2.0 TDi kansivika-epäilys, miten on helpoin todeta?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

2.0 TDi kansivika-epäilys, miten on helpoin todeta?

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.7.2011 17:35

Nestettä hukkuu johonkin mut ei vuoda. Auto toimii perkeleen hyvin eikä juuri savuta. EGR jäähdytin ei auttanut asiaan. Nestettä menee viikossa eli 1000 kilsassa noin puoli litraa karkeasti.

Sitä oon ihmetellyt kun auton ulkopuolella haisee selvästi jäähdytinnestekäry, siis moottoritilassa. Ajon jälkeen. Mut vuotoja en ole kyllä vaan millään löytänyt.. outoa..

Pystyykö paisarista jotenkin mittaamaan, ja kuinka luotettavaa se on?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.7.2011 17:41

Saakos jäähdytinnesteen häkäpitoisuuden mittauksella luotettavia tuloksia?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.7.2011 17:41

Tätä juuri mietin, että mitä se sit pitäis näyttää sen mittarin.. mulla on kyl päästömittari käytössä..

Nesteet ei mee sekasi kuitenkaan eikä öljyä kulu normaalia enempää.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 15.7.2011 17:43

Minäkin olen kuullut, että näissä koneissa juurikin EGR jäähdytin, joka vuotaa jos on vuotaakseen. Oletko täysin poissulkenut sen vuotopaikaksi? Onko rajummalla ajolla mitään vaikutusta vs. hyssyttelyajoon? Tällä haen sitä, jos vuoto on niin pieni että vasta rajummilla paineilla vuotaa ylivuotoputkesta ulos mut hyssyttelyllä ei ollenkaan. Kai näissäkin koneissa sellainen ylivuotoputki on..? Ja tarkoitan siis paisarin säiliön ylivuotoa..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.7.2011 20:18

Uusin tuon jäähdyttimen ihan brand new originaali osana. Eli se on sulettu pois...

Emmä oo ajotyyliä oikeastaan kokeillut, 80km suuntaansa 2x päivässä on mun ajot tolla autolla.. Matka ajoa siis ja ohittelua välillä.

Paisarissa on joku ihme putki kyljessä, mielestäni ei ole märkä ollut missään vaiheessa.

Mitenköhän toi jäähdytysnesteen haju sitten moottoritilasta, voiko se kieliä kansiviasta?

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 15.7.2011 22:25

itsellä haisi kans entisessä autossa, ja siihen oli hieman huolimattomasti asennettu
letkulämmitin......klemmarit oli aika löysällä ja sieltä pääsi tihkuman, ei kuitenkaan niin paljon että olis lammikkoa jättänyt vaan kuivui nopeaa pois kuuman letkuliitoksen juuresta.

nykyisessäkin autossa pientä vuotoa EBERin suunnalta ja haisee kyllä aina vahvasti, joten suosittelen tutkimaan letku liitokset tarkkaa että mistä löytyy kuivaa punasta möhnää.

kansivialta ei kyllä kuulosta ainakaan omaan korvaan pätkääkään.

oli aikanaan A4 audi 96kw tdi josta meni kansipahvi ja oireet oli vain että pukkas paisarin ylivuotoputkesta paineella ainetta ulos mutta ei kyllä haissu...haju yleensä ilmenee jos neste alkaa konetilassa höyrystymään kuten pienessä letkuliitosvuodossa yleensä tekee.

ei muutaku pelli auki ja tutkimaan mistä tihkuu...ensimmäisenä katot sen letkulämppärin liitoksen jos sulla sellanen on.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.7.2011 22:36

Ok.. täytyy tuplatsekata noi vielä, muutaman kerran oon noi kahtonut mut täytyy nyt vielä kerran, kun ei millään uskoisi kansiviaksi tuota.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 15.7.2011 23:00

jokunen kansivika on pajalla tullut todettua. Kohta alkaa ahdin tykkäämään huonoa, kun jäähdytysneste tekee VNT:lle ihanan pinkkiä karstaa.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 16.7.2011 3:52

Googleen kun laittaa hakuna bkd +coolant loss tulee paljon osumia.
Tässä seatcupralta lainaus: "Open the bonnet, remove the engin cover, and to the right of the cylinder
head, under the metalic fuel lines, you
will see a references written upside
down, with a letter at the end. Over in
another forum, a survey was made
with the following results.

03G 103 308 A years 2003 to 2005.55
allmost all cracked
03G 103 308 B years 2005.5 to 2006.6
only a few cracked
03G 103 308 C years 2006.5 to 2007.5
none cracked

This means that for those of you who
have had theirs replaced, or even with
a new car, check out the letter on your
reference for peace of mind".

Edit: ne mitä netistä luin jäähdytysnesteen katoamisesta, aika monella on käynyt juuri noin, että mitään muuta oiretta ei ole ollut. Toivottavasti ei tarzilla ole kuitenkaan. Pitääpä itsekin tsekata tuo numero konepellin alta, kuuluuko "riskiryhmään"..

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 16.7.2011 12:20

Itellä on keväästä asti hukkunut nestettä paisarin mittaviivojen väli per 2000km enkä löydä päällepäin mitään vaikka endoskoopiakin ujutin minne sainkaan. pitäsi kait koittaa tuota fortea vai onko egr.n jäähdytin helppo irroittaa/ yhdistää menevä ja tuleva veiletku testiksi?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.7.2011 14:27

Juu toi on 10/2005 rekattu, et voi pian olla tossa pahimmassa riskiryhmässä varmaan..

Nyt on tässä pari viikkoa sitten ollut turbon kanssa oiretta. Kylmänä kun lähtee ja jos antaa kunnolla hanaa, menee jumiin. Lämpöisenä se ei sitä enää tee.

Itse olen yhden viallisen kannen nähnyt, halkeaa pakokanavaan ilmeisesti?

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 16.7.2011 20:10

Minulla oli halki imukanavaan. Oireet samanlaiset.

Testaus onnistuu niin, että imu ja pakosarja pois, pyörittelee sylinteri kerrallaan venttiilit kiinni ja vaikka kilo painetta jäähdytys järjestelmään. Vuotava kanava alkaa täyttymään nesteellä. Testin jälkeen jos jostakin on vuotanut, niin ei kannata startata ennen kuin on varmistettu, että sylinterissä ei ole vettä, muuten voi kanki vääntyä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.7.2011 20:32

Mitä maksaa kannet näihin? Jos nyt sellasen tarvitsee... Tai eihän näissä ole siis kuin yksi kansi, mut kuiteski..

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 16.7.2011 20:48

Vuosi sitten oli uusi tarvike kansi 1150 € venttiileillä. Lisäksi pultit, tiivisteet ja nokan laakerit yli 500 €.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.7.2011 20:56

Ok, yksi letkulämppärin liitos oli hikoillut hieman ilmansputsarin alta.. Kiristin sitä, täytyy katsoa mitä tapahtuu.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 20.7.2011 22:03

Letkujen kiristyksen jälkeen lisätty n. 0.2 desiä nestettä. Ajettu n. 300kilsaa sen jälkeen. Edelleen lievä käry tulee auton sammuttaessa/käydessä. Taitaa mennä kansihommiksi.

Paisarissa oli äsken painetta parin tunnin seisonnan jälkeen eli ei iso vuoto.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 21.7.2011 9:30

Mikä kansi tarzilla on, A vai B? Jäi ihan kiinnostamaan.. Itsellä B.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 21.7.2011 16:57

Katon iltasella ku eukko tulee tien päältä takas.. Sano että oli aamulla vaikee saada käyntiin, oisko sit nestettä päässy pyttyyn.. tai sit se on vaan jotain muuta.. :P tää on aina ollut huono starttaaja tää kyseinen auto. Lisäksi huomasin ku lähdettiin peräkkäin eukon kans parkkikselta niin lämpöselläkin koneella hetken aikaa savutti sellaista "vesihöyry" savua, oisko sitä tullu 5 sekkaa..

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 21.7.2011 22:26

Sano että oli aamulla vaikee saada käyntiin, oisko sit nestettä päässy pyttyyn.. tai sit se on vaan jotain muuta.. :P


En nyt halua maalailla, mutta kuulostaa tutulta..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.7.2011 20:07

Juu ei tee tota aina tuota huonosti käynnistystä, ilmavaivakin mahdollinen... 300 kilsan reissu takana, käyn kohta kurkkaan nesteet!

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 27.10.2011 22:05

jatketaan aihetta...

tänään alkoi 2.0 TDi BMN 125kW oireilemaan.

ensi syttyi hiukkassuodattimen valo, ei lähtenyt regeneroinnilla pois merkkihuollossa, kulutus n. 9l/100km matka-ajossa

sitten jatkuu:
ilmoitti, että jäähdytysnestettä pitäisi lisätä
lisäsin ja 200km ajon jälkeen sama homma
ja uudestaan, ja uudestaan.
melkein litra mennyt tänään ja valkoista savua tulee tyhjäkäynnillä sekä pienemmillä vaihteilla ajettaessa, 5-6 vaihteella ei tule mitään...

mistä lähteä etsimään vikaa tuohon savutukseen?
makealta haisee, eli jäähdytysnestettä palaa jossain:
- kansivika?
- pahvi mennyt?

onko kenelläkään mitään vastaavaa tullut?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 27.10.2011 22:11

egr jäähdytin ihan pskana?? oon yhden tuollaisen joutunut vaihtaan... ohita se kuuleri laittamalla letkut yhteen.

lukaszm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 15.1.2009 8:45

ViestiKirjoittaja lukaszm » 30.10.2011 1:23

No niin, ilta vierähti ihmetellessä Touranin alla ja päällä.

Rupesi selviämään.

Tehtiin muutama pällitesti kannelle ja kaikki vaikutti olevan kunnossa.
Siirryttiin EGR:n kimppuun.

Koko yläpuolen putkistot irti (turhaan) ja sitten loppupelissä altapäin jatkettiin varsinaista tehokasta työskentelyä.

Hetken aikaa kun ihmeteltiin letkuvirityksiä niin otettiin EGR:lle tuleva letku irti ja nesteet ulos, sitten otettiin paluuputki myös pois siitä kohti missä kulkee kaksi metalliputkea vierekkäin ja välissä kumiletkulla mutka.

Yhdistettiin EGR:lle nestettä syöttävä putki suoraan sinne alempaan putkeen u-mutkan jälkeen. Eli käytännössä ohitettiin suoraan koko EGR:n kooleri.

Nestettä koneeseen ja ajettiin putki lämpimäksi niin että saatiin haihdutettu sinne kertyneet nesteet pois (putkiliitoksesta auton keskellä valui nestettä ulos) ja valkoinen savu loppui.

On se kumma ku ne insinöörit työntää noihin autoihin kaiken maailman kotkotuksia jotka on loppupelissä aivan turhia...
Joku sanoo kuitenkin että se vesikierto on sitä varten, että auto lämpiäisi nopeammin, mutta mun mielestä sitä varten on Webasto.

Selvisihän tämänkin siis.
Enää pitää selvittää hiukkassuodatin ja ABS-pumpun vikakoodit...

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 30.10.2011 7:42

On se kumma ku ne insinöörit työntää noihin autoihin kaiken maailman kotkotuksia jotka on loppupelissä aivan turhia...
Joku sanoo kuitenkin että se vesikierto on sitä varten, että auto lämpiäisi nopeammin, mutta mun mielestä sitä varten on Webasto.


Päästöjä sillä EGR:llä pienennetään. EGR:n jäähdyttimellä saadaan enemmän pakokaasua mahtumaan sylinteriin (vrt. välijäähdyttimen toiminta).

t0103562
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.2.2012 21:18

ViestiKirjoittaja t0103562 » 23.10.2012 14:34

Oma rakas Touran harrastaa täysin samoja oireita kuin lukaszm oma kulkine, lienevät p*rkeleet putoilleet tuotantolinjalta peräjälkeen. Nyt kun tähän BMN-moottoriin on saatu vaihdettua jo 3 pumppusuutinta, alkoi tuota jäähdytysnestettä kulumaan juurikin tuollaista 0,5L per 1000 km. Joka aamu sai jonkun pari desiä kaataa lisää ettei valot välky omiansa.

Selkeä suhina kuuluu moottorista kun kylmänä käynnistää ja muutamina aamuina lähtenyt liikkeelle kuin höyryveturi valkoisen savupilven saattelemana. Lisäksi tuossa viikko sitten kovassa kiihdytyksessä selkeä hetkellinen tehojen häviäminen, lienee niellyt enemmänkin paskaa siinä sivussa.

Eilen töistä lähdettyä paloi vikavaloja kuin joulukuusessa, hehkun valo välkkyi ja syttyi vielä se moottorin vikavalokin varmuuden vuoksi. Kotona VAG-COM kiinni ja vikakoodina jotain seuraavaa:
001348 - Sensor 1 for Exhaust Temp Bank 1 (G235)
Elikkäs se lämpötila-anturi turbolla pistänyt itsensä päiviltä. Takuu tuossa tuskin on enää voimassa, Pitääpä selvittää mistä ton nyt sitten järjestäis...

t0103562
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.2.2012 21:18

ViestiKirjoittaja t0103562 » 24.10.2012 7:15

Voi pojat että oli p*rseessä paikassa tuo EGR cooleri! Yksi käsi kerrallaan mahtui työskentelemään tehokkaasti niiden VAGin rakkaiden letkukiristimien parissa. Hyvä kun alapuolelta edes näki koko laitosta. Sen etuakselin päällä suojana olevan pellin poisto toi vähän paremmin näkyvyyttä.

No cooleri on nyt kuitenkin ohitettu, loppui nyt ainakin se vuotaminen (luulisin, vaatii tietenkin enemmän testausta).

Samalla kun oli jäähdytysnesteet jo valmiiksi pihalla niin heitin puhdistetun Webaston takaisin. Vielä lukituksen poisto VAG-COMilla niin joskohan se lähtisi tulille, vaihdettu vesipumppu ainakin lähti jo pyörimään.

Vielä kun jostain löytäisi sen Turbon alla kykkivän lämpötila-anturin jostain. Marmoritiski ilmoitti hinnaksi 188 eur kappale. Täytyy nyt tarkastaa vielä onko tuo marmori todellakin ainoa vaihtoehto. Yritin kysyä Käyttöautolta että onko tuolla anturilla mahdollisesti takuuta jäljellä, mutta se vaatisi kärryn sinne viemisen ja vikakoodien luvun. Jaksoivat vielä mainita myös huoltohistorian vaikutuksesta takuuasioissa. Se nyt taas on vähän niin ja näin sen vaikuttaminen mihinkään anturien takuuseen...

Jafe
-
Viestit: 177
Liittynyt: 20.6.2004 9:47

ViestiKirjoittaja Jafe » 28.10.2012 17:54

Marmoritiski ilmoitti hinnaksi 188 eur kappale. Täytyy nyt tarkastaa vielä onko tuo marmori todellakin ainoa vaihtoehto.


Ite tuolta jotain palikoita tilaillut : http://speed-autoteile.fi/

t0103562
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.2.2012 21:18

ViestiKirjoittaja t0103562 » 3.11.2012 8:00

Jafe, tuo vaikutti kyllä hyvältä vaihtoehdolta, tuolla osa maksaisi 109,72.

Ratkaisin kuitenkin tuon asian käymällä Rinta-joupin varaosatiskillä ja sama osa (löytyy luonnollisesti myös Skodasta) maksoi heillä 140 euroa. Se nyt oli vähän inhimillisempi hinta yhdestä anturista. Täytyy pitää sivusto tallessa, veikkaan että on tulevaisuudessa käyttöä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa