VW "Jetta" '98 ekoTD
Valvoja: ffp jäsenet
Kylläpä sitä touhua riittää muun huuhaan lomassa. Tänään vaihtui taka-akseli kohtuullisen helposti. Tosin, käsijarru jättää päälle jostain syystä, vaikka satulat on uudet. Eli laahaa jonkin aikaa ja sitten kun pysähtyy jäähdyttelemään, niin sen jälkeen voi ajella vaikka kuinka pitkään. Vähän ahtaalta toi tuntui laittaa satuloita ja paloja, mutta tyhjiltään pyöri hienosti. Sitten kun löi vaijerit kiinni ja nestettä sisään, niin ongelmat alkoi. Pitänee varmaan työnnellä männät takaisin sinne mistä lähtivätkin ja kokeilla uudelleen. Mitään kikkoja aiheeseen tiedossa kenelläkään?
Vaijeri liian tiukalla :) Eli kaippa ne vivut lepää niitä tappeja vasten.
Vanhemmissa nuo tuppaa juuttumaan päälle eli eivät palaa. Toiset taas säätävät vaijerit liian tiukalle. Töissä näitä saa aina löysätä kun on asiakas ite säätäny vaijerista käppärin "hyväks" :D
Ei kai tossa voi mitään muutakaan olla jos kerran ihan levystäkin pyörii herkästi?
Tai sit se on se "mystery box" eli jarrupaineensäädin :D
Vanhemmissa nuo tuppaa juuttumaan päälle eli eivät palaa. Toiset taas säätävät vaijerit liian tiukalle. Töissä näitä saa aina löysätä kun on asiakas ite säätäny vaijerista käppärin "hyväks" :D
Ei kai tossa voi mitään muutakaan olla jos kerran ihan levystäkin pyörii herkästi?
Tai sit se on se "mystery box" eli jarrupaineensäädin :D
Nii, vaihdoitko jarrupaineen säädintä ollenkaan kun vaihdoit rummut levyiksi? En ole varma, mutta oletan että rumpujarrullisen säätimessä on jokin takaiskuventtiili joka jättäisi tässä tapauksessa jarrut päälle. Rumpujen kanssa se pitää olla, koska muuten jouset vetäisivät kengät tarpeettoman kauas rummusta.
Eiköhän ne rummuissa olevat säätökiilat hoida kenkien asennon kitkapinnan kuluessa..
Itse vaihdoin juuri J2:een levyt rumpujen tilalle, ei mitään ongelmia, vanha paineensäädin toimi ja jäi paikoilleen. Itellä kässärivaijerit jäi vähän turhan löyhälle joten vipu nousee 9N Polon satuloiden kanssa aika paljon mutta pitää kyllä hyvin. Täytyy Mantorpin jälkeen säätää noi tarkan päälle tai muuttaa käsijarruvivun vipusuhdetta. Tai sitten mun tarvikevaijerit venyyyy :D
Itse vaihdoin juuri J2:een levyt rumpujen tilalle, ei mitään ongelmia, vanha paineensäädin toimi ja jäi paikoilleen. Itellä kässärivaijerit jäi vähän turhan löyhälle joten vipu nousee 9N Polon satuloiden kanssa aika paljon mutta pitää kyllä hyvin. Täytyy Mantorpin jälkeen säätää noi tarkan päälle tai muuttaa käsijarruvivun vipusuhdetta. Tai sitten mun tarvikevaijerit venyyyy :D
Kyllä koko taka-aksila ja paineensäädin on kotoisin vr6 Golffista. Paineensäätimen jätin vielä aika löysään asentoon, eli normitilassa on suurinpiirtein "vasten", liekkö vielä tuotakin säädettävä. Satulat on uudet tarvikemallit ja vaijerit on löysässä, eli juuri mutterit pysyy vaijereiden päässä.. Tuli vaan mieleen, että pitää pyöräyttää sillä erikoistyökalulla kertaalleen noi männät takaisin pisteeseen nolla ja polkea satulat uudelleen säätöihinsä.
Samassa kasassa kiinni meni Audin 25,4mm pääsylkky. Ei ole muuten huono juttu noiden Lucas 54 satuloidenkaan kanssa, alkaa jo tuntumaa löytymään. Jos sitä vielä etujarrut päivittäis Mantorppiin... *huoh*
Samassa kasassa kiinni meni Audin 25,4mm pääsylkky. Ei ole muuten huono juttu noiden Lucas 54 satuloidenkaan kanssa, alkaa jo tuntumaa löytymään. Jos sitä vielä etujarrut päivittäis Mantorppiin... *huoh*
Maanantaina ja tänään heilahti vielä etupää kohtuullisen uusiksi edellä kuvattujen vahvistettujen tukivarsien ja Audi S2:sta peräisin olevien Girling 60 jarrujen muodossa. Täytyy kyllä myöntää, että tämä homma ehdottomasti kannatti. Nyt uskaltaa jo puhua auton pysähtymisestä ja jarruista samassa lauseessa. "Bite" on nyt löytynyt ja kuski on tyytyväinen.
Jarrujen ja taka-akselin asennuksessa huomasi viimeistään, että koko jarruputkisto on ehtoopuolella, jopa pääsi vähän itseänikin yllättämään piilossa olleet kauhistukset. Nyt onkin sitten joka putki ja letku uusittu. Lisäksi kummastusta aiheutti hieman EBC:n Greenstuff-palan kitkapinnan irtoaminen, kun se tipahti kannakkeesta 30cm ajosillalle hajoten kahteen osaan. Tämäkö on nyt sitten sitä laatua? Vaarallista ainakin.
Takajarrusatulat eivät yksinkertaisesti vain toimi käsijarrun osalta. Vipu ei palauta kunnolla. Taas kerran voi todeta, että hyvää ja halpaa ei ole. Taidanpa siirtyä oikeisiin osiin. Laivalle voikin sitten ottaa kiilapalat mukaan, tai vähintään jonkun kepin, jolla vivut saa vapautettua liikkeelle lähdettäessä. =)
Jarrujen ja taka-akselin asennuksessa huomasi viimeistään, että koko jarruputkisto on ehtoopuolella, jopa pääsi vähän itseänikin yllättämään piilossa olleet kauhistukset. Nyt onkin sitten joka putki ja letku uusittu. Lisäksi kummastusta aiheutti hieman EBC:n Greenstuff-palan kitkapinnan irtoaminen, kun se tipahti kannakkeesta 30cm ajosillalle hajoten kahteen osaan. Tämäkö on nyt sitten sitä laatua? Vaarallista ainakin.
Takajarrusatulat eivät yksinkertaisesti vain toimi käsijarrun osalta. Vipu ei palauta kunnolla. Taas kerran voi todeta, että hyvää ja halpaa ei ole. Taidanpa siirtyä oikeisiin osiin. Laivalle voikin sitten ottaa kiilapalat mukaan, tai vähintään jonkun kepin, jolla vivut saa vapautettua liikkeelle lähdettäessä. =)
Bugrun olikin tänä vuonna enemmän Motorsporttipainotteinen meidän porukan osalta, eikä se ollut yhtään hullumpi ratkaisu, varsinkin kun porukan kokonaistulosta tarkastelee. Jettaa tuli ulkoilutettua radalla kolmen setin verran, eli kaikki mitä lauantaina pystyi ajamaan. Välillä käytiin kirraamassa ahtoputkia. Uusi kone kesti ratailut hienosti, mitä nyt kaasua ei tohtinut pohjaan asti painaa pumpun ennakonsäätimen ollessa edelleen täysin hukassa. Jarrut toimivat hienosti radalla, eikä feidiä ollut havaittavissa, suorastaan pitivät vain enemmän kunnolla lämmetessään. Hauskaa oli silti - ensi vuonna sitten 15 sekuntia paremmalla kierrosajalla kun päästään suoratkin oikeaa vauhtia läpi. Lisäksi vakaajakaupan omistaja hieroo kohta karvaisia käsiään. Mutta kyllä lämmitti vaihteeksi mukavasti, kun ikänsä on ajanut...
kuvat 2 ja 3 --- (c) Finepixu
Harmittavasti alustan uudet takaiskarit saapuivat vähän myöhässä reissua ajatellen. Pitää taikoa ne kiinni tässä kesäkuun aikana ja samalla voisi tipauttaa koko autoa pari senttiä. Tosin se tarkoittaa huoltoramppien loiventamista, mutta entäs sitten. =)



kuvat 2 ja 3 --- (c) Finepixu
Harmittavasti alustan uudet takaiskarit saapuivat vähän myöhässä reissua ajatellen. Pitää taikoa ne kiinni tässä kesäkuun aikana ja samalla voisi tipauttaa koko autoa pari senttiä. Tosin se tarkoittaa huoltoramppien loiventamista, mutta entäs sitten. =)
Pikku rävellystä taas on tullut tehtyä ajamisen lomassa. Reilu kymppitonni nyt uudella koneella mittarissa ja savun vähentyessä teho tuntuu kasvavan. Tosin vieläkin on yksi isomman remontin vaativa homma edessä, jotta koneen saa kiertämään nätisti yli 5000. Kiva sillä tosin on näinkin ajella - tänään sateessa Lahdesta poispäin ajellessani huomasin pidon olevat hiukka rajallinen vähäisemmälläkin kaasun käytöllä. Kuivalla en edes säälistä uskalla leikkiä. =)
Kerääjäsäiliö löysi konehuoneen takanurkasta paikkansa ja hukkaportin kellon linjaan ilmestyi pieni ja fiksu säädin. Tosin säiliölle ei nyt ihan heti liene suurempaa tehtävää, mutta onhan nyt olemassa, kun pari vuotta autotallin hyllyllä kerkesi makaamaan.
Lisäksi talvialusta tuli postissa, joka tällä kertaa kokeilumielessä on saksalaisen Vogtlandin tekele. Pitää yrittää saada alle heti kun sateet loppuvat. Kovin on fiksun oloinen paketti. Deekakkoset pitää huoltaa ja liottaa rauhassa tässä talven aikana. kolmen vuoden säätämättömyys kun vähän tuppaa jumimaan paikkoja.
Alunperin piti löytää kiinteästi madaltava laadukas setti, mutta pienemmällä ja tuoreemmalla etujousen yläpäällä olevat laadukkaammat sarjat olivat yllättävän haasteellisia löytää. Jomia tms. löytyy kyllä rekkalasteittain, mutta parempia paketteja 60/40 madalluksella olikin sitten vähemmän. Lisäksi nämä coilit alkoivat olemaan samassa hintaluokassa, joten saapahan ainakin mieleisensä korkeuden. ;)
Kerääjäsäiliö löysi konehuoneen takanurkasta paikkansa ja hukkaportin kellon linjaan ilmestyi pieni ja fiksu säädin. Tosin säiliölle ei nyt ihan heti liene suurempaa tehtävää, mutta onhan nyt olemassa, kun pari vuotta autotallin hyllyllä kerkesi makaamaan.
Lisäksi talvialusta tuli postissa, joka tällä kertaa kokeilumielessä on saksalaisen Vogtlandin tekele. Pitää yrittää saada alle heti kun sateet loppuvat. Kovin on fiksun oloinen paketti. Deekakkoset pitää huoltaa ja liottaa rauhassa tässä talven aikana. kolmen vuoden säätämättömyys kun vähän tuppaa jumimaan paikkoja.
Alunperin piti löytää kiinteästi madaltava laadukas setti, mutta pienemmällä ja tuoreemmalla etujousen yläpäällä olevat laadukkaammat sarjat olivat yllättävän haasteellisia löytää. Jomia tms. löytyy kyllä rekkalasteittain, mutta parempia paketteja 60/40 madalluksella olikin sitten vähemmän. Lisäksi nämä coilit alkoivat olemaan samassa hintaluokassa, joten saapahan ainakin mieleisensä korkeuden. ;)
Tulihan sinisellekin vaihteeksi vuosi ajoaikaa. Mielenkiinolla odottelin katsastusta pitkin syksyä näinkin suurien muutosten jälkeen. (Listalla mm. koko alusta akseleineen ja tukivarsineen, kaikki jarrut isompiin, moottori ja kaikki siihen liittyvä, puoli putkistoa yms. kivaa) Lopputuloksena oli sitten elämäni nopein leima. Hyvä että syöttöpumppu saatiin vaihdettua sellaiseen, jolla pääsee säätöalueen alarajalle, eli jonnekin 100hv tienoille, eipä turhaan rupea ryntäilemään pitkin konttorin pihaa. Katsuria vähän hymyilytti, kun konehuoneesta katseli korin valmistenumeroa, ei muuta kommenttia - onneksi. Päästötkin tuli ajettua mukaviin arvoihin aiheeseen sopivilla maksimikierroksilla. ;)
Vogtlandin alustaa voin nyt pienen 5000km kokemuksen perusteella suositella lämpimästi. Perusajelussa on justiinsa passeli, eikä juurikaan sen olemassaoloa huomaa. Ensi kesäksi sitten ulkokuori kuntoon, niin voi hyvillä mielin jatkaa tästä 420tkm eteenpäin.
Emännän punaiseen piti vaihtaa startti vanhan väsyttyä 330tkm jälkeen. Helppo hommahan tuo oli, kun sai pelit ja vehkeet käyttöönsä ja koneen tuettua irroituksen ajaksi. Starttina toimii ad:n vaihtostartti. En suosittele käyttämään sen mukana tullutta virtajohdon mutteria, koska siitä menee kierteet jo ennen kiristystä... prkl.
Vogtlandin alustaa voin nyt pienen 5000km kokemuksen perusteella suositella lämpimästi. Perusajelussa on justiinsa passeli, eikä juurikaan sen olemassaoloa huomaa. Ensi kesäksi sitten ulkokuori kuntoon, niin voi hyvillä mielin jatkaa tästä 420tkm eteenpäin.
Emännän punaiseen piti vaihtaa startti vanhan väsyttyä 330tkm jälkeen. Helppo hommahan tuo oli, kun sai pelit ja vehkeet käyttöönsä ja koneen tuettua irroituksen ajaksi. Starttina toimii ad:n vaihtostartti. En suosittele käyttämään sen mukana tullutta virtajohdon mutteria, koska siitä menee kierteet jo ennen kiristystä... prkl.
Jahas, voisipas sitä kertoa tännekin jotakin kivaa ajasta ennen ja jälkeen katsastusreissun.
Moottori on toiminut kohtalaisen hienosti ja joka kerta kun jotain muuttaa, niin mennään parempaan päin. Marraskuun lopusta ei niin hirveästi ole tapahtunut, pumpun ennakoiden myöhäistämistä lukuunottamatta. Ennen katsastusreissua Dubsonicin pajalla rakennettiin läpivirtaava orkkiskatalysaattori paikoillensa, kun keväällä se välistä sattui unohtumaan.
Foorumilla oli myös myynnissä projektikuntoiset Porschen Teledialit koossa 16x7" ja itseltäni meni noin kolme sekuntia ostopäätöksen tekemiseen, onneksi kukaan ei ehtinyt väliin. Sen verran kauan olen tällaisia kohtuuhintaisia kyseisessä koossa etsiskellyt. Nähin sitten luultavasti graffitinharmaata jauheväriä pintaan ja saavat kelvata. Hinkkaushommat eivät nyt oikein kiinnostaisi. Varsinkin kun se ainut vähänkään valmiiksi kiillotettu versio näkyy kuvassa.
Vogtlandin alustasta ei ole kuin hyvää sanottavaa. Justiinsa tuntuu passelilta talvikäyttöön ja tarpeeksi mukavalta vähän pomppuisemmallakin taipaleella. Katsotaan josko tämä keväällä siirtyy vaimon autoon D2:sten tieltä, tai sitten pysyy tässä alla.
Löysin kamerasta jonkun kiihdyttelyvideon marraskuulta. Ahtojen karkailu vähän estää kaasun lattiaan asti potkimista, mutta kaiketi tuosta nyt jotain käsitystä saa.
Juutuubiin
Yritetään pitää keskustelun jako siten, että motoriin liittyvä projektipuolelle ja kaikki muu tänne.
Ainiin, vaimon punaisessa tuntuu olevan suutinvika, pumppu tai yläkerta väljänä, tai sitten jotain muuta häikkää. Kuluttaa seiskan ja kulkee kuin vakio. Pitänee yrittää kevään aikana selvittää asiaa.
Moottori on toiminut kohtalaisen hienosti ja joka kerta kun jotain muuttaa, niin mennään parempaan päin. Marraskuun lopusta ei niin hirveästi ole tapahtunut, pumpun ennakoiden myöhäistämistä lukuunottamatta. Ennen katsastusreissua Dubsonicin pajalla rakennettiin läpivirtaava orkkiskatalysaattori paikoillensa, kun keväällä se välistä sattui unohtumaan.

Foorumilla oli myös myynnissä projektikuntoiset Porschen Teledialit koossa 16x7" ja itseltäni meni noin kolme sekuntia ostopäätöksen tekemiseen, onneksi kukaan ei ehtinyt väliin. Sen verran kauan olen tällaisia kohtuuhintaisia kyseisessä koossa etsiskellyt. Nähin sitten luultavasti graffitinharmaata jauheväriä pintaan ja saavat kelvata. Hinkkaushommat eivät nyt oikein kiinnostaisi. Varsinkin kun se ainut vähänkään valmiiksi kiillotettu versio näkyy kuvassa.

Vogtlandin alustasta ei ole kuin hyvää sanottavaa. Justiinsa tuntuu passelilta talvikäyttöön ja tarpeeksi mukavalta vähän pomppuisemmallakin taipaleella. Katsotaan josko tämä keväällä siirtyy vaimon autoon D2:sten tieltä, tai sitten pysyy tässä alla.

Löysin kamerasta jonkun kiihdyttelyvideon marraskuulta. Ahtojen karkailu vähän estää kaasun lattiaan asti potkimista, mutta kaiketi tuosta nyt jotain käsitystä saa.
Juutuubiin
Yritetään pitää keskustelun jako siten, että motoriin liittyvä projektipuolelle ja kaikki muu tänne.
Ainiin, vaimon punaisessa tuntuu olevan suutinvika, pumppu tai yläkerta väljänä, tai sitten jotain muuta häikkää. Kuluttaa seiskan ja kulkee kuin vakio. Pitänee yrittää kevään aikana selvittää asiaa.
Tänään vaihteeksi osoitteena Dubsonicin paja ja aiheena kytkinmekanismin korjaus. Eli se kuuluisa painelaakeriin nojaava kynsi oli halki. Onneksi osat olivat jo olemassa, kun meinasin sen tänä keväänä vaihtaa varmuuden vuoksi, nyt oli sitten se vikakin olemassa. Samalla vaihtui painelaakeri joten noistakaan tuskin tarvitsee enää välittää. Ison käyttövivun vaihdoin kotoisan vihreäksi maalattuun versioon, jossa ei ole painoa päässä. Tämä tuntui paljon paremmalta vaihtoehdolta tuntuman perusteella. Myös pari vuotta lootassa majailleet litkut vaihtuivat. Aina ne uudet öljyt tuntuu vähän auttavan vaihteiden perille menoon.
Lisäksi lattialla lojuivat IV R32:n 334mm etuhidastimet, joten kokeilimme niitäkin. Ensiksi kokeilimme näitä lähinnä vitsillä, mutta reikien osuessa kohdilleen aloin tuntemaan vakavan riippuvuuden oireita. Pienillä muutoksilla nuo meinaan istahtaisivat näppärästi mk3-johdannaisiinkin. Kuulemma 17" vanteella, joten ei-välttämättä-ihan-paha-rasti... =)

Lisäksi lattialla lojuivat IV R32:n 334mm etuhidastimet, joten kokeilimme niitäkin. Ensiksi kokeilimme näitä lähinnä vitsillä, mutta reikien osuessa kohdilleen aloin tuntemaan vakavan riippuvuuden oireita. Pienillä muutoksilla nuo meinaan istahtaisivat näppärästi mk3-johdannaisiinkin. Kuulemma 17" vanteella, joten ei-välttämättä-ihan-paha-rasti... =)

Pitkään vahdattuani Kymenlaaksosolainen vr6-Vento meni kuin menikin osiksi, joten kärry perään ja pelastin Recarot kotiin. Pesua ja korjausta vaille kohtuu siisti sarja. Kuitenkin ovat yhdet harvoista takapenkin keskinojalla varustetuista Recaron sarjoista Suomen maassa. Eli oikeasti konttiperäiseen tarkoitetut.
Jetta näyttää valitettavan nuhruiselta. Porschen telet on vielä maalarilla ja väri on tummahkon harmaa. Renkaiksi tulee hyväksi havaitut Toyon T1R:t koossa 195/45/16. Lisäksi asennusta odottaa sisustan lisäksi edelleen ne Cabrion mk4-tyyliset peilit, korkeussäädettävä rattiakseli ja ehkä ruoriinkin tulee jotain alcantara-johdannaista seuraavalla Viron keikalla. Muutenhan tuo kaipaa aikamoista fiksausta. Tiedä sitten hakisiko paremman kontin ja takaovet samanvärisestä Länsirannikon tuntumasta.
Lisäksi ainakin vakiopakohormi pitäisi rakenella avarrettuna loppuun asti ja mikäli kerkiää, niin hifipuolellekin olisi looistavaa old-schoolia tarjolla. Siitä sitten myöhemmin. Pitäsi tää talokin rempata kohtuu loppuun asti... *huoh*
Jetta näyttää valitettavan nuhruiselta. Porschen telet on vielä maalarilla ja väri on tummahkon harmaa. Renkaiksi tulee hyväksi havaitut Toyon T1R:t koossa 195/45/16. Lisäksi asennusta odottaa sisustan lisäksi edelleen ne Cabrion mk4-tyyliset peilit, korkeussäädettävä rattiakseli ja ehkä ruoriinkin tulee jotain alcantara-johdannaista seuraavalla Viron keikalla. Muutenhan tuo kaipaa aikamoista fiksausta. Tiedä sitten hakisiko paremman kontin ja takaovet samanvärisestä Länsirannikon tuntumasta.
Lisäksi ainakin vakiopakohormi pitäisi rakenella avarrettuna loppuun asti ja mikäli kerkiää, niin hifipuolellekin olisi looistavaa old-schoolia tarjolla. Siitä sitten myöhemmin. Pitäsi tää talokin rempata kohtuu loppuun asti... *huoh*
Tarpeeksi kaukaa kun katsoo, niin välttämättä näytä niin rumalta kuin lähempää. =)
Jotain pientä listaa ennen Mantorppia:
Vanteet [x]
Uuden sisustan asennus, samalla 50m piuhaa uusiin kohtiin [ ]
Uusi custom cabrioratti [ ]
Lisää vaimennusmattoa [ ]
Helvetillinen fiksausprosessi [ ]
- Sisältää ehkä paremmat takaovet ja kontin luukun toisesta samanvärisestä [ ]
Putkiston tekeminen loppuun asti [ ]

Jotain pientä listaa ennen Mantorppia:
Vanteet [x]
Uuden sisustan asennus, samalla 50m piuhaa uusiin kohtiin [ ]
Uusi custom cabrioratti [ ]
Lisää vaimennusmattoa [ ]
Helvetillinen fiksausprosessi [ ]
- Sisältää ehkä paremmat takaovet ja kontin luukun toisesta samanvärisestä [ ]
Putkiston tekeminen loppuun asti [ ]
Alkuviikosta tuli käytyä Virossa työasioissa ja samalla reissulla tältäkin foorumilta tuttu nimimerkki Evens taikoi eräästä elämää nähneestä Cabrion ratista alcantara-johdannaisen tekeleen. Pitkään olen tätäkin hautonut mielessäni, nyt löytyi kohtuuhintainen tekijäkin. Iso plussa siitä, että nouto ja palautus onnistui tosi hienosti tullessa ja mennessä. Noutopalvelu Suomestakin asti kuulemma toimii, joten tiedä sitten josko muutama osa tulisi teetettyä lisää ajan kuluessa.
Recarotkin sain kiinni autoon. Täytyy myöntää, että ovat aivan eri planeetalta istua, kuin normaalit sporttimallin penkit. Vähän sitä normirispaantumista on havaittavissa, muuten ovat ihan tukevassa kunnossa. Jokohan sitä alkaisi autossa viihtymään.
Done:
Uuden sisustan asennus [x]
Uusi custom cabrioratti [x]
Recarotkin sain kiinni autoon. Täytyy myöntää, että ovat aivan eri planeetalta istua, kuin normaalit sporttimallin penkit. Vähän sitä normirispaantumista on havaittavissa, muuten ovat ihan tukevassa kunnossa. Jokohan sitä alkaisi autossa viihtymään.
Done:
Uuden sisustan asennus [x]
Uusi custom cabrioratti [x]
Huomenna nokka kohti Ruotsia savuseuramatkaryhmämme kanssa. Pari viikkoa on autoa tullut fiksattua ihan tosissaan ja nyt näyttää jo ihan siedettävältä. Maalailin helmat uudelleen, vaihdettiin etuloksujen mädät alaosat uusiin, laitoin paremmat takaovet kiinni ja maalailin sieltä sun täältä, mm. kaikki kaaret. Etumaski on uudelleen maalattu ja orkkis europuskuri meni kiinni, kun jenkkipuskin näytti läpiammutulta - pitää maalata sekin uudelleen.
(Disclaimer: Kaikki näkyvät virheet ovat muuten roskaa tai jotain muuta kakkaa)
Sovittelin vihdoin ja viimein mk3.5 cabrion peilit kiinni. Rälläkkä lauloi ja lastua lensi, mutta kyllähän ne sinne nätisti sopivat. Kahdella pultilla kiinni vanhoihin reikiin ja kolmas eli ylimmäinen eliminoitiin. Ainoa pikku juttu tuossa on, että kun molemmat puolet ovat pikkupeilejä, niin ne ovat ns. apparin peilejä. Eli kuskin puolella saa vetää horisontaalisäädön tappiinsa, että näkee taakseen, muuten saa katsella itseään.
Dubsonicin pajalla taiottiin männä kuussa uusi putkisto katilta taaksepäin 2,5" röörillä ja kahdella vaimentimella - äänimaisema muuttui paaaljon kivempaan suuntaan. Mörisee, murisee, mutta on motarilla itseasiassa vakiota hissumpi. Pari saumaa pitää vielä joutessaan päästellä ja hitsata uusiksi. Tuli loppuhitsauksessa yllättäviä vetelyjä. Kulkupuoleen vaikutti hieman parantavasti, viritys lienee siis onnistunut.
Helvetillinen fiksausprosessi [x ]
- Sisältää ehkä paremmat takaovet ja kontin luukun toisesta samanvärisestä [x - paitsi luukkua ei enää ollut saatavilla]
Putkiston tekeminen loppuun asti [x ]
(Disclaimer: Kaikki näkyvät virheet ovat muuten roskaa tai jotain muuta kakkaa)
Sovittelin vihdoin ja viimein mk3.5 cabrion peilit kiinni. Rälläkkä lauloi ja lastua lensi, mutta kyllähän ne sinne nätisti sopivat. Kahdella pultilla kiinni vanhoihin reikiin ja kolmas eli ylimmäinen eliminoitiin. Ainoa pikku juttu tuossa on, että kun molemmat puolet ovat pikkupeilejä, niin ne ovat ns. apparin peilejä. Eli kuskin puolella saa vetää horisontaalisäädön tappiinsa, että näkee taakseen, muuten saa katsella itseään.
Dubsonicin pajalla taiottiin männä kuussa uusi putkisto katilta taaksepäin 2,5" röörillä ja kahdella vaimentimella - äänimaisema muuttui paaaljon kivempaan suuntaan. Mörisee, murisee, mutta on motarilla itseasiassa vakiota hissumpi. Pari saumaa pitää vielä joutessaan päästellä ja hitsata uusiksi. Tuli loppuhitsauksessa yllättäviä vetelyjä. Kulkupuoleen vaikutti hieman parantavasti, viritys lienee siis onnistunut.
Helvetillinen fiksausprosessi [x ]
- Sisältää ehkä paremmat takaovet ja kontin luukun toisesta samanvärisestä [x - paitsi luukkua ei enää ollut saatavilla]
Putkiston tekeminen loppuun asti [x ]
Arviolta laskeskelin että 20mm adapteripala pitäis riittää komeasti 7" vanteella. Pikkuisen jäi vajaaksi, eikä tohon adapterin väliin oikein lättyä enää kehtaa laittaa. Ihan kiva noinkin. Itseasiassa mun mielestä toi kapea telediali isolla eeteellä on parhaan näköinen, kun keskiö tulee lipan yli. Perversionsa kullakin...
Off to Mantorp...
Off to Mantorp...
Ja takaisin...
Vehkeet kesti reissun, tuloksena jotain 25 kierrosta lauantaina rataa ja sunnuntaina dyno. Projektipuolella olenkin sitten selitellyt enemmän teholappua. Mikä oli erittäin positiivista, niin jarrut toimii radalla aivan loistavasti ja kestää käyttöä. Lisäksi tuo Vogtlandin coilialusta ei ole ollenkaan hassumpi ajettava radalla ja ei hirveästi tunne sitten kuormaakaan kun auto täynnä ihmistä ja tavaraa ajettiin kohti Ruåtsia. Jos nyt lähti kierrosajoista 10 sekuntia, niin pitäisiköhän ottaa se 1.45 kierrosaika tavoitteeksi ensi vuonna. =)
Ratailuvideo, 5min jälkeen on ehkä parhaiten nähtävää tylsässä sateella ajelussa, kun muut tuntuu olevan tiellä.
Vehkeet kesti reissun, tuloksena jotain 25 kierrosta lauantaina rataa ja sunnuntaina dyno. Projektipuolella olenkin sitten selitellyt enemmän teholappua. Mikä oli erittäin positiivista, niin jarrut toimii radalla aivan loistavasti ja kestää käyttöä. Lisäksi tuo Vogtlandin coilialusta ei ole ollenkaan hassumpi ajettava radalla ja ei hirveästi tunne sitten kuormaakaan kun auto täynnä ihmistä ja tavaraa ajettiin kohti Ruåtsia. Jos nyt lähti kierrosajoista 10 sekuntia, niin pitäisiköhän ottaa se 1.45 kierrosaika tavoitteeksi ensi vuonna. =)

Ratailuvideo, 5min jälkeen on ehkä parhaiten nähtävää tylsässä sateella ajelussa, kun muut tuntuu olevan tiellä.
Jahas, yli vuosi edellisestä päivityksestä.
Juurikaan mitään ei ole muuttunut, yli 30tkm tullut taas lisää ja kulutukset pyörii siinä viiden kieppeillä. Ahdin on vaihtamatta, nokka on vaihtamatta ja jakopääkin pitäisi tehdä varuilta kun 60tkm täyttyi. Ennen reissua tosin meinas käydä pieni hazardi, kun huomasin kampuran päässä olevan hihnapyöräpaketin olevan lähinnä yhdellä pultilla kiinni, muiden ollessa katki tai kadonnut. Onneksi tuli kurkistettua...
Ruåtisssa tuli taasen käytyä ja lauantain 30 kierroksen ratailun lisäksi keskityin lähinnä videoiden tuotantoon. Mutkissa toi menee tosi mallikkaasti, mutta edelleen pännii että Mantorpin takasuoraa ei noilla pakopaineilla kaasu pohjassa kehtaa vetää, toiset tosin onnistuu halkaisemaan sylinteriputketkin siellä... ;) Noh, yritetään parantaa taas ensi vuodeksi...
Ja pari videotakin tuli koostettua:
Eka lähinnä erään valkoisen ja savuttavan farmarinelosen suoritteista
Ja toinen vähän pidempänä versiona turbodiesel.fi porukan retkeilystä ja osanotosta tapahtumaan
Juurikaan mitään ei ole muuttunut, yli 30tkm tullut taas lisää ja kulutukset pyörii siinä viiden kieppeillä. Ahdin on vaihtamatta, nokka on vaihtamatta ja jakopääkin pitäisi tehdä varuilta kun 60tkm täyttyi. Ennen reissua tosin meinas käydä pieni hazardi, kun huomasin kampuran päässä olevan hihnapyöräpaketin olevan lähinnä yhdellä pultilla kiinni, muiden ollessa katki tai kadonnut. Onneksi tuli kurkistettua...
Ruåtisssa tuli taasen käytyä ja lauantain 30 kierroksen ratailun lisäksi keskityin lähinnä videoiden tuotantoon. Mutkissa toi menee tosi mallikkaasti, mutta edelleen pännii että Mantorpin takasuoraa ei noilla pakopaineilla kaasu pohjassa kehtaa vetää, toiset tosin onnistuu halkaisemaan sylinteriputketkin siellä... ;) Noh, yritetään parantaa taas ensi vuodeksi...


Ja pari videotakin tuli koostettua:
Eka lähinnä erään valkoisen ja savuttavan farmarinelosen suoritteista
Ja toinen vähän pidempänä versiona turbodiesel.fi porukan retkeilystä ja osanotosta tapahtumaan
Taas kerran vuosi päivityksestä. Tänäkin vuonna porukkamme suuntasi Mantorppiin Bug Runiin, josta tulikin tämän porukan ainoalle tosikiihdyttelijälle varsin menestyksekäs reissu.
Omalta osaltani veivasin rataa lähinnä sateessa ja vähän kuivallakin lauantain aikana jotain 40 kierrosta vehkeiden toimiessa jokseekin kohtuullisesti. 02m loota on tuntunut tässä kevään aikana varsin pätevältä vaihtoehdolta ja paketti alkaa olemaan kasassa lisävoiman hakemista ajatellen. Nyt pienillä olemassa olevien ahtimen ja pakosarjan muutoksilla saatiin vähän hönkää lisää, mutta kyllä tuo reilusti isompaa mutkaa kaipaa. Auto sinänsä on aivan loistava ajella radalla ja varsinkin sateella, joten siitä saa olla varsin tyytyväinen
Vähän koostevideota porukan reissusta ja Ruåtsin valloituksesta Youtubessa
Omalta osaltani veivasin rataa lähinnä sateessa ja vähän kuivallakin lauantain aikana jotain 40 kierrosta vehkeiden toimiessa jokseekin kohtuullisesti. 02m loota on tuntunut tässä kevään aikana varsin pätevältä vaihtoehdolta ja paketti alkaa olemaan kasassa lisävoiman hakemista ajatellen. Nyt pienillä olemassa olevien ahtimen ja pakosarjan muutoksilla saatiin vähän hönkää lisää, mutta kyllä tuo reilusti isompaa mutkaa kaipaa. Auto sinänsä on aivan loistava ajella radalla ja varsinkin sateella, joten siitä saa olla varsin tyytyväinen


Vähän koostevideota porukan reissusta ja Ruåtsin valloituksesta Youtubessa
Jahas, hetki viimeisestä. Mantorppiin ei tänä vuonna ehditty, mutta Jetta tuli päivitettyä ahtimen osalta jonkun verran isompaan. Sivistynyttä kulkua on haettu nyt kuukauden päivät erinäisin tuloksin ja erivärisin savupilvin. Hyvin tuo kuitenkin tuntuisi sysäävän.
Hieman hellää hoitoa tai ihan uutta koriahan toi kaipaisi. Eräs Harlekiinikin kummittelee myynnissä tasaisin väliajoin, varsinkin silloin kun liikenevä kapitaali on käytetty jo kaikennäköisten kulkineiden liikkeellä pitämiseen. Noh, kattellaan...
Enivei, tuli hieman kuvailtua kulkinetta säätämisen lomassa.

Hieman hellää hoitoa tai ihan uutta koriahan toi kaipaisi. Eräs Harlekiinikin kummittelee myynnissä tasaisin väliajoin, varsinkin silloin kun liikenevä kapitaali on käytetty jo kaikennäköisten kulkineiden liikkeellä pitämiseen. Noh, kattellaan...
Enivei, tuli hieman kuvailtua kulkinetta säätämisen lomassa.
Enpäs tiedä, että pitäisikö nämä yhdistää pikkuhiljaa samaksi projektiksi konehomman kanssa, mutta enivei, jotain jännää on tapahtunut autorintamallakin.
Mielessä on jo pari kesää pyörinyt tekniikan sijoittaminen parempikuntoiseen koriin. Sellainenhan oli jo katsottuna jonkin aikaa ja vihdoin joulun jälkeen pääsin tämän hakemaan. 194tkm veivattu kaksilitrainen AGG-moottorinen bensavento, yllättäen samalla rakkaalla värillä ja oikein Ruåtsintuonti. Parempikuntoista pohjaa en ole nähnyt kuin tehtaan kuvissa ja mikä parasta - tässä on kattoluukku. Mitä nyt auto on pari vuotta seisonut ja vähän jarruiltaan jumissa, mutta hyvää koriahan tässä haettiinkin, eikä hinta päätä huimannut.
Saabissa oli mukavasti otteeseen merkattu vetokykyä, joten paketti liikahti kevyellä trailerilla ihan mukavasti.

Auto suostui käynnistymään tasan yhden kerran pitkän ihmettelyn jälkeen ja onneksi juuri silloin kun meinattiin alkaa vinssaamaan tätä traikulle. Veikkaisin kampuran asentotunnistinta, joka ilmeisesti antaa ecullekin luvan käynnistyä - se selittäisi aika paljon ihmeellisyyksiä. Kone pyörii, mutta bensapumppu ja kiekkamittari eivät liikahda. Ensin piti raksia jälkiasenteinen hälytin pois ja todeta vian pysyvän. Katsotaan nyt viittisikö anturin kuitenkin tuohon vaihtaa, joka helpottaisi kummasti tämän liikuttelemista toivottavasti ulkoilmaa lämpimämpään kohteeseen purettavaksi.
Suunnitelmanahan on siis käytännössä purkaa tästä lähes kaikki hiiteen ja pultata Jetasta dieselpalikat sun muut "rare"-hilppeet sisään pienen sipistelyn kera. Samalla vaikka climatronikki voisi löytää tiensä paikalleen, jos semmoinen täydellinen paketti jostain sopuhintaan löytyy (hox!), ehkä ne sähkölasitkin, jolloin oltaisiin jo "vollaustattung"-linjalla racehenkisesti. Tekniikka on jo myynnissä, joten tarjouksia saa esittää. Ei se ihan hirveästi maksa ja saan mosan ja lootan pois jaloista.
Katsastin kyllä Jetankin vielä varuiksi, jos tulee esteitä tälle projektille, mutta kova halu olisi kevääksi tämä suorittaa...
Edit. Jetan elämä, osa 2, jatkuu täällä
Mielessä on jo pari kesää pyörinyt tekniikan sijoittaminen parempikuntoiseen koriin. Sellainenhan oli jo katsottuna jonkin aikaa ja vihdoin joulun jälkeen pääsin tämän hakemaan. 194tkm veivattu kaksilitrainen AGG-moottorinen bensavento, yllättäen samalla rakkaalla värillä ja oikein Ruåtsintuonti. Parempikuntoista pohjaa en ole nähnyt kuin tehtaan kuvissa ja mikä parasta - tässä on kattoluukku. Mitä nyt auto on pari vuotta seisonut ja vähän jarruiltaan jumissa, mutta hyvää koriahan tässä haettiinkin, eikä hinta päätä huimannut.
Saabissa oli mukavasti otteeseen merkattu vetokykyä, joten paketti liikahti kevyellä trailerilla ihan mukavasti.

Auto suostui käynnistymään tasan yhden kerran pitkän ihmettelyn jälkeen ja onneksi juuri silloin kun meinattiin alkaa vinssaamaan tätä traikulle. Veikkaisin kampuran asentotunnistinta, joka ilmeisesti antaa ecullekin luvan käynnistyä - se selittäisi aika paljon ihmeellisyyksiä. Kone pyörii, mutta bensapumppu ja kiekkamittari eivät liikahda. Ensin piti raksia jälkiasenteinen hälytin pois ja todeta vian pysyvän. Katsotaan nyt viittisikö anturin kuitenkin tuohon vaihtaa, joka helpottaisi kummasti tämän liikuttelemista toivottavasti ulkoilmaa lämpimämpään kohteeseen purettavaksi.
Suunnitelmanahan on siis käytännössä purkaa tästä lähes kaikki hiiteen ja pultata Jetasta dieselpalikat sun muut "rare"-hilppeet sisään pienen sipistelyn kera. Samalla vaikka climatronikki voisi löytää tiensä paikalleen, jos semmoinen täydellinen paketti jostain sopuhintaan löytyy (hox!), ehkä ne sähkölasitkin, jolloin oltaisiin jo "vollaustattung"-linjalla racehenkisesti. Tekniikka on jo myynnissä, joten tarjouksia saa esittää. Ei se ihan hirveästi maksa ja saan mosan ja lootan pois jaloista.
Katsastin kyllä Jetankin vielä varuiksi, jos tulee esteitä tälle projektille, mutta kova halu olisi kevääksi tämä suorittaa...
Edit. Jetan elämä, osa 2, jatkuu täällä
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa