Eli tarkotus ois saada psykopillyt soimaan halvalla profiilin jenkkiin.
Soittimeksi ajattelin tällaista: http://www.autostudio.fi/autohifi/autor ... 14379.html
+ Edullinen
+ Ei juurikaan vie tilaa (ei cd-koneistoa)
+ Ei cd-koneistoa -> ei cd-levyjä pitkin autoa :)
Sitten varsinaiset kysymykset.
- Autossa on hattuhyllyllä 6x9" paikat ja edessä kickpaneleissa 6,5" paikat. Minkälaisiin kaiuttimiin kannattaisi panostaa äänenlaadun ja -määrän maksimoimiseksi, kun ajatus on syöttää niitä kaiuttimia tuolla pelkällä soittimella?
- Onko niin, että koska tuon soittimen RMS-teho ei ole kuitenkaan kovin kummoinen, niin on turha ostaa kaiuttimia joissa tehonkesto on vastaavasti suuri.
- Vai onko tuo kaiuttimen herkkyys määräävämpi tässä asiassa, ja miten sitä luetaan, siis miten eroaa jos herkkyys on 93dB/oct tai vaikka 89?
- 2-tiekaiuttimet eteen, vai 2-tie-erillissarja?
"Halpaa ja hyvää" hifiä vanhaan autoon
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
"- Vai onko tuo kaiuttimen herkkyys määräävämpi tässä asiassa, ja miten sitä luetaan, siis miten eroaa jos herkkyys on 93dB/oct tai vaikka 89? "
Käytännönläheisesti herkkyysarvoa luetaan niin, että montako dB/watti saadaan aikaiseksi. Käytettävän tehon tuplaaminen tuo 3dB lisää.
(89dB/oct)
1w=89db
2=92
4=95
8=98
16=101
32=104
64=107
128=110
(93dB/oct)
1w=93db
2=96
4=99
8=102
16=105
32=108
64=111
128=115
Herkemmillä kaiuttimilla saadaan siis muutama desibeli lisää, mutta tuossa laskennassa pitäisi ottaa myös tehonkesto huomioon; voihan olla, että herkempi kaiutin kestää vähemmän tehoa jolloin epäherkemmistä elementeistä on saatavana yhtä paljon tai jopa enemmän ääntä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaiutin
edit: ja erottaako korva ajomelun yli sen mahdollisen parin db:n eron? Maksimitehoja tuollaisesta soittimen omasta vahvistimesta ei kuitenkaan voi käyttää säröytymisen vuoksi.
Käytännönläheisesti herkkyysarvoa luetaan niin, että montako dB/watti saadaan aikaiseksi. Käytettävän tehon tuplaaminen tuo 3dB lisää.
(89dB/oct)
1w=89db
2=92
4=95
8=98
16=101
32=104
64=107
128=110
(93dB/oct)
1w=93db
2=96
4=99
8=102
16=105
32=108
64=111
128=115
Herkemmillä kaiuttimilla saadaan siis muutama desibeli lisää, mutta tuossa laskennassa pitäisi ottaa myös tehonkesto huomioon; voihan olla, että herkempi kaiutin kestää vähemmän tehoa jolloin epäherkemmistä elementeistä on saatavana yhtä paljon tai jopa enemmän ääntä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaiutin
edit: ja erottaako korva ajomelun yli sen mahdollisen parin db:n eron? Maksimitehoja tuollaisesta soittimen omasta vahvistimesta ei kuitenkaan voi käyttää säröytymisen vuoksi.
Itse olin autohifi-iässä aikana, jolloin erillisten vahvistimien tehot liikkuivat max. 2x120W ja soittimissa hakkuripäätteet olivat vasta tuloillaan. Silloin katseltiin tarkasti kaiuttimien herkkyyslukemat.
Oikea yksikköhän herkkyydelle on dB/W/m, eli paljonko äänenpainetta watin teholla saa metrin päästä.
Tehoreserviä pitää toki olla, mutta jos kaiutin on metrin päässä korvasta esim. etuovessa ja siihen syötetään sata wattia tehoa, kuulon kipukynnys ylittyy helposti lähes kaiuttimella kuin kaiuttimella -silti autovahvistimien tehot liikkuvat nykyään sadoissa wateissa per kanava.
Oikea yksikköhän herkkyydelle on dB/W/m, eli paljonko äänenpainetta watin teholla saa metrin päästä.
Tehoreserviä pitää toki olla, mutta jos kaiutin on metrin päässä korvasta esim. etuovessa ja siihen syötetään sata wattia tehoa, kuulon kipukynnys ylittyy helposti lähes kaiuttimella kuin kaiuttimella -silti autovahvistimien tehot liikkuvat nykyään sadoissa wateissa per kanava.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa