Vw diesel,tiptronic kestävyys ?
Valvoja: ffp jäsenet
Vw diesel,tiptronic kestävyys ?
Olen tässä nyt alkanut katselemaan kuuslovisen manuaaliaskin kanssa myös näitä Tiptronic- laatikolla olevia, vm. 03 + diisseli golffeja sekä passatteja. Olen kuullut, että näissä on kestävyysongelmia ollu jonkun verran tai oikeastaan paljonkin. Pitääkö paikkaansa? Toki on varmaan huolloistakin kiinni yms...
Itellä on -99 paskatti tiptronikilla. MIttarissa kohta 180tkm eikä ongelmia. Onhan se vähän kuminauha mutta hyvin toimii. Kakkonen välillä luistaa vähän pitempään kun muut vaihteet mutta muuten toiminta on mitä pitääkin. Öljyt on entisen omistajan mukaan vaihdettu alle 100tkm ja ite vaihdatin jossain 130tkm kohdalla. Varmaan jakopäärempan kanssa kertaalleen.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Appiukolla porsi A4 130hv diesel -04 Multitronic noin 155tkm kilsoilla. Rempan hinnnaksi tuli 3500€.
Suomesta ei tuntunut löytyä korjaajaa multitronicille, joten laatikko kävi ruotsissa korjattavana. Työlle tuli takuuta 1v.
Eihän tässä nyt tietysti puhuttu audista, mutta ajattelin laittaa tämmöisenkin tieddon.
Vaihtoaski sakeista olisi ollut noin 5500 plus vanha aski.
Suomesta ei tuntunut löytyä korjaajaa multitronicille, joten laatikko kävi ruotsissa korjattavana. Työlle tuli takuuta 1v.
Eihän tässä nyt tietysti puhuttu audista, mutta ajattelin laittaa tämmöisenkin tieddon.
Vaihtoaski sakeista olisi ollut noin 5500 plus vanha aski.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Vanhoissa ei tosiaan ole öljynvaihtosuositusta lainkaan. Jos ei ole tietoa milloin askiöljyt on vaihdettu kannattaa varautua vaihtamaan ne kahteen kertaan peräkkäin. Ensin vaihto uusiin öljyihin, max. muutama tuhat km. ajoa ja taas uudet öljyt. Muuten liikkeellelähtevä moska saattaa tukkia venttiilikoneikon, tms. muuta mukavaa.
Mielestäni tippiä ja multia ei voi verrata kestävyydessä oikeastaan lainkaan. Tietysti toimintaperiaatekin on erilainen, mutta Multitroniceissa on oikeastaan järjestään vähintään sähkövikoja ja tipeissä silloin tällöin jotain.
Mielestäni tippiä ja multia ei voi verrata kestävyydessä oikeastaan lainkaan. Tietysti toimintaperiaatekin on erilainen, mutta Multitroniceissa on oikeastaan järjestään vähintään sähkövikoja ja tipeissä silloin tällöin jotain.
Sama vääntö T5 automaateista. Ei kuulemma kestä 90 tuhatta pitempään. Itellä nyt 300 tuhatta ajettu eikä mitään vikaa. Kollegalla 500tkm ajettu alkuperäinen laatikko T5:ssä taksikäytössä raskaalla korilla. Eikä öljyjä koskaan vaihdettu. No siihen vehkeeseen ei oo edes nokka-akselia tarvinnu vaihtaa niin jotenki poikkeuksellinen yksilö.
Taitaa olla aikalailla yksilöitä nämä volkkarin laatikot ja käyttö vaikuttaa vahvasti käyttöikään.
Taitaa olla aikalailla yksilöitä nämä volkkarin laatikot ja käyttö vaikuttaa vahvasti käyttöikään.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Höpöhöpö. Ei ole edes suositus tuon ikäisissä. Eli turha sitä vaihto ajankohtaa on huoltokirjasta etsiä. 99,9% varmuudella niitä ei ole vaihdettu.
3BG tippi oli mullakin alla (180- 220tkm) ja noin 200:ssa (tuhannessa kilometrissä) huoltovalo kutsui huoltoon, ja merkkiliikkeen kaveri nimenomaan suositteli öljynvaihtoa. Ei tosiaankaan ole huolto- ohjelmassa mainintaa ko. toimenpiteistä, mutta ainakin omassa yksilössäni löytyi huoltokirjasta leimojen lisäksi maininnat vaihteistoöljyn vaihdoista myös ennen omistussuhdettani.
ps. oli niitä paljon parjattuja suomiautoja...
3BG tippi oli mullakin alla (180- 220tkm) ja noin 200:ssa (tuhannessa kilometrissä) huoltovalo kutsui huoltoon, ja merkkiliikkeen kaveri nimenomaan suositteli öljynvaihtoa. Ei tosiaankaan ole huolto- ohjelmassa mainintaa ko. toimenpiteistä, mutta ainakin omassa yksilössäni löytyi huoltokirjasta leimojen lisäksi maininnat vaihteistoöljyn vaihdoista myös ennen omistussuhdettani.
ps. oli niitä paljon parjattuja suomiautoja...
Niiin meinaat, että huoltovalokutsui laatikkoöljynvaihtoon? Epäilen. Itsellä ei ainakaan 3BG ilmoita muutakuin öljynvaihdosta joka on 15 tai 30 tkm sen mukaan kummaksi se on viimeksi vaihdossa nollattu.
Toki sen laatikkoöljyn vaihdosta voi lätkäistä merkin huoltokirjaan, mutta ei auto siitä kyllä ominpäin mitään ilmoittele.
----
Mun pasuuna on nyt 295 tkm ajettu ja ensimmäisellä tiptroniclaatikolla.
Itsellä on V6:n perässä 5-lovinen tippari ja 220 tkm tienoilla oli ilmeisesti vaihtoautoliikkeessä hajonnut loota. Korjasin vaihtamalla johtosarjan. Nyt on 250 tkm.
Toisessa Passatissa on normi 5-lovinen kova aski ja on siihenkin saanut legoa vaihtaa, jos edes jobbarilla vaihdattaa kytkinlevyn ja kaksoismassan niin ei sekään halpaa ole.
Toisessa Passatissa on normi 5-lovinen kova aski ja on siihenkin saanut legoa vaihtaa, jos edes jobbarilla vaihdattaa kytkinlevyn ja kaksoismassan niin ei sekään halpaa ole.
Vähän OT, mutta mitä porukka on mieltä näistä B8 A4:n multitronic -laatikoista? Kesällä tuli seurattua todella paljon myynnissä olleita yksilöitä johon melkei joka kolmanteen alle 200tkm ajettuihin oli jo vaihdettu laatikko. Taitaa olla paras kiertää kaukaa noi kyseiset multitronic laatikot.
Päädyin sitten vanhempaan B7 2.0TQ Tiptroniccilla (172tkm) laatikko pelaa mainiosti myös kylmemmällä koneella ja autossa Karalan ohjelma jonka laittamisen jälkeen ajettu n.10tkm. Onkohan tässä nyt odotettavissa jotain ongelmia lähitulevaisuudessa? Onko samanlaisen auton omistajia kertomaan vähän kokemuksia?
Päädyin sitten vanhempaan B7 2.0TQ Tiptroniccilla (172tkm) laatikko pelaa mainiosti myös kylmemmällä koneella ja autossa Karalan ohjelma jonka laittamisen jälkeen ajettu n.10tkm. Onkohan tässä nyt odotettavissa jotain ongelmia lähitulevaisuudessa? Onko samanlaisen auton omistajia kertomaan vähän kokemuksia?
Eilen tuli yksi murheellinen passatin omistaja lisää. 5 vaihteinen Tiptronik hajosi.
(3BG, 2004, 1,9TDI 96kW, AVF-moottori,)
Aamulla vielä kauppareissu meni ilman ongelmia. Vaimo ajoi auton töihin. Lähtiessä outoa nykimistä. Matkalla piti pienellä vaihteella. Töistä lähtiessä oli tullut ilmoitus "emission workshop" ja yksi piippaus. Auto lähti liikkeelle kun nosti kierrokset 3000 ja sitten paukautti kolmosvaihteen pesään ja sillä ajettiin sitten korjaamon pihaan. Muut vaihteet eivät siis toimineet, vain kolmonen koko ajan päällä. Korjaamolla löysivät tänään vaihdelaatikon pohjalta noin sentin mittaisa alumiinin paloja. Öljykin oli piki mustaa. Liekkö edellinen omistaja koskaan vaihtanut öljyjä. Ostin auton kesällä ja autoliike lupasi korvata remontista 25%. Autolla on ajettu 220tkm. Silti tulee maksamaan ihan kivasti. Kahdesta korjaamosta kysyttynä: Käytetty laatikko n.1500€ tai hajonneen laatikon korjaus 2500€, ja näiden hintojen päälle vielä laatikon irroitus ja asennus 800-900€. (uutta laatikkoa on kai turha ajatella n.5000€).
Että tälläistä. Ainakin tästä oppii sen että automaattilaatikon öljyjä kannattaa vaihdella.
(3BG, 2004, 1,9TDI 96kW, AVF-moottori,)
Aamulla vielä kauppareissu meni ilman ongelmia. Vaimo ajoi auton töihin. Lähtiessä outoa nykimistä. Matkalla piti pienellä vaihteella. Töistä lähtiessä oli tullut ilmoitus "emission workshop" ja yksi piippaus. Auto lähti liikkeelle kun nosti kierrokset 3000 ja sitten paukautti kolmosvaihteen pesään ja sillä ajettiin sitten korjaamon pihaan. Muut vaihteet eivät siis toimineet, vain kolmonen koko ajan päällä. Korjaamolla löysivät tänään vaihdelaatikon pohjalta noin sentin mittaisa alumiinin paloja. Öljykin oli piki mustaa. Liekkö edellinen omistaja koskaan vaihtanut öljyjä. Ostin auton kesällä ja autoliike lupasi korvata remontista 25%. Autolla on ajettu 220tkm. Silti tulee maksamaan ihan kivasti. Kahdesta korjaamosta kysyttynä: Käytetty laatikko n.1500€ tai hajonneen laatikon korjaus 2500€, ja näiden hintojen päälle vielä laatikon irroitus ja asennus 800-900€. (uutta laatikkoa on kai turha ajatella n.5000€).
Että tälläistä. Ainakin tästä oppii sen että automaattilaatikon öljyjä kannattaa vaihdella.
^ ei varmastikaan ole oikotie, mutta itse kyllä vannoisin öljyn vaihtamisen nimeen. Vanhemmiten vaihtaisin jopa 30tkm välein sitä sontaa ulos ja uutta tilalle. Puolet kun sieltä vaan saa pois niin se on hankalaa saada järjestelmää puhtaaksi.
Käsittääkseni Castrolin Transmax Z käy 5-v tippiin, maksaa 10€/l http://www.ebay.de/itm/Castrol-Getriebe ... 3f129ec0ac
Öljyn vaihto maksaisi noin satkun jos voisi itse turata sen vaihdon.
Käsittääkseni Castrolin Transmax Z käy 5-v tippiin, maksaa 10€/l http://www.ebay.de/itm/Castrol-Getriebe ... 3f129ec0ac
Öljyn vaihto maksaisi noin satkun jos voisi itse turata sen vaihdon.
Nyt on auto taas elossa. Tilattiin ruotsinmaalta "uudistettu" vaihto-vaihdelaatikko (hellstenab.com) 2800€ + rahti 325€ + työt, öljyt ym. yhteensä 3800€
Tässä pasuunassa oli EYF vaihteisto ja niitä oli valmiina huollettuna hyllyssä. Maanantaina tilattiin niin seuraavana maanantaina olikin vaihteisto jo kiinni autossa. Vaihteistolle takuu: 1 vuosi tai 40tkm.
Vaihdekeppi tuntuu hiukan jämäkämmältä, mutta itse vaihteiden vaihtamisessa ei ole mitään havaittavaa eroa aikaisempaan. Laatikon hajoamista ei siis ilmeisesti olisi voinut arvata mitenkään. Ellei sitten huolto- ja käyttöhistoriasta olisi voinut jotain päätellä. Oliko vaihteisto öljyt vaihdettu? Onko peräkoukku? Jos on, mitä on vedetty? Onko auto metropolialueelta vai maaseudulta? Maantieajoa vai postin jakoa? Jos on ostamassa käytettyä automaattivaihteista autoa, kannattaa ehkä näitä miettiä. Tai välttää automaattivaihteista kokonaan. Veihän automaatti enemmän polttoainettakin. Vaikka onhan se mukavakin. Luksusta kun toimii ja koneessa on riittävästi tehoa.
Tässä pasuunassa oli EYF vaihteisto ja niitä oli valmiina huollettuna hyllyssä. Maanantaina tilattiin niin seuraavana maanantaina olikin vaihteisto jo kiinni autossa. Vaihteistolle takuu: 1 vuosi tai 40tkm.
Vaihdekeppi tuntuu hiukan jämäkämmältä, mutta itse vaihteiden vaihtamisessa ei ole mitään havaittavaa eroa aikaisempaan. Laatikon hajoamista ei siis ilmeisesti olisi voinut arvata mitenkään. Ellei sitten huolto- ja käyttöhistoriasta olisi voinut jotain päätellä. Oliko vaihteisto öljyt vaihdettu? Onko peräkoukku? Jos on, mitä on vedetty? Onko auto metropolialueelta vai maaseudulta? Maantieajoa vai postin jakoa? Jos on ostamassa käytettyä automaattivaihteista autoa, kannattaa ehkä näitä miettiä. Tai välttää automaattivaihteista kokonaan. Veihän automaatti enemmän polttoainettakin. Vaikka onhan se mukavakin. Luksusta kun toimii ja koneessa on riittävästi tehoa.
^ melko tiukan hinnat oot laittanut 3BG:hen, ei voi muuta sanoa :) Ajomääristähän noi on kiinni, jos 100tkm ajettu 4Motion niin :)
Vaikka itselläkin on toimiva ja Highline jopa niin laittaisin ehkä paaliin 350tkm ajettuna jos edessä olis yli 3000€ remppa, yli 2k€ voisi olla kynnys :/ Eiköhän siitä osina saisi enemmän kuin myydessä korjattuna.
Kovaa ajoa silti uudellla askillasi :)
Vaikka itselläkin on toimiva ja Highline jopa niin laittaisin ehkä paaliin 350tkm ajettuna jos edessä olis yli 3000€ remppa, yli 2k€ voisi olla kynnys :/ Eiköhän siitä osina saisi enemmän kuin myydessä korjattuna.
Kovaa ajoa silti uudellla askillasi :)
Justiin myymässä omaa 258tkm ajettua passat variant -04 2,5TDI 4motionia pois. Ei mitään ongelmaan lootan kanssa, öljyt ja suodatin vaihdettu 60tkm välein. Ei ole tosin vaihdettu ensimmäistä ripustuksen osaakaan etupäästään, eilen leimattu eikä mitään väljää havaittu :) Eli on näitä ilmeisesti muitakin kuin maanantaikappaleita?!
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa