Tampereen AMK:n auto-ja kuljetustekniikan linja.
Valvoja: ffp jäsenet
Tampereen AMK:n auto-ja kuljetustekniikan linja.
Lukion päättyessä olen miettinyt, että tuo linja Tampereella tuntuu mielenkiintoiselta. Onko kukaan foorumilaisista joskus opiskellut tuolla tai vastaavissa paikoissa? Kaikki neuvot otetaan mielellään vastaan:) ja palkkauksesta ym. katsastus ja varaosamyyntialalla jos olisi tietoa, niin saa laittaa.
http://www.tamk.fi/fi/WWWOPISK/auto-_ja ... iikka.html
http://www.tamk.fi/fi/WWWOPISK/auto-_ja ... iikka.html
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Volkkarijermu kirjoitti:T. K. E. N on OK mutta T. K ei.
Voiko tuota enää selvemmin sanoa? :D Tampereen koulutuksesta en osaa sanoa, mutta Turun vastaavalla linjalla ei myöskään autotekninen osaaminen ole juurikaan syventynyt. Toki tuo korkeakoulututkinto työpaikan saantia voi helpottaa jos siistiin sisätyöhön autoalalla haluaa. Toisin sanoen en siis itse ainakaan koe että oppi olisi ojaan vienyt.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse lueskelin pari vuotta alaa, mutta vaihdoin kolmannelle vuodelle konetekniikalle. Olen siis parhaillaan kolmannella. Tuon nimen pitäisi olla ennemminkin auto- ja työkonetekniikka, sillä kuljetusalasta tuolla ei puhuta lainkaan. Käytännössä valmistut lähinnä katsariksi, huoltoneuvojaksi, varaosamyyjäksi tms. korjaamotekniikasta. Toinen vaihtoehto on työkonetekniika, josta valmistut suunnittelijaksi... eli piirtäjäksi, dokumentointiin ym. Näin ainakin meille annettiin ymmärtää.
Korjaamotekniikka sisältää kolmannen keväällä koko lukukauden mittaisen palkattoman työharjoittelun.Tampereella et ainakaan siitä palkkaa saa. Työkonetekniikalla harjoittelua on kolme päivää viikosta.
Itseä mikään noista yllä mainitsemistani asioista kiinnostanut, joten nyt opiskelen konepuolella moderneja tuotantojärjestelmiä. Ensimmäinen vuosi ainakin on ihan sama auto ja konepuolen opiskelijoilla, joten voit sisään päästyäsi ainakin vuoden miettiä mitä oikeasti haluat. Itellä jäi yksi kurssi rästiin ku vaihoin kolmannelle, mutta nyt se taisi vähän muuttua. Nyt olen ollut varsin tyytyväinen koulutukseeni.
Jos nuo yllämainitut asiat kiinnostaa niin ehdottomasti autopuolelle, mutta muuten suosittelen kone- ja tuotantotekniikkaa. Liikoja ei kuitenkaan kannata odottaa ja ainakaan ekana vuonna et kuule sanaakaan autoista.
Siinäpä mun näkemys asiasta.
Korjaamotekniikka sisältää kolmannen keväällä koko lukukauden mittaisen palkattoman työharjoittelun.Tampereella et ainakaan siitä palkkaa saa. Työkonetekniikalla harjoittelua on kolme päivää viikosta.
Itseä mikään noista yllä mainitsemistani asioista kiinnostanut, joten nyt opiskelen konepuolella moderneja tuotantojärjestelmiä. Ensimmäinen vuosi ainakin on ihan sama auto ja konepuolen opiskelijoilla, joten voit sisään päästyäsi ainakin vuoden miettiä mitä oikeasti haluat. Itellä jäi yksi kurssi rästiin ku vaihoin kolmannelle, mutta nyt se taisi vähän muuttua. Nyt olen ollut varsin tyytyväinen koulutukseeni.
Jos nuo yllämainitut asiat kiinnostaa niin ehdottomasti autopuolelle, mutta muuten suosittelen kone- ja tuotantotekniikkaa. Liikoja ei kuitenkaan kannata odottaa ja ainakaan ekana vuonna et kuule sanaakaan autoista.
Siinäpä mun näkemys asiasta.
Toki tuo korkeakoulututkinto työpaikan saantia voi helpottaa jos siistiin sisätyöhön autoalalla haluaa.
Sorry ot, mutta olenko missannut jotain vai saako Ammattikorkeakoulustakin nykyisin korkeakoulututkinnon?
http://www.acatiimi.fi/2001/2_01/2_01h.htm
Itse olen opiskellut Oulun seudun AMK:ssa Kone- ja tuotantotekniikan linjaa 4v. ja toisena opintovuotena suuntauduin sitten auto- ja kuljetustekniikan puolelle...Valmistuminen on kiinni enää parista tentistä ja lopputyöstä...Ensin kokeilin tietotekniikkaa ja rakennustekniikkakin oli mielessä, mutta näin jälkeenpäin voin sanoa, että ei kaduta yhtään, että tälle linjalle lähdin...:DPari ensimmäistä vuotta oli opinnot( perusopinnot) aikalailla samanlaisia kaikilla kone- ja tuotantotekniikan suuntautumislinjoilla...matikkaa, fysiikkaa, kieliä jne...joitakin omaan suuntautumisvaihtoehtoon liittyviä kursseja oli jo 2. luokalla...Hyvin matemaattispainotteista kaikki nuo autotekniikan/polttomoottoritekniikan kurssit...Vasta 3 ja 4 vuodella alkoi sitten todellinen autotekniikan opiskelu kun valinnaiset kurssit alkoivat pyörimään...Labrahommathan ne kaikkein mielenkiintoisimpia kursseja olivat...pääsee värkkäämään Motec:in kanssa ja autojen penkittäminen/ moottorien säätäminen sen avulla on sitä mistä tykkäsin...Labrasta löytyy monenlaiset vehkeet, joista on hyötyä omia hommiakin värkätessä (UÄ-suutinpesuri, 4-pyörä suuntauslaite, 4-veto penkki, autonosturia, pakokaasumittauslaitteet, OBD-laitteet, jarrutesteri, moottorijarrupenkki jne...)...Lisäksi ratapäivät yms. reissut koulun järjestäminä olivat mukava piritysruiske siihen arkiseen pakertamiseen...
Aikanaan 1. luokalla meidän luokanvalvoja sanoi hyvin tuosta työllistymisestä, kun joku kysy suuntautumisvaihtoehtoa miettiessääni että onko autoalalla hommia: "kone-inssi kuin kone-inssi, työmarkkinoilla suuntautuminen on laaja kirjo, onhan teillä jokaisella kuitenkin kone-inssin perustiedot ja taidot (suuntautumisesta huolimatta)...Eikä meidänkään koulusta valmistuneet autoinssit ole läheskään kaikki katsareita tai varaosa/huoltopääliköitä...Paljonhan se on itsestä kiinni...
Aikanaan 1. luokalla meidän luokanvalvoja sanoi hyvin tuosta työllistymisestä, kun joku kysy suuntautumisvaihtoehtoa miettiessääni että onko autoalalla hommia: "kone-inssi kuin kone-inssi, työmarkkinoilla suuntautuminen on laaja kirjo, onhan teillä jokaisella kuitenkin kone-inssin perustiedot ja taidot (suuntautumisesta huolimatta)...Eikä meidänkään koulusta valmistuneet autoinssit ole läheskään kaikki katsareita tai varaosa/huoltopääliköitä...Paljonhan se on itsestä kiinni...
Viimeksi muokannut gtikolffi, 9.1.2009 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Labrahommathan ne kaikkein mielenkiintoisimpia kursseja olivat...pääsee värkkäämään Motec:in kanssa ja autojen penkittäminen/ moottorien säätäminen sen avulla on sitä mistä tykkäsin...Labrasta löytyy monenlaiset vehkeet, joista on hyötyä omia hommiakin värkätessä (UÄ-suutinpesuri, 4-pyörä suuntauslaite, 4-veto penkki, autonosturia, pakokaasumittauslaitteet, OBD-laitteet, jarrutesteri, moottorijarrupenkki jne...)...Lisäksi ratapäivät yms. reissut koulun järjestäminä olivat mukava piritysruiske siihen arkiseen pakertamiseen...
Voi kun olis tuollaisia ollut Stadiassakin. Projekteihin osallistuvat sai kyllä tehdä mutta meidän muiden osaksi jäi autotekniikan labroissa lähinnä mittailla breakout boksilla jonkun espacen moottorinohjausyksikköä ja tutustua Boschin monimerkkitesteriin. Tosin luokan oman aktiivisuuden ansiosta päästiin katsomaan vierestä kun labrainssi penkitti yhden luokkakaverin auton ihan koulun viimeisinä päivinä.
Koulun puitteissa taisin koskea auton rattiinkin jopa kaksi kertaa kun siirsin yhden auton pihalta labraan ja toisen kerran kun olin auto- ja korjaamomessuilla esittelemässä, niin.. enpä oikein tiedä edes mitä oli pääasiallisesti tarkoitus esitellä kun ilmeisesti odotettiin että vastaillaan koulutusohjelmaa koskeviin kysymyksiin, mutta messukoju kuitenkin oli kaupunkitaksiprojektin kanssa yhteinen ja se meidänkin puolisko oli täynnä ilmastointihuoltolaitetta ym korjaamovarustetta josta emme tienneet oikeastaan mitään.
Seinäjoella opiskelen auto ja työkonetekniikkaa nyt kolmatta vuotta, normi teoriaahan se on hyvin pitkälti mutta käytännön puoltakin löytyy aika hyvin ainakin teidän kertomiinne verrattuna. Labratöitä tehään välillä kyllä aataminaikasilla vehkeillä ja tylsiä töitäkin sattuu väliin, mutta kuitenkin tehään itteki jotain eikä vaan katsota vierestä. Projektipajahommissa on sitten kaikenlaista työtä laidasta laitaan, lähinnä kyllä konepuolen hommia. mutta labrainssin kautta saa jännempää tekemistä kuten nelivetotehopenkille, moottorijarrulle, tai traktoritehopenkille on mahdollista päästä. Erikoisemmista hommista yksi työpari rakentaa nyt Sisudiisselin moottoria koekäyttöalustalle, ja toinen virittää mikroautoa. Autopuolella olevilla on myös mahdollisuus käyttää koulun tiloja ja laitteita omiin hommiinsa. Nykyään täälläkin on hommat muuttuneet että autopuoli ei ole enää oma linjansa alusta alkaen, vaan myöhemmin erikoistutaan.
Parin vuoden koulussa pyörimisen jälkeen, olen kyllä jonkin verran pettynyt kyseiseen linjaan.
Opetus on suurelta osin hyvää, mutta joidenkin autopuolen opettajien panostus työhönsä on valitettavan minimaalista. Esimerkiksi autosähköä käsittelelevät kurssit käytiin vain powerpointina nopeasti läpi ilman suurempia käytäntöön havainnollistamisia.
Käytännön huoltotöitä on ollut kyllä mukavasti ja autojen kanssa on päässyt puuhaamaan. Ei tuolla autoasentajan tasolle pääse, mutta kaikki perushuoltotyöt, moottorin ja vaihdelaatikon purkamiset tulee kyllä käytyä.
Suurimpana ongelmana on harjoittelupaikkojen löytäminen. Harjoittelu suoritetaan kesällä ja se pitäisi suorittaa autoliikkeissä tai varaosaliikkeissä. Tampereella sitä palkkaa ei opiskelijoille mikään liike enää tunnu maksavan, kun laman aikana saivat opiskelijoita ilmaiseksi kesäksi hommiin. Pienemmillä paikkakunnilla taas on suurelta osin tapa että autoasentajaopiskelijat tekevät kesäisin niitä hommia jota autoinssiopiskelijoiden olisi tarkoitus tehdä. Suhteilla jotkut ovat harjoittelupaikkoja saaneet, mutta suurin osa siirtää harjoittelun opiskelun loppuajalle ja tekevät muita hommia kesän rahaa saadakseen. Aikaisemmasta työkokemuksesta metallialalla ja työkonekorjauksessa ei juuri ole apua paikkojen saamiseksi.
Tulevaisuus ammatissa ei myös näytä kovin lupaavalta jos katsastusoikeudet ovat menossa myös mekaanikoille, niin työpaikat vähenevät huomattavasti.
Tällaista siis Tampereella. Muista AMK:sta en tarkemmin tiedä mutta kai niissäkin suurinpiirtein sama tilanne harjoittelun ja työpaikkojen suhteen on.
Opetus on suurelta osin hyvää, mutta joidenkin autopuolen opettajien panostus työhönsä on valitettavan minimaalista. Esimerkiksi autosähköä käsittelelevät kurssit käytiin vain powerpointina nopeasti läpi ilman suurempia käytäntöön havainnollistamisia.
Käytännön huoltotöitä on ollut kyllä mukavasti ja autojen kanssa on päässyt puuhaamaan. Ei tuolla autoasentajan tasolle pääse, mutta kaikki perushuoltotyöt, moottorin ja vaihdelaatikon purkamiset tulee kyllä käytyä.
Suurimpana ongelmana on harjoittelupaikkojen löytäminen. Harjoittelu suoritetaan kesällä ja se pitäisi suorittaa autoliikkeissä tai varaosaliikkeissä. Tampereella sitä palkkaa ei opiskelijoille mikään liike enää tunnu maksavan, kun laman aikana saivat opiskelijoita ilmaiseksi kesäksi hommiin. Pienemmillä paikkakunnilla taas on suurelta osin tapa että autoasentajaopiskelijat tekevät kesäisin niitä hommia jota autoinssiopiskelijoiden olisi tarkoitus tehdä. Suhteilla jotkut ovat harjoittelupaikkoja saaneet, mutta suurin osa siirtää harjoittelun opiskelun loppuajalle ja tekevät muita hommia kesän rahaa saadakseen. Aikaisemmasta työkokemuksesta metallialalla ja työkonekorjauksessa ei juuri ole apua paikkojen saamiseksi.
Tulevaisuus ammatissa ei myös näytä kovin lupaavalta jos katsastusoikeudet ovat menossa myös mekaanikoille, niin työpaikat vähenevät huomattavasti.
Tällaista siis Tampereella. Muista AMK:sta en tarkemmin tiedä mutta kai niissäkin suurinpiirtein sama tilanne harjoittelun ja työpaikkojen suhteen on.
Valmistuin tässä viime keväänä Metropoliasta tuotetekniikasta. Rupesin jo viime vuosi sitten marraskuussa hakemaan alan hommia ja vähän muutakin, laitoin hakemuksia menemään, jos edes vähän liittyi alaan. Pohjamudissa oltiin, kun käytiin jopa Motonetin työhaastattelussa. Sitten about vuosi sitten sain varaosamyyjän (ihan oikein merkkiliikkeessä) paikan ja täällä vielä ollaan. Palkka on semmonen pari tonnia miinus verot, varmasti toisessa työssä tienaisi enemmän.
Muutama koulukaveri on katsurina.
Koulutuksesta; vähän oli kyllä teoriapainotteista ja käytännön juttuja ei ollut paljon, jos ei siis ollut projekteissa mukana. Mutta en koe viiden vuoden (kyllä, mulla meni viisi vuotta, inssityön tekeminen vähän venähti) koulutusta turhana, jos pääsisi vaikka joskus vähän parempiin hommiin ja saisi parempaa palkkaa.
Työharjoittelu meillä oli puoli vuotta ja siitä sai palkkaa.
Muutama koulukaveri on katsurina.
Koulutuksesta; vähän oli kyllä teoriapainotteista ja käytännön juttuja ei ollut paljon, jos ei siis ollut projekteissa mukana. Mutta en koe viiden vuoden (kyllä, mulla meni viisi vuotta, inssityön tekeminen vähän venähti) koulutusta turhana, jos pääsisi vaikka joskus vähän parempiin hommiin ja saisi parempaa palkkaa.
Työharjoittelu meillä oli puoli vuotta ja siitä sai palkkaa.
Hyvä että siellä on työelämään jo päästy :)
Tampereella tosiaan ilmeisesti autoiikkeet ovat sopineet keskenään, ettei palkkaa tuosta puolen vuoden työssäoppimisesta anneta. Täällä on siis käytännössä tehtävä 8 kk ilmaiseksi autoliikkeille työtä, jos meinaa joskus valmistua. Täytyy siis käytännössä tehdä viikonloput toista työtä, että pystyy tekemään viikot ilmaista harjoittelua. Tosin opintotuen siitä saa, mutta sillä ei hirveästi juhlita.
Millaista palkkaa teille maksettiin siitä?
Pyydettiinkö muuten missään hakemassasi liikkeessä suoritettujen kurssien arvosanoja näytille vai oliko työkokemus tärkeämpi kriteeri haettaessa työpaikkaa?
Tampereella tosiaan ilmeisesti autoiikkeet ovat sopineet keskenään, ettei palkkaa tuosta puolen vuoden työssäoppimisesta anneta. Täällä on siis käytännössä tehtävä 8 kk ilmaiseksi autoliikkeille työtä, jos meinaa joskus valmistua. Täytyy siis käytännössä tehdä viikonloput toista työtä, että pystyy tekemään viikot ilmaista harjoittelua. Tosin opintotuen siitä saa, mutta sillä ei hirveästi juhlita.
Millaista palkkaa teille maksettiin siitä?
Pyydettiinkö muuten missään hakemassasi liikkeessä suoritettujen kurssien arvosanoja näytille vai oliko työkokemus tärkeämpi kriteeri haettaessa työpaikkaa?
Turussa tuli opiskeltua pari vuotta käyttöpainotteista auto- ja kuljetustekniikkaa. Opetuksen taso oli melko vaihtelevaa, ääripäästä ääripäähän. Tuo harjoitteluhomma oli itselläkin ongelmallista, kun lukiotaustalla oltiin liikkeellä. Nuo kaksi ensimmäistä vuottahan ovat lähinnä tekniikan yleisopintoja. Sähköasentajaksi aikuispuolle sitten päädyin opsikelemaan, saas nähdä ajaudunko amkkiin vielä jonain päivänä kun tekniikka on aina kiinnostanut.
Tuo on kyllä perseestä, että työharjoittelusta ei amk tasolla makseta palkkaa. Kuitenkaan kyse ei ole mistään työelämään tutustumisesta tai jostain amiksen työharjoittelusta, vaan siellä tehdään ihan oikeasti töitä.
Tosin aika alakohtaistahan se on maksetaanko siitä. Itse tuossa muutama kuukausi sitten valmistuin rakennusmestariksi ja eipä tarvinnut päivääkään tehdä palkatonta harjoittelua. Itseasiassa oli jopa vähän varaa valita minne sitä haluaa mennä työnjohtoharjoitteluun ja liksa oli ihan pätevää. 12kk tais olla meillä yhteensä harjoittelua.
Tuo nyt on ihan normaalia alasta ja paikkakunnasta riippumatta. Kyllä meilläkin vähintään puoli vuotta oli ihan täyttä paskaa. Kurssien nimet oli selvillä, mutta ei niillä ollut mitään hajua kurssin alkaessa, että mitä sen kurssin tulisi pitää sisällään. Sikäli kun aina oli edes opettajaa sille kurssille. Näistä "ammattiopettajista" kun ei oikein ollut opetttamaan niitä varsinaisia ammattiaineita, ei yksikertaisesti käytännöntieto riittänyt.
Tosin aika alakohtaistahan se on maksetaanko siitä. Itse tuossa muutama kuukausi sitten valmistuin rakennusmestariksi ja eipä tarvinnut päivääkään tehdä palkatonta harjoittelua. Itseasiassa oli jopa vähän varaa valita minne sitä haluaa mennä työnjohtoharjoitteluun ja liksa oli ihan pätevää. 12kk tais olla meillä yhteensä harjoittelua.
Opetus on suurelta osin hyvää, mutta joidenkin autopuolen opettajien panostus työhönsä on valitettavan minimaalista. Esimerkiksi autosähköä käsittelelevät kurssit käytiin vain powerpointina nopeasti läpi ilman suurempia käytäntöön havainnollistamisia.
Tuo nyt on ihan normaalia alasta ja paikkakunnasta riippumatta. Kyllä meilläkin vähintään puoli vuotta oli ihan täyttä paskaa. Kurssien nimet oli selvillä, mutta ei niillä ollut mitään hajua kurssin alkaessa, että mitä sen kurssin tulisi pitää sisällään. Sikäli kun aina oli edes opettajaa sille kurssille. Näistä "ammattiopettajista" kun ei oikein ollut opetttamaan niitä varsinaisia ammattiaineita, ei yksikertaisesti käytännöntieto riittänyt.
Tuo on kyllä perseestä, että työharjoittelusta ei amk tasolla makseta palkkaa.
Toihan on ihan itsestään kiinni et millaset sopparit osaa neuvotella. Kyllä mä ainakin sain palkkaa omassa työssäoppimisessä, joskaan en tampereella ollu amkissa.
Mitä opetukseen tulee niin se on hyvin kurssikohtaista, toisia opettaa oikeesti osaava porukka ja toisissa sit haahuillaan päivästä toiseen vailla mitään päämäärää. Toisaalta, jos neljäntenä vuonna tulee vasta ekaa kertaa startin/laturin purkaminen ja jotkut moottorin perusasioiden selvittäminen, niin ehkä syytä olisi kuitenkin hieman rukata noita kronologisesti parempaan järjestykseen. :)
Toihan on ihan itsestään kiinni et millaset sopparit osaa neuvotella. Kyllä mä ainakin sain palkkaa omassa työssäoppimisessä, joskaan en tampereella ollu amkissa.
Eipä välttämättä ole itsestä kiinni. Tietyillä paikkakunnilla tietyillä aloilla voi olla todella vaikeaa, likipitäen mahdotonta, löytää palkallista harjoittelupaikkaa. Ei auta vaikka kuinka neuvottelisit. Se, että sinä olet saanut palkkaa harjoittelusta, ei vielä tarkoita että kaikkialla muualla muut voivat saada.
Noh, voihan sitä sanoa, että eihän sitä ole pakko ilmaiseksi mennä. Mutta eipä ole pakko myöskään valmistua...
Pyydettiinkö muuten missään hakemassasi liikkeessä suoritettujen kurssien arvosanoja näytille vai oliko työkokemus tärkeämpi kriteeri haettaessa työpaikkaa?
Mulla on semmonen kansio, missä on kaikki koulu- yms työtodistukset ja sitä näytin haastattelussa jos niin haluttiin. Siellä oli myös kaikki siihen asti suoritetut kurssit ja niiden arvosanat, mutta ei niillä arvosanoilla oikeastaan ollut mitään merkitystä, ainakaan koskaan niistä ei mitään puhetta erikseen ollut. Eli mulla ei arvosanat ratkaissut, näin ainakin luulen.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa