Passat 1.9TDi autom. 3GB Kierrokset heijaa ajaessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

temestos
-
Viestit: 20
Liittynyt: 7.10.2008 19:17

Passat 1.9TDi autom. 3GB Kierrokset heijaa ajaessa

ViestiKirjoittaja temestos » 9.4.2011 20:51

Esimerkki:
Ajan 80km/h kaasupoljin samassa asennossa tai cruisen kanssa, kierrokset heittelee n. 50-150rpm edestakaisin, välillä saattaa heijata vähän enempikin ja välillä niin vähän ettei sitä itse tunne mutta rpm mittarista näkee. Sama homma cruisen kanssa. Tämä tapahtuu vain tietyillä kierroksilla / nopeuksilla. Kun nopeuden nostaa vaikka 90km/h ei minkäänlaista heijausta esiinny.

Sama ongelma ollut nyt jo toista vuotta, ei ole pahentunut eikä parantunut. VW huollosta sanoivat kun mainitsin jokin aika sitten, että olisi laatikossa ongelma. Ja ainut järkevä vaihtoehto olisi vaihtaa kokonaan uusi laatikko. Sanoivat myös, että ihme kun ei ole jo laatikkoa vaihdettu kun ajettu niin paljon (373tkm tällä hetkellä).

Vikakoodeja ei tule mistään.

Ehdotuksia mikä tuossa laatikossa on vialla? Vaikea uskoa, etteikö sinne voisi jotain uutta osaa tunkea epäkuntoisen tilalle.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 9.4.2011 22:00

Momentinmuuntimen lukitusventtiili kulunut ja vuotaa tod näk. Tähän on korjaussarjaa saatavana Transgolta.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 9.4.2011 23:37

Taikka sitten se ei tuossa nopeudessa edes pyydä sitä.Riippuu boxi versiosta ym.Testeri kiinni ja parametrejä katsomaan tuleeko edes lukkopyyntiä ei välttämättä edes tule.Jos moottorin ecua ronkittu niin mikä on laatikon ecun näkemä koneen ecuun.
Mikä moottori ja lodju? 1.9 teho? 4/5 vaihteinen?
Noilla kierrosheitoilla ei välttämättä vikakoodeja tulekkaan.Riippuu myös ajasta että kierroserosta,kaasusta ym.
Aja jossain motarilla missä on piiiitkä mäki.Kolmonen päälle ja läppä levälleen.60km/h lähtövauhti.Jos luistoja pakoissa niin saat juorun siitä.D:llä hieman vaikeampaa kikkailla niin että lukko ei tipu pois.Toisaalta jos kortti kestää niin onhan niitä testitapoja.Itse tuota Paimion mäkeä käytän testipätkänä laatikolle.Jos siinä ei luista niin ei missään.
Viimeksi muokannut rane_69, 9.4.2011 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

temestos
-
Viestit: 20
Liittynyt: 7.10.2008 19:17

ViestiKirjoittaja temestos » 9.4.2011 23:48

Sama homma tapahtuu myös moottoritienopeuksissa, 115-120 hujakoilla pientä heijausta, heti kun nostaa vaikkapa 130 ei ongelmia.

Moottorin ecua on ronkittu sen verran, että siellä on turbotecin modaama softa.

Tarkempaa tyyppiä moottorille tai laatikolle en osaa sanoa muuta kun 1.9TDi 74kW(alkup.tehot) ja laatikko on 4 vaihteinen automaatti (ei dsg). Auto on vuosimallia 2002.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 9.4.2011 23:55

turbiinilukko tippuu pois päältä.Kuulostaa kyllä nyt normijutulta.
Itselläni sama kone ett lodju.
Hieman piristettynä motti ja lodjua roplattu
Sulla AVB+01N
Turbiinilukollakin on luistoa.

Vaggeni
-
Viestit: 39
Liittynyt: 7.4.2011 17:58

ViestiKirjoittaja Vaggeni » 9.4.2011 23:57

Tarkasteleppa myös egr:n toiminta jos se on käytössä eli toimintahäiriöt vaikuttaa ahtopaineen tasaisuuteen kun automaattiloota reagoi pieneenkin syötön, ahtojen, egun muutokseen juuri noin että kierrokset heijaa.
Tämä oli vain veikkaus johonkin suuntaan josta ei vikakoodeja välttämättä jää muistiin.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 10.4.2011 0:03

Kun moottorin ja laatikon väli ei ole yhtä puuta niin moottorin kierrosnopeuden muutos on herkempää kuin manuaalin.Varsinkin kun lukko on irti.Eikä se laatikon sisäänmenoakselin nopeus muutu niin nopeasti kuin moottorin.Turbiini antaa myöden.Itselläni turbiini niin tiukka että kun valoissa ollaan ylämäessä ja päästää jarrun irti niin auto lähtee ylöspäin mäkeen.Kun myös pysähtyy niin koneen kierrokset tippuu liian ales että alkaa rynkyttää kunnes ecu korjaa tyhjäkäynnin.
Automaatin softan teko on täysin eri kuin manuaalin.Itselleni tehty noin + 30 kpl eri versioita.
Jotain on varmaan tehty oikein kun oli ehkä eka +300hv 1.9 pumppari että 01N automaatti.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 10.4.2011 13:33

2.0 TDI DSG-Golfissa samaa ominaisuutta eli tasakaasulla ajaessa kierrokset heijaa n. 100rpm, joka näkyy mittarissa ja tuntuu ihan kulussakin. Myös VCDS näyttää että syöttömäärä ja ahdot aaltoilee.
Ainakin 5. ja 6. vaihteilla tekee ja nopeuksilla 70-110.

Onko ajatuksia mikä tuon tekee?

temestos
-
Viestit: 20
Liittynyt: 7.10.2008 19:17

ViestiKirjoittaja temestos » 10.4.2011 16:17

Momentinmuuntimen lukitusventtiili kulunut ja vuotaa tod näk. Tähän on korjaussarjaa saatavana Transgolta.

Mikä olisi paras tapa testata tämä itse? Vai meneekö purkuhommiksi?

turbiinilukko tippuu pois päältä.Kuulostaa kyllä nyt normijutulta.

Mitenkäs tämän voisi sitten korjata? Liittyykö tuohon edelliseen lukitusventtiiliin jollain tapaa?

Tarkasteleppa myös egr:n toiminta jos se on käytössä eli toimintahäiriöt vaikuttaa ahtopaineen tasaisuuteen kun automaattiloota reagoi pieneenkin syötön, ahtojen, egun muutokseen juuri noin että kierrokset heijaa.

EGR pitäisi toimia hyvin, oli jokin aika sitten ahtopaineiden takia huollossa, jossa kaikki tarkastettiin ja korjattiin (alipainevuoto oli syynä).

Ainoa mistä huomattivat, että pakokaasun paine-anturi(tjms) ei toimi aina kunnolla. Tiedä sitten mitä tuo vaikuttaa? Siitäkään ei vikakoodia tule.

Automaatin softan teko on täysin eri kuin manuaalin.Itselleni tehty noin + 30 kpl eri versioita. Jotain on varmaan tehty oikein kun oli ehkä eka +300hv 1.9 pumppari että 01N automaatti.

Luultavasti turbotecin porukka on sen verran ammattitaitoista, että tuo modattu softa on täysin toimiva kaikinpuolin, en nyt muista oliko tätä samaa ongelmaa ennen tuota modausta vai alkoiko myöhemmin. Luultavasti oli sama ongelma ennen.

Jättivät väännöt sinne 280Nm hujakoille, sanoivat ettei ole järkevää tuolle automaattilootalle enempää vaikka olisikin saanut lisää.

alvelin
-
Viestit: 21
Liittynyt: 3.11.2005 18:59

ViestiKirjoittaja alvelin » 11.4.2011 6:21

TDIFreak, tarkista EGR-ventiilin kalvo. Mulla heitteli kanssa kierrokset ja lopulta syttyi vikavalo koska kalvo oli revennyt kokonaan.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 11.4.2011 19:45

Lukitusventtiili pakko-ohjattavissa mutta vaatii puuhaa.
Turbiini lukon pois tippuminen riippuu vaihteiston boxin softasta.
Ekoissa murhe jotta ajoi liian isolla momentilla turbiinilukkoa vasten.Kitkapinta oli kovilla.On parempi jotta irtoaa niin eipähän kitkapinta sula.Kuluu pirun nopeasti.Voihan se turbiinikin kusta.Itselläni paistettiin hiilari pinta niin kestää hieman enemmän jos luistaa.
Toisaalta se on ongelma joka tulee vasta 220 km/h jälkeen.
Tuo on ihan turvallista jättää momentti ales niin ei joudu softan tekijä vastuuseen.
Itselläni reilut 550Nm tuossa nelivaihteisessa.Ei kestävyys ongelmia ainakaan vielä ,mutta eipä laatikko ole ihan vakio.Kolmosella murhe kierrosten yläpäässä että pito irtoaa pakasta ja lähtee luistelemaan mutta siihen tod.näk. ratkaisu tai sitten ei.
Aloittaa siitä että uusi ensimmäitteksi öljyt ja suotimen.Sitten linjapainemittaus.

Freak ! Mitkä on koneen kierrokset kun tekee tuon rynkytyksen?Eihän siivikko sekoile?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 11.4.2011 22:07

Joo varmaan MAF tai muu EGR:ään liittyvä siellä kummittelee. Pitäis keretä tutkia jossain välissä.
Tuskinpa laatikossa/kytkimissä mitään on kun muuten pelaa mainiosti.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 11.4.2011 22:39

DSG:n kierrosten seilaaminen vauhdissa voi johtua mecatronikista. Kannattaa testerillä lukea vaihteiston mitta-arvoja ja katsoa heitteleekö vauhdissa vaihteiden "liikerata-arvot" eli siis suomeksi mekatronikki heijailee vähän niinku vapaalle pois vapaalle pois.. Eikä auta ku mekatronikin vaihto.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 11.4.2011 23:47

Yöllinen koeajo katupölyn seassa:

Liikerata-arvot ei näyttäny heiluvan kuin 0,1 mm.
Mutta kakkoskytkimen solenoidin ampeerit heiluu tai huojuu silloin kun oireilee.
Näkyy 4. ja 6. vaihteilla ja selvästi myös moottorijarrulla 4. vaihteella, eli moottorijarrutus on hieman epätasainen kun kytkin välillä luistelee ja välillä tarraa kovemmin.

Ykköskytkin pelaa hyvin, eli kolmosella ja vitosella ei oireile ja ampeerit muuttuu rauhallisesti.

Onkohan tiedossa isompaa vai pienempää remppaa? Vai peräti softapäivitystä? Pitää Laakkoselta kysellä kohtapuoliin.

Edit: Huoltotiedote löytyi. Vielä epäselvää meneekö softapäiyityksellä vai ei.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 11.7.2013 20:06

Vanha topic mutta jatketaanpa tähän. Potilas on octavia 2006 dsg ja bkd-yhdistelmällä. Kierrokset heiluu n 100 rpm tasakaasulla nopeusalueella 80...100km/h. Lisäksi kun nostaa kaasun vaihde päällä (moottorijarrutus) niin kierrokset laskee 100 tai 200 rpm pykälissä. Vaihteisto vaihtaa nätisti ja napakasti. Löytyikö Tdifreakiltä tai muilta vikaa vaihteistosta vai onko vikapää yleensä ollut tuo egr? Hankinta on onneksi tuore ja autoliikkeestä tehty joten siihen 6kk sääntöön voi (ainakin yrittää) vedota....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa