etujarrusatulan irrotus? apuva.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

etujarrusatulan irrotus? apuva.

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 30.4.2011 11:53

Ongelma tuli kun rupesin paloja vaihtamaan eteen. Eli mikähän on liukupultin suojan alla oleva avainkoko kun ei käy kuusiokolo eikä käy torks? Onko joku erikoisavain hommattava? Kyseessä ilmeisesti ate satula.
T-pasanen -01

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 30.4.2011 12:07

ootko kokeillu minkäkokosilla kuusiokoloilla? ainakin golffissa oli 7mm kuusiokolo ja se koko yleensä puuttuu

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 30.4.2011 12:12

6-kolo ruuvi sielä tulpan alla on. Kokoa en nyt itsekään muista ulkoa, mutta sellainen sielä kuitenkin on

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 30.4.2011 13:00

7mm se Seatissakin on. Piti erikseen ostaa kuusiokulma-avainhylsy kun se tosiaan puuttuu monesta sarjasta.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 30.4.2011 13:32

Ite muistan kanssa että koko oli jotenkin erikoinen. En muista kyllä takuu varmasti millä sen vaihdoin mutta vaikka olikin kuusiokolo niin oliskohan jonkin kokonen torx-avain ollut millä sen väänsin auki. Tai sitte vaihtoehtoisesti jokin tuuma sarjan kuusiokolo.

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 30.4.2011 14:02

7mm se passatissakin on..

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 30.4.2011 16:10

7mm kuusiokolo on muuten jännä koko kun monessa halpissarjassa hypätään suoraa 6->8mm. Nimimerkillä itse juuri tappelin saman ongelman kanssa :)
Ja hylsynä aivan ehdoton, ei räpelletä niillä ällä-avaimilla sitte yhtään....

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 30.4.2011 17:23

"Tarvike" liukutapeissa tuo kanta on yleensä muistaakseni Torx T45, alkuperäinen 7mm kuusiokolo.

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 30.4.2011 19:48

Joo kiitoksia kaikille vastanneille. Se on tosiaan 7mm kuusiokolo. Piti käydä kaverilta lainaamassa kun puuttuu tosiaan tuo koko satsista. Ongelmana tuli kuitenkin männän sisään painaminen. Puristin letkun kiinni ja ilmaruuvia avaamalla puristin puristimella mäntää takaisin, mutta ei mennyt niin paljon, että olisi mahtunut satula takaisin niin vaihdoin ainoastaan sisäpuolen palan jossa on se tuunnistin. Olisiko tähän jotain poppakonstia jollakulla?

t-pasanen -01

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.4.2011 19:54

Poppakonsti on tuo. Jo ekan kerran jälkeen tuntui että pitäisi laissa asettaa pakkolliseksi varusteeksi autoharrastajalle :)

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 30.4.2011 19:56

Oiskohan sitä tarvinna vähän kiertää sitä mäntää samalla?

Edit: H.Jormalainen ehti jo...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.4.2011 19:58

Se männän kiertäminen on tarpeen käsijarrullisissa satuloissa.

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 30.4.2011 20:32

Ei taida käsijarru vaikuttaa passatissa etupyöriin? Vai olenko ihan väärässä?

T-pasanen -01

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.4.2011 21:17

Ei vaikuta. Harvassa (onneksi) on laitteet joissa käsijarru ottaa edestä.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 30.4.2011 21:28

Saab 900 ja 99 ennen vuotta -84 ainoat jota tulee mieleen. Pitkä vääntörauta on ollut itsellä lääke männän puristamiseen, ainakin ATEn satulaan saa kivasti sopimaan. Lucasin "kierrettävään" ei sovi muu kuin tuo H.Jormalaisen linkittämä työkalu.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.4.2011 23:52

Ei taida kaikki olla kunnossa jos vääntöraudalla joutuu mäntää puristaan ei-kierrettävissä satuloissa..

Ihan pitäs papukaijapihdeillä mennä kasaan männän.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 1.5.2011 10:59

Oliko niiden uusien palojen kiinni meneminen miten suuresta mitasta kiinni?
Jarrulevyissä voi ulkoreunassa olla joskus niin paksu ruostepaakkukerros että sen joutuu naputtelemaan poies että uudet palat saa kiinni.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.5.2011 12:15

T4:ään vaihdoin juuri takajarrupalat ja työssä oli erittäin kätevä normaali liimapuristin, jossa mäntää vasten tuleva osa pyörii. Näin saa papukaijapihdeillä pyöritettyä mäntää ja vuorotellen kiristettyä puristinta.

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 1.5.2011 18:12

Joo, ei se paljosta jäänyt vaille että olisi mennyt, mutta kun ei mahtunu niin ei mahtunut.
Toisen puolen vaihdoin tänään ja ei mitään ongelmia, samalla puristimella meni sisään.
Olisiko jo sylinterin mäntä tullut tien päähän(ruostetta reunassa)? Pitää katsoa uudestaan kun saa hommattua sen "oikean" puristimen. Kiitos vielä kaikille vastanneille.
T-pasanen -01

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 1.5.2011 18:48

Puristin letkun kiinni ja ilmaruuvia avaamalla puristin puristimella mäntää takaisin

Miksi letku pitää puristaa kiinni ja ilmaruuvi avata ?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.5.2011 19:18

Samaa ihmettelin minäkin..

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 1.5.2011 19:18

Ainakin vanhat nesteet männän nestetilasta saa tuolla tavalla poies.. En nyt mitään muuta järkevää syytä keksi :S

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 3.5.2011 11:44

Ei muuta kun satula irti autosta ja vaihtaen tiivistekumisarja siihen satulaan.

Samalla voi jollain teräsharjalaikalla tai hienolla vesipaperilla hioa männän kiiltäväksi, jos tarve.

Juuri viikonloppuna vaihdoin S80 jumissa olevaan satulaan kumisatsin. Mäntä oli oikeastaan kuin uusi, ei hiomisen tarvetta mutta pölysuoja oli korkannut, niin kai siellä jossain jotain skeidaa sitten oli haittaamassa.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 3.5.2011 23:20

Jossain alfamerin korjausoppaassa suositeltiin tuota putken tukkimista ja nesteiden ulos puristamista ABS jarrijen kanssa aina kun sylinteri puristetaan sisään. Perusteena oli ettei sylinterissä mahdollisesti olevat epäpuhtaudet pääse ABSin venttiileihin... Kuulostaa kohtuu järkevältä varotoimelta, vaikka ehkä lievää hätävarjelun liioittelua saattaakin olla. :)

Mitäs muuten näissä vaggineiden satuloissa pitää laittaa vaihtoon, kun uusilla paloilla ja levyillä palat ei ota sisäkehältä kunnolla levyyn, edes muutaman tuhannen kilometrin jälkeen?
Liukutapit?
Satulat kokonaan?
Vai pitääkö vaan etsiä tapeille oikea asento...tai muotoilla viilalla..

Tuskin jarruista saa täyttä tehoa irti jos ei satula purista palaa kunnolla levyä vasten...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.5.2011 23:31

Tod. näk. ne on lähtenyt alussa jo kulumaan epätasaisesti ja kun sisäkehälle tulee ruostetta niin ilmiö voimistaa itseään. Ehkä palat ei ole olleet ihan tasapaksut.

Parissa tapauksessa oon saanu hierottua paloista ja levyistä pinnan uusiksi ja sen jälkeen on kulunut normaalisti. Joskus sen sijaan on helpompaa laittaa uusi levy ja hioa pala tasaiseksi.

Tuo on kyllä ihan hyvä pointti että nestettä ei siirretä ABS-yksikköön vaan aina uutta tilalle. Ite on tullu vaihdettua nesteet aina palanvaihdon yhteydessäkin.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.5.2011 0:47

tällähetkellä tilanne on se, että toiselle puolelle on vaihdettu kaikki talvella ja toinen puoli hetki sitten. molemmista näkee että ei lähde kulumaan tasaisesti. Tässä tuoreemin vaihdetussa on vielä levyn työstöjäljet tallella sisäkehällä... siksi kysynkin nyt asiaa enenkuin kuluu osat väärään muotoon...

Eli tässä kohtaa voisi olla hyvä näyttää paloille hiukan hiomapaperia?
Täytynee vielä tarkistaa miltä näyttää levyn takapuolella, onko samaten jäljet vai mahdollisesti toisinpäin epätasainen kosketus, se voisi viitata satulan asentoon..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.5.2011 0:50

Mun viestissä oli kirjoitettaessa oletus että levy kuluu molemmilta puolilta samalla lailla...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa