Olisiko vinkkejä seuraavaan ongelmaan?
Autosta häviää alipaineet jarrutehostimesta kun auto ei ole käynnissä.
Eli kun laitan auton käyntiin jarrupoljin on kova. Kun painelen jarrua muutaman kerran, poljin tuntuma palautuu vähitellen ja sen jälkeen toimii ihan ok.... ainakin toistaiseksi. Vika ilmeni tänä aamuna.
Auto on passat tdi 96kw.
Jos jollakin olisi kokemusta mahdollisista vika kohteista olisin kiitollinen. Jostainhan se alipaine vuotaa, mutta kun ei kuulu suhinaa kun sammuttaa moottorin.
Kova jarrupoljin.
Valvoja: ffp jäsenet
Lainataan nyt aihetta kun otsikko sopii täysin tähänkin vikaan.
Eli tekee välillä tätä täysin samaa kuin kaisto kertoo aloitusviestissään, mutta pääasiassa alipaineet katoavat ajon aikana.
Eli kun antaa vähä kierroksia jotain noin 1500rpm, niin ei mitään ongelmaa jarrujen kanssa, mutta kun auto tyhjäkäynnillä ja polkee jarrua, niin kolmannella polkaisulla poljin alkaa olla kova ja tehostus mitätön.
Alkaa vain katsastus lähenemään, niin ajattelin olisko vinkkiä mistä kannattais lähteä vikaa ettimään, vai onko ainut vaihtoehto lähteä vain menemään letkujenliitoksia väpi. Noissahan ei ole mitään klemmareita missään vaan pelkästään painamalla kaikki letkut kiinni, joten kun kuivavat, niin vuodot kyllä yleistyvät helposti.
Vaikuttaisko toi takaiskun jumittaminen ajossa jarrujen toimintaan?
Niin ja auto tosiaan 01 passat 74kw
Eli tekee välillä tätä täysin samaa kuin kaisto kertoo aloitusviestissään, mutta pääasiassa alipaineet katoavat ajon aikana.
Eli kun antaa vähä kierroksia jotain noin 1500rpm, niin ei mitään ongelmaa jarrujen kanssa, mutta kun auto tyhjäkäynnillä ja polkee jarrua, niin kolmannella polkaisulla poljin alkaa olla kova ja tehostus mitätön.
Alkaa vain katsastus lähenemään, niin ajattelin olisko vinkkiä mistä kannattais lähteä vikaa ettimään, vai onko ainut vaihtoehto lähteä vain menemään letkujenliitoksia väpi. Noissahan ei ole mitään klemmareita missään vaan pelkästään painamalla kaikki letkut kiinni, joten kun kuivavat, niin vuodot kyllä yleistyvät helposti.
Vaikuttaisko toi takaiskun jumittaminen ajossa jarrujen toimintaan?
Niin ja auto tosiaan 01 passat 74kw
Tänään sitten otin asiakseni, että vika etsitään vaikka purkamalla koko konetila.
No eka turhat muovihärpäkkeet irti ja imuilmaputki sieltä koneen takaa pois, niin sai vähä tilaa sinnekin.
Eka mihin silmät osui, niin alipainepumpusta lähtevä putki, oli kiinni sellaises pienes putkennysäs, joka liikku olovana turhankin helposti ja heräs epäilys, etä vuotaa jo siitä. No runko alumiinia, niin pienellä vasaralla sitten vain naputtelin sitä ympärystää, että loppui heiluminen ja tuntui tiiviiltä.
Sitten iskin alipainemittarin suoraa siihen pääputkesta lähtevään haaraan kiinni, että näki miten reagoi kun polkee jarrua, paineet nousi ihan hyvin ja kaikki näytti toimivan. No sitten otin mittarin irti moottorin ollessa sammuksissa, niin putki pihaji pitkään, eli tyhjäs peruspaineen tehostajalta.
Siinä vaiheessa, sitten selviskin että missä vika oikein on, eli takaiskuventtiili ei pidä painetta, vaan päästää pois. No pienen etsiskelyn jälkeen sitten löytyi se takaisku tehostajan kyljestä sellainen kulmanippa josta alipaine menee tehostajalle sisälle. Sitten vain se irti ja ilmapilliä sille, niin johan alkas taas toimimaan ja pitämään paineen.
Ainakin nyt tuntui että jarrut toimivat taas aivan normaalisti :)
No eka turhat muovihärpäkkeet irti ja imuilmaputki sieltä koneen takaa pois, niin sai vähä tilaa sinnekin.
Eka mihin silmät osui, niin alipainepumpusta lähtevä putki, oli kiinni sellaises pienes putkennysäs, joka liikku olovana turhankin helposti ja heräs epäilys, etä vuotaa jo siitä. No runko alumiinia, niin pienellä vasaralla sitten vain naputtelin sitä ympärystää, että loppui heiluminen ja tuntui tiiviiltä.
Sitten iskin alipainemittarin suoraa siihen pääputkesta lähtevään haaraan kiinni, että näki miten reagoi kun polkee jarrua, paineet nousi ihan hyvin ja kaikki näytti toimivan. No sitten otin mittarin irti moottorin ollessa sammuksissa, niin putki pihaji pitkään, eli tyhjäs peruspaineen tehostajalta.
Siinä vaiheessa, sitten selviskin että missä vika oikein on, eli takaiskuventtiili ei pidä painetta, vaan päästää pois. No pienen etsiskelyn jälkeen sitten löytyi se takaisku tehostajan kyljestä sellainen kulmanippa josta alipaine menee tehostajalle sisälle. Sitten vain se irti ja ilmapilliä sille, niin johan alkas taas toimimaan ja pitämään paineen.
Ainakin nyt tuntui että jarrut toimivat taas aivan normaalisti :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla tehostimen putken ja alipainepumpun liittimen vuoto aiheutti sammutusläpän toimimattomuuden, eli kone sammui rytinällä ja koko keula heilahti... Korjaantui uudella pumpulla ja vuotojen korjaamisella. Samoin jarrutehostin ei oikein toiminut matalilla kierroksilla.
Voihan pahempi vuoto vaikuttaa myös VNT-ahtimen toimintaan, mutta taitaa kyllä ensin mennä hermot jarrujen kanssa :)
Ja tietty jos EGR on käytössä niin vaikuttaa siihen...
Voihan pahempi vuoto vaikuttaa myös VNT-ahtimen toimintaan, mutta taitaa kyllä ensin mennä hermot jarrujen kanssa :)
Ja tietty jos EGR on käytössä niin vaikuttaa siihen...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa