Nordschleife ystävällinen vakuutusyhtiö
Valvoja: ffp jäsenet
Nordschleife ystävällinen vakuutusyhtiö
Kesäkuun loppupuolella on tarkoitus suunnata legendaariselle nyrrelle ajelemaan ja aloin samalla selvittämään oman vakuutusyhtiöni suhtautumista ajamiseen tiellä jossa liikennesäännöt ovat voimassa, tietulli sekä osassa tietä vapaat nopeusrajoitukset (nordschleife).
Ensimmäiset pari vastausta Tapiolasta olivat, että liikenne- ja kaskovakuutus ovat voimassa normaalisti. Vakuutusehdoissa on kohta ajo- tai nopeusharjoittelusta radalla tai muulla alueella tai maantiellä = omavastuu 50% korvattavan vahingon määrästä. Halusin tarkennuksen tuohon missä tilanteessa maantiellä ajo on ajo- tai nopeusharjoittelua niin vastaukseksi tuli yksisellitteinen: "Ajo- ja nopeusharjoitteluksi lasketaan ajo moottoriradalla tai siihen verrattavalla alueella. Nordschleifin alueella on voimassa poikkeava omavastuu kaskolla."
Katselin Tryggin ehtoja niin siellä Nordschleife on mainittu ihan erikseen alueeksi missä omavastuu 50% joten siellä asia on otettu huomioon eikä tarvitse rautalangasta vääntämällä tivata vastausta.
Onko tiedossa vakuutusyhtiöitä joka olisi "ystävällisempi" Nyrren kiertäjille ?
Muutkin vinkit Nürburgringillä olleilsta otetaan ilomielin vastaan.
Ensimmäiset pari vastausta Tapiolasta olivat, että liikenne- ja kaskovakuutus ovat voimassa normaalisti. Vakuutusehdoissa on kohta ajo- tai nopeusharjoittelusta radalla tai muulla alueella tai maantiellä = omavastuu 50% korvattavan vahingon määrästä. Halusin tarkennuksen tuohon missä tilanteessa maantiellä ajo on ajo- tai nopeusharjoittelua niin vastaukseksi tuli yksisellitteinen: "Ajo- ja nopeusharjoitteluksi lasketaan ajo moottoriradalla tai siihen verrattavalla alueella. Nordschleifin alueella on voimassa poikkeava omavastuu kaskolla."
Katselin Tryggin ehtoja niin siellä Nordschleife on mainittu ihan erikseen alueeksi missä omavastuu 50% joten siellä asia on otettu huomioon eikä tarvitse rautalangasta vääntämällä tivata vastausta.
Onko tiedossa vakuutusyhtiöitä joka olisi "ystävällisempi" Nyrren kiertäjille ?
Muutkin vinkit Nürburgringillä olleilsta otetaan ilomielin vastaan.
Turva korvaa täytenä, omavastuu on ainoastaan tuplat.
Katsoin Turva vakuutusehdot läpi ja sielläkin oli tuo 50% omavastuu mainittu samalla tavalla kuin Tapiolankin ehdoissa.
Tietenkin on yhtiöistä kiinni katsotaanko nyrren pohjoislenkki moottoriradaksi vain ihan normaaliksi tieksi mitä se oikeasti on. Tästä olen laittanut kyselyt vakuutusyhtiöihin ja toivottavasti myös saan järkeviä vastauksia.
katsotaanko nyrren pohjoislenkki moottoriradaksi vain ihan normaaliksi tieksi mitä se oikeasti on
Kyllä täällä suomessa normaalit tiet on pikkusen erilaisia...
Ja niin ne on tuolla nahkahousumaassakin. Ja kalusto jota pohjoislenkillä menee ohi(toivottavasti ei tule vastaan), on aikalailla erilaista mitä muualla teillä, jopa saksassa. Lisäksi vauhdit on aika erilaisia.
Kyseinen pätkä on siis osa saksan normaalia tieverkostoa, toki tietulli tieksi mainittuna jossa voimassa normaalit liikennesäännöt. GP rata on sitten erotettu normaalista tieverkosta ja siellä pätee rata-ajon ehdot. Ja mitä kalustoon tuleen niin, kyllä mun mielestä siellä näkee just samaa autoa kun muuallakin kadulla, ihan perus golffista porschen rs malleihin. Jopa niin eksoottiset autot kun toyota yaris ja ford fiesta on tullut siellä nähtyä.
Pohjolaan laitoin kyselyn kaskoista ja sieltä tuli tarkennuskysymyksen (onko normaali tieliikennelaki ja säännöt voimassa?) vastaukseksi tuli, että kasko ei ole voimassa kyseisellä tiealueella.
Jos en olisi näin persaukinen niin ilman muuta ottaisin riskin, että jos jotain tapahtuu niin mikä on oikeuden kanta tiealueen sulkemiseksi kaskon ulkopuolelle ilman, että siitä mainitaan vakuutusehdoissa.
Jos en olisi näin persaukinen niin ilman muuta ottaisin riskin, että jos jotain tapahtuu niin mikä on oikeuden kanta tiealueen sulkemiseksi kaskon ulkopuolelle ilman, että siitä mainitaan vakuutusehdoissa.
Kyllä kilpa-ajo, moottoridat tai ajoharjoittelu mainitaan kaikkien yhtiöiden rajoitusehdoissa.
Esim Pohjola:
4.10 Esinevakuutuksen yhteiset rajoitukset
Hirvi-, ilkivalta-, kolarointi-, lasi-, palo-, varkaus- ja keskeytysturvasta (kohdat 4.2 - 4.6, 4.9 ja 6) ei korvata vahinkoja, jotka aiheutuvat:
osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun tai ajoharjoitteluun tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella. [Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon kurssilla tai Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen kouluttajan, autokoulun tai Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ajo-opetukseen.]
Esim Pohjola:
4.10 Esinevakuutuksen yhteiset rajoitukset
Hirvi-, ilkivalta-, kolarointi-, lasi-, palo-, varkaus- ja keskeytysturvasta (kohdat 4.2 - 4.6, 4.9 ja 6) ei korvata vahinkoja, jotka aiheutuvat:
osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun tai ajoharjoitteluun tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella. [Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon kurssilla tai Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen kouluttajan, autokoulun tai Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ajo-opetukseen.]
Jeps, kyllä tuo lauseke löytyy mutta omaan päähäni ei vaan mene se, että millä perusteella yksi tienpätkä onkin moottorirata ilman, että sitä erikseen ehdoissa mainitaan. Englannissahan tämä maininta taitaapi löytyä jokaiselta vakuutusyhtiöltä. Pohjoislenkkihän ei ole turistiajeluiden ajalla mitenkään yleiseltä liikenteeltä suljettu eikä kyseessä ole myöskään ajoharjoittelu. Ja autobaanallakaan ajaminen ei ole ajoharjoittelua joten vapaiden nopeuksien piikkiinkään tuota kaskottomuutta ei voi laittaa.
Jos perusteena käytetään tien käyttöä myös kilpailutoimintaan niin kyllä kotomaastakin löytyy monta tietä mitkä suljetaan esim. rallisprintin takia ja käsittääkseni muina aikoina vakuutukset ovat normaalisti voimassa.
Jos perusteena käytetään tien käyttöä myös kilpailutoimintaan niin kyllä kotomaastakin löytyy monta tietä mitkä suljetaan esim. rallisprintin takia ja käsittääkseni muina aikoina vakuutukset ovat normaalisti voimassa.
Pitäisikö vakuutuksen ottajan sitten tietää ilman kysymättä, että tällä tiellä onkin tapahtunut enemmän onnettomuuksia kuin muualla niin kaskon omavastuu onkin 50%. Itse kysyin ja viisastuin (tavallaan) mutta varmasti moni ei kysy ja sitten ollaankin vakuutusyhtiöiden mielivallan kohteena jos jotain tapahtuu,
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Jos ei pysty hyväksymään sitä, että Nordschleifella ei vakuutukset ole ihan normaaleilla ehdoilla voimassa, niin eiköhän ole parempi jättää menemättä sinne. En oikein tajua miksi vängätä näinkin päivänselvästä asiasta. Jokainen taatusti ymmärtää miksi asia on kuten se on. Tai ymmärtää jos vain haluaa. Itsellä ei tulis mieleenkään alkaa tästä tekemään näin vaikeata. Aikomus olisi joskus itsekin siellä lähteä käymään, mutta siinä vaiheessa unohdan vakuutukset kokonaan ja ajelen siellä sit sen mukaan. Lienee oman terveydenkin kannalta ihan hyvä juttu.
Niin, oikeus on loppupeleissä se joka päätöksen tekee. Sielläkin voidaan vedota siihen, että vakuutuksenottajan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan poikkeuksellinen tieosuus, tai moottorirataan rinnastettava tie... No mutta, jos sattuu ja ei korvata, niin oikeuteen vain katsomaan miten ehtoja on tulkittava.
Jos ei pysty hyväksymään sitä, että Nordschleifella ei vakuutukset ole ihan normaaleilla ehdoilla voimassa, niin eiköhän ole parempi jättää menemättä sinne. En oikein tajua miksi vängätä näinkin päivänselvästä asiasta.
Miten asia voi olla päivänselvä jos vakuutusyhtiölle on ilmoitettu tienumerot ja kysytty onko vakuutukset voimassa ja vastaukseksi tulee, että on normaalisti mutta sitten taikasana Nordschleiffe tulee esiin kysyjän puolelta ja yhtäkkiä samat tienumerot ovatkin erityisehdon alla mitä ei määritellä missään tarkasti. Tästä asiasta tulisi mielenkiintoinen keissi oikeudessa mutta tietenkin tarkoituksena on, että sinne mennään pitämään hauskaa ja ajamaan iisisti. Rajat etsitään sitten Alastarolla tai valitettavan moni etsii ne liikenteen seassa, itse olen tiukasti Alastaron ja Motoparkin kannalla.
No hei haloo, olkoonkin ns normaali tie, niin jokainen joka on nähnyt kuvan alueesta tietää, että mikä on paikan tarkoitus. Eihän siellä ole edes vastaantulevaa liikennettä.
Ihme itkemistä taas. Siellä joko vedetään miljoonaa ja toivotaan että pysytään kaiteiden välissä tai sitten ajetaan hieman rauhallisemmin.
Ihme itkemistä taas. Siellä joko vedetään miljoonaa ja toivotaan että pysytään kaiteiden välissä tai sitten ajetaan hieman rauhallisemmin.
Kannattaa myös tutustua netin syövereistä löytyviin kustannuksiin, jos siellä kolaroi. Siinä sitä paksua lompakkoa vasta tarviikin. Kun ne auton vaurioiden kustannukset eivät ole ainoita kustannuksia mitä tulee.
Itse kakkiaisella siellä jokunen vuosi sitten tuli lomailtua. Kyllä jälkeenpäin aatellen ois voinu mennä herneet nenään, jos ois kaiteisiin ajanut.
Mutta onneks ajeltiin hivjaa ja keskellä. Ei vaan kyllä ne kustannukset tuli unohdettua totaalisesti, kun Kypärien kans kaarellisella autolla sinne pääs vetään.
Itse kakkiaisella siellä jokunen vuosi sitten tuli lomailtua. Kyllä jälkeenpäin aatellen ois voinu mennä herneet nenään, jos ois kaiteisiin ajanut.
Mutta onneks ajeltiin hivjaa ja keskellä. Ei vaan kyllä ne kustannukset tuli unohdettua totaalisesti, kun Kypärien kans kaarellisella autolla sinne pääs vetään.
Tästä pääsemmekin näppärästi aiheeseen joka koskee liikennevakuutuksen voimassaoloa em. alueella :-) Liikennevakuutuksenhan pitäisi korvata esim. nyrren kaiteet, ehkä?
Alkuperäiseen aiheeseen. Pyysin vielä Tapiolalta listan teistä EU:n alueelta missä on poikkeava omavastuu voimassa, 2vkoa mennyt ja ei ole kuulunut vastausta.
Alkuperäiseen aiheeseen. Pyysin vielä Tapiolalta listan teistä EU:n alueelta missä on poikkeava omavastuu voimassa, 2vkoa mennyt ja ei ole kuulunut vastausta.
Kyllä maksaa, ei ole liikenteeltä eristetty alue, tietääkseni. Ja tuo eristys pitää olla todella kattava, ettei liikennevakuutus olisi voimassa.
Suomessa esim. ratapäivät, kiihdytysajot jne. ovat paikkoja joissa liikennevakuutus ei korvaa mitään, tai ainakin tappelu tulee korvauksista. Nuo alueet kun on eristetty "normaalilta" liikenteeltä. Ja ei ne kaiteet ole kalliit, vaan se kuljettajan korjaaminen... joka pitäisi liikennevakuutuksesta maksaa.
Suomessa esim. ratapäivät, kiihdytysajot jne. ovat paikkoja joissa liikennevakuutus ei korvaa mitään, tai ainakin tappelu tulee korvauksista. Nuo alueet kun on eristetty "normaalilta" liikenteeltä. Ja ei ne kaiteet ole kalliit, vaan se kuljettajan korjaaminen... joka pitäisi liikennevakuutuksesta maksaa.
Nyt en löytänyt viitettä, mutta jossain mutuiltiin esim. Alastaron olevan sellainen alue jossa liikennevakuutus on voimassa koska liikennevakuutuksesta korvataan myös muut kuin toiselle ajoneuvolle aiheutuneet vahingot ja Alastarolla voi kuka tahansa vaikkapa kävellä radalla ilman kaiteiden ylitystä -> ei ole eristetty alue. Mutta nämä mutua ja varmasti joutuu tappelemaan jos jotain käy.
Pessimisti ei pety joten sen takia tämä vakuutusihmettely vaikka nimim.kilpijoki pointtien ohisuhahtelua ihmetteleekin.
Pessimisti ei pety joten sen takia tämä vakuutusihmettely vaikka nimim.kilpijoki pointtien ohisuhahtelua ihmetteleekin.
Reissu heitetty, 9 kierrosta ehdin vetämään ja parhaimmaksi ajaksi jäi 9:41,1 joten alle kympin mentiin mikä oli tarkoituksenakin. Racechoronon optimi oli 9:33,**. Videota on vain viimeisestä kierroksesta (sateella): http://www.youtube.com/watch?v=umAMa8FhJ6U
Videolla oleva "kaidepohdiskelukin" on hoidossa :-)
Muuta reissusta:
2/3 reissuunlähtijästä vaihtoi vakuutusyhtiötä Tapiolasta If:iin ennen lähtöä koska If:ssä kaskon omavastuu 25% vs. Tapiolan 50%.
Romuakin tuli nähtyä, samassa kasassa oli gt3rs porsche, evomitsu sekä vuokra rellu :-(
Videolla oleva "kaidepohdiskelukin" on hoidossa :-)
Muuta reissusta:
2/3 reissuunlähtijästä vaihtoi vakuutusyhtiötä Tapiolasta If:iin ennen lähtöä koska If:ssä kaskon omavastuu 25% vs. Tapiolan 50%.
Romuakin tuli nähtyä, samassa kasassa oli gt3rs porsche, evomitsu sekä vuokra rellu :-(
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Data tulee racechronosta ( http://www.racechrono.com/ ), puhelimena N97mini jossa bluetoothilla kiinni Qstarz 10hz gps sekä obd-key bt ( http://www.obdkey.com/ ). Lisään tiedot videoon Racerender 2 ( http://racerender.com/RR2/Features.html ) softalla. Näppärän helppoa ja nopeaa.
Muutama kaveri käyttää Android luureissa aLapHD softaa loggaamaan tietoa mutta mulla se ei jostain syystä ota obd:n kautta moottorin kierroksia.
Tuossa pätkää myös Ahvenistolta: http://www.youtube.com/watch?v=sHSCdGiP0Fs
Ahvenistopätkä on kuvattu perus gopro kameralla ja Nyrrepätkä kännykällä jonka sai paremmin "naamioitua" kuvauskiellon takia :-)
Muutama kaveri käyttää Android luureissa aLapHD softaa loggaamaan tietoa mutta mulla se ei jostain syystä ota obd:n kautta moottorin kierroksia.
Tuossa pätkää myös Ahvenistolta: http://www.youtube.com/watch?v=sHSCdGiP0Fs
Ahvenistopätkä on kuvattu perus gopro kameralla ja Nyrrepätkä kännykällä jonka sai paremmin "naamioitua" kuvauskiellon takia :-)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tapiolan vakuutusehtoihin (Kaskovakuutus, 01.05.2011) on ilmestynyt seuraava lisäys:
"Ajo- tai nopeusharjoittelussa moottoriradalla tai muul- la alueella tai tieosuudella (esimerkiksi Nürburgringin Nordschleife), on vahingon sattuessa omavastuu 50 % korvattavan vahingon määrästä, kuitenkin vähin- tään vakuutuskirjaan merkitty euromääräinen oma- vastuu. Omavastuukorotus ei koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulu- tusta tai muuta Tapiolan kanssa etukäteen sovittua koulutusta."
Nyrrellä kuvaamisesta teorioita jos enklanti taipuu. Muutenkin tutustumisen arvoinen sivusto jos paikalle aikoo.
http://nurburgring.org.uk/videoban.php
Ite oon vuokrannu auton tollasesta firmasta jossa rata-autoja saatavilla. Hyvä palvelu, autot säädetty ko radalle. Saa kerrankin ajaa autoa joka säädetty asianmukaisesti.
Nykyään autoissakin valinnanvaraa ihan mukavasti, BMW, VW, Porsche ym.
Riisuttuja, kaaret, penkit sammuttimet ym tarpeelliset.
Normi vuokra-autolla kun menet ja jäät kiinni tulee ko firmasta todnäk bannia+ joku sopiva summa kuluja, esim 2500€ niinkuin eräälle kävi.
Kaiteet tosiaan on kalliita, hinaus maksetaan käteisellä, hanskalokerossa rahat mukana. Jos aiheutat sulun niin siinä on tuntitaksa, poliisi tutkii asian liikenneonnettomuutena ja saksassahan ylennsä aina turisti on maksaja.
Aikojen mittaaminen yleisellä vuorolla ei ole järkevää. Nautiskelee vaan radasta ja ajamisesta.
Ei kannata ajaa ihan 10/10.
http://nurburgring.org.uk/videoban.php
Ite oon vuokrannu auton tollasesta firmasta jossa rata-autoja saatavilla. Hyvä palvelu, autot säädetty ko radalle. Saa kerrankin ajaa autoa joka säädetty asianmukaisesti.
Nykyään autoissakin valinnanvaraa ihan mukavasti, BMW, VW, Porsche ym.
Riisuttuja, kaaret, penkit sammuttimet ym tarpeelliset.
Normi vuokra-autolla kun menet ja jäät kiinni tulee ko firmasta todnäk bannia+ joku sopiva summa kuluja, esim 2500€ niinkuin eräälle kävi.
Kaiteet tosiaan on kalliita, hinaus maksetaan käteisellä, hanskalokerossa rahat mukana. Jos aiheutat sulun niin siinä on tuntitaksa, poliisi tutkii asian liikenneonnettomuutena ja saksassahan ylennsä aina turisti on maksaja.
Aikojen mittaaminen yleisellä vuorolla ei ole järkevää. Nautiskelee vaan radasta ja ajamisesta.
Ei kannata ajaa ihan 10/10.
Pieni offtopic mutta tuli taas pyörittyä nyrrellä, autossa ei muuta muutoksia kuin ebc:n palat+levyt ja renkaina Federal 959 rs-r, aika parani lukemaan 9:03,8 http://www.youtube.com/watch?v=1Y0dv7D2Ntc
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa