Seat Toledo 1.9D Mk1 (1999) hehkutus lopetti ajon jälkeen kerrasta kokonaan toimimasta ja hehkun valo pysyy nyt täysin pimeänä eikä edes vilku. Samassa yhteydessä huomasin että kierroslukumittari on myös lakannut toimimasta.
Mittasin että hehkuille ei tule ollenkaan virtaa. Löysin kojelaudan alla olevan sulakerasian päältä kaksi 50A sulaketta, jotka olivat molemmat ehjiä. Toinen 50A sulakkeista on ilmeisesti hehkun ja toinen sähköflektin sulake. Ohjekirjan mukaan hehkutuksen 50A sulake pitäisi löytyä konehuoneen puolelta, mutta en sieltä mitään sulakkeita löytänyt.
Sulakerasian yhteydessä olevasta relepaneelista irrotin releen nro. 104 ja testasin releen toimintaa antamalla virtaa suoraan napoihin 30 (+12V) ja 86 (-). Ainakin releen kärjet menivät kiinni. Myös relepaneelissa hehkureleen kannalle (30) tulee virtaa ja samoin yhteys hehkuille navan 87 kautta on ehjä eli vika jäisi jonnekin hehkutuksen ohjauspiiriin.
Kokeilin myös irrottaa lämpötila-anturin johdon ylävesiletkun juuresta, mutta hehkutus ei lähtenyt toimimaan. Tarkistin myös moottorielektroniikan sulakkeen (nro 15) ja sekin oli ehjä. Onko kenelläkään tullut vastaavaa hehkutuksen vikaa eteen?
Sanottakoon vielä että hehkutulpat ovat uudet ja kunnossa. Ainoa tapa saada auto käyntiin on startata ja antaa samanaikaisesti akun + navasta johdonpätkällä virtaa suoraan hehkutulppien kantoihin.
Löytyisikö keneltäkään tietoa hehkutuksen ohjauspiirin toiminnasta tai sähkökaaviota Mk1 Diesel Toledoon tai VW Ventoon?
Liittyykö kierroslukumittari ja hehkutus samaan virtapiiriin, vai onko puhdasta sattumaa? Tietääkseni laturi antaa kierroslukupulssin mittarille.
Hehkutus ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Outo tapaus
AAZ Venton käsikirjassa on hehkun sulakkeen kooksi ilmoitettu 50 A ja sianniksi rintapelti jarrutehostimen yläpuolella. Kumpikaan ei käytännössä pidä paikkaansa, sulake on 80 A ja sijaitsee Samalla linjalla sen 104 releen yläpuolella (siis kaikkien releiden yläpuolella). Mittasin yhden hehkun virran ja sain 16 A, eli yhteensä 64 A, joten 50 A ei kestämisiään.
Venton kierroslukumittari ottaa pulssin laturin pikku liittimestä tumman vihreä johto. Jos vedät sen liittimen irti laturista ja kone käy, niin öljynpaineen merkkivalo palaa jatkuvasti ja kierroslukumittari menee nollille.
Venton kierroslukumittari ottaa pulssin laturin pikku liittimestä tumman vihreä johto. Jos vedät sen liittimen irti laturista ja kone käy, niin öljynpaineen merkkivalo palaa jatkuvasti ja kierroslukumittari menee nollille.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.12.2010 1:44
Kiitos Clonk hyvästä vinkistä. Täytynee seuraavaksi tarkistaa tuo virtalukon pohja.
Myös tietopaketti hehkutuksen vianetsinnästä olisi paikallaan.
Yritän nyt jakaa tätä omaa ongelmaani, jos joku painii saman asian kanssa ja löytää tästä apua. Eli tutkin ja mittasin sen verran hehkutuksen johdotusta konehuoneen puolella, että hehkujen yhdyskiskoon on kytketty kaksi johtoa, joista toinen tulee ainakin kabiiniin kojetaulun alla olevaan hehkureleen 104 kantaan (releessä liitin nro 87). Toinen kiskossa kiinni oleva johto(keltainen) jäi epäselväksi. Liittyyköhän johto esihehkutukseen ja minne se menee?
Varmaa kuitenkin on että jos yhdistää hetkeksi reletaulussa releen 104 nastat 30 ja 87 niin hehkutus toimii samalla tapaa kuin tuo suoraan akusta virtaa hehkuille annettuna. Eli hehkutuksen "päävirtapiiri" 50A / 80A sulakkeineen on kunnossa.
Jostain kun löytyisi kyseiseen autoon käyvä sähkökaavio niin helpottaisi mittailua ja vianetsintää huomattavasti.
Myös tietopaketti hehkutuksen vianetsinnästä olisi paikallaan.
Yritän nyt jakaa tätä omaa ongelmaani, jos joku painii saman asian kanssa ja löytää tästä apua. Eli tutkin ja mittasin sen verran hehkutuksen johdotusta konehuoneen puolella, että hehkujen yhdyskiskoon on kytketty kaksi johtoa, joista toinen tulee ainakin kabiiniin kojetaulun alla olevaan hehkureleen 104 kantaan (releessä liitin nro 87). Toinen kiskossa kiinni oleva johto(keltainen) jäi epäselväksi. Liittyyköhän johto esihehkutukseen ja minne se menee?
Varmaa kuitenkin on että jos yhdistää hetkeksi reletaulussa releen 104 nastat 30 ja 87 niin hehkutus toimii samalla tapaa kuin tuo suoraan akusta virtaa hehkuille annettuna. Eli hehkutuksen "päävirtapiiri" 50A / 80A sulakkeineen on kunnossa.
Jostain kun löytyisi kyseiseen autoon käyvä sähkökaavio niin helpottaisi mittailua ja vianetsintää huomattavasti.
Joo se keltanen piuha voi olla esi- tai jälkihehkutukselle ja esihehkutus yleensä reagoi kun kuskin puolelta mennään autoon ja laitetaan ovi kiinni. Senki varmaan pystyt testaamaan toimiiko. Esihehkutuksen pitäisi toimia vain kerran ennenku moottori käynnistetään tai resetoi tietyn ajan kuluttua, ettei akku tyhjene jos vaikka siivoaa autoa tai jotai :D
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.12.2010 1:44
Hehkutuksen vianselvitys on edennyt siihen pisteeseen että vian aiheuttaja on paikallistettu. Reletaulussa hehkureleen 104 yläpuolella olevan moottorin ohjausreleen 144 (VAG nro. 028 906 124 D) kun irrottaa ja laittaa takaisin hehkutus toimii muutaman kerran mutta lopettaa toimintansa hetken päästä. Myös kierroslukumittari palasi toimintaan hetken ajaksi. Todennäköisesti releen 144 sisällä on viallinen liitos tai kellopiiri rikki.
Nyt pitäisi vaan löytää jostakin sopiva ohjausrele. VAG katalogeissa numerosarjaa näytti esiintyvän myös muilla Dieselin ohjausreleillä esim. releissä 156 ja 182.
Tietääkö kukaan onko Dieselin ohjausreleet 144 (028 906 124 D), 156 (028 906 124 A) ja 182 (028 906 124 B) vaihtokelpoisia keskenään?
Olisiko jollakin kyseisen numerosarjan rele kaupan, niin pääsisi kokeilemaan?
Nyt pitäisi vaan löytää jostakin sopiva ohjausrele. VAG katalogeissa numerosarjaa näytti esiintyvän myös muilla Dieselin ohjausreleillä esim. releissä 156 ja 182.
Tietääkö kukaan onko Dieselin ohjausreleet 144 (028 906 124 D), 156 (028 906 124 A) ja 182 (028 906 124 B) vaihtokelpoisia keskenään?
Olisiko jollakin kyseisen numerosarjan rele kaupan, niin pääsisi kokeilemaan?
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.12.2010 1:44
Avasin releen ja tarkistin mitä se on syönyt. Löysiä liitoksia ei löytynyt eikä releessä ollut mitään perinteisen releen mekaanisia osia. Sen sijaan sisältä löytyi 2-puolinen piirilevy, jossa pari piiriä, kondensaattori ja kasa vierivieressä olevia pintaliitoskomponentteja.
Vaaka kallistuu uuden releen / ohjainyksikön hankkimiseen purkuautosta tms. Mielenkiintoista on kyllä se että rele toimii aina 1-2 hehkutuksen ajan kun sen irrottaa ja laittaa takaisin reletauluun. Turhauttaa vaan kylmällä koneella kopeloida kojetaulun alle ja "resetoida" relettä.
Vaaka kallistuu uuden releen / ohjainyksikön hankkimiseen purkuautosta tms. Mielenkiintoista on kyllä se että rele toimii aina 1-2 hehkutuksen ajan kun sen irrottaa ja laittaa takaisin reletauluun. Turhauttaa vaan kylmällä koneella kopeloida kojetaulun alle ja "resetoida" relettä.
Jos "releen" läpi menee suuria virtoja ei niiden liitosten tarvitse olla silminlöysiä. Riittää että juotokset ovan ns kylmiä, ovat kyllä fyysisesti kiinni, mutta sähköinen kontakti on heikko ja liitoksen lämpenee.
Korjasin vanhan astran automattivalot tekemällä uudet juotokset. Vanhat näytti Kohtuu hyviltä mutta niin vain alkoi toimiin uusien tinojen kanssa. Eli kannattaa koittaa käryyttää uudet tinat liitoksiin.
Onko tuolla sisällä oleva kodensaattori pullistunu (Olettaen että ELKO)?
Tulipas taas sekavaa tekstiä :D
Korjasin vanhan astran automattivalot tekemällä uudet juotokset. Vanhat näytti Kohtuu hyviltä mutta niin vain alkoi toimiin uusien tinojen kanssa. Eli kannattaa koittaa käryyttää uudet tinat liitoksiin.
Onko tuolla sisällä oleva kodensaattori pullistunu (Olettaen että ELKO)?
Tulipas taas sekavaa tekstiä :D
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.12.2010 1:44
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa