2.0tdi turbo

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

antti1986
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.10.2010 21:28

2.0tdi turbo

ViestiKirjoittaja antti1986 » 12.4.2011 9:40

Nyt on alkanu kaupungissa ajettaessa turbo vinkumaan jonkin verran.. onko vaarallista?? Mistä uusi puhallin ja missä hinnoissa pyörii..? Auto on 04vm 2.0tdi golf 103kw.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 12.4.2011 13:36

Voihan tuo olla vaikka vain painevuoto tai jokin paikka halki ja pitää siksi ääntä. Eikun tutkimaan. Soittoa turboliikkeeseen riippuen missäpäin vaikutat. Fin-turbo, proturbo jne. Tonnin paremmalla puolella taitaa uudet föönit pyöriä. Vnt-ahdin tuossa taitaa olla.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 12.4.2011 18:08

Pieni vinkuminen ei haittaa mitään. Kovaa ajoa vaan.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.4.2011 18:24

Tarzilta aika vaarallinen ohje. Turbon mekkaloiminen on yleensä merkki jostain viasta. Se voi olla ahto tai imuputken vuoto, epäpuhtauksista kulunut kompurasiipi, vnt mekanismin karstoittuminen, ahtopaineen säätöventtiilin toimimattomuus jne. Jos turbo ääntää, niin vähintääkin tarkistaisin ahtopaineiden käyttäytymisen ennenkuin antaisin lupaa "kovalle ajolle".

CtD
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.8.2009 8:51

ViestiKirjoittaja CtD » 13.4.2011 6:36

Pistänpä sivukysymyksen samankaltaisesta aiheesta. Omassa autossa sama moottori kuin tekstin golfissa, mutta passatissa ja 06.

Turbo pitää vihellystä tai ääntä nyt kuitenkin siinä 1300-2000 kieroksen alueella. Tämän jälkeen lakkaa ääni. Eikä kuulosta omaan korvaan mitenkään "ylimääräiseltä". Ei ole havaittavissa tehon puutetta missään kohtaan kierrosalueella, koska vetoja löytyy mielestäni hyvin. Onko tuo ääni silti normaalia?
Itse ajatellut äänen ihan normaaliksi, kun eikös paras vääntö ole tuossa 2000 kierroksen paikeilla, niin pitäähän se jostain kehittää. Toivottavasti joku ymmärtää mitä koitan selittää.

Autossa on kyllä vielä 9kk takuu voimassa, että pistetään uutta ahdinta sen piikkiin jos tarve. Eikä se varmaan pahaa tee jos jollain turbotietäjällä käyttäs tarkastuksessa.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 13.4.2011 7:57

Kamitecin Samilla käytät autoa, niin asia hoituu.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 13.4.2011 8:30

Eikö nykyautoissa saa turbo enää viheltää, vai mikä tämä homma on... porukalla vähän kuuluu turbolta työn ääniä nii kaikilla on paskat housuissa ? Ei millään pahalla, mutta ihmettelenpähän vain :D

CtD
-
Viestit: 24
Liittynyt: 26.8.2009 8:51

ViestiKirjoittaja CtD » 13.4.2011 9:43

Saa vinkua ja pitääkin. Enemmänkin haluan vain kysyä sen takia, että onko tuo ääni jokin moottorityypille ominainen oire

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 13.4.2011 19:51

Eikö nykyautoissa saa turbo enää viheltää, vai mikä tämä homma on... porukalla vähän kuuluu turbolta työn ääniä nii kaikilla on paskat housuissa ? Ei millään pahalla, mutta ihmettelenpähän vain :D


turbon ääntelystä vaurioäänen erotus ei maallikolta onnistu, joten muuttunut ääntely kannattaa ottaa vakavasti. Vai tuoko turbovaurio jotenkin onnellisen olotilan?

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 13.4.2011 20:01

Tottakai jos äänet muuttuu / ilmenee uusia ääniä, pitää asia selvittää.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 14.4.2011 20:52

omassa 20 tdi:ssä huomasin joskus tuossa talvella että turbon ääni on muuttunut hieman kierrosalueella 1200-1500

Ääni ei ole sinäänsä vinkumista vaan enemmänkin niinkuin puhaltaisi tyhjän lasipullon suulle,ääni alkoi kuulumaan auton tullessa huollosta tai ainakin huollon jälkeen sen huomasin.

Oma epäilykseni on että jos ovat muuttaneet egr:n aukioloa tai laittaneet ohjelmistopäivityksen,niistähän ei asiakkaille kerrota erikseen.. Ainakin auton ollessa uusi oli ongelmia moottorin vikavalon kanssa ja ecuun ajettiin uusi ohjelma jolloin "imuäänissä" tapahtui muutos.

Edellisissä (agr ja alh) 1.9 tdissä tulppasin tuon egr:n ja ainakin tyhjäkäynnillä alkoi kuulumaan pientä vislausta kun kaikki pakokaasu meni turbon kautta.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.4.2011 21:02

Mulla on bkd koneessa vinkunut suht voimakkaasti tuolla kierrosalueella jo pari vuotta ja 50 000 kilsaa eikä mitään ole tapahtunut, eli aika normaalia on.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 14.4.2011 22:56

olen itsekin ajanut omalla turbovikaisella autollani jo yli 30tkm, mutta minkäs teet, kun suutarin lapsilla ei ole kenkiä.. jos hajoaa tienpäälle, niin liftillä töihin ja uutta rojua pellin alle. Kovin monella ei vaan ole samaa mahdollisuutta.

Älä tarzi julista normaaliutta yleiseksi asiaksi, jota sinä et hallitse.

alvelin
-
Viestit: 21
Liittynyt: 3.11.2005 18:59

ViestiKirjoittaja alvelin » 15.4.2011 6:19

Täälläkin turbo vinkui iloisesti 300t km saakka ja ainut ongelma oli että siivet oli kuluneet ja jumittivat jolloin meni vika tilaan silloin tällöin. Itse kuuntelin vinkumista 50tkm ja en tiedä mistä saakka on alkanut vinkumaan. Turbon välykset olivat yllättävän pienet verrattaessa uuteen.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 15.4.2011 7:45

äänilähde voikin olla kuluneessa vnt-tekniikassa, yllättävän samankaltainen ääni lähtee kuin päittäisvälyksestä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa