Eli auto on transporter -98 2,5 tdi aj. 356tkm.
Autoa kun pyörittää noin minuutin tyhjäkäynnillä ja sit lähtee ajamaan, niin heti kun rupee ahtamaan niin alkaa sinistä tulemaan aikalailla, sit kun pari vaihetta vetää kunnolla läpi niin savutus loppuun eikä esiinny ennen kuin seuraavan kerran taas pyörittää tyhjäkäyntiä vähän pidempään.
Mitä pitempään autoa pyörittää thjäkäynnillä, sen pidempään sinistä savua riittää. Autoa saa seisottaa vaikka viikon ja sen jälkeen lähteä ajamaan niin se ei sillon savuta yhtään, eli vika ei minun mielestä voi olla venttiilivarren kumeissa?
Itse syllistän turboa, ja että suvun aiheuttas se kun turbo pysähtyy ja öljy valuu väljistyneen akselin läpi pakopesään. Voisiko joku vahvistaa epäilykseni, tai onko jollain ollut samalaisia ongelmia?
Autoa käy ja kukkuu normaalisti, ahtimessa hieman poikittais välystä, pitkittäis välystä en saanut kokeiltua ahtauden takia. Osaisiko joku sanoa mikä ahdin autossa on vakiona?
T4 2,5tdi puskee sinistä tyhjäkäynnillä pyörittämisen jälkee
Valvoja: ffp jäsenet
Itellä Volvo samalla koneella ja tekee samaa. Nyt vaihdoin syöttöpumpun hihnan ja ajoituksen kohalleen mutta en ole sen jälkeen pyörittäny kauan tyhjäkäynnillä. Joku epäili että tarpeeks ku on pumpun ajoitus pielessä niin silloinkin savuaisi. Oletko haistellu haiseeko öljylle vai raa'alle dieselille?
Autoon on tehty merkkiliikkeessä jakopää remontti ja syöttöpumpun hihnan vaihto noin 10tkm sitten, joten tuon pitäisi olla kunnossa.
Savu haisee minun mielestä öljyltä, ja tuossa tammikuussa vaihdoin pakoputken alkuosan ja siellä oli jonkun verran öljyä, ja silloin alloin vähän jo odotella, että milllonka jotain tapahtuu.
Savu haisee minun mielestä öljyltä, ja tuossa tammikuussa vaihdoin pakoputken alkuosan ja siellä oli jonkun verran öljyä, ja silloin alloin vähän jo odotella, että milllonka jotain tapahtuu.
-
- -
Volvo TDI savuttaa samoin
Selvisikö tämä miten lopulta kävi? Veljen Volgassa (sama motti) juurikin kuvatunkaltainen ongelma. Ahtimen akselia en ole vielä pidellyt mutta täyttökorkin kautta ei käytännössä huohota ja vaikea uskoa, että sillä savun määrällä olisi kyse venttiilivarren kumeistakaan. Kaikkien pitäisi tyyliin puuttua vallan tms.
Vanhaan aiheeseen palataan mutta itselläni on Volvon kanssa sama juttu.
Kone käy oikein nätisti mutta odotas kun seisoo vaikkapa ruuhkassa paikoillaan hetkisen; sinistä tulee niin jotta takanatulijaa varmasti itkettää.
Oireet täysin samat kuin topicin aloittajalla, eli ajossa ei sinistä tule mutta mitä pidempään tyhjäkäynnillä seisoo, sitä komeampi sauhu putkesta käy.
Nyt kun katti ja takapönttö on tyhjennetty niin tuo "ominaisuus" kasvoi kolmanteen potenssiin.
Öljyä kuluu kympin vaihtovälillä vajaa litra eikä ahtimen akselissa on tippaakaan välystä, tietä takana 341tkm ja pumpun ajoitus on säädetty kohdilleen 5tkm sitten.
Onko aloittajalle selvinnyt vian syy?
Kone käy oikein nätisti mutta odotas kun seisoo vaikkapa ruuhkassa paikoillaan hetkisen; sinistä tulee niin jotta takanatulijaa varmasti itkettää.
Oireet täysin samat kuin topicin aloittajalla, eli ajossa ei sinistä tule mutta mitä pidempään tyhjäkäynnillä seisoo, sitä komeampi sauhu putkesta käy.
Nyt kun katti ja takapönttö on tyhjennetty niin tuo "ominaisuus" kasvoi kolmanteen potenssiin.
Öljyä kuluu kympin vaihtovälillä vajaa litra eikä ahtimen akselissa on tippaakaan välystä, tietä takana 341tkm ja pumpun ajoitus on säädetty kohdilleen 5tkm sitten.
Onko aloittajalle selvinnyt vian syy?
-
- -
Sindyä TDI:stä
Mä olen aika varma, että se sunkin auto pukkaa sinistä jonkin verran myös ajossa mutta sitä ei niin itse huomaa kun sekoittuu tuuleen.
Täytynee tuosta veljen kapistuksesta katsoa eka imupuolelta se ahtimen välys ja sen jälkeen vielä varmuudeksi ottaa etuputki irti ja katsoa, että onko siivet kuinka kosteat/jotenkin poikkeavan näköiset?
Ei oikein ole ahdinvioista kokemusta, että voiko tosiaan paskoontua näinkin?
Luulisi, että noilla pyörimisnopeuksilla se happanisi käytännössä käsiin mutta muistan ensimmäisten havaintojen savutuksesta menevän ehkä n.2v. päähän
Täytynee tuosta veljen kapistuksesta katsoa eka imupuolelta se ahtimen välys ja sen jälkeen vielä varmuudeksi ottaa etuputki irti ja katsoa, että onko siivet kuinka kosteat/jotenkin poikkeavan näköiset?
Ei oikein ole ahdinvioista kokemusta, että voiko tosiaan paskoontua näinkin?
Luulisi, että noilla pyörimisnopeuksilla se happanisi käytännössä käsiin mutta muistan ensimmäisten havaintojen savutuksesta menevän ehkä n.2v. päähän
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”