Golf GTI -99

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

wmpt
-
Viestit: 56
Liittynyt: 21.10.2007 15:33

Golf GTI -99

ViestiKirjoittaja wmpt » 17.4.2011 20:09

Näitä golffeja onkin täällä ollut jo vähän liikaakin, mutta ajattelin laittaa vähän omani historiikkia ja tulevaisuuden suunnitelmia.

Tarina alkoi 2006 kesällä ja aikani eri vaihtoehtoja mietittyäni päädyin tilaamaan random-googletuksen jälkeen golffin saksasta. Raapustin jonkinlaista varustelua sun muuta jota autoltani haluaisin ja muutaman päivän päästä sopiva yksilö löytyi. Vierastin kuitenkin sitten lopulta väriä (rs blue) ja kolmiovisuutta ja about viikko tästä löytyi sopiva viisiovinen musta. Pari viikkoa tästä ja auto toimitettiin.

Ensimmäiset pakolliset tuunaukset sitten ensimmäisten parin vuoden aikana olivat ihan tätä peruskauraa, joita about jokainen näihin tekee. Lastua, bsr:n putkistoa, merkitöntä maskia jne. Ensimmäinen DIY olikin sitten välijäähdytin - eli ebaysta "universal intercooler piping" ja mishimoton sopivan kokoinen kenno. Kaikki sinänsä tässä setupissa toimi, mutta putkissa kun ei minkään näköisiä päitä ollut niin ei varmaan kahden käden sormet riitä siihen, kuinka monta kertaa tuusulan motarilla töiden jälkeen iltapäiväruuhkassa irti ponnahtaneita ahtoletkuja kiinniteltiin ties millä purkkavirityksillä. Lopulta tämä sai about vuoden jälkeen lähteä ja tässä vaiheessa jokainen letku oli kahdella klemmarilla kiinni (eikä silti meinannut pitää). Vuosi taisi olla -08 ja auto näytti silloin about tältä.

Seuraavana oli vuorossa auton tontitus halvimmalla mahdollisella eli ta-techniksin säädettävällä, joka on nähini päiviin asti palvellut erittäinkin hyvin, enkä ainakaan golffiin mitään kalliimpaa settiä laittaisi. Säätövaraakin riittää mukavasti varsinkin takana. Tuli myös laitettua isompaa downpipeä ja vähän mittaria sisustaan ja jotain muuta pienempää. Kävipä bsr:n optiflow jossain välissä hajottamassa MAFin myös. Parani yleisilme mielestäni mukavasti alustan jälkeen.

-09 kesällä sitten ihan huvikseni huusin tällaisesta 120£ ja unohdin koko jutun, koska en uskonut sen lähtevän lähellekään tuolla hinnalla. Yllätys oli suuri kun sen sillä hinnalla sain. Mielestäni alkaa olemaan jo hinta/laatu kunnossa. Nyt ei enää letkujen irtoamiset vaivanneet.

Samoihin aikoihin sitten alkoi lahoamaan vähän kaikki käsiin ja golf sai vähän lisäpiristystä garretin säestyksellä tuottaen tietysti huimat 150 hevosta. Urakasta löytyy jonkin verran kuvia täältä. Turbona täällä pohjolassa tuntematon jenkeissä erittäinkin suosittu 1.8t:n piristysahdin garretin "T3super60", eli tutummin autoon sopiva K03 vakioahdin. Putkisto tuli myös tehtyä kokonaan uusiksi ollen nyt 3¨ alusta loppuun asti.

Kaikkea erinäistä pientä ongelmaa on tietysti melkein jo 200tkm ajettu auto alkanut suoltamaan, mutta isommilta ongelmilta vältytty toistaiseksi. Nyt kun alkaa olemaan jo rahat kulutettu konehuoneeseen niin ajattelin ensimmäistä kertaa vähän panostaa ulkoiseen olemukseen ja talvella ostinkin tämän kevään trendivanteet eli bbs lm kopiot koossa 18x8 ja vasta kun nämä saapuivat niin huomasin, että ovat aika pliisut. Myin nämä pois ja lopulta puoli vuotta metsästämäni edelleenkin tämän kevään trendivanteet sitten löytyivät, eli sama setti, mutta 19x8.5 & 19x9.5 jollaista on ollut vaikea löytää 5x100 jaolla. Päälle venyteltiin joka nurkkaan 225/35. Takaa revittiin alustan säätöpalat irti kokonaan ja lopulta auto näyttää tänään jotakuinkin tältä.

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt kun on isoa vannetta hommattu, näyttää jarrut aika orvoilta 288mm levyillään ja parin viikon googlettelulla parhaaksi vaihtoehdoksi tuli seurata audiclubin puolelta käyttäjän nate42:n jalanjälkiä ja päädyin hommaamaan käytettynä touaregin/q7/cayanne:n nelimäntäiset satulat, jotka lyödään adaptereilla kiinni yhdessä R32:n 334mm levyjen kanssa. Näistä nyt ei vielä ole muuta antaa kuin tämä. Näille tehdään kunnon huolto, eli uudet tiivisteet, puhdistus ja maalaus. Hintaa koko jarrusetille tulee noin ~600e. Takajarrut on sitten jo asia erikseen, mutta näille sorvataan adapterit 280-330mm levyille. Katsoo sitten syksymmällä mitä levyjä löytää halvalla. Ulkonäköön tulee jonkin verran jotain lähinnä tuon kohta jo irti lahoavan etupuskurin takia, eli ihan basic R32 lookalike, josta hommattuna etupuskin ja helmat. Taakse sitten varmaan jotain r-lineä tai vastaavaa. Minulla olevat kamat menee maalaukseen parin viikon päästä ja slamitilta on jo tilauksessa R32:n ritilät ja cupran lippa.

Sisustasta ei ole kuvia, koska siellä ei mitään erikoista ole. Vähän 3M:n hiilikuituteipillä leikitty ja voittaa se ainakin tuon ruman jalopuujäljitelmän.

Lisää kuvia löytyy täältä.

Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa