asikaspalvelutaito/halu OLEMATON ym ym. Kiertäkää kaukaa!
Odotin 30min myyjää paikalle, kun ei kukaan muu osannut tilata osia. Siinä aikana kävi yksi asiakas, ja puhelin soi kerran. Molempina kertoina asia koski huonosti hoidettua huoltoa.

Nyt meilläkin sukset mennyt ristiin, mutta se on jo vähän pidempi tarina. Tässä tapauksessa autona toiminut mamman G Astra.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 10.10.2011 17:13

Itse sovin erään paikallisen yrittäjän kanssa että en autojani enään hänelle tuo, kun homma kusi kahdella edellisellä kerralla. Hyvityksenä sain pöntön öljyä. "vahingot" eivä olleet suurimmasta päästä, ekalla kerralla jakopään hihna vaihdettiin ( laturin kiinnitys pultti + muita suojakopan kiinnityksiä "hävisi" mystisesti) ja toisella kerralla renkaiden suuntaus ( olin juuri vaihtanut uuden raidetangon kumit, jotka oli sitten asentaja kulmia säätäessään vääntänyt tuhannen solmuun...)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa