jarrujen ilmauksesta muutama tarkentava kysymys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

miamivice
-
Viestit: 109
Liittynyt: 27.7.2003 22:44

jarrujen ilmauksesta muutama tarkentava kysymys

ViestiKirjoittaja miamivice » 17.6.2011 21:03

Terve,
vaikkei kysymyksessä oleva menopeli olekkaan VAG konsernin auto niin ajattelin silti laittaa kysymyksen tänne..

Eli kaveri vaihtoi 2002 D4 Avensikseen taakse jarrusatulat ja siinä yhteydessä antoi jarrunesteen -se mitä letkuista nestettä tuli- valua ulos ts.valumista ei estetty mitenkään.

Kysymys kuuluukin riittääkö pelkästään ns.normaali ilmaaminen? Vai pitääkö esimerkiksi pääsylinteri myös ilmata?
Lisäksi autossa on myös abs+esp, pitääkö abs järjestelmä ilmata?

Eli ajatus oli lähinnä se, että onkohan tuohon abs järjestelmään ja pääsylinteriin tässä yhteydessä päässyt ilmaa?
Autoa ei ole käytetty ilman nestettä eikä etujarrut ole olleet auki.

Mikäli ABS järjestelmä tulee ilmata niin pystyyköhän autolla ajamaan huoltoon ilmattavaksi tuolta osin?



Kiitoksia!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2011 21:49

Jos säiliö ei päässyt tyhjäksi niin ei tarvi muuta kuin avatut satulat ilmata. Jarruneste liikkuu pääsyliterin kautta ja se ilmaantuu siinä samalla.

Jos säiliö pääsi tyhjäksi niin sitten ainakin pitää ilmata joka satula.

Voi varovasti koittaa pitääkö ne jarrut ollenkaan jos ei saa kotikonstein ilmattua. Siitä sitten rohkeuden mukaan ajaa tai ei aja huoltoon.

Samaan syssyyn voisin kysyä että meneekö -01 Saab 9-3:n ABS-jarrujen ilmaus perinteisesti pumppaamalla ilman mitään diagnoosilaitteita? Sellaista hupia olisi itsellä LA/SU.

Ja miten yleensä on näissä hienoimmissa nykyjarruissa, meneekö tyhjän järjestelmän täyttö ja ilmaus samalla lailla kun 80-luvulla?

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 20.6.2011 11:14

saabissakin ilmaus ihan perinteisesti,ellei järjestelmä aivan kuiva ts.abs-yksikössä ilmaa...silloin joutuu testerillä aktivoimaan abs-pumppua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.6.2011 14:25

Eilen saatiin Saba ajoon. En tiedä kuinka kuiva se oli, mutta pohja näkyi säiliöstä. Saatiin kuitenkin periteisellä pumppausmenetelmällä ilmat mielestämme pihalle.

Märällä asvaltilla jarruteho riitti ABS:n rouskuttamiseen asti ja poljintuntuma hyvä, niin ajateltiin että kunnossa on. Levytkin kuumenee jarrutuksessa näppituntumalla molemmilta puolilta tasaisesti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa