Golf IV 1.9 TDI 81kw AHF ahto ongelma!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

Golf IV 1.9 TDI 81kw AHF ahto ongelma!

ViestiKirjoittaja Balthar » 11.5.2011 21:22

Tilanne on näin eli alkoi paripäivää sit ku kauppaan mennessä auto toimi ihan normaalisti takasi tullessa tehoja ei ollut yhtään.. ongelmaa sen verran selvitetty että vnt ahtimessa ei siivet "auennut" ollenkaan.. käytin turbon irti ja puhistin muuttuvat siivet ja ne.. Kiitos muille näistä ohjeista ja tiedoista!

Noh tämän jälkeen laitettu uusi maf anturi, ei mitään vaikutusta!

Sitten selvisi että alipaineletkusta "mikä tulee turbon "kelloon" " puuttui alipaine melkeimpä kokonaan.. alipaine letkut uusittu kaikki.. siltikään vika ei korjautunut. .

vag-com ei anna mitään vikakoodeja.. ja tosiaankin arvoja kun katsoin MAF arvo ei noussut juurikaan ollenkaan yli 500mg/str ja ahtopaineet oli 900mbar.. turbo on minun mielestäni kunnossa oleva siivet liikkuu hyvin ja turbo pyörii kohtalaisen hyvin..

ja auto tosiaankin savuttaa huomattavasti.. johtuen tieten ilman puutteesta ja liiallisesta löpöstä poletettaessa...

Tehot on niinku jossai 1.6 imudieselissä..

Suuret kiitokset jo etukäteen..[/b]

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.5.2011 21:41

Varmaan kannattaa alkaa sitä alipainetta metsästämään. Toimiiko alipainepumppu, jarrujen tehostus? Onko n75 venttiili kunnossa?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 11.5.2011 21:49

kokeile imeä alipainetta itse turbon siipien ohjaukseen menevään letkuun. jos siipiä säätävä kello liikkuu sen voi olettaa olevan ok, sekä myös siipien ainakin jokseenkin kuosissa.

sitten tosiaan pelaako jarru tehostus? jos jonkun alipaineletkun irroittaa onko siellä alipainetta.

N75 ja Egr:n venttiilit tais mennä ristiinkin tarvittaessa. että voipi kokeilla onko vika siellä.

sit eihän ilmanotto ole tukossa ja ilmansuodin on uusittu nyt?
turbon siivet näyttää ehjiltä? turbo pyörii herkästi?

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 11.5.2011 21:56

Jarrut pelaa normaalisti.. ja no herkät... mutta alipaine ei pikkuletkuissa kovin suuri ole. .. ei ole mittaria jotta voisi mitata arvoja.. mutta tosiaankin miten suuri sen alipaineen pitäisi maalaisjärellä olla.. esim tarraako lujaa sormeen.. ?

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 11.5.2011 22:01

Egr ja ja se n75 no sarjanumeroltankin samat tässä.. yritetty on , eikä vaikutusta... minusta se siipien säädin oli aika jäykkä liikkuinen.. ei meinaa sormin saada painettua... omutta siipien vipu liikkuu tosi hyvin kun irrottaa säätimen akselin...

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.5.2011 22:07

Hyvä syy ostaa ahtopainemittari ;)
Ne yleimalliset kun näyttää alipaineenkin.... sellaisella itse mittailin.

Jarruissa se parhaiten ilmenee niin, että kun pari kolme kertaa peräkkäin polkaisee niin tehostin häipyy ja poljin tuntuu kovalta.
Uudella pumpulla ja korjatuilla alipaineputkilla mulla mittari näytti noin -0,8bar...

Tuo että ei toimi edes kierroksilla, viittaisi kyllä jonnekinmuualle kuin pieneen alipainevuotoon... Joillakinhan on ollut ongelmia takaiskuventtiilien kanssa...
Toki ekas se N75 kannattaa tarkistaa, taitaa kuitenkin kaikkein tyypillisin vikapaikka olla... VNTn toimintahan oli jo tarkistettu...

edit: kokeile laittaa alipaineletku suoraan ilman venttiileitä siihen alipainekelloon kiinni, niin näet jaksaako se liikkua :) ...jos sinne vaan mahtuu ronkkimaan kun auto käy...

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 12.5.2011 7:48

Jarrupoljin menee kyllä ihan kovaksi kahden polkasun jälkeen.. elih alipainepumpun uusinta... kokeilen vielä tänään suoraan työntää sen alipaineene sinne turbolle.. sehän vain vahvistaa asian..

Noita alipainepumpppuja ei varmaan pysty itse elvyttämään.. ? vaikka taidan kyllä kokeilla purkaa sen ennen uuden hakua.. :D

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 12.5.2011 8:24

joo jos poljin menee kovaksi auto käynnissä niin alipaine on riittämätön.

toisaalta ainakin uudessa turbossa sai helposti imastua letkusta siivet eri asentoon eli sen säätimen pitäisi liikkuua kohtuu helposti.
jos siivet liikkuu vivusta säädin irti niin myös epäilisin sitä.

voipi toki olla juminut/paskottunut ja huono alipaine on todennäköisesti edesauttanut tätä asiaa.
kelloja ei kait erikseen tahdo saada kuin vanhoja.
jaa löytyy netistä uusiakin myynnistä.

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 12.5.2011 12:12

alipaineen puute ongema korjattu.. pumpulta lähtevä paksu putki oli klemmarin alta paskana.. :/.. nyt tulee hyvät paineet turbon alipainekellollekkin.. ja seuraava ongelma onkin sitten turbon alipainekello.. joka ei pidä painetta juurikaan ollenkaan.. ei valskaa .. jos näitä on uutena saatavilla voisiko joku ohjata sivustoa, itse en meinaa löytää.. :/ tai jos joltain löytyy käytettynä ni saa ottaa yhteyttä.. =)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.5.2011 14:09

www.ebay.de ja varaa siihen n. 50e.

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 12.5.2011 18:58

pyh ja pah varaa 10 € ku ostaa liimatiiviste massaa ja korjaa vanhan kellon.. noh ainakin väliaikasesti.. rupes pelaamaan sen verra et ku lyö suoraan alipaine tulo letkun kiinni kelloon ni aukasee siivet kokonaan ja pitääkin niin.. eli tämä onkelma ratkaistu (väliaikasesti) uus alipainekello maksaa 170€ suomessa.. alla linkki. mutta alipaine ei vieläkään kulje kunnolla turbolle.. vaihdoin vielä n75 takasi toisin päin.. niinku alunperin olivatkin mutta nyt huomasin että sokka oli lähtenyt kävelemään vnt akselin nokasta ja kello irti.. uuden sokan etsintä edessä.. toivottavasti löytyy paikalliselta nesteeltä.. muute alkaa hirmu metsästys yhen sokan perään.. :D

http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... 3fc73ff8b6

Sieltä löytyy.. toi 4 & 15 on sopiva minun autooni.. sillä linkin laitoin jotta muutkin tarvitsevat löytää...


Alipainekello oli hyvin yksinkertainen laitos, en ymmärrä mikä helvetti niissä muka maksaa noinkin paljon.. siellä on vaan jousi ja sellannen kumi kehys.. metallikuoressa oli pienen pieni reikä minkä huomasi kun purin kellon osiksi ja katsoin valoa vasten.. ja kumissa oli myöskin pieni reikä.. nämä molemmat paikkasin tosiaankin tällä mustalla liimatiivistemassalla ja laitoin palat takasi paikoilleen ja tiivistin aukasu kohdan vielä samalla massalla.. ja kyllä pitää paineet sisällä.. =) en honannu kuvia ottaa tapahtumasta.. ehkä parempi kylläkin niin.. :D

Lisäystä.. kellon sisältä tuli kourallinen kaiken maailman ruostetta ja paskaa ja hiekkaa ja kaikkee.. että ihmekkään kun meinas olla jäykkä liikkuinen.. nyt liikkuu tosi hyvin.. imemälläkin.. =)

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 12.5.2011 20:22

Ongelmat vaan ei perkele lopu sille millään.. kohta menee golffi paaliin ku alkaa pinna jo palaa.. n75 ilmeisesti toimii oikein.. vikakoodia niistä ei tule ja egr ilmeisesti toimii vac comin mukaan.. jos oikein tajusin.. ja sitä egr:n venttiiliä olen käyttänyt tuossa turbon ohjauksessa.. ei muutosta.. antaa vaan koko ajan jatkuvan pienen alipaineen.. yritin muos tukkia kaikki muut alipaineella toimivat venttiilien letkut jotta kaikki alipaine tulisi vain turbon ohjauksen käyttöön.. ei mitään muutosta asiaan.. kone röpöttää kun painaa kaasua puoliksi noin 2500-3500 kierrosta.. hirveä röpötys.. välillä menee sen yli ja kiertää loppuun.. välillä jää vaan röpöttämään.. ja savuttaa ihan sairaasti.. sit honasin katsoa hieman pumpun ajotusta.. ja tässä on nyt sit logattua dataa jos siitä selvää saa.. molemmissa ajotuksissa ohjearvo oli 2 -3


/min,Specified start °BTDC, Actual start °BTDC, Cold start valve %,
903,1.3,2.6,2.8
903,1.3,2.6,2.8
903,1.3,2.6,2.8
903,1.3,2.9,2.8
903,1.3,2.9,2.8
1155,0.0,2.6,2.8
1932,2.2,0.4,2.8
2667,0.4,1.1,2.8
2877,0.2,1.1,11.6
2961,0.2,1.3,22.3
3024,0.4,1.3,37.5
3171,1.5,0.0,44.6
3528,3.5,2.2,51.8
3906,7.0,4.8,66.9
4263,9.7,9.2,68.1
4557,11.0,10.8,66.1
4746,11.7,12.8,61.8
4893,12.1,13.0,57.8

Onko nämä oikein.. minusta se heittelee AIVAN saatanasti noiden arvojen ulkopuolella.. kertokaapa te älykkäämmät minulle..

tässä tosiaankin käytin vain autoa paikallaan ja painelin kaasua..

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.5.2011 6:13

3. suuttimen neulantunnistin ok ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa