Voiko katsastaa nelivetonsa takia missä tahansa?
Jos ei, niin saa suositella jotain sopivaa paikkaa pk-seudulla.
Autona siis vm. 2006 R32.
Golf R32 katsastus
Valvoja: ffp jäsenet
meilläpäin ei uskaltanut vaikka oli haldex, ajoi vaan ja jarrutti, oli sitä mieltä että kunnossa on. No se oli kyllä auton eka katsastus, ja mittarissa n. 60tkm. Ajoi kyllä ensin dynolle, kunnes kysyi että onko neliveto, sanoin kyllä ja ajoin nopeasti pois. Ei kuulema heidän paperissa lukenut että olisi neliveto. A-Katsastus kyseessä
Haldex-nelikon jarrut voi testata jarrudynossa, kun tietää mitä tekee. Tähän asti omalla kohdalla kaikki nelikoiden (haldexit ja torsenit) katsastukset on tosin mennyt niin että inssi on ajanut rullien ohi ja testannut jarrut pihalla. Katsastukseen voi aina mennä suht huoletta koska konttoreillahan pitää olla tieto miten mikäkin laite voidaan testata. Ei autojen omistajilta voida vaatia autotekniikan tietämystä noin syvällisesti.
Ei se haldex minusta ole ajettavissa, dynamometri näyttää samantien noin kilonewtonin verran vastusta per pyörä kun etuakselin ajaa rullille. Lisäksi ainakin Volvoissa haldex-ohjain alkaa lukitsemaan ja avaamaan kytkinpakkaa jolloin takapää vetää pätkittäin. (tullut pariin kertaan vahingossa havaittua koska Volvojen otteella ei aina lue nelivetoisuudesta mitään)
Ehkä sulake irroittamalla haldexin testaus onnistuu mutta ainakaan ilman valmisteluja ei.
Torsenistakin on ohjeistus että ei saisi ajaa mutta ei siellä ainakaan mitään ylimääräistä vastusta synny kun sellaisen normaalisti rullille ajaa eikä käsittääkseni torsen-rattaistossa ole mitään mekaanista syytä miksei tuo onnistuisi.
Meidän konttorilta löytyy myös nelivetodynamometri, jolla onnistuu kaikkien paitsi aktiivisilla ja viskotoimisilla perälukoilla varustettujen autojen testaus. Tuo laite pyörittää pyöriä eri suuntiin ja mittaa yhden pyörän jarruvoimaa kerrallaan. Eri puolien tuloksista saadaan vertailukelpoisia poljinvoima-anturilla.
Tosin nimenomaan tämmöinen R32:sistakin löytyvä DSG-vaihteisto ja neliveto-yhdistelmä on sellainen että sitä testattaessa vaihteisto menee varaohjelmalle ja muistiin tallentuu vikakoodi vaihteiston sisään- ja ulostuloakseleiden pyörintänopeuserosta, vai olikohan se sisääntulonopeusanturin signaalin puuttumisesta. Tuo toki on helppo nollata OBD-testerillä pakokaasumittauksen yhteydessä.
Ehkä sulake irroittamalla haldexin testaus onnistuu mutta ainakaan ilman valmisteluja ei.
Torsenistakin on ohjeistus että ei saisi ajaa mutta ei siellä ainakaan mitään ylimääräistä vastusta synny kun sellaisen normaalisti rullille ajaa eikä käsittääkseni torsen-rattaistossa ole mitään mekaanista syytä miksei tuo onnistuisi.
Meidän konttorilta löytyy myös nelivetodynamometri, jolla onnistuu kaikkien paitsi aktiivisilla ja viskotoimisilla perälukoilla varustettujen autojen testaus. Tuo laite pyörittää pyöriä eri suuntiin ja mittaa yhden pyörän jarruvoimaa kerrallaan. Eri puolien tuloksista saadaan vertailukelpoisia poljinvoima-anturilla.
Tosin nimenomaan tämmöinen R32:sistakin löytyvä DSG-vaihteisto ja neliveto-yhdistelmä on sellainen että sitä testattaessa vaihteisto menee varaohjelmalle ja muistiin tallentuu vikakoodi vaihteiston sisään- ja ulostuloakseleiden pyörintänopeuserosta, vai olikohan se sisääntulonopeusanturin signaalin puuttumisesta. Tuo toki on helppo nollata OBD-testerillä pakokaasumittauksen yhteydessä.
Meidän konttorilta löytyy myös nelivetodynamometri, jolla onnistuu kaikkien paitsi aktiivisilla ja viskotoimisilla perälukoilla varustettujen autojen testaus.
Ei onnistu myöskään kiinteällä nelivedolla ja duplex jarruilla varustetun auton jarrujen testaaminen. Ei uskonut viime vuonna katsastusmies vaikka kuinka koitin sanoa, tosin se nyt oli harvineisen yksniittinen tapaus muutenkin.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa