2.0TDi+ supistava tiiviste egr:ään.
Valvoja: ffp jäsenet
2.0TDi+ supistava tiiviste egr:ään.
Tuossa laittelin tuon kuuluisan supistavan tiivisteen egr putken ja imusarjassa olevan egr-venttiilin liitokseen. Moottori on poikittainen BKD octaviassa.
Hintaa tuolla oli 5€ marmoritiskillä.
Voin suositella lämpimästi kaikille, jaksaa vetää paljon paremmin, varsinkin ylärekisteri on parempi eli vetää napakasti loppuun asti, kun ennen ei tahtonut olla henkeä paljonkaan yli 3500.. Tehopiikki korostui myös selvästi! Tyhjäkäyntiravistus tasoittui aavistuksen, ei kokonaan poistunut. Sama efekti kun ottais egr- letkun irti, tosin virtaahan se vähän tuosta tiivarista.
Miinuksiahan tossa on varmaan se, että talvella ei lämpeä niin hanakasti, mutta sen näkee sitten..
Eli kaikki joukolla hakemaan tuota tiivistettä ;) pätee siis 1.9 myös, kokemuksia ei ole siitä itsellä.
Hintaa tuolla oli 5€ marmoritiskillä.
Voin suositella lämpimästi kaikille, jaksaa vetää paljon paremmin, varsinkin ylärekisteri on parempi eli vetää napakasti loppuun asti, kun ennen ei tahtonut olla henkeä paljonkaan yli 3500.. Tehopiikki korostui myös selvästi! Tyhjäkäyntiravistus tasoittui aavistuksen, ei kokonaan poistunut. Sama efekti kun ottais egr- letkun irti, tosin virtaahan se vähän tuosta tiivarista.
Miinuksiahan tossa on varmaan se, että talvella ei lämpeä niin hanakasti, mutta sen näkee sitten..
Eli kaikki joukolla hakemaan tuota tiivistettä ;) pätee siis 1.9 myös, kokemuksia ei ole siitä itsellä.
028131547B on osa, jonka itse kävin ja kuului Hyvinkäällä Audin varaosiin (tai sieltä myyjä sen kävi hakemassa). Marmoritiskillä (Hyvinkää ja Kerava) ei ainakaan mun kokemusten mukaan tiedetty mitään ko. tiivisteestä ja mainita sen laittamisesta BKD-koneeseen sai naurut päälle ja pelle pelottoman maininnan (vaikka oli puhetta miksi sitä ollaan sinne laittamassa).
Kiitokset Tarzille infosta, laitan itsekin supistavan tiivisteen ja kokeilen saanko vikavalon palamaan (se olisi minun tuuria). Tarkoitus saada hytkytys tyhjäkäynnillä loppumaan ja muukin käynnin tasoittuminen on myös plussaa. Kokemuksia voisi laittaa vaikka tähän ketjuun, miten käy polttoaineen kulutukselle, syttyykö vikavaloa, poistuuko hytkyminen tyhjäkäynnillä, muu käynnin tasoittuminen, moottorin lämpeämisen mahdollinen hidastuminen jne.
Kiitokset Tarzille infosta, laitan itsekin supistavan tiivisteen ja kokeilen saanko vikavalon palamaan (se olisi minun tuuria). Tarkoitus saada hytkytys tyhjäkäynnillä loppumaan ja muukin käynnin tasoittuminen on myös plussaa. Kokemuksia voisi laittaa vaikka tähän ketjuun, miten käy polttoaineen kulutukselle, syttyykö vikavaloa, poistuuko hytkyminen tyhjäkäynnillä, muu käynnin tasoittuminen, moottorin lämpeämisen mahdollinen hidastuminen jne.
Jotku oli audifinssillä suurentaneet tuota tiivisteen reikää muutamalla millillä oliko 11mm? Muistelisin, että vakiona reikä on 9mm? Tulitko tarzi mitanneeksi?
Tuolta löytyy audifinnsin jutustelut: http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... 182&page=4
Tuo suurentaminen auttaa sitten siihen vikavaloon :D
EDIT linkki lisätty
EDIT2: Linkki korjattu oikeaksi
Tuolta löytyy audifinnsin jutustelut: http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... 182&page=4
Tuo suurentaminen auttaa sitten siihen vikavaloon :D
EDIT linkki lisätty
EDIT2: Linkki korjattu oikeaksi
Viimeksi muokannut Vankka, 7.7.2011 16:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla se prikan reikä oli 8mm (ihan siis tavallinen prikka, jonka saa tungettua just tiukkaan kierrätysputken sisälle), eikä sekään BKD:ssä aiheuttanut vielä vikavalon syttymistä. Keväällä vaihtelin täysuuden EGR:n ja jätin prikan samalla pois. Nyt kun välillä on ollut "viileämpiä" ilmoja (15-18 astetta) on jokunen nykäisy taas ilmaantunut. Ensi keväänä siis taas prikka paikoilleen. Pitää hakea merkkiprikka :)
Tämän tavallisen prikan asensin minimityöperiaatteella - EGR irti ja prikka syvälle kierrätysputkeen tiukkaan niin, ettei se pääse virtauksessa kääntymään poikittain. Erittäin tiukkaankin putkeen tungettu prikka lähti aika helposti pihdeillä pois. Liikkeelle se ei sieltä pääse kumpaankaan suntaan ja palasiksi suht paksu prikka nyt ei varmasti mene. Varmaan tuo merkkiläpyskä asennetaan sitten vähän erilaisin toimenpitein. Virtausta se nyt kuristaa yhtä paljon putken kummassakin päässä, liekö tuolla sijainnilla suurta merkitystä karstan määrään.
Oonko sekasin vai meneeks toi Vankan linkki johonki muualle kuin Audifinnssiin? 0_o
Ei tarvi vielä hoitopaikka lähteä ettiin :D Näköjään vähän väärä urli tullu pastettua. Laitetaan tän muijan hienon uuden iMacin piikkiin. Koittanu tätä opetella käyttään :D
Pitääpäs korjailla tuo linkki :D
Onko kuvaa mihin tämä oikein tulee,luulen tietäväni...mutta?
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-20 ... 131-70.gif
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-20 ... 131-75.gif
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-20 ... 131-80.gif
http://www.wagenstad.com/diagrams/pa-20 ... 131-85.gif
Joka kuvassa osa nro. 8 <- Ei ehkä olekkaan oikea tiiviste.
Viimeksi muokannut Vankka, 7.7.2011 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on tuo egr vaihdettu tai putsasttu vasta. Siitä sammutusläppä hässäkstä on rikottu kierteet ja se on kiinnitetty yhdestä kohti vastaavalla pitkälllä pultilla egr:ään Liekkö sitten samalla vaihdettu. Noh eipä ole eka kerta kun olen väärässä :D Pitäs vaan koittaa oppia laittaa "tieto" sitten vasta kun on varma asiasta :D
Jaaha taas mua viedään kuin pässiä narussa :D
Katoin kyllä, että siinä läppärungossa ois ollut kierteen jämät. Ajattelin sitten heti, että ne on porattua auki ja vedetty pidemmällä sinne imusarjaa. No no hyvä että sen kuuluu niin olla siinä muutaman kirossanan mielessäni sanoin ku katoin et onko tääki rikottu :D
Se egr oli kyllä kieltämättä puhtaanoloinen kun se avasin tuossa keväällä. Liekkö vaihdettu tai putsattu ja samalla se tiiviste vaihdettu.
Alkaa olla aika minun vain lukea ja oppia, eikä välittää väärää tietoa :D
Katoin kyllä, että siinä läppärungossa ois ollut kierteen jämät. Ajattelin sitten heti, että ne on porattua auki ja vedetty pidemmällä sinne imusarjaa. No no hyvä että sen kuuluu niin olla siinä muutaman kirossanan mielessäni sanoin ku katoin et onko tääki rikottu :D
Se egr oli kyllä kieltämättä puhtaanoloinen kun se avasin tuossa keväällä. Liekkö vaihdettu tai putsattu ja samalla se tiiviste vaihdettu.
Alkaa olla aika minun vain lukea ja oppia, eikä välittää väärää tietoa :D
Laitoin eilen supistavan metallitiivisteen paikoilleen ja koeajolla 2h aikana ei vikavaloa mutta en huomannut myöskään oikein mitään eroa, ehkä odotin jotain suurempaa. Tyhjäkäynnillä hytkymistä on edelleen, ehkä aavistuksen lievempänä nyt. Päinvastoin kuin tarzilla, mulla saattoi vetopiikki vähän tasoittua ja vetää tasaisesti alusta melkein loppuun asti, toki loppua kohden hyytyy vähän. EGR oli 2-3mm kerros öljynokea 89tkm ajetussa autossa eli ainakin se hyöty operaatiosta oli kun sen puhdisti. Jos kulutus nousee niin vaihdan alkuperäisen pahvitiivisteen takas, nyt siis imusarjan puoleisessa päässä ja siihen sen laittaminen oli todella simppeli homma. Menisi paikalleen pelkästään egr metalliputken 2 kuusiokoloruuvin irroittamisella.
Kulutusedit: ajotietokoneella 4,3l/100km 400km matka ja vähän seka-ajoakin sisältävä koko tankillisen todellinen kulutus 5,0l/100km.
Kulutusedit: ajotietokoneella 4,3l/100km 400km matka ja vähän seka-ajoakin sisältävä koko tankillisen todellinen kulutus 5,0l/100km.
Asensin tänään tuon tiivisteen omaan Alteaani. Laitoin ihan tuohon EGR:n päähän, näin aluksi.
Vedon paranemisesta en tiedä, mutta yli vuoden vaivannut mystinen suhina voimistui :)
Lieneekö loppupeleissä vika olla itse egr:ssä, kun huoltokaan ei oo vikaa pystynyt korjaamaan. Auto siis kävi viime kesänä 5 kertaa takuuhuollossa, menee taas 15.7. Viimeisin käynti tuotti uuden turbon, mutta vika ei hävinnyt. Voimistuu ajanmyötä kokoajan.
Mitään vikakoodeja ei tule, eikä vaikuta ajoon. Pientä nykimistä on ajoittain, mutta taitaa olla näiden ominaisuus....
Jos Turun seudulla on joku kiinnostunut kuuntelemaan ja antamaan oman veikkauksensa, niin YV tulemaan :)
Onneks on takuuta vielä joulukuulle.
Vedon paranemisesta en tiedä, mutta yli vuoden vaivannut mystinen suhina voimistui :)
Lieneekö loppupeleissä vika olla itse egr:ssä, kun huoltokaan ei oo vikaa pystynyt korjaamaan. Auto siis kävi viime kesänä 5 kertaa takuuhuollossa, menee taas 15.7. Viimeisin käynti tuotti uuden turbon, mutta vika ei hävinnyt. Voimistuu ajanmyötä kokoajan.
Mitään vikakoodeja ei tule, eikä vaikuta ajoon. Pientä nykimistä on ajoittain, mutta taitaa olla näiden ominaisuus....
Jos Turun seudulla on joku kiinnostunut kuuntelemaan ja antamaan oman veikkauksensa, niin YV tulemaan :)
Onneks on takuuta vielä joulukuulle.
Mitä aineita käytät? Näyttäisi tuon tiivisteen laiton jälkeen, että kulutus on joko pysynyt ennallaan tai max. todella vähän nossut. Pitää vielä seurailla pidemmällä aikavälillä.
Fortea ennen ja nykyään liquimoly:n super diesel additive. Lienee kuitenkin tärkeämpi tuo supistus ettei pakokaasut pääse imusarjaan
Fortea ennen ja nykyään liquimoly:n super diesel additive. Lienee kuitenkin tärkeämpi tuo supistus ettei pakokaasut pääse imusarjaan
Pitääki kans laittaa lärpäke tilaukseen...
EGR ja läppämokkula oli pöydällä viikko sitten ja karstaa ei ollut.. ihme kyl.
Öljyvisvaa kyl. Yli 2 vuotta sitte tarkistin viimeks.
Joskus muutama sekunti sammutuksesta kuuluu kauhee surrr-rrrrrrr plop.
Ja ääni ei tule siitä läppämoottorista, vaan tulipellis olevasta alipaineboksista.
Melki saa hävetä ihmisten ilmoilla mokomaa pärinää. Mistä lie johtuu?
EGR ja läppämokkula oli pöydällä viikko sitten ja karstaa ei ollut.. ihme kyl.
Öljyvisvaa kyl. Yli 2 vuotta sitte tarkistin viimeks.
Joskus muutama sekunti sammutuksesta kuuluu kauhee surrr-rrrrrrr plop.
Ja ääni ei tule siitä läppämoottorista, vaan tulipellis olevasta alipaineboksista.
Melki saa hävetä ihmisten ilmoilla mokomaa pärinää. Mistä lie johtuu?
Tässä kuva omasta asennuksesta poikittaiseen BKD moottoriin, toivottavasti tiiviste meni oikeaan paikkaan.
Ei tarvinnut muuta kuin aukaista kaksi Torx ruuvia (koko 12.mm) ja vanhan tiivisteen sai ujutettua pois ja uusi tilalle.
Muuta eroa en huomannut kuin että auton käynti pienillä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä parani...kenties auto vastaa myös hieman paremmin kaasuun mutta tämä voi olla vain kuvitelmaa.
Ei tarvinnut muuta kuin aukaista kaksi Torx ruuvia (koko 12.mm) ja vanhan tiivisteen sai ujutettua pois ja uusi tilalle.
Muuta eroa en huomannut kuin että auton käynti pienillä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä parani...kenties auto vastaa myös hieman paremmin kaasuun mutta tämä voi olla vain kuvitelmaa.
Mulla tuntuis, että herkempi on myös kun kaasuun koskee. Se kynnys painaako kaasua vai ei, on herkemmin tunnettavissa enkä nyt oikein tykkää siitä kun auto oikein nyökkää kun kaasun päästää irti. Ja tosiaan hytkyy edelleen tyhjäkäynnillä, taidan kokeilla vaihtaa normitiivisteen takas kun ei mitään hyötyä ollut mulle.
Mulla tuntuis, että herkempi on myös kun kaasuun koskee. Se kynnys painaako kaasua vai ei, on herkemmin tunnettavissa enkä nyt oikein tykkää siitä kun auto oikein nyökkää kun kaasun päästää irti.
Just toi sama ilmiö omassakin.
Jostain syystä kulutus tuntu "vähemmältä" kattoo nyt tämän tankillisen.
Onkos "tosta" mitään haittaa?
Talvikelillä luultavasti hitaampi lämpiäminen
Miten tosilla vie kolpero noin paljon soppaa? Oma vastaava vie 16" pyörillä matka-ajossa 4,8-5,2 tankkaamalla mitattuna. Pitkän ajan keskikulutus taitaa olla 5,5-5,6.
Omassa autossa on supistava tiiviste ollut puolisen vuotta kiinni. Kaksi kertaa sytytti talvella moottorin vikavalon ja antoi koodin EGR:stä, mutta ne poistuivat nollaamalla. Muuten en ole huomannut tällä kuin positiivisia vaikutuksia. Kone käy tasaisemmin ja vetää paremmin. Lämpeäminenkin on suunnilleen samalla tasolla kuin ennen tiivisteen vaihtoa ja EGR:n puhdistusta, eli -20'c lämpenee vielä kivasti, mutta kun mennään alle -25'c niin kone ei jaksa pitää lämpöjä kuin sen 70'c.
Omassa autossa on supistava tiiviste ollut puolisen vuotta kiinni. Kaksi kertaa sytytti talvella moottorin vikavalon ja antoi koodin EGR:stä, mutta ne poistuivat nollaamalla. Muuten en ole huomannut tällä kuin positiivisia vaikutuksia. Kone käy tasaisemmin ja vetää paremmin. Lämpeäminenkin on suunnilleen samalla tasolla kuin ennen tiivisteen vaihtoa ja EGR:n puhdistusta, eli -20'c lämpenee vielä kivasti, mutta kun mennään alle -25'c niin kone ei jaksa pitää lämpöjä kuin sen 70'c.
Hyvinkin pitkälti noilla kierroksilla kuuluu. Nyt tuon uuden tiivisteen myötä äänestä tuli terävämpi ja erottuu myös paikallan ollessa, kun painaa kaasua ja päästää irti, niin päästää suhinat ulos. Ääni kuuluu omasta mielestä juuri tuolta EGR:n imusasrjan suunnilta.
Huollossa juuri ollut ja asentaja totesi että on normaalia suhinaa.
Pitänee käydä uudelleen asentajan kanssa juttelemassa.
Huollossa juuri ollut ja asentaja totesi että on normaalia suhinaa.
Pitänee käydä uudelleen asentajan kanssa juttelemassa.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Mulla suhisee BMP kone, aiemman 'BLS ja puhina' http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=152935 topikin perusteella tulin samaan tulokseen omani kohdalla. Sapettaa vaan tuo uuden osan hinta, Slamitin "osakonekin" antaa hinnaksi hiukka alle kolmesataa.
BKD:ssä on sellanen enempi "jäähdyttimen"näkönen egr cooleri, tuo sylinterimäinen on toisissa moottorityypeissä.
Mitkä keskinopeudet ;)
Viimeisin tankkaus 6,5/38 kmh ja 17" säästävillä goodyear efficient grip renkailla vielä.
Matka-ajos pääsee kyl tuohon kulutukseen helposti.
Miten tosilla vie kolpero noin paljon soppaa? Oma vastaava vie 16" pyörillä matka-ajossa 4,8-5,2 tankkaamalla mitattuna. Pitkän ajan keskikulutus taitaa olla 5,5-5,6.
Mitkä keskinopeudet ;)
Viimeisin tankkaus 6,5/38 kmh ja 17" säästävillä goodyear efficient grip renkailla vielä.
Matka-ajos pääsee kyl tuohon kulutukseen helposti.
No niinpä näkyykin olevan levylämmönsiirrin.. omaani kun sitä metsästin niin osalle oli annettu jossain kuvassa sopivuus 1,9/2,0 dieseliin, eli joissain kaksilitraisissa taitaa tuommonen putkimallikin olla.
Mutta nyt kun kurkkasin perhealbumista niin BKD:n jäähdyttimelle annetaan nimi "KUEHLER FUER ABGASRUECKFUEHRUNG MIT REGELKLAPPE" eli jonkinlainen klappe siellä on elikkä ilmeisesti venttiili läpyskä, ja kuvassa näkyykin alipaineletku sinnekkin luikertelevan... että saattaisi sielläkin olla vuotava akseli :)
edit: jos oikein tulkkasin kuvia niin BMP:ssä olisi tuommoinen putkimalli kuin minulla.
Mutta nyt kun kurkkasin perhealbumista niin BKD:n jäähdyttimelle annetaan nimi "KUEHLER FUER ABGASRUECKFUEHRUNG MIT REGELKLAPPE" eli jonkinlainen klappe siellä on elikkä ilmeisesti venttiili läpyskä, ja kuvassa näkyykin alipaineletku sinnekkin luikertelevan... että saattaisi sielläkin olla vuotava akseli :)
edit: jos oikein tulkkasin kuvia niin BMP:ssä olisi tuommoinen putkimalli kuin minulla.
Suhinan syy todennäköisesti selvisi. Vuotaa juuri tuosta putkenvälistä, johon tuo tiiviste laitettiin :)
Eikä siis tullut esiin uuden tiivisteen myötä. On suhissut jo pitkään.
Silmämääräisesti näyttää että joko egr:n tai itse putken laippa on pikkasen kiero. Pieni rako näkyy silmällä ja saippuavettä kun laitettiin, niin selvästi kuplii jo ihan tyhjäkäynnillä.
No maanantaina taas näyttämään huoltoon.
Eikä siis tullut esiin uuden tiivisteen myötä. On suhissut jo pitkään.
Silmämääräisesti näyttää että joko egr:n tai itse putken laippa on pikkasen kiero. Pieni rako näkyy silmällä ja saippuavettä kun laitettiin, niin selvästi kuplii jo ihan tyhjäkäynnillä.
No maanantaina taas näyttämään huoltoon.
Viimeviikolla putsasin BKD+DSG komboisesta A3:Sta EGR:n ja savutus/nykiminen vähän väheni, tiistaina laitoin tuon supistavan tiivisteen paikalleen niin ääni muuttui vinkuvaksi ja tuntuisi vastaavan entistä hitaammin kaasuun. Aiemmin risteyksistä lähtiessä tuntui jossain kohtaa sellainen nykäys ja nyt lähtee tasaista tahtia kiihtymään, taajamanopeuksista (5- tai 6-vaihteella 50km/h) polkaistaessa miettii vielä kauemmin kuin aikaisemmin joten ei oikeen tiiviste toimi toivotulla tavalla:(
Tuosta kulutuksesta OT:ta, kokosin keskinopeudet ja kulutukset käppyrän muotoon
"Joskus muutama sekunti sammutuksesta kuuluu kauhee surrr-rrrrrrr plop.
Ja ääni ei tule siitä läppämoottorista, vaan tulipellis olevasta alipaineboksista.
Melki saa hävetä ihmisten ilmoilla mokomaa pärinää. Mistä lie johtuu?"
tos: pistä silikoonia tai vast rasvaa sinne oorenkaisiin. Eli sen ahtopainesäätömokkulan liitos irti ja valkoiset renkulat kevyeen voiteeseen, loppuu ääntely.
Ja ääni ei tule siitä läppämoottorista, vaan tulipellis olevasta alipaineboksista.
Melki saa hävetä ihmisten ilmoilla mokomaa pärinää. Mistä lie johtuu?"
tos: pistä silikoonia tai vast rasvaa sinne oorenkaisiin. Eli sen ahtopainesäätömokkulan liitos irti ja valkoiset renkulat kevyeen voiteeseen, loppuu ääntely.
Pitää kyllä sanoa, että jotain vikaa ilmeisesti mun autossa. Laitoin alkuperäisen tiivisteen takaisin 2500km ajelun jälkeen ja nyt tuhat km ajettuna kulutus tipahti alkuperäiselle tasolle. Jotenkin vaan mukavampi ajella kun ei nyöki kuten aikaisemmin kerrottu, dsg-tavalla. Supistava tiiviste oli kyllä karstainen kun otin pois, millin verran jo oli nokea tarttunut siihen 2500km ajelun aikana.
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 2.5.2004 18:33
Vaihdoin tänään myös omaani tuon supistavan tiivisteen. Tai tein itse laipan 10mm reiällä.
Veto muuttui selkeästi paremmaksi 2000rpm molemmin puolin sekä vaihteenvaihdon yhteydessä tapahtuvaa miettimistä ei enää ole. Lisäksi kulutus putosi litralla/100km.
https://lh5.googleusercontent.com/-9YxI ... 14_001.jpg
Tässä vielä kuva 80000km ajetusta EGR-venttiilistä. Itse olen ajanut noin 50000km mutta ei pitäisi kovinkaan karstoittava ajotyyli olla. Harmi ettei ollut aikaa purkaa myös imusarjaa pois ja putsata myös sitä.
Tuli myös huomattua miten lapselliset ahtoputkien liitokset tuossa ovat.
Veto muuttui selkeästi paremmaksi 2000rpm molemmin puolin sekä vaihteenvaihdon yhteydessä tapahtuvaa miettimistä ei enää ole. Lisäksi kulutus putosi litralla/100km.
https://lh5.googleusercontent.com/-9YxI ... 14_001.jpg
Tässä vielä kuva 80000km ajetusta EGR-venttiilistä. Itse olen ajanut noin 50000km mutta ei pitäisi kovinkaan karstoittava ajotyyli olla. Harmi ettei ollut aikaa purkaa myös imusarjaa pois ja putsata myös sitä.
Tuli myös huomattua miten lapselliset ahtoputkien liitokset tuossa ovat.
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 2.5.2004 18:33
Re: 2.0TDi+ supistava tiiviste egr:ään.
028131547E koodilla löytyy 10mm reiällä oleva tiiviste, sellainen tuli laitettua BKP moottoriin. Tuolla B-päätteisellä on aika huono saatavuus nykyään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa