Suunnitelmissa Audi 100 Avantin osto, mitä vikoja?
Valvoja: ffp jäsenet
Suunnitelmissa Audi 100 Avantin osto, mitä vikoja?
Tässä bensalla paljon ajaneena tulee dieselin hankinta ajankohtaseksi ja kiikarissa olisi -93/94 100 2.5TDI Audi Avantti, saksan tuontia, ajettu 280tkm.
Tiedän, että autosta on viime talvena (noin. 50tkm sitten) pätkähtänyt jakohihna ja sen seurauksena venttiilit ja kansi korjattu ja moottori tarkistettu. Tekniikan puolesta pitäisi olla kunnossa..
Lähinnä kiinnostaa se, että mitkä tuollaisen vanhan rotiskon mahdollisia tulevia vikoja on? Turbon jne. moottorin laakerien kesto?
Autostaa mennyt mittarivalot sekä trippimittari tehnyt tenän, kuinka paljon purkamista vaatii noiden korjaaminen?
Tiedän, että autosta on viime talvena (noin. 50tkm sitten) pätkähtänyt jakohihna ja sen seurauksena venttiilit ja kansi korjattu ja moottori tarkistettu. Tekniikan puolesta pitäisi olla kunnossa..
Lähinnä kiinnostaa se, että mitkä tuollaisen vanhan rotiskon mahdollisia tulevia vikoja on? Turbon jne. moottorin laakerien kesto?
Autostaa mennyt mittarivalot sekä trippimittari tehnyt tenän, kuinka paljon purkamista vaatii noiden korjaaminen?
Kokemuksesta voisin haukkua C4-koppasta satkua vaikka kuinka, mutta kun tuossa ei ole V6-bensakonetta, automaattia(?) ja tekniikka on ilmeisesti laitettu iskuun, niin sanon vain että syylari, lämppärin kenno ja jäähdytysjärjestelmän letkut on semmosia mitkä tulee aiheuttamaan päänvaivaa. Nuilla tuntuu olevan laskennallinen käyttöikä semonen reilu 10 vuotta... Kumi haurastuu ja kun yhden pätkän alkuperäistä letkua audilogoilla vaihdat niin seuraava letku alkaa kuplia klemmarin alta tai sitten menee lämppärin kennon muoviputket halki, syylari vuotaa päädyistään tms...BTDT. Tokihan tuo on ongelma missä tahansa vanhassa autossa, mutta audissa nuokin letkut on tehty puhtaasta kullasta.
Muutoinhan tuommonen on miellyttävä ajettava ja todella tilava auto. Mittaristo irtoaa aika helposti, samalla melkein kannattaa kolvailla juotoksia uusiksi jos kolvi pysyy kädessä. Mittarivalot kannattaa vaihtaa kerralla kaikki jos on muutama palanut, niitä on aika paljon ja seuraava palaa aina ens viikolla jos alat vaihtamaan yks kerrallaan uusiin :)
Muutoinhan tuommonen on miellyttävä ajettava ja todella tilava auto. Mittaristo irtoaa aika helposti, samalla melkein kannattaa kolvailla juotoksia uusiksi jos kolvi pysyy kädessä. Mittarivalot kannattaa vaihtaa kerralla kaikki jos on muutama palanut, niitä on aika paljon ja seuraava palaa aina ens viikolla jos alat vaihtamaan yks kerrallaan uusiin :)
VAGeissa automaatit on vähän semmonen juttu, että yks kaunis päivä sulta esim. katoaa pakki, tai joku vaihde alkaa nykäistä niin että tukka lähtee päästä, eikä vikakooditkaan välttämättä kerro mistä on kysymys. Tai sitten on jotain epämääräisiä ja satunnaisia vikoja laatikon käyttäytymisessä joiden aiheuttajaa on melkein mahdoton selvittää. Vaihdatat suodattimen ja öljyt muutamaan kertaan, ja toivot, että vika katoaa. Jos ei, niin yleensä seuraava vaihtoehto on hankkia jostain ehjä laatikko (vaihtolaatikot kai jossain 3000-4000€ + vaihtotyö?), kun ei näiden korjaamisen päälle kukaan tunnu ymmärtävän. Ajele siinä sitten paska housussa 4000€ musta pilvi pään päällä ku laatikko muutaman kerran tekee temput. Öljyjen ja suodattimen vaihtaminen maksaa joitain satoja euroja / laaki, ja kuuntelet merkkiliikkeen tuontiautovittuilut joka kerta jne. Tuntuu ettei merkkiliikkeetkään osaa laittaa sinne oikeanlaisia öljyjä, ja mm. itelle pelkkä suodatin makso 110€. Olikohan koko paska yli 300€, ja sen ku suoritat vaikka kolmeen kertaan siinä toivossa että laatikosta liikkeelle lähteneet köhnät huuhtoutuisivat öljynvaihdoissa pois ja laatikko alkaisi taas toimia, muttei vika kuitenkaan korjaannu niin tuumaat että elämä on. Öljyssä on luonnollisesti kultajyviä ja pienenpieniä timantteja :) On meinaan litrahinnat kohillaan. Öljyjä ei käytännössä pysty vaihtamaan ite ku siihen tarvii kaikenmaailman supertietokoneet ja testerit että saat selville öljyn lämpötilan ym. Kaiken huippu oli kun automaatteihin (lähinnä jenkit ja mersut ym.) erikoistunut liike _kieltäytyi_ vaihtamasta öljyjä audini laatikkoon kun heillä ei ollut siihen tarvittavia laitteita. Ölppää on hieman liikaa tai liian vähän, niin laatikko sekoaa. Saa olla aika seppä että tuommosia automaattilaatikoita osais ite korjata, ja vähän tuntuu ettei esim. nuihin audien automaattilaatikkoihin löydy asiantuntevaa korjaaja koko maasta ku yks mies ja seki on joku kyläseppä peräseinäjoen takana, jolle on 6kk jono.
Toimiessaan varsin mukavia automaatteja, mutta ku ikää ja kilometrejä alkaa olla tuon verran niin kiertäisin todella kaukaa...lompakon kautta on opittu! :D
Toimiessaan varsin mukavia automaatteja, mutta ku ikää ja kilometrejä alkaa olla tuon verran niin kiertäisin todella kaukaa...lompakon kautta on opittu! :D
Toi on sitten vaan joka merkissä. Jos mahdolliset ja kalliit viat pelottaa niin sitten ei auta kuin ostaa uusi auto. Ainahan voi spekuloida, mitä vanhasta autosta voi hajota.
Kestävyyteen voi panostaa että ostaa yksilön joka on ollut hyvässä kodissa pidempään, ja autoa huollettu muutoinkin kuin tehty kaikki mahd. halvalla ja vasta silloin kun jättää tielle.
Ja tuo on totta kyllä ihan Lötkönkin kanssa. Ja miksei muissakin autojutuissa. Osaavie korjaamoita joissa vielä asenne kohillaan ei joka kulmalla ole.
Kestävyyteen voi panostaa että ostaa yksilön joka on ollut hyvässä kodissa pidempään, ja autoa huollettu muutoinkin kuin tehty kaikki mahd. halvalla ja vasta silloin kun jättää tielle.
Ja tuo on totta kyllä ihan Lötkönkin kanssa. Ja miksei muissakin autojutuissa. Osaavie korjaamoita joissa vielä asenne kohillaan ei joka kulmalla ole.
Petrin tekstistä voi aistia jonkinasteista katkeruutta ko. autoa kohtaan.. :)
Yleisesti ottaen tuon ikäisiä Audeja pidetään rakennuslaadultaan parhaina, joten varmasti ihan hyvä auto jos sitä on pidetty huolella. VAG:n automaattilootista on itselläkin hieman huono kuva. Olen muodostanut sen ainoastaan näiden nettijuttujen perusteella, ja täällähän kerrotaan pelkästään viat ja huonot kokemukset mistä tahansa.
Yleisesti ottaen tuon ikäisiä Audeja pidetään rakennuslaadultaan parhaina, joten varmasti ihan hyvä auto jos sitä on pidetty huolella. VAG:n automaattilootista on itselläkin hieman huono kuva. Olen muodostanut sen ainoastaan näiden nettijuttujen perusteella, ja täällähän kerrotaan pelkästään viat ja huonot kokemukset mistä tahansa.
Tekniikan puolesta pitäisi olla kunnossa.
Vanha legenda toteaa, että pitäisihän Leivonmäelläkin olla viinakauppa. Arvatkaa onko?
Luin tuosta Petrin pidemmästä viestistä vain noin joka toisen rivin, mutta asiasisältö on aika tarkalleen faktaa, ei fiktiota.
Automaattilötköllä ajelevana olen ilmeisesti syntynyt onnellisten tähtien alle, sillä omassani on automaatti toiminut moitteetta -ilmeisesti hyvän huollon takia. Silti, miettisin kaksi kertaa ja nukkuisin aika monen yön yli, ennen kuin tuollaisen uudemmankaan ottaisin automaattina.
Ilmeisesti autossa on myös ilmastointi, joka vaatii kallista huoltoa. Tietynlainen korroosio ei ole täyssinkityssäkään autossa poisuljettu, ainakin maalipinta on tuonikäisessä enemmän tai vähemmän kulunut. Ovien alalistat kannattaa tarkistaa, uusiminen maksaa päälle parisataa. Linssiumpioitten (jos on) kunto voi olla heikko. Uusiminen on kallista.
Vastaavan ikäinen S4 Avant oli meillä pihassa toista vuotta, mutta oikeasti alkoi vituttamaan se auton vaatima rahan meno. Periaatteessa tuokin auto oli tekniikan puolelta kunnossa ostettaessa, mutta jatkuvasti sitä sai olla remppaamassa. Ellei olisi jonkinlaista teknistä tietämysta ja osaamista metsästää osia maailmalta, tuollaisen kiesin ylläpito voi tulla kalliiksi.
Kyllä katkeruus paistaa läpi, mutta Ingolstadtin insinöörien lisäksi syytän ensisijassa itseäni moisen rakkineen ostamisesta käyttöautoksi.
C4-koppainen Audi on irtoavia sivulistojaan lukuunottamatta koriltaan ja sisustaltaan todella onnistunut auto; sinkitty kori ei ruostu, sisusta on niin tiloiltaan kuin ergonomialtaankin loistava ja Saksalainen laatu näkyy. Lämmityslaite vain on luvattoman huono, ainakin jos ei ilmastointia ole. Auto on miellyttävä ajaa, ja mielestäni aika hyvännäköinenkin. Osa koneista ja automaattilaatikot vain on sitten mielestäni huonoja, ja "volkkarin osia tuplahinnoin" -mentaliteetti ei oikein iske.
edit: Jos puhutaan käyttöautopainotteisemmasta vehkeestä, niin 2,3E vitoskoneella ja manuaalilootalla vois tuommonen Audi olla aivan mojova peli. Toki tulee varmasti eteen iän tuomia juttuja ja kalliita osia, mutta huolia pitäis olla selvästi vähemmän ku esim. V6+automaatti -yhdistelmällä. S4 on sitten aivan eri peli niin kulkupuoleltaan kuin ylläpidoltaankin.
C4-koppainen Audi on irtoavia sivulistojaan lukuunottamatta koriltaan ja sisustaltaan todella onnistunut auto; sinkitty kori ei ruostu, sisusta on niin tiloiltaan kuin ergonomialtaankin loistava ja Saksalainen laatu näkyy. Lämmityslaite vain on luvattoman huono, ainakin jos ei ilmastointia ole. Auto on miellyttävä ajaa, ja mielestäni aika hyvännäköinenkin. Osa koneista ja automaattilaatikot vain on sitten mielestäni huonoja, ja "volkkarin osia tuplahinnoin" -mentaliteetti ei oikein iske.
edit: Jos puhutaan käyttöautopainotteisemmasta vehkeestä, niin 2,3E vitoskoneella ja manuaalilootalla vois tuommonen Audi olla aivan mojova peli. Toki tulee varmasti eteen iän tuomia juttuja ja kalliita osia, mutta huolia pitäis olla selvästi vähemmän ku esim. V6+automaatti -yhdistelmällä. S4 on sitten aivan eri peli niin kulkupuoleltaan kuin ylläpidoltaankin.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
lukkari: mikäli tarkotat niitä ovien alareunoissa olevia kumilistoja; niin niiden uusiminen maksaa 160€ (sis. listat, päätyklipsut, pk). Työn kesto on n. 10min. Tämä siis vuonna 2007.
Automaatti ei ole ehkä kestävin valinta tai ainakaan halvin. Muuten auto on ihan kelpo valinta. Koneen koodi on muuten AAT ja sillä löytyy Audifinnsin kautta paljon tietoa. Mittarin saa helposti auki ja juotosten läpikäynnillä voi selvitä noista vioista. Takajarrusatulat voi olla vaihtolistalla. Tietysti hydr.puoli kannattaa tsekata vuotojen osalta. Ilmastoinnin läppämoottorit voi tarvita huoltoa, mutta siihenkin löytyy ohjetta.
Hakusanoja
AAT
C4
juotosvika
takajarrusatula
pommi
läppämoottori
Automaatti ei ole ehkä kestävin valinta tai ainakaan halvin. Muuten auto on ihan kelpo valinta. Koneen koodi on muuten AAT ja sillä löytyy Audifinnsin kautta paljon tietoa. Mittarin saa helposti auki ja juotosten läpikäynnillä voi selvitä noista vioista. Takajarrusatulat voi olla vaihtolistalla. Tietysti hydr.puoli kannattaa tsekata vuotojen osalta. Ilmastoinnin läppämoottorit voi tarvita huoltoa, mutta siihenkin löytyy ohjetta.
Hakusanoja
AAT
C4
juotosvika
takajarrusatula
pommi
läppämoottori
-Ovien sivulistat niin ylä ja alalistat
-Takajarrusatulat
-käsijarruvaijerit
-Ruostevikoja varsinkin avanttien takaluukussa
-automaatti-ilmastoinnin läppämoottorit
-katkaisijat yleensä pimeäni, valot ei pala. Joihinkin voi vaihtaa itse polttimot mutta useat joutuu ostaan uutena
Tuossahan noita vikoja on jo ihan tarpeeksikin :)
-Takajarrusatulat
-käsijarruvaijerit
-Ruostevikoja varsinkin avanttien takaluukussa
-automaatti-ilmastoinnin läppämoottorit
-katkaisijat yleensä pimeäni, valot ei pala. Joihinkin voi vaihtaa itse polttimot mutta useat joutuu ostaan uutena
Tuossahan noita vikoja on jo ihan tarpeeksikin :)
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
no mut eipä haukuta audin osia kalliiksi. ne on sentään lähes puolet halvempia kun skoda octavia/superb osat vaikka ovatkin aivan samoja osia. näin siis nykyään. 90 luvun alussa ei tainnu noilla merkeillä hirveesti yhteistä olla.
ja niistä katkaisijoista. kyllä ne saa purettua ja niihin kolvattua uuden ledin. ei oo kamala homma jos on vähänkin näppärät sormet. ne vaan pitää purkaa ja kasata varovasti ja huolellisesti että toimivat taas kunnolla.
ja niistä katkaisijoista. kyllä ne saa purettua ja niihin kolvattua uuden ledin. ei oo kamala homma jos on vähänkin näppärät sormet. ne vaan pitää purkaa ja kasata varovasti ja huolellisesti että toimivat taas kunnolla.
Kiikarissa olisi nyt itselläkin tuollainen Audi 100 2.5tdi R5 (AAT) automaatilla, kilometrejä vajaa 400tkm. Samaan hintaan saisi kuitenkin samanikäisen golfin 1.9 td manuaaliversiona, kilometrejä yhtä paljon. Puolustaako mitkään järkevät syyt audia valinnaksi? Automaattilootaa ei taida kehumaan päästä kukaan?
Hyvin helposti on todettavissa, että noista kahdesta päätyisin ennemmin Audiin kuin Golfiin, jos ikä, hinta ja kilometrit ovat samoissa.
Kun olet ajanut molemmilla, niin voit todeta Golfin ajettavuuden ja sisämelun etenkin maantienopeuksissa olevan melkoisen hävytön C4 Audiin verrattuna. Kokoluokassaan Golf on vakaa ja tukeva ajettava, mutta Sataseen sitä ei voi verrata. Ahtauden tunne on myös Golfissa koko ajan läsnä jo normimittaisellakin kuskilla Audin tiloihin verrattuna. Sitä meteliä tosin pitäisin suurimpana miinuksena tien päällä.
Teknisesti molemmat ovat sellaista perusmekaniikkaa, että lähes kaikelle pystyy omin käsin tekemään jotain. Varaosien hinnoistakaan ei löydy eroa.
Ainoa miinus tuossa Audissa on se automaatti, jonka kestävyydestä kenelläkään ei ole varmastikaan mitään hyvää sanottavaa, kuten totesit. Toimiessaan ihan asiallinen, mutta ei saa sitten harmitella ääneen, jos (tai oikeastaan kun) se jossain vaiheessa hajoaa.
Kun olet ajanut molemmilla, niin voit todeta Golfin ajettavuuden ja sisämelun etenkin maantienopeuksissa olevan melkoisen hävytön C4 Audiin verrattuna. Kokoluokassaan Golf on vakaa ja tukeva ajettava, mutta Sataseen sitä ei voi verrata. Ahtauden tunne on myös Golfissa koko ajan läsnä jo normimittaisellakin kuskilla Audin tiloihin verrattuna. Sitä meteliä tosin pitäisin suurimpana miinuksena tien päällä.
Teknisesti molemmat ovat sellaista perusmekaniikkaa, että lähes kaikelle pystyy omin käsin tekemään jotain. Varaosien hinnoistakaan ei löydy eroa.
Ainoa miinus tuossa Audissa on se automaatti, jonka kestävyydestä kenelläkään ei ole varmastikaan mitään hyvää sanottavaa, kuten totesit. Toimiessaan ihan asiallinen, mutta ei saa sitten harmitella ääneen, jos (tai oikeastaan kun) se jossain vaiheessa hajoaa.
Tunne sanoo että audi, mutta järki on tietty golfin kannalla. Jos se aski sattuu sitten porsimaan niin ei taida ostajia olla paitsi romuliike. Miten tuo automaattiloota oireilee ennen leviämistään? Mitä koeajolla kannattais laatikosta kokeilla?
Kokemusta ei pahemmin automaattiautoista ole, maanrakennus kaluston automaateista tiedän sen että niissä tuntuu voima vanhemmiten häviävän laatikkoon eli luistaa vaan eipä nyt tuollaista yhtä yksilöä osaa verrata mihinkään.
Kokemusta ei pahemmin automaattiautoista ole, maanrakennus kaluston automaateista tiedän sen että niissä tuntuu voima vanhemmiten häviävän laatikkoon eli luistaa vaan eipä nyt tuollaista yhtä yksilöä osaa verrata mihinkään.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa