Morjensta kaikille!
Nyt on vaihdettu mersut volkkariin ja työn alla on -06 120kw Crafter.
Tässä se menee tutustuessa ja kantapäänkautta opetellessa taas... Mutta asiaan.
Dpf raapaistiin poikkeen koska meinasi polttaa koko auton... siihen uusi softa karalalla ja jaksaapihan tuo nyt liikuskella. Neuvoja kaipaisin auton öljyn kulutukseen. Se syö sitä mielestäni liikaa. Se kun on seisoskellut parisen tuntia ja käynnistää niin pöläyttää sinistä. Vain vähän aikaa, ajossa ei ollenkaan...paitsi voimasavua hiukkasen. Nyt olen ajanut tuolla n. 6tkm ja oljyä menny 4L. Normaalia? Toinen juttukin vaivaa. Yritin vikakoodinlukijalla yhteyksiä autoon, no ei onnistunu. (E-skanneri VAG PRO2) Ei tue crafteria... Milläs tätä nyt luetaan ja rukataan? Mersun testerillä? Boxina näky olevan bosch edc16. Kaikki puhelee vagcomista. Mistä saapi ja mitä maksaa?
Crafter
Valvoja: ffp jäsenet
VAG-COM on nykyään VCDS ja turbotec:ltä saa. Ainakin VCDS:n beta versiossa on crafter, jolla pääsee myös sprinteriin (paitsi ei moottoriin) käsiksi.
http://www.ross-tech.com/vcds/download/ ... rrent.html
http://www.ross-tech.com/vcds/download/ ... rrent.html
onhan tuo "täysin normaali" siis kirjan mukaan T5 portterikin voi kuluttaa 1.0l/1000km eli toisin sanoen 30tkm vaihtovälein voi öljyä palaa 30L ...
Mutta maalaisjärjellä tuo ei ole normaalia, naapurissa on taksivirmassa Crafter ja ei kuluta vielä öljyä (ainakaan niin että sen huomaisi) Auto on 2010 mallia ja ajettu n. 60 000
Tosiaan voit koittaa ottaa ne vedet pois sieltä koneesta ja pistää jotain tönkömpää tilalle (esim SAE 5W-30 öljyä, itsellä tuota käytetty nyt kahdessa T5 edellinen söi litran 15 000km
Nykyinen varmaan samanverran ei vielä ajettu edes 15 minun aikanani.
Samoin saabissa on SAE 5W-30 ja ei ole vielä kadonnut tippakaan kohta 150tkm mittarissa.
Mutta maalaisjärjellä tuo ei ole normaalia, naapurissa on taksivirmassa Crafter ja ei kuluta vielä öljyä (ainakaan niin että sen huomaisi) Auto on 2010 mallia ja ajettu n. 60 000
Tosiaan voit koittaa ottaa ne vedet pois sieltä koneesta ja pistää jotain tönkömpää tilalle (esim SAE 5W-30 öljyä, itsellä tuota käytetty nyt kahdessa T5 edellinen söi litran 15 000km
Nykyinen varmaan samanverran ei vielä ajettu edes 15 minun aikanani.
Samoin saabissa on SAE 5W-30 ja ei ole vielä kadonnut tippakaan kohta 150tkm mittarissa.
Jepulis, talvella laitettiin championin 5w-30 sisuksiin ja eilen sitä sai taas laittaa 1,5l lisää. Ajelin kolmisensataa kilsaa tänään ja huomasinpas tuossa kärryä vedellessä että aina kun nostan kaasun ja annan rullailla alamäkeen niin siitä kun lähtee varovasti vedättään niin sinistä tulee hollin aikaa. Testailin sitä ja aina pöläyttää. Mutta miksi?
Jos polkasen lintan pohjaan vaikka paikoillaan niiin savu on mustaa. Villejä veikkauksia mistä vuotaa läpi ja miksi? Autosta on partikkelisuodatin poistettu fyysisesti ja ohjelmallisesti + egr-venttiilin toimintaa hidastettu. Ohjelmalla kutkuteltu muutenkin vääntöä lisää. Sillä on ajettu 190tkm ja aikasemmin huollettu merkkiliikkeessä saksanmaalla. Olisko tuo mun öljy nyt jotain kissankusta? Pöntöstä kyllä löytyy VW:n longlifen ja muistaakseni 504.00 ja 507.00 tekstit. Pitäis vissiin kelvata tuohon 2,5 CR myllyyn. Kommentoikaa.
Jos polkasen lintan pohjaan vaikka paikoillaan niiin savu on mustaa. Villejä veikkauksia mistä vuotaa läpi ja miksi? Autosta on partikkelisuodatin poistettu fyysisesti ja ohjelmallisesti + egr-venttiilin toimintaa hidastettu. Ohjelmalla kutkuteltu muutenkin vääntöä lisää. Sillä on ajettu 190tkm ja aikasemmin huollettu merkkiliikkeessä saksanmaalla. Olisko tuo mun öljy nyt jotain kissankusta? Pöntöstä kyllä löytyy VW:n longlifen ja muistaakseni 504.00 ja 507.00 tekstit. Pitäis vissiin kelvata tuohon 2,5 CR myllyyn. Kommentoikaa.
Tosiaan tuo voimasavu (musta) ei ole mitenkään outo tapaus edellinen 75kW (-07) portteri piti samaa lun ahdot nousi ja vääntöä haettiin niin mustaa tuli putkesta aika reippaastikkin, öljyä meni tuo edellämaittu 1l/15 000km
Nykyinenon tuolla 77kW konella... joka on edelliseen verrattuna iihan lussu.. autolla ajettu tuota edellistä 40tkm enemmän.
voimasavua... EI kiihtyvyttä... EI sitkeyttä...EI hyvin toimiva vaihteisto... EI
Eli käytännössä siinä on kaikki ihan perseellään, kytkin on kulunut (edellinen omistaja ja isot kuormat) samoin sykronoinnit korkeilla vaihteilla en edes viiti vaihteita kelata eli täytyy odottaa että kierrokset tippuu niin menee siististi päälle ne vaihteet, kone alkaa nakuttaa 3500rpm kohdalla.. yli 4000rpm ei uskalla edes koittaa... (edellinen vielä punasen puolelle ja ei mitään sivuääniä) iskarien yläpään laakerit ääntää molemmat... jne ja mittarissa 139tkm ...(-05)
Tuo jotenkin mun mielestä viittais turboon... tämä siis minun mielipide...
Nykyinenon tuolla 77kW konella... joka on edelliseen verrattuna iihan lussu.. autolla ajettu tuota edellistä 40tkm enemmän.
voimasavua... EI kiihtyvyttä... EI sitkeyttä...EI hyvin toimiva vaihteisto... EI
Eli käytännössä siinä on kaikki ihan perseellään, kytkin on kulunut (edellinen omistaja ja isot kuormat) samoin sykronoinnit korkeilla vaihteilla en edes viiti vaihteita kelata eli täytyy odottaa että kierrokset tippuu niin menee siististi päälle ne vaihteet, kone alkaa nakuttaa 3500rpm kohdalla.. yli 4000rpm ei uskalla edes koittaa... (edellinen vielä punasen puolelle ja ei mitään sivuääniä) iskarien yläpään laakerit ääntää molemmat... jne ja mittarissa 139tkm ...(-05)
Tuo jotenkin mun mielestä viittais turboon... tämä siis minun mielipide...
Jos antais käydä kylmän koneen esim. 10 min tyhjäkäyntiä ja sitten pakoputki ahtimelta irti
-> onko putki ja turbiini öljystä märät?
Jos on, niin vuotaa ahtimen akselin tiivisteestä suoraan pakopuolelle. (Tai sitten tulee esim. venttiilin varren tiivisteen läpi oikein runsaasti öljyä.)
Jos eivät ole märät niin alimmainen ahtoputken liitos auki -> lorottaako miten paljon öljyä?
Noilla testeillä pitäisi selvitä vuotaako ahdin kovin paljon.
-> onko putki ja turbiini öljystä märät?
Jos on, niin vuotaa ahtimen akselin tiivisteestä suoraan pakopuolelle. (Tai sitten tulee esim. venttiilin varren tiivisteen läpi oikein runsaasti öljyä.)
Jos eivät ole märät niin alimmainen ahtoputken liitos auki -> lorottaako miten paljon öljyä?
Noilla testeillä pitäisi selvitä vuotaako ahdin kovin paljon.
No niin, päästiin asiaan!
Kiitoksia vastauksista ja täytynee viikonloppuna alkaa testailemaan kulkeutuuko öljy ahtimen kautta. Auto vaikuttaisi muuten ihan pitoratsulta kunhan tästä öljyn juonnista päästään normaalille tasolle. Toinen asia mikä jurppii on lievä nyhtäminen ajettaessa loivaan alamäkeen taajamassa ihan pikku kaasulla, se ei tiedä vetääkkö vaiko ei. Nykii ärsyttävästi, pykälä isompaan tai pienenpään niin ei ongelmaa. Kuvitellaanpas että se nyt vuotaisi vaikka turbon akselilta niin tässä lienee juuttuvasiipinen ahdin, liekkö vielä garret? En tiedä. Anyway, noita ei huollella vissiin missään... josta päästään vähän toiseen asiaan. Sinne jos laittaisi jonkun muun vispilän! Ja uus ohjelma ja isommat suuttimet ja cooleri uusiksi ja.... ja saatasiinko erittäin toimintavarma työauto...? Aikasemmin uutta ohjelmaa asennelessa sain tietokonevelholta neuvoja että jos näissä craftereissa on samoja osia kuin mersuissa kannattaa funtsia hiukan. Rinttereissä kun lienee porsinut vetoakseleita, akselin booreista löytyy sulake!
Kivvoahan se voima olisi! Tunnetteko ketään joka olisi jo opetellut kantapäänkautta mitä nämä kestää?
Kiitoksia vastauksista ja täytynee viikonloppuna alkaa testailemaan kulkeutuuko öljy ahtimen kautta. Auto vaikuttaisi muuten ihan pitoratsulta kunhan tästä öljyn juonnista päästään normaalille tasolle. Toinen asia mikä jurppii on lievä nyhtäminen ajettaessa loivaan alamäkeen taajamassa ihan pikku kaasulla, se ei tiedä vetääkkö vaiko ei. Nykii ärsyttävästi, pykälä isompaan tai pienenpään niin ei ongelmaa. Kuvitellaanpas että se nyt vuotaisi vaikka turbon akselilta niin tässä lienee juuttuvasiipinen ahdin, liekkö vielä garret? En tiedä. Anyway, noita ei huollella vissiin missään... josta päästään vähän toiseen asiaan. Sinne jos laittaisi jonkun muun vispilän! Ja uus ohjelma ja isommat suuttimet ja cooleri uusiksi ja.... ja saatasiinko erittäin toimintavarma työauto...? Aikasemmin uutta ohjelmaa asennelessa sain tietokonevelholta neuvoja että jos näissä craftereissa on samoja osia kuin mersuissa kannattaa funtsia hiukan. Rinttereissä kun lienee porsinut vetoakseleita, akselin booreista löytyy sulake!
Kivvoahan se voima olisi! Tunnetteko ketään joka olisi jo opetellut kantapäänkautta mitä nämä kestää?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 56 vierailijaa