Ocu I TDI polttoaineenkulutus koholla
Valvoja: ffp jäsenet
Ocu I TDI polttoaineenkulutus koholla
Auton (Skoda Octavia 1,9 TDI 66 kW 4x4, moottorimalli AGR, vm. 2000, ajettu 190 tkm) polttoaineenkulutus on hieman normaalia runsaampaa. Kesäkulutus on ollut aiemmin keskimäärin 5,3 litraa/100 km (kaikki mittausvirheet korjattuna), talvikulutus keskimäärin 5,1. Viime viikonlopun pitemmällä matkalla polttoainetta kului normaalia enemmän, eli 5,3 mennessä ja 5,5 tullessa. Normaalisti matka-ajossa on kulunut polttoainetta keskimääräistä vähemmän, päivittäisessä nurkka-ajossa taas keskimääräistä enemmän. Nyt matka-ajossa kulutus jäi siis keskimääräiseksi tai jopa keskimääräistä suuremmaksi. Kuormaa ei ollut normaalia enempää, ajettiin tuttua reittiä, jota ajellaan noin kerran kuukaudessa. Matka-ajossa kulutus jää useimmiten talvella alle 5 litran, kesälläkin 5 litraan tai hieman yli.
Jotenkin vaikutti siltä, että kulutus on koholla nimenomaan kiihdytyksissä ja ylämäissä, kun moottoria joutuu kuormittamaan tasamaa-ajoa enemmän. Ennen reissua vaihdoin kesärenkaatkin, uuden uutukaiset Michelin Energy Saverit. Niidenhän pitäisi kuluttaa pikemminkin vähemmän polttoainetta kuin talvirenkaiden (Goodyearin nastarenkaat). Rengaspaineetkin ovat kohdallaan. Auto tuntuu normaalilta, ei mitään voimattomuutta tms.
Pitkin talvea on ollut oire, joka saattaa liittyä edellä kuvattuun tai sitten ei. Joskus, kun auton on käynnistänyt lämpimänä, se tahtoo hehkuttaa hyvin pitkään, siis lähes 10 s. Tämä toistuu toisinaan, ehkä joka kolmannella lämpimällä käynnistyksellä. Tällaisen käynnistyksen jälkeen kierrosluku ryntää poikkeuksellisen ylös, lähelle 2000 rpm, ja laskee sitten heti, mutta ei normaaliin tyhjäkäyntiin alle 1000 rpm, vaan noin 1200 rpm. Tyhjäkäynti pysyy korkeana muutaman kilometrin ajon ajan, minkä jälkeen se laskee normaaliin. On sellainen näppituntuma, että tähänkin oireeseen liittyy hieman normaalia suurempi polttoaineenkulutus. Tämänkin oireen yhteydessä auto on muuten normaali ajettava, mutta korkea tyhjäkäynti aiheuttaa tietysti sen, että auto vetää kaasua painamatta normaalia pontevammin.
Osaako kukaan yhtään arvella, miten korkea kulutus voisi selittyä? Ei tätä oikein voi E10 syyksikään lykätä, vaikka se kaikenlaista outoa kuuluukin aiheuttavan.
Jotenkin vaikutti siltä, että kulutus on koholla nimenomaan kiihdytyksissä ja ylämäissä, kun moottoria joutuu kuormittamaan tasamaa-ajoa enemmän. Ennen reissua vaihdoin kesärenkaatkin, uuden uutukaiset Michelin Energy Saverit. Niidenhän pitäisi kuluttaa pikemminkin vähemmän polttoainetta kuin talvirenkaiden (Goodyearin nastarenkaat). Rengaspaineetkin ovat kohdallaan. Auto tuntuu normaalilta, ei mitään voimattomuutta tms.
Pitkin talvea on ollut oire, joka saattaa liittyä edellä kuvattuun tai sitten ei. Joskus, kun auton on käynnistänyt lämpimänä, se tahtoo hehkuttaa hyvin pitkään, siis lähes 10 s. Tämä toistuu toisinaan, ehkä joka kolmannella lämpimällä käynnistyksellä. Tällaisen käynnistyksen jälkeen kierrosluku ryntää poikkeuksellisen ylös, lähelle 2000 rpm, ja laskee sitten heti, mutta ei normaaliin tyhjäkäyntiin alle 1000 rpm, vaan noin 1200 rpm. Tyhjäkäynti pysyy korkeana muutaman kilometrin ajon ajan, minkä jälkeen se laskee normaaliin. On sellainen näppituntuma, että tähänkin oireeseen liittyy hieman normaalia suurempi polttoaineenkulutus. Tämänkin oireen yhteydessä auto on muuten normaali ajettava, mutta korkea tyhjäkäynti aiheuttaa tietysti sen, että auto vetää kaasua painamatta normaalia pontevammin.
Osaako kukaan yhtään arvella, miten korkea kulutus voisi selittyä? Ei tätä oikein voi E10 syyksikään lykätä, vaikka se kaikenlaista outoa kuuluukin aiheuttavan.
No tuskin on E10 syynä... jos olet muistanut mustaa pistoolia käyttää tankatessa ;)
Noiden hehkun kummallisuuksien perusteella vois kokeilla lämpöanturin vaihtoa...
Ajoitusten tarkistus tietysti vois myös olla kohdallaan, sekä suuttimien puhdistuslitku polttoaineeseen..
Mulla näyttäis kulutus pienentyneen ajoituksen säädön ja puhdistusaineen jälkeen, mutta vielä ei ole niin paljoa kilometrejä tullut, että voisi varmuudella sanoa..
Noiden hehkun kummallisuuksien perusteella vois kokeilla lämpöanturin vaihtoa...
Ajoitusten tarkistus tietysti vois myös olla kohdallaan, sekä suuttimien puhdistuslitku polttoaineeseen..
Mulla näyttäis kulutus pienentyneen ajoituksen säädön ja puhdistusaineen jälkeen, mutta vielä ei ole niin paljoa kilometrejä tullut, että voisi varmuudella sanoa..
Nyt on kaksi ääntä lämpötila-anturin puolesta. Ei ole kallis osa, sen voi vaihtaa vaikka testauksen vuoksi. Mutta tarkennuskysymys: oletatteko, että mahdollisesti viallinen lämpötila-anturi liittyisi tuohon ns. pitkän hehkutuksen ongelmaan, eikä siis itse pääongelmaan? Vai oletatteko lämpötila-anturin liittyvän molempiin ongelmiin?
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
No niin, ostan siis varaosan, kunhan satun menemään kauppapaikoille.
Annettakoon sen verran lisätietoja, että lämpömittarin käytös ei ole antanut mitään aihetta epäillä tällaista anturivikaa.
Mutta mihin perustuu tämä ohje, että anturi tulisi vaihtaa nesteiden ollessa niin lämpimänä, että sen juuri sietää tehdä? Mikä estää vaihtotyön miellyttävästi kylmällä koneella?
Annettakoon sen verran lisätietoja, että lämpömittarin käytös ei ole antanut mitään aihetta epäillä tällaista anturivikaa.
Mutta mihin perustuu tämä ohje, että anturi tulisi vaihtaa nesteiden ollessa niin lämpimänä, että sen juuri sietää tehdä? Mikä estää vaihtotyön miellyttävästi kylmällä koneella?
Lämpömittarilla ja moottorinohjauksella on eri anturit, jotka tosin sijaitsevat samassa "motikassa", johon tulee 4-napainen liitin... Eli siis jos moottorinohjauksen anturi sekoilee niin se ei näy mittarissa, ja sama toisinpäin... Moottorinohjauksen anturin toimintaa voi tutkia VAG-COM:lla katsomalla mitä lämpöjä ECU ilmoittelee...
No jo, anturi tuli vaihdettua, mutta vielä ei tiedä, oliko siitä apua...
Edellinen anturi oli ulkoisesti hieman kärsineessä kunnossa, siinä oli hapettuman oloista ja pari mustaa laikkua. Oliko se epäkunnossa, sitä en osaa sanoa.
Mutta anturin väri: annoin kertoa itselleni, että oikea väri olisi vihreä, siitäkin huolimatta, että autossa nyt oli musta anturi. Pois ottamassani oli VW- ja Audi-leimat ja muovissa oli painettu Luxembourgh, mistä tämä autoyksilö on sattumoisin Suomeen kulkeutunut. Olisiko anturi jo kerran vaihdettu Luxemburissa, vai sattuuko kyseisten anturien valmistus vain tapahtumaan siellä. Kukapa tietää.
Vihreä anturi on siis nyt paikallaan ja sillä on ajettu noin 20 km. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta muuta en osaa sanoa.
Itse alkuperäisestä ongelmasta: kulutus on välillä normaalia, välillä selittämättömällä tavalla korkeampaa kuin normaalisti. Suurimman osan ajasta kulutus on normaalia. Mutta katsotaan nyt, auttoiko anturin vaihto.
EDIT: Ennen kuin kukaan ehtii kommentoida: Tietysti, todisteet luotettavimmasta päästä huomioiden, olisi ollut perustelluinta panna musta anturi. Mutta ehkäpä tahdon elää vaarallisesti, ja sitäpaitsi vaihtelu virkistää. Eli tietääkö kukaan, mikä pohjimmiltaan on mustan ja vihreän anturin ero?
Edellinen anturi oli ulkoisesti hieman kärsineessä kunnossa, siinä oli hapettuman oloista ja pari mustaa laikkua. Oliko se epäkunnossa, sitä en osaa sanoa.
Mutta anturin väri: annoin kertoa itselleni, että oikea väri olisi vihreä, siitäkin huolimatta, että autossa nyt oli musta anturi. Pois ottamassani oli VW- ja Audi-leimat ja muovissa oli painettu Luxembourgh, mistä tämä autoyksilö on sattumoisin Suomeen kulkeutunut. Olisiko anturi jo kerran vaihdettu Luxemburissa, vai sattuuko kyseisten anturien valmistus vain tapahtumaan siellä. Kukapa tietää.
Vihreä anturi on siis nyt paikallaan ja sillä on ajettu noin 20 km. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta muuta en osaa sanoa.
Itse alkuperäisestä ongelmasta: kulutus on välillä normaalia, välillä selittämättömällä tavalla korkeampaa kuin normaalisti. Suurimman osan ajasta kulutus on normaalia. Mutta katsotaan nyt, auttoiko anturin vaihto.
EDIT: Ennen kuin kukaan ehtii kommentoida: Tietysti, todisteet luotettavimmasta päästä huomioiden, olisi ollut perustelluinta panna musta anturi. Mutta ehkäpä tahdon elää vaarallisesti, ja sitäpaitsi vaihtelu virkistää. Eli tietääkö kukaan, mikä pohjimmiltaan on mustan ja vihreän anturin ero?
Ilmeisesti uudet anturit on vihreitä ja ensiasennusanturi on silloin joskus ollut musta... Tarkempaa tietoa ei mullakaan asiasta ole, mutta samaa juttua on useassa topicissa tullut vastaan..
Eipä nuoanturin ikuisia ole.. iän myötä saattavat häröillä erinäisin tavoin ja säännöllisen epäsäännöllisesti, eli välillä voi toimia normaalisti ja välillä antaa mitä sattuu tietoa.
Kyllä ne hapettumat yms epämääräisyydet melko selvä merkki on vaihdon tarpeesta..
Toivottavasti tuli nyt tuolla kuntoon :)
Eipä nuoanturin ikuisia ole.. iän myötä saattavat häröillä erinäisin tavoin ja säännöllisen epäsäännöllisesti, eli välillä voi toimia normaalisti ja välillä antaa mitä sattuu tietoa.
Kyllä ne hapettumat yms epämääräisyydet melko selvä merkki on vaihdon tarpeesta..
Toivottavasti tuli nyt tuolla kuntoon :)
Tuo ensiasennusanturin ja tarvikeanturin väriero kävi myös minun mielessäni. Tätä teoriaa vastaan sotii jossain määrin se, että kun Motonetin verkkosivuilta hakee 2000-mallin Octaviaan ko. anturia, tarjotaan vaihtoehtoina sekä vihreää että mustaa.
Toisaalta suoli24:ssa esitettiin epäily, että toinen on ptc- ja toinen ntc-vastus. Tämähän tekisi tällä ongelmakentällä seikkailusta jälleen hyvin mielenkiintoista. Tässä vielä linkki suoli24 -threadiin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/97951 ... t-49161312
Nyt takana 40 kilometriä, normaali kulutus, puolenkymmentä lämmintä käynnistystä ilman ongelmia. Lisävalaistusta anturien värimaailmaan kuitenkin kaivataan.
Toisaalta suoli24:ssa esitettiin epäily, että toinen on ptc- ja toinen ntc-vastus. Tämähän tekisi tällä ongelmakentällä seikkailusta jälleen hyvin mielenkiintoista. Tässä vielä linkki suoli24 -threadiin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/97951 ... t-49161312
Nyt takana 40 kilometriä, normaali kulutus, puolenkymmentä lämmintä käynnistystä ilman ongelmia. Lisävalaistusta anturien värimaailmaan kuitenkin kaivataan.
^^ se vihreä on ilmeisesti "ensiasennusvärinä" hiukan uudemmissa versioissa.. toiminnallista eroa ei liene ole... kokeile haulla (vihreä AND anturi) niin jotain tiedonjyväsiä löytyy:) esim: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=10 ... %E4+anturi
^ tuo mittarin näyttöhän on kaikissa vaggilaisissa tehty niin, että kun lämpötila on normaalin rajoissa (noin 80-110 astetta) niin mittari näyttää sitä 90:tä... anturilla ei sen asian kanssa ole mitään tekemistä.. Samasta vihreästä/mustasta anturista tulee sekä mittarin että ecun lämpötilatieto, mutta molemmat ovat omalla piirillänsä eivätkä vaikuta toisiinsa.
tuon koneen lämpenemiseen vaikuttaa lähinnä kaasupolkimen ja lämmityslaitteen käyttö, ja tietenkin termostaatin toimivuus, jos syyläri alkaa lämpenemään ennenkuin kone on kuuma niin termostaatti vuotaa..
^ tuo mittarin näyttöhän on kaikissa vaggilaisissa tehty niin, että kun lämpötila on normaalin rajoissa (noin 80-110 astetta) niin mittari näyttää sitä 90:tä... anturilla ei sen asian kanssa ole mitään tekemistä.. Samasta vihreästä/mustasta anturista tulee sekä mittarin että ecun lämpötilatieto, mutta molemmat ovat omalla piirillänsä eivätkä vaikuta toisiinsa.
tuon koneen lämpenemiseen vaikuttaa lähinnä kaasupolkimen ja lämmityslaitteen käyttö, ja tietenkin termostaatin toimivuus, jos syyläri alkaa lämpenemään ennenkuin kone on kuuma niin termostaatti vuotaa..
Lopullinen diagnoosi
Nyt voidaan paljastaa lopullinen diagnoosi. Eli vika olikin ns. mikkihiiritasoinen, toinen takajarru laahasi joskus aavistuksen, toisinaan taas ei. Nyt, kun ongelman edellyttämistä toimenpiteistä on kulunut jo melkoisesti aikaa, voin kertoa kulutuksen olleen korjausten jälkeen voittopuolisesti alle 5 litraa satasella. No, tulipahan korjattua tässä samassa ohessa yksi anturivika; tämä aiemmin mainittu anturinvaihtokin nimittäin tuli tarpeeseen.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Pienellä menee,todella pienellä.
Pienellähän se; keskikulutus menneeltä vuodelta on 5,15 litraa per satanen. Ja se on korjattu lukema, siis sekä kulutusmittauksessa että matkamittauksessa on korjattu virheet, jotka kylläkin ovat melko pienet. Ja tuohon lukemaan mahtuu pari kuukautta tuskailua epätavallisten korkeiden kulutusten kanssa, mistä juuri tämäkin säie on viritelty.
Tosin täytyy rehellisyyden nimissä myöntää, että auton ajoista tulee maantietä ehkäpä 90 %. Lisäksi lyhinkin säännöllisesti ajettava matka on 10 km. EU-yhdistetty kulutus olisi 5,9 litraa. Ja edellinen omistaja sanoi auton vieneeni työmatka-ajossa Korpilahdelta Jyväskylään reippaasti yli 6 litraa satasella. Jossain määrin siis täytyy olla tyytyväinen näihin lukemiin. No, pahemmin ei tule kyllä urheiltua tuolla autolla; puolittaiseksi harrastukseksi muodostunut tuo taloudellinen ajo. Kerran liruttelin Kustavista Raisioon kulutuksella 4,2 litraa satasella. Se on tähänastinen ennätys.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa