Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 25.7.2011 10:08

Tuossa viime viikolla ilmaantui autoon uusi ikävä sivuääni, yritin haulla etsiä vastausta, mutta en aivan vastaavaa löytänyt siksi uusi aihe. Sen verran tuosta ääntelyä edeltävästä ajasta, eli tiputin autoa edestä ja takaa 1cm lisää, ja tuo ääni alkoi sopivasti pari päivää tämän operaation jälkeen, tiedä sitten onko asioilla tekemistä toistensa kanssa... Auto ollut kuitenkin madallettu reilusti jo 4 vuotta.

Autolla on ajettu 240tkm ja yhtään laakeria vetoniveltä tai muitakaan alustan tai voimansiirron osia ei ole vaihdettu lukuunottamatta säädettävää alustaa ja säädettäviä koiranluita.

Ääni ilmenee rutinana hiljaisella nopeudella, tämä rutina loppuu välillä ja alkaa taas uudelleen, eli ääni ei vielä toistaiseksi ainakaan ole jatkuvaa. ääntä saattaa kuulua kovemmissakin nopeuksissa, mutta selvimmin juuri tuollaisessa kaupunkinopeudessa 40-60kmh.

Eli voiko rikkinäinen laakeri ääntää noin että se välillä loppuu kokonaan vai olisiko kyseessä vetoniivel? kun tuo ääni alkaa ja autoa kääntelee puolelta toiselle ei tällä ole vaikutusta ääneen vaan ääni kuuluu sen hetken ja sitten lakkaa.

Kokeilin myös niin, että sammutin auton ja annoin rullata kytkin pohjassa niin tämä ääni käyttäytyy silti ylläkuvatulla tavalla, eli tuntuu ainakin ettei sillä onko veto päällä tai ei ole vaikutusta asiaan.

Olisiko kenellään kokemusta tällaisesta, näissä ei ilmeisesti rikkoontunutta etupyörän laakeria voi päätellä välyksestä, mutta miten noiden sisemmän ja ulomman vetonivelten kunnon pystyy tarkistamaan kotikonstein? ja pytyykö rikkinäisen laakerin, joka käyttäytyy/käyttäytyisi kuvatulla tavalla toteamaan jotenkin?

Olisi mukava saada auto hiljaiseksi taas ja mielellään niin, että viallinen osa tulisi vaihdettua ensimmäisten joukossa eikä viimeisenä.

Kiitos neuvoista jo etukäteen.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 25.7.2011 11:21

Itselläni Ventossa vastaava tilanne, luulin että yläpään laakerit&kumit, vaihdoin ne. Ei vaikutusta. Eilen huomasin kun jarruremppaa tein, että koko jarru&iskari systeemi kolisee hieman, sieltä alhaalta on yksi pusla aika väljä.. Apurunko/tukivarsi.

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 25.7.2011 23:23

Tutkin asiaa tässä illalla, ensin rasvasin kaikki puslat varmuudeksi, kun näissä on vissiin tuo kallistuksen vakaajien kumien vinkuminen ja narina aika yleistä. kävin siis kaikki puslat läpi ja tämän jälkeen testilenkki. Samia ääni vaivaa edelleen.

Ääni kuulostaa tulevan kuskin puolelta, otin kaverinkin kyytiin ja käytiin testilenkki ja hän oli samaa mieltä. Noh sitten kotipihaan auto hallitunkilla ilmaan ja rengas pois. tämän jälkeen vääntelin rengasraudalla kaikkia puslia kuitenkaan mitään mielestäni poikkeaviä välyksiä tai rikkinäisiä puslia en löytänyt. saman homma tein alapallolle ja raidetangon päälle mutta ei välyksiä. sitten auto akselipukin varaan käyntiin ja vaihde päälle sitten kepin kanssa kuuntelemaan painaen toinen pää kepistä pyörän napaan ja toinen "korvalle" tästä kuului pientä rutinaa, mutta ei kyllä pysty tuon perusteella päättelemään että onko laakerivika kun ei tiedä miltä ehjä kuulostaa. Ja muutenkin tuo ääni kun se ei ole jatkuvaa jä kääntäminen ei vaikuta asiaan niin tutntuu, että se ei olisi laakeri, vai voiko laakerin rutina olla tuollaista ettei kuulu koko aikaa?

Samoin en usko, että kyseessä olisi iskarin yläpään laakeritkaan, eikö näidenkin kuuluisi äännellä kääntäessä? yläpäidenkin kireyden tarkastin, kuskin puoli kiristyi vähän mutta ei ollut mitenkään löysällä kuitenkaan ainakaan niin paljon että tuokaan olisi ääntä aiheuttanut.

Nyt alkaa olla omat ideat ja keinot loppu en tiedä mistä tuota vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä...

Auttakee viisaammat nyt...

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 2.8.2011 10:36

Noniin kovin vähän on vastauksia tullut kiitos kuitenkin Elementti nimimerkille ehdotuksesta.

Vika on edelleen mysteeri, elilen aloitin kuitenkin remontin halvimmista osista mitä etupään kolinaan liittyen on yleensä vaideltu, eli vaihtoon meni kallistuksenvakaajan kumipuslat, vanhat olivat kuluneet kyllä mutta epäilen, että ei ole vian syy, ne tuli kuitenkin vaihdettua.

Samoin vaihtoon meni/menee etuiskarin yläpään laakerit, toinen helisi aika voimakkaasti kun sitä ravisteli, ruuvasin eilen klo 22 asti mutta kun otin vain toisen laakerin varaosaliikkeestä, niin toinen puoli jää sitten tämän päivän hommaksi, ei viitsi millään laittaa vanhaa laakeria, kun tolppa on irti. eli testilenkkiä en ole vielä päässyt heittämään.

Purkasin tuossa sunnuntai iltana tuon vasemmanpuolen etunapaa, niin että otin jarrusatulan ja levyn irti ja heiluttelin raristelin pyörittelin käsin ja moottori käynnissä vaihteella eikä mitään välystä tai ylimääräistä ääntä kuulunut, samoin tarkistin vetonivelten suojakumit niin sisä kuin ulko, ja kaikki ehjiä. eli jos ei ääni noilla lopu niin sitten en tiedä.

Onko kenellään kokemusta tuon sisemmän vetonivelen rikkoutumisesta, miten se ilmenee ajossa tai ylipäänsä äänteleekö se vai miten sen ehjyyden voisi todeta?

Toinen asia johon kaipaisin kommenttia on tuo jäähdyttimen puhallin/flekti konehuoneessa heti syylärin takana on 2kpl sähköllä toimivia flektejä, onko noihin saatavana jotain korjaussarjaa tai moottoria erikseen vai tuleeko aina koko paketti moottori+siipi yhtenä könttinä, tuo isompikokoinen kuskin puoleinen meinaa vinkua jonkin verran, eli on varmaan tulossa kilometrit täyteen. Kannattaako tuolle muuta elvytystä yrittääkään kuin marssia Motonettiin ja hommata uus?

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 3.8.2011 8:03

Eilen illalla tuli laitettua auto takaisin kasaan. ja eihän se ääni ole mihinkään hävinnyt.

Kallistuksenvakaaajan kumipuslat ja etuiskarin yläpään laakerit vaihdettu, mutta ei vaikutusta.

Eli nyt ollaan taas lähtöruudussa... ja alkaa ideat ja vitsit olla aikas vähissä.

Onko kenellään ollut tällästa rutinaa ja pauketta nimenomaan suoraan ajettaessa, ja sen olen huomannut, että ääni on kovimmillaan 40kmh ja alle nopeuksissa. voiko pyöränlaakeri olla tuollainen, että antaisi ääntä satunnaisesti ja vain suoraan ajettaessa?
Pitäisikö rikkinäisessä laakerissa (etupää) tuntua havaittavaa välystä jos on rikki?

Heittäkää nyt jotain ideoita/kokemuksia mikä tuossa voi olla. Koska pian alkaa näyttää siltä kun kaikki on mokertoihin tarkistettu, että ajetaan niin kauan kun tuo kulkee, eiköhän tuollanen vika lopulta ilmaise paikkansa.

Bart Simson
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.7.2011 20:43

Golfin etupää rutisee

ViestiKirjoittaja Bart Simson » 3.8.2011 8:59

Kyllä ite lähtisin niitä pyörän laakereita tarkistelemaan, ite olen laakerit tarkistanut niin että, pyörä pois jarrusatula irti vetoakselin pyörän puolinen pää irti pyörästä jarrulevyn laitoin parilla pultilla kiinni pyörän napaan ja siitä sitte pyörittelemään, mulla löyty rikkonainen laakeri tällä tavalla.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 3.8.2011 18:22

Vetonivelistä varmaankin ääni lähtöisin,jos ja kun on kovasti lintassa.
Ei mielestäni ole laakerivika.

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 5.8.2011 8:12

Eilen tuli taas suljettua yksi mahdollinen vikapaikka pois.

Mietin että jos säädettävät koiranluut ,jotka ovat vakaajan ja alatukivarren välissä pitäisivät tällaista ääntä, kun autoa laskiessa vakaaja menee "hullumpaan asentoon" jolloin se vääntää koiranluita taaksepäin, ajattelin, että jospa se ääni olisi näistä lähtöisin kun asento on hiukan muuttunut ja nämä ovat rautaa ja polyuretaanipuslilla varustetut, joten jospa vika olisi niissä. Vaihdoin paikoilleen alkuperäiset koiranluut joissa kumipuslat ja sitten testilenkille, tuloksena se, että sama äämi jatkuu, ja lisämausteena se, että vaikka säädettävä koiranluu on lyhimmässä säädössä, jossa se "toimii parhaiten" ainoastaan 1cm orkkista pidempi niin nyt suuremmissa kuopissa ottaa sittten oikeanpuolen vetoakseli kallistuksenvakaajaan kiinni, eli tänään olisi sitten säästä riippuen jumpattava säädettävät luut takaisin paikoilleen.

Enää on vaihtoehtoina nuo alatukivarren puslat, jotka olen väännellyt ja käännellyt monikertoihin eikä niissä välystä tunnu, sitten tietysti alapallonivel ja raidetangon pää jotka ole myös todennut monta kertaa olevan kunnossa.

Sitten jää jäljelle pyörän laakerit ja vetonivelet sisempi ja ulompi. mutta kaiken järjen mukaan laakerin pitäisi ääntää ensi alkuun mutkissa ja sitten kun pahenee niin myös suoraan ajettaessa, eikä näin kun tämä ääni eli suoraan ajettaessa, sama pätee myös ulompaan vetoniveleen käsittääkseni, eli kääntäessä pitäisi alkaa ääni, ja vasta pahentuessa suoraan ajettaessa... näin olen ainakin luullut.

Tuo on epäselvää miten sisempi vetonivel oirehtii kun se on rikki, koska sen asentohan ei kääntäessäkään niin hirveästi muutu, mutta kun madalletaan niin vetoakselin pituusmuutoshan kyllä tapahtuu tuossa sisemmässä nivelessä.

Eli jos jollain on tuo sisempi nivel hajonnut ja vaihdettu niin olisin kiitollinen kommenteista miten se ilmeni.

Taidan nyt kun vaihdan luut takaisin niin samalla nostaa kokeeksi etupäätä sen 13mm minkä laskein ja kokeilla jos ääni tällätavoin häviäisi. Auto on nyt kohtuu matala, 19 tuuman vanteilla ja 215/35 renkailla wheel gappia ei juurikaan ole. mutta kyllä näitä taitaa matalempanikin nähty...

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 6.8.2011 20:51

Taas lisätutkimuksia tehty. Seuraavat asiat tarkastettu:

Vaihdoin takaisin säädettävät koiranluut kun ei ongelma kerran niistä johtunut, samalla ruuuvasin kokeuden samaan kohtaan eli 13mm ylemmäs, siis korkeuteen mistä silloin autoa laskin ja kas kummaa ääni ei hävinnyt tälläkään toimenpiteellä, vaimeni hiukan mutta ei loppunut.

Seuraavaksi otin sitten ensin kuskinpuolelta vetoakselin 30mm 12 kulmaisen päämutterin irti, sitten vakaajanpultti irti ja jarrusatula sekä levy ja lopuksi vielä iskarin alapää irti navasta ja otin vetoakselin irti navasta. pyörittelin napaa kun vetoakseli oli irti, ja laakeri oli ehjä samoin testailin ulomman vetonivelen vääntelemällä ja kääntelemällä kaikin päin ei tuntunut välystä missään suunnassa ja samoin sisäpää vaikutti ehjältä ja pituus liikekin liikkui hyvin eikä mitään kulumista tuntuvaa pykälää tuntunut. samalla vielä vääntelin kaikki puslat ja nivelet kertaalleen ei välystä missään, ja lopuksi väänsin alatukivarren niiin ylös kun sen hyvällä sain, eikä tämäkään ottanut mihinkään kiinni. sitten tämä puoli kasaan ja sama operaatio apukuskin puolelle sama juttu ei mitään viallista osaa löytynyt.

Eli nyt on laakeri viat ja mielestäni myös vetonivelvaivat suljettu pois mutta ääni sen kuin jatkuu.

Laitoin tuossa vaimon rattiin ja kävelin auton vieressä ja yritin kuulostella ääntä, ääni kuuluu pihapuolellakin ja avasin konepellin niin tämä äänen tahtiin tuntuu värinä iskari tolppaan...

Eli vika lienee jousituksessa jotenkin, iskarissa ei ollut ollut välystä iskarin varressa kun se oli irrallaan, eli tästäkään ei pitäsi ääntä tulla.

Voiko alatukivarren pusla väsyä niin , että on ehjä mutta silti alkaisi antaa periksi niin paljon että tukivarsi ottaisi kiinni apurunkoon?

Nyt ei ole enää mitään paikkaa oikein mitä vois ruuvata avata tai tarkistaa tai ei ainakaan tuu mieleen, onko kenellään ollu vastaavaa, miten olette rikkinäiset puslat havainneet vai huomaako niitä mitenkään?

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 10.8.2011 12:34

Eilen tein vielä viimeiset viilaukset, eli hion jarrulevystä sen reunan muun levyn tasalle kun ovat jo vähän uralle kuluneet, ajattelin jos ääni tulisi jarruista, että jarrupalat jotenkin pitäisivät ääntä... Mutta eipä tullut ääni niistäkään ei.

Jarrulevyillä ei sinäänsä ole enää väliä, koska menevät vaihtoon joka tapauksessa, uudet alkuperäiset jarrupalat on jo hankittuna vielä pitäisi levyt hommata, mutta ensin pitäisi saada tuo stanan ääni hiljeneen tai siis löydettyä vika ja korjattua se.

Ääni vaan pahenee, mutta vika ei vaan ota selvitäkseen. Ensiviikolla alkaa loma ja en tiedä uskaltaako tuolla minnekkään kauemmas lähteä kun vika ei ole selvillä.

Kannataisiko nyt summissa lähteä ensi alatukivarren puslien vaihtoon vaiko pyöränlaakerin vaihtoon? kaikki näyttää ja tuntuu ehjältä, niinkuin noista edellisistä postauksista selviää, mutta joku vikahan on pakko löytyä ja jostain on kokeilut pakko aloittaa, kun ei vika ole selvillä....

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 10.8.2011 13:40

kokeile ny eka vaikka pyörittää rengasta ja pidät sormella jousesta kiinni, jos tunnet tärinää niin pyöränlaakeri on rikki ;)

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.8.2011 20:03

Täältä ääni vialliselle pyöränlaakerille....

Ei aina oireile tyypillisellä tavalla, mutta kun vaihtaa uuden niin oireet häviää :)

Mulla on tullut vastaan yksi joka vain kirskui, katsastusmies oli ehdottomasti sitä mieltä ettei ole laakeri... meinasi että kivi jarrukilven ja levyn välissä tms... Vaihdoin laakerin ja vanha oli lähes muruina. Ja se kirskuminen hitaassa pyörimisessä oli ainyt selkeä oire. Ei ollut välystä, eikä kääntyminen vaikuttanut..

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 10.8.2011 20:50

TerZi1982 Jos luet tämän aiheen läpi niin huomaat, että laakereita on kokeiltu moneen malliin jo...

Oli jo vetarit irti navasta ja kun laakeria siinä päällisin puolin katselin niin näytti ehjältä, ja napaa kun pyöritti, niin ettei siinä ollut jarrulevyä, vannetta eikä vetaria kiinni siinä, niin mitään oireita siihen suuntaan, että olisi rikki ei ollut.

Mutta niin kuin pete73 mainitsi niin ääni on vähän sellaista kirskuntaa ja nyt kok ajan voimistunut, mutta edelleen ääntää vain suoraan ajettaessa ja ei koko aikaa.

Sehän tässä onkin hankalaa kun ei tiedä varmasti tuleeko ääni jostain alatukivarresta, että pusla olisi vain väsynyt, ja vika tulee ilmi vain kun auto on pyörillään maassa, ja kun ei ole nosturia niin ei pääse tutkimaan autoa tarkemmin ajoasennossa.

Vai onko se tosiaan tuo laakeri. kun kaikki jota ovat kyydissä istuneet ja kuunnelleet ääntä ovat kovasti väittäneet ettei ole rikkinäisen laakerin ääni...

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 10.8.2011 21:02

Jos pusla lopussa,niin minun mielestä ilmenee ennemminkin kolinana esim. kuopissa,eikä kirskuntana.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 11.8.2011 18:03

Uretaanipuslat ovat joillakin alkaneet pitämään narinaa ilman asianmukaista rasvausta esim. kuparitahnalla.

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 15.8.2011 20:25

Huomiselle on aika varattu paikalliselle AD huoltamolle, oon itte kesälomalla, niin pääsen myös ihmettelemään löytyykö vikaa.

Alkas omat konstit looppua kun vikaa ei löydy ja autolla pitäisi pystyä ajamaankin eikä vaan koko ajan ruuvata ja ihmetellä missä vika. toivottavasti huomenna vika löytyy ja saadaan auto taas kuntoon.

Uretaanipuslia ei mulla tuossa oo kun kallistuksenvakaajan koiranluissa muut puslat alkuperäisiä kumisia ja kaikki ravailtu monikertoihin.

Mutta katotaan huomenna raportoin tänne jos vika löyty tai vaikka ei löytyisikään saa sitten jatkaa ihmettelyä, kunnes se lakkaa kulkemasta.

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 16.8.2011 20:32

Dodii, tuli käytyä pajalla, ja valitettavasti hullua hurkaammaksi ei tullu, mitään selvää vikkaa ei löytynyt.

Käytiin ajolenkki asentajan kanssa, ja sen jälkeen ajettiin auto nostimelle, puslissa ei vikaa, raidetangon päät kunnossa, alapallonivel kunnossa. eli kaikki näytti päällisin puolin kunnossa. Auto tukilla ylös ja laakerin testaus molemmin puolin, ei tunnu ylimäräisiä värinöitä jouseen eikä mihinkään muuallekaan.

Vähän alkaa ahistaa kun ei huollossakaan mitään varmaa vikaa löytynyt, täytyy vissiin summissa alkaa vaihtaa ulompi vetonivel ja pyörän laakeri. huomenna tarkoitus aloittaa jos osia kaupungista löytyy...

Toivottavasti nuo osat vaihtamalla hiljenee, taytyy laittaa kädet kyynärpäitä myöden ristiin, että vika löytyisi noista, muussa tapauksessa alkaa vikapaikat olla varmaan vaihteiston puolella ja niiden vikojen korjaamiseen ei työkalut, rahkeet eikä rahat riitä, eli siinätapauksessa saa alkaa tilata romulle kyytiä jonnekin kuusankosken museoon...

Tämmöstä tänään, toivottavasti huomenna on toisin.

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 17.8.2011 21:38

Morjensta taas, jatketaan yksinpuhelua.

Eli tänään tuli sitten taas yritettyä vian etsimistä. Kävin hakemassa varaosaliikkeestä uuden vetonivelen ja pyöränlaakerin kun kerran vikapaikka ei ollut vieläkään varma.

Vaihdoin ulomman vetonivelen, vaikka se näyttikin ehjältä, samoin vaihdoin laakerin päällisin puolin sekin näytti ehjältä, mutta kun laakerin irroittaa siitä tulee entinen, irroitettua laakeria tutkiessa ei myöskään mitään vikaa näyttänyt olevan.

No sitten auto takaisin läjään ja tässä vaiheessa en uskonut äänen hävinneen, ja koelenkki paljasti asian todeksi, ensin hetken matkaa meni kunne ääni alkoit taas, tässä vaiheessa vitutus oli käsin kosketeltavaa, 100€ osiin ja lomapäivä hukkaan... Oppirahat on näköjään maksettava...

Kotipihaan tullessani käänsin tiukasti ja ääni oli taas voimissaan, pysäytin ja menin auton ulkopuolelle, painelin autoa lokasuojasta, jä ääni tuntui tulevan tästä pienestä joustoliikkeestä.

Eli nuo kumit täytyy vaihtaa ja uskon että sillä hiljenee, ne on jo sen verran väsähtäneet 240tkm jälkeen ja tästä määrästä varmaan joku 70 tkm ajettu madallettuna.

Olen jostain ollut lukevinani, että polon yläpään kumit sopisi tuonne, onko kenellään parempaa tietoa tästä? minkä vuosimallin osat passaa? erona näissä polon osissa ja Golffin osissa on se että polon osa on matalampi jolloin auton saa matalemmalle, tai näin olen ymmärtänyt?

Tässä minullakin tuosta olisi hyötyä, koska säädettävien tolppien jousilautaset on niin alhaalla, että ottavat melkein renkaaseen, eli jos olisi edes 0,5 tai 1cm matalemmat kummit niin jousta saisi säätä ylöspäin hieman ja näin ei olisi vaaraa, että rengas ottaa lautaseen kiinni. laittakaa vastausta jos tiedätte minkä vuosimallin polon osat sopii ja paljonko matalemmat polon osat on?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 18.8.2011 5:04

Olen jostain ollut lukevinani, että polon yläpään kumit sopisi tuonne, onko kenellään parempaa tietoa tästä? minkä vuosimallin osat passaa? erona näissä polon osissa ja Golffin osissa on se että polon osa on matalampi jolloin auton saa matalemmalle, tai näin olen ymmärtänyt?

http://uk-mkivs.net/forums/p/393412/268 ... px#2687649

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 12.9.2011 17:10

Päivitetäämpä tämäkin ajan tasalle.

Eli tuli nuo kumit laakereineen vaihdettua, ja köyhä joutui taas turvautua Motonetin tuotteisiin alkuperäisten sijaan. noh, uudet kumit ja laakerit paikalleen ja koeajolenkille.

Eipä hiljentynyt ääni ei, eli vika ei ollut kumeissa, ja uudet kumit olivat vieläpä 5mm korkeammat kuin vanhat väsähtäneet joten etupää nousi ylöspäin mikä ei ole hyvä.

Kävijöiden kaluston puolella voi käydä katsomassa kuvat nykykorkeudesta mikäli kiinnostaa.

No kuitenkin vika lienee selvinnyt, eli ääni tulee pienessä jousitusliikkessä, ja vaikuttaa, että vika on kuskinpuolen iskarissa. Molemmista iskareista on nesteet pihalla ja näyttää siltä, että ääni johtuu tästä.

Eli seuraavaksi lähtee tilaukseen uusi alusta, nyt vain kumma kyllä kun kyselin hinnat alustalle, niin eilen ei enää ääntä kuulunutkaan... noh rikkihän nuo etuiskarit on ja pompottaa sen verran, että tuskin menee katsastuksesta läpi...

Sitten odottaa jarruremontti ja nuo etuvalotkin on ilmeisesti uusittava, että semmosta.

Onko jollakin linkkiä heittää tuohon noiden iskarin yläpään kumien madaltamiseen, eli näin olen kuullut että joku on noita madallellut, ja nyt kun on kahdet noita yläpään kumeja niin voisi toiset tuhota. Muutenhan tuota etupäätä ei allemmas saa ellei ota apujousia pois joten tuolla konstilla voisi saada kaivatun 10-15mm pois.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 12.9.2011 18:20

Ihan mielenkiinnosta, minkäverran on autossa kilometrejä?... en ainakaan äkkiseltään löytäny mainintaa.

Pakkiz
-
Viestit: 91
Liittynyt: 30.3.2010 23:48

ViestiKirjoittaja Pakkiz » 12.9.2011 18:56

Jaa eikö ollut kilometreistä mainintaa, no niitä on kertynyt 240 ja rapiat päälle, eli sisäänajossa vasta.

Ja kuten huomaat jos luet koko topiikin läpi niin kaikki osat joita on tähän asti vaihdettu on olleet turhia. mutta oppirahat on näköjään maksettava ja eipä tuohon korjaamollakaan osanneet vikapaikkaa suoraan sanoa vaikka siellä pirssiä näytin.

Jos ei tästä muuta hyvää ole ollut, niin nyt onnistuu vetonivelen ja etulaakerin vaihto rutiinilla kun on kerran kokeiltu, toki laakerin vaihtoon tarvii melkein prässin jos ei ole tuota volkkarin työkalua hyllyssä jolla homman saa soidettua ilman, eettä napaa tarvii kokonaan irroittaa. Samoin etupää joka on tässä varsin yksinkertainen tulee purettua tarvittaessa hyvinkin lyhyessä ajassa, ja varmaan tulee tilattua tuo uusi alusta ihan lähiaikoina.

TVW
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.6.2024 11:35

Re: Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja TVW » 18.6.2024 11:41

Moi. Löysin tämän ketjun ku tuli hommattua tossa -05 mallin variant missä ilmeni melko pian samaa vikaa, eli etupäässä rutisee eikä oo ainakaan uloimmat vetarit. Sä et ikinä kirjoittanu tänne et löytyikö vika ja mikä se mahdollisesti oli? Ei tarttis alkaa ite kokeilee kaikkea mahdollista ku ei yhtään voi paikantaa mistä ääni tulee... jostain läheltä vaihdekeppiä, ehkä? Laatikko?

Perunankylväjä
-
Viestit: 43
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 18.6.2024 13:02

Vialla ei ole välttämättä mitään merkitystä eikä se välttämättä koskaan selviä. Itsellä kokemusta oudoista äänistä volkkareissa tämän verran:

-04 Passatilla ajelin 100 000 km ja sisälle ei kuulunut mitään, mutta ulkona kun oli ja auto lähti pihasta niin kuului löysällä tärisevän pellin tms ääntä takaa, ei koskaan selvinnyt.

-05 Passatilla eli uudemmalla korimallilla ajanut 60 000 km, ostaessa jo kuului alle 40 nopeuksissa täryyttävällä tiellä tai töyssyissä vasemman etupyörän tienoolta kevyttä kolinaa, kuin väljä nivel kolisisi. Tuota on kysytty katsastaessa ja korjaamolla, että löytyykö mitään ja itse tutkittu. Suoraan tuon takia en ole mitään tehnyt, mutta kyseiseen nurkkaan on vaihdettu korjaamolla jousi+iskari-paketti yläpään laakerin kanssa. Itse vaihdettua huonon näköiset alatukivarren muovi/kumipuslat ja kokonainen vetoakseli nivelineen (vain suojakumin vuodon takia, mutta halpa hinta ja helppo homma ajoi vaihtamaan koko akselin). Katsastuksessa on käyty vian kanssa minun aikanani 4-5 kertaa, enkä enää välitä kyseisestä äänestä ollenkaan, sillä mitään väljää ei äänen suunnalla ole löytynyt eikä ääni ole 60 000 km aikana muuttunut. Kyseinen auto on joskus ajettu pusikkoon, ehkä siksi pyöränkulmien säätövarat eivät riitä ihan optimaaliseen asti ja roiskeläpästä katsottuna tuo koliseva nurkka on toista puolta ehkä sentin alempana. Kallistuksenvakaajan puslissakaan ei näkynyt väljyyttä, tämä olisi voinut selittää korkeuseron tai mahdollisesti kolinankin.

Tutun -11 Passat seuraavalla korimallilla kolistelee juuri samoin kuin tämä -05, ei ole kolarihistoriaa eikä väljyyksiä löydy niin korjaamolla kuin katsastuksissakaan. Nämä mainitut kolinat tulee riippumatta siitä, onko veto päällä vai ei eikä kääntäminen vaikuta.

Ulommat vetonivelet oletkin varmaan jo testannut ratin ääriasennoissa peruuttamalla että ei napsu. Pyöränlaakerikin voi oireilla ilman ulinaa juuri kolinalla/jollain muulla sivuäänellä, mutta siihen vaikuttaa varsinkin edessä ratin kääntäminen, suoraan ajaessa ei kolise.

Pienissä nopeuksissa epätodennäköistä, mutta varmaan noin 50 ja yli voi ottaa ilmavirta johonkin lipareeseen ja tulla resonointia.

TVW
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.6.2024 11:35

Re: Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja TVW » 18.6.2024 16:34

Kiitos vastauksesta, on outoja vikoja joo. Mut toi ei tule mistään ilmavirtauksista ku eniten kuuluu ihan parkkipaikkanopeuksissa, 2km/h mut on samanlainen ääni myös risteyksessä 20km/h, eli ääni ei muutu. Eikös vetopuolen juttuihin pitäis vaikuttaa nopeus, näin ei siis ole. Tosin ei ole kokemusta sisempien vetopäiden ongelmista ja miltä ne kuullostaa, mut luulisi olevan sama teoria? On testattu ratti ääripäihin ja myös eteen ja taakse, ei mitään ihmeellistä ääntelyä. Ja se kestää tosiaan sen 1-2 sek yleensä parkkipaikalla. On ku ois autoon laitettu sellane jättikokoinen "räpätin" johonki, mitä oli fillareissa pienenä ;) Tänään kuullostelin, niin jotain ylimääräistä vaisua melua tulee myös n.60 vauhdissa ja saattaa liittyä siihen, mikä sitten korostuu parkkipaikalla?

TVW
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.6.2024 11:35

Re: Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja TVW » 18.6.2024 16:52

Sellane juttu tuli mieleen ku ajellu monta vuotta jo automaatilla ja nyt oli pakko hypätä manuaaliin, niin eikös se että vaihdekeppi tavallaan heiluu moottorijarrutuksessa jne, tarkoita et koneen kannatinkumit ois vaihdon tarpeessä? Mietin vaan et jos se kone pääsee liikkuu tietyissä tilanteissa johonkin suuntaan, ni mahtaisko ottaa kiinni joku johonkin? Auto ollu mulla pari viikkoa ni vasta tutustutaan...

Perunankylväjä
-
Viestit: 43
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 20.6.2024 13:30

Jos tuo ääni kestää vain 1-2 s, onko mitään yhdistävää tekijää mitä tapahtuu ennen äänen alkamista? Ja tuleeko aina silloin tällöin vai koko ajan 1-2 s pätkissä? Esim. joku pyörivään osaan osuva nippuside tms. voisi räpättää, vaikkapa vetoakseliin, vanteeseen, flektiin tai apulaitehihnoihin osuessaan. Tai sitten joku moottorin apulaitteista, esim. laturin vapaakytkin kun latausteho ja sitä kautta hihnan välittämä voima vaihtelee. Tuo vähän ihmetyttää, jos kestää vain pari sekuntia ja häviää sitten. Vetopuolen juttuihin kyllä olettamasi mukaan vaikuttaa nopeus, riippuen osasta. Esim. moottorin kampiakseli ja vaihteiston pääakseli pyörii aina kierrosluvun mukaista nopeutta kytkin ylhäällä, kun taas vetoakseleiden, -nivelten ja pyöränlaakereiden nopeus riippuu suoraan vauhdista.

Saako ääntä kuulumaan paikallaan ollessa? Voisi testailla pelti auki laittaa ilmastointia päälle ja pois, yms. sähkölaitteita ja koittaa saada sähköistä flektiä päälle (helppoa kesäkuumalla). Muita testejä voisi olla koko etupää tai vain toinen eturengas ilmaan nostettuna tai irti ajaminen jos oli etuveto siis. Liikkeelle se ei lähde, vaikka toinen vetävä pyörä olisi maassa. Auton ollessa sammuksissa voi kokeilla onko kaikki jämäkästi kiinni, pakoputki, moottori yms. Myös liikkeessä voisi testailla näitä apulaitteita kuten ilmastointia, kytkintä, vaihde vapaalla, jarrutus, yms. Hankaloittaa toki syyn varmistamista jos ääni jo muutenkin häviää nopeasti. Laturin vaikutusta voi testata ottamalla sen herätevirran liittimen auki, akku kestää kyllä jonkun aikaa ilman laturiakin.

Varsinkin dieselissä voi moottori kyllä liikkua paljonkin, ilman että tyynyt olisi lopussa. Jos pääset näkemään pellin alle kun kaasua polkaistaan, huomaat aika ison heilahduksen ja nämä yleensä jonkun verran näkyy myös manuaalivaihdekepissä, kun sieltä on mekaaninen yhteys laatikkoon ja sitä kautta moottoriin. Jos moottori tärisee epänormaalisti, voi olla tyynyt huonot tai vaikkapa kuten itsellä oli ensimmäistä Passattia ostaessa, auto tärisi penkkiin asti tyhjäkäynnillä mutta ei koskaan kierroksilla. Syynä oli ilmansuodatin, jota ei oltu vaihdettu 4 vuoteen ja kun turbo ei tyhjäkäynnillä auta ilman imemisessä, oli moottorilla iso työ saada ilmaa ja sen takia täristi. Suodatin näytti nyrkkitappelussa olleelta ja oli aika musta. Tällainen tärinä voi tehdä resonoinnin kautta ääntä jonnekin muualle.

TVW
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.6.2024 11:35

Re: Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja TVW » 21.6.2024 14:35

Eilen kaupassa käydessä ääntä ei taaskaan kuulunut, mut tänään rutisi kerran. Oikealle kääntäessä ja vetoa ni siitä se tuli. Johdin ehkä hieman harhaan ku maisitsin, et ääni kuullostaisi räpättimeltä. Lähinnä se äänen tiheys on sama, mut kyllä se todellisuudessa kuullostaa hyvinkin paljon siltä, et tulisi vetarista. Uloimmat ei ainakaan ole, niin miten nuo sisemmät ääntelee? Auto menossa 12.7. jakohihnaremppaan ja öljyjen vaihtoon, ni saako korjaamo tsekattua samalla noi vetarit? Konehuoneen kautta tähystelin, ni ainakin kaikki kumit on ehjät eikä ole mitään vuotoja. Kilsojahan pelissä on jo 346t. mut ei se haittaa sillee. Tais vaan tonnin autosta tulla parin tonnin vehje, ni laitetaan nyt sitte kaikki pakolliset kuntoon.

TVW
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.6.2024 11:35

Re: Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja TVW » 24.6.2024 17:17

Sen verran päivitystä, ettei oo ainakaan vetarit. Auto oli vasemmalle kallellaan yhen saaren parkkipaikalla ja käynnistäessä tuli tismalleen sama ääni + myös parissa töyssyssä hiekkatiellä. Ei voi korva paikantaa ku yritin saada sen uudestaan demostroimalla pihassa. Joku ottaa johonkin kiinni välillä... en keksi mikä, pakoputki (ei kuullosta sellaiselta), mikä vois osua niihin vetareihin tai johonkin mistä paha ääni? Ei ole pahemmin mahdollisuutta nostaa autoa ilmaan.

Perunankylväjä
-
Viestit: 43
Liittynyt: 27.9.2023 17:58

Re: Golf iv variant vm.03 etupäässä rutisee välillä Syy?

ViestiKirjoittaja Perunankylväjä » 25.6.2024 15:45

Oliko tuossa kun kuului käynnistäessä ääni, niin auto paikallaan ja kytkin pohjassa? Jos kytkin oli pohjassa, ei voi kuulua ainakaan vaihteistosta. Räpätys viittaa mielestäni pyörimisliikkeessä tms olevaan osaan. Eli esim. jonkun apulaitteen hihna, laakeri yms. Voisikohan olla jossain joku irtonainen osa, joka osuu silloin tällöin hihnaan tai muuhun pyörivään asiaan, esim. jakohihnaan, tai moottorin tai vaihteistonkin sisällä jotain ylimääräistä. Aika hakuammunnaksi menee nyt.

Öljyjen kanssa olisi hyvä vaihtaa vaihteistoöljy myös jos on ajankohtaista ja katsoa, tuleeko kummankaan mukana mitään sinne kuulumatonta. Vaihteistoöljyt muistaakseni oli ainakin 3BG Passatin 5-lovisessa manuaalissa vaihdettava 180 000 km välein, korjaamolla ei ole iso homma. Jakohihnan & vesipumpun vaihtoväliäkin kannattaa katsoa, -04 1,9 tdi:ssä oli muistaakseni 120 000 km paitsi Suomen oloissa suositus 90 000 km / 5 v.

Laturin pois käytöstä ottamistakin kannattaa testata, helppo nyppäistä liitin pois. Laturi tosin saattaa käynnistyä ilman sitäkin kovilla kierroksilla, akkuvalon palamisesta näkee jos ei ole käytössä. Myös ilmastointi pois käytöstä voi koittaa ajaa.

Jos löydät kikan jolla äänen saisi hallitusti kuulumaan, esim. pysäköimällä poikittain jyrkkään rinteeseen, olisi hyvä kierrellä ja kuulostella selviäisikö äänen lähteen sijainti tarkemmin. Vikakoodit lukemallakin voi löytyä jotain. Korjaamollekin voi toki antaa jonkun budjetin, minkä verran selvittelisi asiaa muun huollon yhteydessä.

Mikä moottori muuten autossa on? 346t ei ole juuri mitään esim 1,9 tdi:lle. Oma 1,9 TDI AVB 74 kW lähti seuraavalle 520 tkm ajettuna, kytkin ja turbo alkuperäiset ja moottoria ei ikinä avattu. (Tai olisiko ehkä 1 suutin joskus vaihdettu) Myös EGR oli käytössä ja alkuperäinen, putsasin sen ja imusarjan uutta vastaaviksi 400 tkm nurkilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa