Liikennetraktorin perävaunun suurin sallittu pituus?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Liikennetraktorin perävaunun suurin sallittu pituus?
Olen tässä muutaman tunnin yrittänyt Finlexiä ja Googlea käyttäen löytää mikä on suurin sallittu pituus traktorin perävaunulle. Nyt alkaa epätoivo puskemaan pintaan. Mistään viralliselta taholta en onnistu löytämään pituuteen liittyvää säännöstä. Leveys ja painot ja montako ja minkäväristä valoa missäkin pitää olla lukee kyllä monessa paikassa, muttei pituutta. Todennäköisesti omaa noloutta mutta kysyn silti. Onko siis virallista tietoa kenelläkään tarjota?
Perusajatus traktorin perävaunussa/hinattavassa laitteessa tuntuu olevan, että se saa olla oikeastaan minkälainen vaan jos sen käyttö liittyy turvetuotantoon tai maatalouteen ja siitä nyt valot ja heijastimet löytyy. Mutta entäs maatalouden ulkopuolella? Yhdessä paikassa sanottiin, että traktori+pv yhdistelmä saa olla yhteensä enintään 20m, toisessa sanottiin, että enintään 16,5m ja kolmannessa oli varma tieto, että kärryn lavan mitta saa olla enintään 12m, yhdistelmän pituudella ei väliä. Hyvin on jännän oloista lainsäädäntö tämän osalta...
Ja sanon vielä sen, että leveys- ja massasäännökset on tiedossa ja vain ja ainoastaan se pituus tai kokonaispituus kiinnostaa.
Perusajatus traktorin perävaunussa/hinattavassa laitteessa tuntuu olevan, että se saa olla oikeastaan minkälainen vaan jos sen käyttö liittyy turvetuotantoon tai maatalouteen ja siitä nyt valot ja heijastimet löytyy. Mutta entäs maatalouden ulkopuolella? Yhdessä paikassa sanottiin, että traktori+pv yhdistelmä saa olla yhteensä enintään 20m, toisessa sanottiin, että enintään 16,5m ja kolmannessa oli varma tieto, että kärryn lavan mitta saa olla enintään 12m, yhdistelmän pituudella ei väliä. Hyvin on jännän oloista lainsäädäntö tämän osalta...
Ja sanon vielä sen, että leveys- ja massasäännökset on tiedossa ja vain ja ainoastaan se pituus tai kokonaispituus kiinnostaa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Täällä aiheesta on myös keskusteltu: http://www.murtola.com/foorum/viewtopic ... uus#p55481 ja sielläkin päädytty tuohon 16,5m.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
No mitenkäs pitkän perävaunun saan kiinnittää skootteriini? Olis vähintäänkin viileää kantata torin kulmalla noin Xm pitkällä yhdistelmällä ja vain siksi että näin voisi tehdä, olkoon perävaunu sitten vaikka tehty finnfoamista :)
Asiallinen kommentti kyllä. En tosin usko että skootterilla saa vetää peräkärryä. Mutta soita sinäkin sinne Trafiin niin neuvovat varmasti. Sinun mielestäsi ilmeisesti tuollaisella maksimipituustiedolla ei siis voi olla mitään tekoa käytännössä?
mitenkäs pitkän perävaunun saan kiinnittää skootteriini?
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=78121
alkuperäiseen:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670
Koodi: Valitse kaikki
24 §
Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus
3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kuorma-auton (N2- tai N3-luokka) ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin b tai c kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m
ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
c) kuorma-auton (N2- ja N3-luokka) ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun sekä kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun samoin kuin kuorma-auton, puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun yhdistelmä 25,25 m
josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 2 momentin a kohdassa tarkoitettu mittaustapa huomioon ottaen 21,42 m
27 §
Massoja ja mittoja koskevien säännösten soveltaminen muihin ajoneuvoihin
1. Muiden kuin 20-25 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien massoihin ja päämittoihin sovelletaan 28-30 §:ssä säädetyin poikkeuksin, mitä 19 a ja 20-25 §:ssä säädetään. Traktorin ja perävaunun yhdistelmään ei kuitenkaan sovelleta 24 §:n 3 momentin c kohtaa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Tuntuu traktoreihin liittyvät pykälät olevan hiukan pyöreitä ja tavan katsastuskonttorit ovat jo pelkkien rengasmerkintöjenkin kanssa kuutamolla... Polttoöljypykälätkään eivät ole kovin selkeitä, porsaanreikää on helppo käyttää.
Eli jos Trafista saat joltakulta lausunnon PYYDÄ SE KIRJALLISENA. Onpa sitten kättä pitempää näyttää tienpäällä officerille.
Taikasana lienee liikennetraktori. Se tekee selvän pesäeron maatalouskäyttöön verrattuna: monestihan tavallinen traktori muuttuu traktorista moottorityökoneeksi tienpäällä riippuen mitä perään on kytketty.
http://www.masinistit.com/index.php?
Heitäppä kysymystä tuonne, siellä on paljon mm. traktoriurakoinnin ammattilaisia
Eli jos Trafista saat joltakulta lausunnon PYYDÄ SE KIRJALLISENA. Onpa sitten kättä pitempää näyttää tienpäällä officerille.
Taikasana lienee liikennetraktori. Se tekee selvän pesäeron maatalouskäyttöön verrattuna: monestihan tavallinen traktori muuttuu traktorista moottorityökoneeksi tienpäällä riippuen mitä perään on kytketty.
http://www.masinistit.com/index.php?
Heitäppä kysymystä tuonne, siellä on paljon mm. traktoriurakoinnin ammattilaisia
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
On ne kyllä todella sekavia ja ympäripyöreitä. Sekä myös hyvin pitkälti tulkinnanvaraisia. Ja maatalouteen liittyvät värkit saa tosiaan olla ihan minkämittaisia vaan kunhan valot pelaa...
Eiköhän tuo minun osalta riitä tuo 16,5m nyt viralliseksi totuudeksi. Empä lähde sitä sen enempää kyselemään... Nyt pitää vaan lähteä kattelemaan halpaa n.11,5m pitkää kärryä.
Esitti se Trafin kaveri sellaisenkin ajatelman, että saisikohan liikennetraktorilla vetää rekisterissä olevaa kuorma-auton täysmittaista täysperävaunua? Ehkä ei mutta sitäkään ei kai suoranaisesti kielletä...
Edit:
Itketään nyt vielä vähän pykälien typeryyttä. Miksi täysperävaunuyhdistelmän kokonaispituus ei _missään_ tilanteessa saa ylittää 25.25m? Miksi helvetissä vain puoliperävaunuilla saa viedä erikoispitkiä kuljetuksia? Ja kummaksi B-juna lasketaan? :)
Eiköhän tuo minun osalta riitä tuo 16,5m nyt viralliseksi totuudeksi. Empä lähde sitä sen enempää kyselemään... Nyt pitää vaan lähteä kattelemaan halpaa n.11,5m pitkää kärryä.
Esitti se Trafin kaveri sellaisenkin ajatelman, että saisikohan liikennetraktorilla vetää rekisterissä olevaa kuorma-auton täysmittaista täysperävaunua? Ehkä ei mutta sitäkään ei kai suoranaisesti kielletä...
Edit:
Itketään nyt vielä vähän pykälien typeryyttä. Miksi täysperävaunuyhdistelmän kokonaispituus ei _missään_ tilanteessa saa ylittää 25.25m? Miksi helvetissä vain puoliperävaunuilla saa viedä erikoispitkiä kuljetuksia? Ja kummaksi B-juna lasketaan? :)
Milloin tuo B-juna on kielletty? Eihän se kovin kauaa edes ole ehtinyt olla sallittu Suomessa.
Ruotsalaisten puu-B-juna (tai ei nyt ihan mutta melkein)
Suomalaisten puu-B-juna on vähän pienempi
Ruotsalaisten puu-B-juna (tai ei nyt ihan mutta melkein)
Suomalaisten puu-B-juna on vähän pienempi
joo, toi eka ruotsin linkki on ETT-projekti, jossa on kuorma-auto + kaksi vaunua, kokonaispaino 90t. Ajaa erikoisluvalla kahden tehtaan välillä, testiajoa
EDIT: siinä on siis kuorma-auto joka vetää dollya, jonka päällä on puoliperävaunu varustettu vetopöydällä, johon on kytketty toinen puoliperävaunu
EDIT: siinä on siis kuorma-auto joka vetää dollya, jonka päällä on puoliperävaunu varustettu vetopöydällä, johon on kytketty toinen puoliperävaunu
Kolminiveliset yhdistelmät kiellettiin suomessa talviolosuhtesiin sopimattomana hengenvaarallisen linnkkuveitsiefektin takia.
[e:] virhe korjattu: siis "linkkuveitset" kiellettiin, eikä B-junia [/e]
[e:] virhe korjattu: siis "linkkuveitset" kiellettiin, eikä B-junia [/e]
Viimeksi muokannut Ike, 23.3.2011 22:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
^Ei vaan täysperävaunurekka kiellettiin.
B-junia tuolla liikenteessä näkee itseasiassa melko usein. Nyt viikon sisällä tullut 3 vastaan PK-seudulla.
B-junia tuolla liikenteessä näkee itseasiassa melko usein. Nyt viikon sisällä tullut 3 vastaan PK-seudulla.
Esitti se Trafin kaveri sellaisenkin ajatelman, että saisikohan liikennetraktorilla vetää rekisterissä olevaa kuorma-auton täysmittaista täysperävaunua? Ehkä ei mutta sitäkään ei kai suoranaisesti kielletä...
Onhan näitä käytössä, ajetaan viljaa, haketta tai esimerkiksi käytetään pyöröpaalien kuskaamiseen. Sinänsä toimiva systeemi mutta traktori jää monesti kevyeksi kun ei tule takapyörille kärrystä painoa ("vankkuri" -kytkentä). Talvella noilla ei kannata ajella metriäkään...
täälläpäin myös pari ajaa isolla kärryllä perässä, tosin veturina joku mersu Trac vai mikälie, mutta traktorikilpi siinä on.
siinä tosin menee ilmaletkut vaunulle, noihin liikennetraktoreihin voi tilata ilmakompuran...
uusissa maansiirtovaunuissakin alkaa olemaan jarruja, naapuri osti jokunen vuosi sitten Multiva vaunun, missä on sellainen hydrauliliitin joka kytketään traktoriin, siinä traktorissa on siis ihan oma liitin sitä varten, toimii sitten normaalisti traktorin jarrupolkimesta. niin ja traktori normaali maataloustraktori (tämä kyseinen mistä onnistuin silloin vuosi sitten polttanaan sen mittariston)
siinä tosin menee ilmaletkut vaunulle, noihin liikennetraktoreihin voi tilata ilmakompuran...
uusissa maansiirtovaunuissakin alkaa olemaan jarruja, naapuri osti jokunen vuosi sitten Multiva vaunun, missä on sellainen hydrauliliitin joka kytketään traktoriin, siinä traktorissa on siis ihan oma liitin sitä varten, toimii sitten normaalisti traktorin jarrupolkimesta. niin ja traktori normaali maataloustraktori (tämä kyseinen mistä onnistuin silloin vuosi sitten polttanaan sen mittariston)
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Edelleenkin sinne traktorin perään voi laittaa lähes mitä vaan kunhan liittyy maatalouteen. Ei ole ollut missään vaiheessa kysymys siitä etteikö traktorin perään saisi laitta tpv:tä tai vankkurikärryä, vaan siitä kuinka pitkä se saa olla.
Kompurathan nykytraktoreista löytyy jo ilmajousituksenkin ja kopin jousituksen takia. Ja niitä hydraulisia jarruja on traktorin kärryissä ollut jo sieltä naapurin sedän mummon ajoista asti. Ja on tuota polkimesta toimivaa jarruventtiiliäkin ollut kyllä ainakin 10-15v mitä itse muistan. Ei mikään nykyajan traktoreiden keksintö.
Kompurathan nykytraktoreista löytyy jo ilmajousituksenkin ja kopin jousituksen takia. Ja niitä hydraulisia jarruja on traktorin kärryissä ollut jo sieltä naapurin sedän mummon ajoista asti. Ja on tuota polkimesta toimivaa jarruventtiiliäkin ollut kyllä ainakin 10-15v mitä itse muistan. Ei mikään nykyajan traktoreiden keksintö.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa