moottori eroja tdi/sdi

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

mika79
-
Viestit: 16
Liittynyt: 14.3.2011 1:12

moottori eroja tdi/sdi

ViestiKirjoittaja mika79 » 14.3.2011 1:30

moi
tdi vaiko sdi..
osaako joku viisaampi kertoa kun olen vähän tossa katsellut diiseli poloa että kun on tdi koneella ja sdi koneella että onko niissä kestävyyden ja suorituskyvyn kanssa paljoo eroa että kumpi olisi parempi ja kestävämpi .
eli ottasikko tdi vai sdi koneella ...
polttoainetta ne taitaa viedä yhtä vähä kumpikin ..

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 14.3.2011 8:30

Kestävyydessä periaatteessa SDI kovempi. TDI taas suorituskykyisempi ja mukavampi ajaa. Ja yleensä TDI on jopa pienikulutuksisempi vaikka ei heti uskoisi.

Eli ehdottomasti TDI.

bo boot
-
Viestit: 22
Liittynyt: 6.1.2011 17:29

moottori eroja tdi/sdi

ViestiKirjoittaja bo boot » 14.3.2011 10:16

SDI talvella lämpimämpi, koska TDI:n hyötysuhde parempi. Kuten sanottiin, periaatteessa SDI on kestävämpi mutta se nyt riippuu ihan siitä, että on laiska vaparikone.

Kumpi tuntuis mielekkäämmältä? Itse pistäisin TDI:n.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 14.3.2011 10:27

SDi:n jatkeena on heikot vaihdeaskit.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 14.3.2011 17:07

Omasta sdi mosasta nyt neljän vuoden ja 160 tkm kokemus. Ota ihmeessä tdi. On paljon mukavempi ajella ja menee lähes samalla kuin tuo sdi. Omassa kulutus on 4- 5,5 litraa satkulla riippuen kuormasta ja kepittelystä. Omassa myös 66kw tdi:n suuttimet.

Noissa sdi moottoreissa on ollut tyyppivikoina männänrengas ja mäntä sekä laatikko ongelmia. Olen aika varma että säännöllisellä laatikon öljynvaihdolla tuo sdi:n perässä oleva 020 laatikko kyllä kestää. Ei kivoja vikoja, joten en nyt sanois että sdi on kestävämpi kuin tdi. Riippuu varmaan aika paljon huollosta ja käytyöstä molemmissa tapauksissa.

Vaikka tuo sdi on kyllä totaalisen mopo niin muutamia hyviä puolia siinä on. Ei ole maffia, n75 solenoidia, eikä turboa joka kuitenkin täytyy jossain vaiheessa huoltaa (vaihtaa isompaan;) joten "säännöllisesti" kuluvia osia on jokunen vähemmän. Kaikkinensa on halpa moottori huoltaa ja ajaa.

Mut joo osta Tdi, niin ei potuta tuo tehon puute kuten allekirjoittanutta näin jälkikäteen. Lisäksi sdi:tä on paljon hankalampi piristää ilman suuria ja kalliita muutoksia jos haluaa hieman lisää potkua.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.3.2011 17:23

Jos SDIn hyötysuhde on huonompi, niin silloin se myös kuluttaisi enemmän...

bo boot
-
Viestit: 22
Liittynyt: 6.1.2011 17:29

moottori eroja tdi/sdi

ViestiKirjoittaja bo boot » 14.3.2011 19:52

JukkaA kirjoitti:Jos SDIn hyötysuhde on huonompi, niin silloin se myös kuluttaisi enemmän...

SDI:hän on lämpimämpikin talvella kuin TDI ihan vain siksi että polttonesteestä saatava hyöty (= teho) on vähäisempi, eli tässä tapauksessa osa dieselistä muuttuu lämmöksi.

Matka-ajossa 60 km/h nopeudessa kulutukset voivat ollakin samat, mutta kun nopeutta alkaa olemaan 120 km/h niin kulutuksissa on varmasti eroa, koska nopeuden ylläpitämiseen tarvitsee enemmän löylyä. Tai esim. ylämäet, TDI:ssä ei tarvitse survaista poljinta syvemmälle koska ahdin antaa puuttuvan väännön, SDI:ssä taas puuttuvaa tehoa/vääntöä pitää kompensoida kaasun lisäämisellä.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.3.2011 21:25

Voisi kuvitella, että 120 vauhdissa SDI tuottaa varmasti enemmän lämpöä ja kuluttaa enemmän polttoainetta ku TDI, SDIn hyötysuhde isommilla kuormituksilla on siis huonompi. Mutta karkeesti nopeuden ylläpitäminen kaikilla saman mallisilla ja painoisilla autoilla vaatii saman verran tehoa oli moottori mikä tahansa. Enemmän lämpöä tuottavat moottorit (huonompi hyötysuhde ko. Nopeudessa) kuluttavat enemmän polttoainetta. Tää siis ei perustu mihinkään faktaan vaan on ihan mun omaa mutuilua.

Kommenttina edelliseen viestiin; Ahdin ei anna puuttuvaa vääntöä vaan kaikki teho/vääntö tehdään kyllä ihan polttoainetta polttamalla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.3.2011 21:55

Vaihteiston välitykset ja siten moottorin käyntinopeuskin antaa oman aspektinsa hyötysuhteen päättelyyn...

mika79
-
Viestit: 16
Liittynyt: 14.3.2011 1:12

moottori eroja tdi/sdi

ViestiKirjoittaja mika79 » 14.3.2011 22:49

ilmeisesti se kaatuu tdi versioo mut onko noissa tdi moottoreissa sitten vielä tehoissa eroi .
esim jos tollase farkku polon ostaa tollase vanhemma yksilö ...

nettiautossa on 90 heppane polo mut eikös tämä tdi konetta saanu 110 heppasenaki mut onko siinä sitte eroo muutaku turpon koko ja syöttö erona ..

http://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/3792479

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 15.3.2011 6:15

Ei ole ainakaan suomeen tuotu 110hv poloa. Ibizaa ja cordobaa taas löytyy. 110hv eroina suuttimet, tapauksesta riippuen turbo, ohjelma, levyjarrut takana ja ehkä muutama muu yksityiskohta. Polossa tdi tuli tuontiohjelmaan vasta -00 faceliftin myötä, Seattia sai jo aikaisemmin.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 20.3.2011 20:06

Oma mopo vie jonkun 5,5-6 litraa sadalla kesäisissä motarinopeuksissa joten kyllä sdi:n kulutus nousee selvästi "kovemmissa" nopeuksissa


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa