Paljon mennyt rahaa auton kasassa pitämiseen
Valvoja: ffp jäsenet
Paljon mennyt rahaa auton kasassa pitämiseen
Ihan mielenkiinnosta, paljon muilla menee rahaa auton ylläpitämiseen? Alla omaa listaa pikkasen yli vuoden ajalta. Ihan kaikkea tossa ei nyt ole (öljyt, suodattimet ja jne) mut isoimmat nyt ainakin ja rahareikänä toimii Golf IV -99 1.8T (softattu) ml.19x xxx km
Huohotin putki 58€
Sytytystulpat 8,9€
Takajarru palat + asennusetti 27,4€
Taka jarrulevyt 51€
Startti 139,9€
Kytkinlevy 119,9€
Irroitin laakeri 29,9€
Pultteja + Tiivisteitä 147€
Raidetanko 79€
Nokkaketjun kiristin 198€
Lambda 71,83€
Kytkimen paineasetelma 342€
Vauhtipyörä 100€
Maf 155€
Vetari 150€
Kässäri vaijerit 55,2€
Jakopää osat+vaihto 300€
N75 50-70€ (en tarkkaan enää muista, kuitti hävinnyt)
Huohotin putki 58€
Sytytystulpat 8,9€
Takajarru palat + asennusetti 27,4€
Taka jarrulevyt 51€
Startti 139,9€
Kytkinlevy 119,9€
Irroitin laakeri 29,9€
Pultteja + Tiivisteitä 147€
Raidetanko 79€
Nokkaketjun kiristin 198€
Lambda 71,83€
Kytkimen paineasetelma 342€
Vauhtipyörä 100€
Maf 155€
Vetari 150€
Kässäri vaijerit 55,2€
Jakopää osat+vaihto 300€
N75 50-70€ (en tarkkaan enää muista, kuitti hävinnyt)
No niin no. Golf 5 gti dsg (nyt ajettu 126tkm) huollot vuoden ajalta:
* 2 x jaksohuolto á 280,-
* Jarrunestehuolto 37,-
* DSG vaihteistohuolto ~250,-
* Oikea takapyöränlaakeri 100,- (tarvike)
* Bypass 83,-
* Jarrupalat eteen ~250,-
* Polttoainemittarin anturi 250,- + työt 200,-
Lisäksi korjauslistalla on:
* Uusi akku 110,-
* Jakohihnan + vesipumpun vaihto ~800,-
* Vasen takapyöränlaakeri 100,-
Ihanan kallista.
Edit:
* Tuulilasinpyyhkimet 2x vuodessa á 30,-
* Kesärenkaat 530,-/4 vuotta
* Talvirenkaat 550,-/4 vuotta
* Tuulilasinpesunestettä ~40,-
* Bensaa 3000,-/vuosi
* 2 x jaksohuolto á 280,-
* Jarrunestehuolto 37,-
* DSG vaihteistohuolto ~250,-
* Oikea takapyöränlaakeri 100,- (tarvike)
* Bypass 83,-
* Jarrupalat eteen ~250,-
* Polttoainemittarin anturi 250,- + työt 200,-
Lisäksi korjauslistalla on:
* Uusi akku 110,-
* Jakohihnan + vesipumpun vaihto ~800,-
* Vasen takapyöränlaakeri 100,-
Ihanan kallista.
Edit:
* Tuulilasinpyyhkimet 2x vuodessa á 30,-
* Kesärenkaat 530,-/4 vuotta
* Talvirenkaat 550,-/4 vuotta
* Tuulilasinpesunestettä ~40,-
* Bensaa 3000,-/vuosi
Viimeksi muokannut William, 16.7.2011 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo on sre asennelma, ja onhan se ylläpitämistä jos vanhan rikkinäisen tilalle laitetaan uutta ehjää, vanha kytkin rupesi heti softauksen jälkeen pikkuhiljaa luistaa enempi ja enempi ja sitten rupes ravistaa/täristää niin pahasti, ettei uskaltanut enää kaasu pohjassa kiihdytellä, ni en sit halunnut enää vakio kytkintä laittaa...
Golf V variantti 2.0 tdi manuaali, kulut polttoaineen ja vakuutusten lisäksi aikajaksolla 11/2010 - 07/2011
-11/2010 pissapojan neste 3,95€
-11/2010 auton pesu 11,25€
-11/2010 uudet xenon polttimot 67€
-12/2010 katsastus 80€
-12/2010 uusi patteri avaimeen 1,5€
-01/2011 pyyhkijänsulat 27,9€
-02/2011 auton pesu 11,25€
-06/2011 uudet renkaat 400€
yhteensä 602,85€/~9kk
-11/2010 pissapojan neste 3,95€
-11/2010 auton pesu 11,25€
-11/2010 uudet xenon polttimot 67€
-12/2010 katsastus 80€
-12/2010 uusi patteri avaimeen 1,5€
-01/2011 pyyhkijänsulat 27,9€
-02/2011 auton pesu 11,25€
-06/2011 uudet renkaat 400€
yhteensä 602,85€/~9kk
Audi 80- 94 avant 2.0 16v, ostettu 7/2010 1200e hintaan, oli viimeksi katsastettu 2007.
Suurin osa remonteista tehty itse.
- lambda 60e
- kansiremontti 400e
- jarrut taakse 50e
- ilmamäärämittari 60e (käytetty)
- jakopää liikkeessä 250e
- lämmityslaitteen kenno 50e
- kaikki etupään nivelet ja puslat 200e
- lämpötila-anturi 20e
- virranjakaja 30e
- vetonivelen suojakumit 30e
- lohkolämmittimen johto asennuksineen 120e
- jäähdytysnestettä ainakin 30l 75e
- korjaamokäynti jossa ei löydetty vikaa 160e
- talvirenkaat 2kpl 125e
- bensapumppu 190e
Muuta ei tule mieleen äkkiseltään.
Autoa vaihtaessa ensimmäinen vuosi on aina kallein, kun korjaa kaikki kolinat ja viat mitä edellinen omistaja ei ole halunnut korjata, jos siis haluaa pitää autoa pidempään. Seuraavat vuodet menee yleensä halvemmalla.
Uudempiin autoihin saa kustannuksiin lisäksi laskea auton arvon tippumisen.....
Suurin osa remonteista tehty itse.
- lambda 60e
- kansiremontti 400e
- jarrut taakse 50e
- ilmamäärämittari 60e (käytetty)
- jakopää liikkeessä 250e
- lämmityslaitteen kenno 50e
- kaikki etupään nivelet ja puslat 200e
- lämpötila-anturi 20e
- virranjakaja 30e
- vetonivelen suojakumit 30e
- lohkolämmittimen johto asennuksineen 120e
- jäähdytysnestettä ainakin 30l 75e
- korjaamokäynti jossa ei löydetty vikaa 160e
- talvirenkaat 2kpl 125e
- bensapumppu 190e
Muuta ei tule mieleen äkkiseltään.
Autoa vaihtaessa ensimmäinen vuosi on aina kallein, kun korjaa kaikki kolinat ja viat mitä edellinen omistaja ei ole halunnut korjata, jos siis haluaa pitää autoa pidempään. Seuraavat vuodet menee yleensä halvemmalla.
Uudempiin autoihin saa kustannuksiin lisäksi laskea auton arvon tippumisen.....
Ei olis varmaan pitäny laskee, mutta laskin kuitenkin :D. Kehonsiirtokärryn virkaa toimittaa -00 vuoden cordoba tdi, jonka hankin syksyllä 2010 pienempien polttoainekulujen toivossa. Metrejä takana 350tkm, joista viimeiset 35tkm rullattu itse syyskuusta asti.
Tähänastiset rempat tehty itse yhtä korjaamokeikkaa lukuunottamatta, missä käsijarru laitettiin korjaamokuntoon. Tänä aikana autoon on uusittu takapyöränlaakerit, akku, hehkut, maf, rele 109, käsijarruvaijerit, pakoputken keskipönttö, talvirenkaat, etujarrupalat ja 3x öljynvaihtohuolto.
Näille kertyy hintaa n. 940€. Tähän listaan pitäis vielä lisätä tuleva jakopäähuolto. Mitähän tuokin tulee kustantamaan korjaamolla?
Näiden lisäksi laskin vielä vakuutus, vero ja polttoainekulut. Laskin ne yhteen huoltokustannusten kanssa ja jaoin ajetuilla kilometreillä niin saatiin lystille hintaa 0,11€ per ajettu kilometri.
Tähänastiset rempat tehty itse yhtä korjaamokeikkaa lukuunottamatta, missä käsijarru laitettiin korjaamokuntoon. Tänä aikana autoon on uusittu takapyöränlaakerit, akku, hehkut, maf, rele 109, käsijarruvaijerit, pakoputken keskipönttö, talvirenkaat, etujarrupalat ja 3x öljynvaihtohuolto.
Näille kertyy hintaa n. 940€. Tähän listaan pitäis vielä lisätä tuleva jakopäähuolto. Mitähän tuokin tulee kustantamaan korjaamolla?
Näiden lisäksi laskin vielä vakuutus, vero ja polttoainekulut. Laskin ne yhteen huoltokustannusten kanssa ja jaoin ajetuilla kilometreillä niin saatiin lystille hintaa 0,11€ per ajettu kilometri.
Itse en laskisi vakuutusta, veroja tai arvon alenemaa huoltokuluihin, sillä kaksi ensimmäistä on pakollisia jokaiselle autolle, kuuluu kategoriaan pakollinen paha kun omistat auton.
Arvon alenemaa on muutenkin turha laskea, kotimaisten autojen keski-ikä on sitä tasoa että, monessa on jälljellä enää käyttöarvo, ellei sitten ole vuoden välein autoa vaihtava, jolloin on kiva laskea paljonko saa takkiin, mutta huoltokuluksi ei sitäkään saa.
Arvon alenemaa on muutenkin turha laskea, kotimaisten autojen keski-ikä on sitä tasoa että, monessa on jälljellä enää käyttöarvo, ellei sitten ole vuoden välein autoa vaihtava, jolloin on kiva laskea paljonko saa takkiin, mutta huoltokuluksi ei sitäkään saa.
Mulla oli vento puol vuotta, siihen piti laittaa kun meni särki
-uus kytkin
-vesipumppu
-renkaat
-jakopää
-flekti
-alusta ruosteen korjaus
-huohotinletku jääty
Ja siinä meni 900e autoon päälle tonnia parin kk aikana, jollonko auto vaihtukin vr6 golffiin;
Katastusta varten:
-Kallistuksenvakaajantukitanko 22.25e
-Taka-akselin hela x2 38.03e
-Jarruneste 3.20e
-Öljy 40e
-Pellit + massat 8.00e
-Tuntityö 378e
-2x öljynvaihto ~120e
-Jarrupalat 30e
Sitten joku seuraava remppa missä forte+sytytyspiuhat
-Öljynsuodatin 28.41e
-moottoriöljy VR1 Racing 75.50e
-moottorin puhdistaja pro-line 19.56e
-Sytytysjohto sarja 69.63e
Yhteensä 273.44e
Eli kaikki yhteensä ~885e, tietysti uudet vilkut+etuvilkut+etuvalot =150e. Ja ens viikolla jakopää remppa edessä ~700e
-uus kytkin
-vesipumppu
-renkaat
-jakopää
-flekti
-alusta ruosteen korjaus
-huohotinletku jääty
Ja siinä meni 900e autoon päälle tonnia parin kk aikana, jollonko auto vaihtukin vr6 golffiin;
Katastusta varten:
-Kallistuksenvakaajantukitanko 22.25e
-Taka-akselin hela x2 38.03e
-Jarruneste 3.20e
-Öljy 40e
-Pellit + massat 8.00e
-Tuntityö 378e
-2x öljynvaihto ~120e
-Jarrupalat 30e
Sitten joku seuraava remppa missä forte+sytytyspiuhat
-Öljynsuodatin 28.41e
-moottoriöljy VR1 Racing 75.50e
-moottorin puhdistaja pro-line 19.56e
-Sytytysjohto sarja 69.63e
Yhteensä 273.44e
Eli kaikki yhteensä ~885e, tietysti uudet vilkut+etuvilkut+etuvalot =150e. Ja ens viikolla jakopää remppa edessä ~700e
Itse en laskisi vakuutusta, veroja tai arvon alenemaa huoltokuluihin, sillä kaksi ensimmäistä on pakollisia jokaiselle autolle, kuuluu kategoriaan pakollinen paha kun omistat auton.
Arvon alenemaa on muutenkin turha laskea, kotimaisten autojen keski-ikä on sitä tasoa että, monessa on jälljellä enää käyttöarvo, ellei sitten ole vuoden välein autoa vaihtava, jolloin on kiva laskea paljonko saa takkiin, mutta huoltokuluksi ei sitäkään saa.
Jep. Topicin aloittaja kysyy ekassa viestissä nimenomaan ylläpitokuluja. Voin sanoa että omalla kohdalla kuluja on kertynyt niin paljon että taksi olisi ollut edullisempi.
Viimeisen 3v ja 83tkm aikana:
- Bensapumppu töineen ~500e
- Alatukivarret yhteensä 198e
- Sport-jarrulevyt + EBC Greenstuff palat (vanhoissa ei varsinaista vikaa) ~200e
- Virisofta x00e
- Määräaikaishuoltoja pari kappaletta, yhteensä noin 500e
- Moniurahihna + rulla ~100e
- Bypass 30e
- Bensaa lähes kymppitonnilla :D
Listalla: Vetarin tiivisteen vaihto.
Kasassa pitäminen siis onnistuu siedettävällä budjetilla, käyttöön palaa enemmän. Merkki on "väärä", mutta saapahan tästä ainakin vertailupohjaa.
- Bensapumppu töineen ~500e
- Alatukivarret yhteensä 198e
- Sport-jarrulevyt + EBC Greenstuff palat (vanhoissa ei varsinaista vikaa) ~200e
- Virisofta x00e
- Määräaikaishuoltoja pari kappaletta, yhteensä noin 500e
- Moniurahihna + rulla ~100e
- Bypass 30e
- Bensaa lähes kymppitonnilla :D
Listalla: Vetarin tiivisteen vaihto.
Kasassa pitäminen siis onnistuu siedettävällä budjetilla, käyttöön palaa enemmän. Merkki on "väärä", mutta saapahan tästä ainakin vertailupohjaa.
Viimeksi muokannut SS, 17.7.2011 9:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuka laskee harrastukseen menevät rahansa?
Eikö se nyt ole ihan sama mitä kukin laskee? Joku laskee pelkät huoltokustannukset, toinen taas kaikki kustannukset kuten itse tein. Lopputulema on kuitenkin kaikilla varmaan hyvin sama eli pahaa tekee ;). Toki jos kyseessä on harrastus niin silloin parempi olla laskematta niin ei tule kovin suuria järkytyksiä :D.
Harrasteautoon varmaan mennyt yli kymppitonni rahaa, varmaan lähempänä 14k€ kun laskisi ostohinnankin mukaan. Tarvehankinta jettaan ainakin satku kolmen kuukauden aikana, kun teki sille perushuollon, eli putsarit, tulpat,johdot, jakajankansi, öljyt. Käyttövolleen, varmaan. noh jos laskee että jarrut laitettu, n.300e, yks ylimääränen ilmastoinnin mokkula 60, tietty jos laskee neljä öljynvaihtoa n.40 kipale, polttimoita varmaan viidelläkympillä, renkaisiin plus vanteisiin ehkä tonni, kuitenkin kolmen vuoden aikana.
Passat ollut 2 vuotta ja 80tkm, varaosa- ja huoltokuluja n. 7600e, josta korjaamoiden työn hintaa 1700e siitä mihin ei oma aika/taidot/välineet riitä.
Kytkin ja kiinteä vauhtipyörä + työt 1550e
Kesä- ja talvirenkaat + työt 900e
Eeberi 1000e
Öljypohja + työt 600e
Jakopää + työt 700e
Takapyörännapa + abs-anturi 300e
Akku ja laturi 350e
Takajarrusatulat ja uudet jarruosat taakse 350e
Molemmat vetonivelet ja etujarruletkut 100e
Takaiskarit 120e
Öljyä, suodattimia, jäähdytysnestettä, pyyhkimensulkia, VW-sikakalliita pisteosia ynnä muuta pakollista pahaa on menny 1800e edestä.
Nyt ollaan jopa pari kuukautta menty ilman kummempia korjauksia, joko siitä sai auton tehtyä vai pitäiskö koputtaa puuta...
Kytkin ja kiinteä vauhtipyörä + työt 1550e
Kesä- ja talvirenkaat + työt 900e
Eeberi 1000e
Öljypohja + työt 600e
Jakopää + työt 700e
Takapyörännapa + abs-anturi 300e
Akku ja laturi 350e
Takajarrusatulat ja uudet jarruosat taakse 350e
Molemmat vetonivelet ja etujarruletkut 100e
Takaiskarit 120e
Öljyä, suodattimia, jäähdytysnestettä, pyyhkimensulkia, VW-sikakalliita pisteosia ynnä muuta pakollista pahaa on menny 1800e edestä.
Nyt ollaan jopa pari kuukautta menty ilman kummempia korjauksia, joko siitä sai auton tehtyä vai pitäiskö koputtaa puuta...
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Tammikuusta ollut kaksi octaviaa, manuaali 2.0tdi:
-webasto telestartilla 1000€
- 240th huolto (jakoremmi yms...+++) n. 500-600€ osiin
- uudet xenon lamput philips 120€
-lasien tummennus 300€
-uudet kesärenkaat michelinit 500€
-kytkinpaketti+vauhtipyörä n. 1000€
itse olen kaikki laittanut pl. lasien tummennus. tällä hetkellä 250th mittarissa
toinen ocu 2.0tdi dsg
-240th huolto (dsg öljyt yms yms jakopää) n. 700€ osiin
- takajarrut kaikki n. 300€
- uudet xenon polttimot 120€
- madallusjouset 230€
-kesärenkaat 400€ (2254517)
-alatukivarren pusla 15€ (:D)
- ovien ulkotiivisteet 200€
-vetarin kumit 100€
+ tilpehööriä n. 500€ edestä ( matot, kynnyslistat yms)
ajettu 255 000.
ELi ei isompia vikoja kummassakaan.
-webasto telestartilla 1000€
- 240th huolto (jakoremmi yms...+++) n. 500-600€ osiin
- uudet xenon lamput philips 120€
-lasien tummennus 300€
-uudet kesärenkaat michelinit 500€
-kytkinpaketti+vauhtipyörä n. 1000€
itse olen kaikki laittanut pl. lasien tummennus. tällä hetkellä 250th mittarissa
toinen ocu 2.0tdi dsg
-240th huolto (dsg öljyt yms yms jakopää) n. 700€ osiin
- takajarrut kaikki n. 300€
- uudet xenon polttimot 120€
- madallusjouset 230€
-kesärenkaat 400€ (2254517)
-alatukivarren pusla 15€ (:D)
- ovien ulkotiivisteet 200€
-vetarin kumit 100€
+ tilpehööriä n. 500€ edestä ( matot, kynnyslistat yms)
ajettu 255 000.
ELi ei isompia vikoja kummassakaan.
Viimeiseen 4vuotta/100k on jokunen euro kyl mennyt;
-jakopää 1100e
-nokat 1100e
-pumppu 1200e
-kannet 600e
-männät 200e
-öljynvaihtoja 1000+e
-ahin 1300e
-tukivarret 500e
-jokunen kumi-setti 1500e
-hehkut 300e muistaakseni
+jotain pientä muuta mitä ei muista
Edellä olevista osa toki semmoisia jotka on vaan rempattu "just in case" ja osa liittyy pieneen tunetukseenkin. :) Varsinaiseen tunetukseen onki sit suhtees mennyt vaan vajaa pari tonnia (suuttimet + hybridi-ahin).
Noista näyttäis seuraavana vaihtolistalla olevan taas tukivarret ja ahdinkin, jos nyt vaan saatais Suomeen moisia. Kai sitä jonkun mielestä huonomminkin voisi rahojaan käyttää. :)
-jakopää 1100e
-nokat 1100e
-pumppu 1200e
-kannet 600e
-männät 200e
-öljynvaihtoja 1000+e
-ahin 1300e
-tukivarret 500e
-jokunen kumi-setti 1500e
-hehkut 300e muistaakseni
+jotain pientä muuta mitä ei muista
Edellä olevista osa toki semmoisia jotka on vaan rempattu "just in case" ja osa liittyy pieneen tunetukseenkin. :) Varsinaiseen tunetukseen onki sit suhtees mennyt vaan vajaa pari tonnia (suuttimet + hybridi-ahin).
Noista näyttäis seuraavana vaihtolistalla olevan taas tukivarret ja ahdinkin, jos nyt vaan saatais Suomeen moisia. Kai sitä jonkun mielestä huonomminkin voisi rahojaan käyttää. :)
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20.6.2010 7:37
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa