Emännälle pirssi
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Emännälle pirssi
Mikäs olis hyvä auto emännälle? Itsellehän ei ole ihan sama millä ajaa, mutta emännälle riittää että pääsee töihin ja takasin... ja ois suht turvallinen. Autohan pitää tietenkin olla mahdollisimman halpa ostoaessa ja pitäessä.. =) Siis vakuutukset, kulutus "huoltovapaus" jne.. Pienikin auto riittää.. Autolle tulee noin 30 kilsaa ajoa päivässä..
Mitäs kannattaa alkaa kahtelemaan? Jos on pienempi auto, niin onko edullisempaa hommata diesel. Mitenkäs tuo päästöjen mukainen verotus, vaikuttiko siihen auton ikä vai paino vai kuka se oli..
Mitäs kannattaa alkaa kahtelemaan? Jos on pienempi auto, niin onko edullisempaa hommata diesel. Mitenkäs tuo päästöjen mukainen verotus, vaikuttiko siihen auton ikä vai paino vai kuka se oli..
Onko hankinnassa uusi vai käytetty auto? Noilla kilometreillä ja kakkosautoon diesel lienee se väärä valinta. Halpa, huoltovapaa ja turvallinen lienee mahdoton yhdistää samaan autoon mutta kaikkihan on makuasioita.
Oma jokeri-ehdotus nettiautosta
Ja toinen vähän-erilainen vaihtoehto. Näistä on hyviä kokemuksia itselläkin
Oma jokeri-ehdotus nettiautosta
Ja toinen vähän-erilainen vaihtoehto. Näistä on hyviä kokemuksia itselläkin
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No kyllä kaikki vajaa kymmenen tuon korimallin C:tä joita on saanut seurata ovat olleet poikkeuksellisen lujia autoja. Ärsyttävät pikkuviat ovat puuttuneet täysin.
2000 budjetilla taitaa jäädä se huoltovapaus saavuttamatta. Ladat, Puntot, Ka:t ja twingot taitaa olla se mistä auto pitää valita eikä kyllä mikään noista oikein vakuuta laadullaan.
2000 budjetilla taitaa jäädä se huoltovapaus saavuttamatta. Ladat, Puntot, Ka:t ja twingot taitaa olla se mistä auto pitää valita eikä kyllä mikään noista oikein vakuuta laadullaan.
Tässä muutamia vaihtoehtoja, joita itse katselisin vastaavassa tilanteessa ja löytyypi hyviä kokemuksia itseltä tai lähipiiristä:
-mk3 Golf, tosin peltien kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota, tekniikkahan on perus pomminvarmaa ja yksinkertaista.
-Toyöta Corolla -93-97, pätee samat kuin edelliseen
-Toyota Starlet 95->
-Nissan Almera tai Micra kuten joku jo yllä mainostikin
-6n/6k Polo (94->)
-mk3 Golf, tosin peltien kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota, tekniikkahan on perus pomminvarmaa ja yksinkertaista.
-Toyöta Corolla -93-97, pätee samat kuin edelliseen
-Toyota Starlet 95->
-Nissan Almera tai Micra kuten joku jo yllä mainostikin
-6n/6k Polo (94->)
Kyllä mää tuonne listalle "luotettavat kahden tonnin autot" lisäisin myös Nissan Primeran. On jo kuitenkin selkeästi isompi ja vakaampi kinneri ajaa kuin mitä Micra. Meillä tuollainen alkupään Primera aikanaan oli, ja kuluvien osien ja huoltojen lisäksi ainoa vika oli alkava ruoste.
Mutta eteenpäin sillä pääsi ja se pelasi kovillakin pakkasilla. Nyt kun katsoin niin nettiautostahan saa 1500-2500 hintaluokassa valita 87 bensa-Primeran joukosta omansa.
Mutta eteenpäin sillä pääsi ja se pelasi kovillakin pakkasilla. Nyt kun katsoin niin nettiautostahan saa 1500-2500 hintaluokassa valita 87 bensa-Primeran joukosta omansa.
Tai sit vaikka tällänen. http://www.nettiauto.com/seat/cordoba/3772755
Ei ole kalliita hienouksia. Mulla toiminut 200 tkm todella hienosti, tosin diisselinä. On meinaan hiukka parempi ajella kun micra.
Ei ole kalliita hienouksia. Mulla toiminut 200 tkm todella hienosti, tosin diisselinä. On meinaan hiukka parempi ajella kun micra.
Mk3 Golf 1,9 TD, jonka käväsee muuttamassa 1+1 pakuksi niin on halvat kilometrit :) Mk2 voi olla joillekkin jo liikaa, mutta ainaki kolmosen päihittää kopan kestävyydessä ja tekniikka vieläkin idioottivarmempaa. Mutta hinta-laatu on ainaki kohdallaan, hyväkuntoinen 3-ov -97 TD-paku tuoreella leimalla ym. irtosi 1100 eurolla.
30 kilsaa päivässä on jo semmonen määrä, että mitäsattuu bensarohmua ei kyllä kannata katella..
30 kilsaa päivässä on jo semmonen määrä, että mitäsattuu bensarohmua ei kyllä kannata katella..
Meillä oli syksystä 2005 syksyyn 2009 emännällä käyttiksenä Ford KA vuosimallia 2001. Noin satatonnia oli mittarissa ostaessa ja myydessä 180 tkm, eli 20 tkm/v tuli kilsoja. Rengaskuluja tuli tuolla välillä uusista talvirenkaista 145€, kesärenkaat olivat hyväpintaiset ostaessa ja hyväpintaiset vielä myydessäkin. Kerran joutui käyttämään piuhan päässä, ku moottorin häiriövalo syttyi kostealla kelillä, tosin se valo ehti sammuakin ennen kuin piuhan päähän pääsi.
Ylimääräisiä kuluja ei tullut kuin uusista tulpanjohdoista, kun hiiri oli autotallissa jyrsinyt tulpahatut vanhoista...
Eli kokonaisuudessaan meni tosi pienillä kuluilla. Eikä ruostekaan vaivannut, toki sitä jonkin verran oli, mutta vähemmän kuin saman ikäisissä Mersuissa.
Ihan hyvä ajetteva ja todella useasti tästä mallista löytyy ilmastointikin!
Ylimääräisiä kuluja ei tullut kuin uusista tulpanjohdoista, kun hiiri oli autotallissa jyrsinyt tulpahatut vanhoista...
Eli kokonaisuudessaan meni tosi pienillä kuluilla. Eikä ruostekaan vaivannut, toki sitä jonkin verran oli, mutta vähemmän kuin saman ikäisissä Mersuissa.
Ihan hyvä ajetteva ja todella useasti tästä mallista löytyy ilmastointikin!
Viimeksi muokannut Iso-Jaska, 16.2.2011 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakko itsekin kehua muutaman yksilön kokemuksella mk3 Golfia. Pomminvarma tekniikka, farkkuna hyvin tilava ja näppärä käsitellä. Hyvä ajaa, varsin hiljainen ja ainakin 90hv bensamalli on todella lämmin pakkasellakin. Pienillä kilometreillä 90 heppainen bensamalli farkkuna ja jos ajaa enemmän, sama dieselpakuna.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Siskolla oli tommonen KananmunA, ostaessa mittarissa 40tkm ja myytäessä 98tkm. Öljyä meni 4l/10000km, kaikki puslat piti vaihtaa, pakoputki ym. pientä oli alvariinsa. Kun alkoi lukkopesät kränätä kysyin, että joko tiedät miksi Ford on paska auto. Olihan siinä sentään sähkölasit ja nahkaratti.
En voi todellakaan suositella.
En voi todellakaan suositella.
^ vastaavanlaisia tapauksia löytyy myös tämän konsernin tuotteista. Yksilöitä, ei mielestäni kannata mitenkään yleistää.
Oma ehdotukseni on Carina E, emännällä moinen on 1.6 koneella. Lähtee kelissä kuin kelissä, kulutus ei paha ja pienillä huoltokustannuksilla pääsee. Ruostevaivat, kuten kaikissa japskeissa vaatii tietty huolenpitoa.
Oivallinen kakkosauto, kun perheen VAG:neet on telakalla.
Oma ehdotukseni on Carina E, emännällä moinen on 1.6 koneella. Lähtee kelissä kuin kelissä, kulutus ei paha ja pienillä huoltokustannuksilla pääsee. Ruostevaivat, kuten kaikissa japskeissa vaatii tietty huolenpitoa.
Oivallinen kakkosauto, kun perheen VAG:neet on telakalla.
Siskolla oli tommonen KananmunA, ostaessa mittarissa 40tkm ja myytäessä 98tkm. Öljyä meni 4l/10000km, kaikki puslat piti vaihtaa, pakoputki ym. pientä oli alvariinsa. Kun alkoi lukkopesät kränätä kysyin, että joko tiedät miksi Ford on paska auto. Olihan siinä sentään sähkölasit ja nahkaratti.
En voi todellakaan suositella.
Näin loihe lausumaan mies, joka itse ajaa Fordin tuotteilla. Samaisella logiikalla kuin yksi Ka on yhtä kuin kaikki Kaat, niin yksi Jaguaari on yhtä kuin kaikki Jaguaarit ja esim. X-typessä on suoraan aikalaisestaan Mondeosta otettu valokatkaisija ;)
Asiallisempi kysymys "siskon" auton kanssa olisi ollut: "miten tätä autoa on pidetty"
Jos kysyjän tapauksessa tuo 30 km/d tarkoittaa työmatkaliikennettä, eikä autoa muuhun suuremmmin käytetä niin silloin vuosittainen liikennöinti jää tuonne 7000 km tuntumaan ja tuolla budjetilla parempi ottaa joku toimintavarma ja ehkä hieman varusteitakin bensalla toimiva kuljin. Mikäli tuntuu suunnatonta TI-intoa niin sitten voisi harrastaa dieselin kanssa.
Mikäli tuntuu suunnatonta TI-intoa niin sitten voisi harrastaa dieselin kanssa.
Minusta tuo menee kyllä toisinpäin.. eriasia nykydieselit joissa on hienoa tekniikkaa, mutta sitä ei parilla tonnilla mukaan tartu. Muutenkin tuossa hintaluokassa ei kovin erikoista bensamallia saa, mikä olisi vähintäänkin yhtä varmatoiminen mitä saman aikakauden diesel (VW:stä puhuttaessa). Oletettavasti tuo 30km päivässä olisi ainakin osittain myös taajamaliikennettä, ja tässä tapauksessa polttoaineen kulutuksissa on aika selkeät erot dieselin eduksi (toki mallista riippuen).
Omien laskujen perusteella jos ajaisin keskimäärin 8 litraa kuluttavalla bensiiniautolla 6000km vuodessa, samanverran maksaisi ajaa 5,5 litraa kuluttavalla dieselillä vielä 317€ d-veron maksun jälkeenkin tuo 6000km. Eli yllättävän äkkiä tulee se b vs. d raja vastaan, ja pieniveroisella entistä aiemmin.
^ Heh, sopivasti valiten saa vielä nopeammin dieselin "halvemmaksi" ;)
Jos kuitenkin pitäytyy esim. täällä mainitussa Fjordin Ka:ssa ja vaikkapa saman ikäluokan Polossa niin Autotalli.com lähteenä:
Volkswagen Polo 1.9 EkoDsl 3d
4,4/ 5,6/ 7,7
Ford Ka 1,3i
5,2/ 6,3/ 8,3
Sekalaisella kulutuksella laskien (6000 km):
60*5,6*1,3=436,8€ vs. 60*6,3*1,5=567€
erotus = 130€ (eipä taida vielä riittä Polosen käyttövoimaveroon)
Kun unohdetaan polttoaineeseen littyvät tunnetilat niin tuossa investointiluokassa on parempi ensin etsiä se hyvä kuntoinen ajoneuvo ja sitten tankata sinne mitä se haluaa.
Jos kuitenkin pitäytyy esim. täällä mainitussa Fjordin Ka:ssa ja vaikkapa saman ikäluokan Polossa niin Autotalli.com lähteenä:
Volkswagen Polo 1.9 EkoDsl 3d
4,4/ 5,6/ 7,7
Ford Ka 1,3i
5,2/ 6,3/ 8,3
Sekalaisella kulutuksella laskien (6000 km):
60*5,6*1,3=436,8€ vs. 60*6,3*1,5=567€
erotus = 130€ (eipä taida vielä riittä Polosen käyttövoimaveroon)
Kun unohdetaan polttoaineeseen littyvät tunnetilat niin tuossa investointiluokassa on parempi ensin etsiä se hyvä kuntoinen ajoneuvo ja sitten tankata sinne mitä se haluaa.
Miten olis Skoda -> http://www.nettiauto.com/skoda/felicia/3792550
Ajoin ite tollasella 230tkm -> 275tkm ja aika pienillä varaosakuluilla mentiin, sitä ennen oli perheessä jostain 160tkm alkaen.
Keskikulutus 35tkm oli 7,5 L/100km, matkassa pääsi pienimmillään 6,0 ja talvella kaupungissa maksimi jotain 8,8 paikkeilla
Ajoin ite tollasella 230tkm -> 275tkm ja aika pienillä varaosakuluilla mentiin, sitä ennen oli perheessä jostain 160tkm alkaen.
Keskikulutus 35tkm oli 7,5 L/100km, matkassa pääsi pienimmillään 6,0 ja talvella kaupungissa maksimi jotain 8,8 paikkeilla
Mua jotenkin kauhistuttas laittaa rouva ajamaan jollain micralla tai varsinkaan KA:lla 30 kilometriä päivässä.
Meillä parempi, kauniimpi ja älykkäämpi puolisko ajaa kolmoskorin golfilla, missä on abs:t, oletettavasti toimiva airbag ja kun otetaan vielä huomioon, että kun euroNcap:n testit aloitettiin, niin kolmosgolfin kuski olisi selvinnyt paskana olevilla polvilla, kun samanikäisen civicin kuski olisi kaivettu maahan.
Primerat ovat ikävä kyllä yleensä varsin mätiä, samoin sunnyt. Corolla on pomminvarma ikäluokassa 92 -> ja ehkä (vahva ehkä) katselisin myös 190E mersedestä.
Kaikkein paras idea omasta mielestäni kuitenkin on, että ostat itsellesi sen parin tonnin "pommin" ja annat vaimon ajoon sen perheen ykkösauton. Eikös se vaimo ja mahdolliset lapset kuitenkin ole tärkeintä maailmassa? :)
EDIT: En siis väitä, että omassa tapauksessa se kolmoskorin golfikaan enää vajaan 20 vuoden iässä olisi turvallisin mahdollinen vaihtoehto, mutta kun mennään varallisuuden ja velkaantumisen rajallisuuden rajoissa niin pidän golfia erittäin hyvänä ja vakaana vaihtoehtona.
Meillä parempi, kauniimpi ja älykkäämpi puolisko ajaa kolmoskorin golfilla, missä on abs:t, oletettavasti toimiva airbag ja kun otetaan vielä huomioon, että kun euroNcap:n testit aloitettiin, niin kolmosgolfin kuski olisi selvinnyt paskana olevilla polvilla, kun samanikäisen civicin kuski olisi kaivettu maahan.
Primerat ovat ikävä kyllä yleensä varsin mätiä, samoin sunnyt. Corolla on pomminvarma ikäluokassa 92 -> ja ehkä (vahva ehkä) katselisin myös 190E mersedestä.
Kaikkein paras idea omasta mielestäni kuitenkin on, että ostat itsellesi sen parin tonnin "pommin" ja annat vaimon ajoon sen perheen ykkösauton. Eikös se vaimo ja mahdolliset lapset kuitenkin ole tärkeintä maailmassa? :)
EDIT: En siis väitä, että omassa tapauksessa se kolmoskorin golfikaan enää vajaan 20 vuoden iässä olisi turvallisin mahdollinen vaihtoehto, mutta kun mennään varallisuuden ja velkaantumisen rajallisuuden rajoissa niin pidän golfia erittäin hyvänä ja vakaana vaihtoehtona.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Samaa mieltä kyllä, ainakin suurimmaksi osaksi :)
Emännällä oli ennen -03 Yaris ja sen vähä mitä sillä ajoin niin oli kyllä aina pelko perseessä kun sillä maantielle lähti. Jotenkin vaan liian pieni ja turvaton. Eikä vielä tuonkaan ikäisessä ollut edes abs:siä... Miksei tuo kyläajeluun kätevä ole, mutta olen kyllä paljon rauhallisemmin mielin kun emäntä ajelee nyt tuota pidentynyttä työmatkaansa -05 Ocu combilla... Työmatka kun piteni neljästä kilsasta vajaaseen neljään kymmeneen niin ei ollut epäselvää vaihtuuko auto.
Emännällä oli ennen -03 Yaris ja sen vähä mitä sillä ajoin niin oli kyllä aina pelko perseessä kun sillä maantielle lähti. Jotenkin vaan liian pieni ja turvaton. Eikä vielä tuonkaan ikäisessä ollut edes abs:siä... Miksei tuo kyläajeluun kätevä ole, mutta olen kyllä paljon rauhallisemmin mielin kun emäntä ajelee nyt tuota pidentynyttä työmatkaansa -05 Ocu combilla... Työmatka kun piteni neljästä kilsasta vajaaseen neljään kymmeneen niin ei ollut epäselvää vaihtuuko auto.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Perusvarma käyttis ja turvallinen talvella, sekä suht edullinen hankinta on B4 tai C4 Audi quattrolla, ja ehkä hieman varauksella B5 A4 quattrolla. Quattroa ei tarvi noissa pelätä, kun on mallia "idioottivarma" ja noi B4/C4 koriset on sen verran vanhoja, että mitää hajoavaa sähköhärpäkettä ei liiemmälti ole.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Niin itellänihän on, tai siis meillä käytössä tällä hetkellä nelikko pasuuna..=) Ja omat ajot on 75% pitkää matka-ajoa työn merkeissä, reilut 30tkm vuoteen.. niin ihan heti en lähtis ajamaan noita ajuja parin tonnin köppyrällä..=/
Emännän ajohan on siinä mielessä turvallista (jos ny missään on turvallistaa ajaakkaan) koska tuo matka on lähes kokonaan taajama ajoa, ei motaria eikä kaupunkia juurikaan. Mitenhän tuommoset Mondeot, näyttäs saavan tuolla hinnalla sitä "uudempaakin" korimallia. Käsittääkseni nuo ei ole mitään pahoja syöppöjäkään vaikka kokoakin on..
Emännän ajohan on siinä mielessä turvallista (jos ny missään on turvallistaa ajaakkaan) koska tuo matka on lähes kokonaan taajama ajoa, ei motaria eikä kaupunkia juurikaan. Mitenhän tuommoset Mondeot, näyttäs saavan tuolla hinnalla sitä "uudempaakin" korimallia. Käsittääkseni nuo ei ole mitään pahoja syöppöjäkään vaikka kokoakin on..
[OT] Ei tuollaisessa parin tonnin autossa mitään pahaa ole jos se vaan on kunnossa. Hemmetti, toissa vuonna tuli ajettua 2500km -84 vuoden 1.6D tölkillä työajoja eikä mua hirvittänyt sillä yhtenäkään aamuna lähteä :)
Nyt tulee 40tkm/v noin 6te portterilla, jolla on jo 598tkm mittarissa. Eikä pelota silläkään lähteä joka aamu liikkeelle.[/OT]
Kyllä tuollainen halvempikin auto voi olla siis ihan luottopeli, kunhan vain valitsee hyvin pidetyn yksilön ja pitää sen kunnossa. Ja jos emännälle autoa hankkii, niin emäntä mukaan valintaprosessiin.
Mun nuoruudessa kaikki ajot suoritettiin tommosilla parintonnin peleillä.
Nyt tulee 40tkm/v noin 6te portterilla, jolla on jo 598tkm mittarissa. Eikä pelota silläkään lähteä joka aamu liikkeelle.[/OT]
Kyllä tuollainen halvempikin auto voi olla siis ihan luottopeli, kunhan vain valitsee hyvin pidetyn yksilön ja pitää sen kunnossa. Ja jos emännälle autoa hankkii, niin emäntä mukaan valintaprosessiin.
Mun nuoruudessa kaikki ajot suoritettiin tommosilla parintonnin peleillä.
Mondeo on kyllä tosi mukava ajettava, jos sellaiseen päädyt ni koita katsoa kori tosi tarkkaan tuppaavat olemaan keskivertoa arempia ruoste peikolle, ainakin takakaaret, puskurien saumakohdat koriin ja luukkujen saumat.
Joistakin noita luukkuja on takuuna vaihdeltukki joten niissä tuota ongelmaa ei ihan niin paljoa ole.
Muutoin aika toimivia vekottimia, vielä kun muistaa sit huolloissa pidättäytyä fordin omissa öljyissä ni pysyy se venttiilien naputuskin poissa.
Joistakin noita luukkuja on takuuna vaihdeltukki joten niissä tuota ongelmaa ei ihan niin paljoa ole.
Muutoin aika toimivia vekottimia, vielä kun muistaa sit huolloissa pidättäytyä fordin omissa öljyissä ni pysyy se venttiilien naputuskin poissa.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Kummastakin on itellä kokemuksia, astrasta enemmän. Corsa ei oo paljoa ajettu, jos hyvä yksilö niin miksikäs ei. Hieman heppoinenhan se on. Voi olla ettei ole ohjaustehostinta (ei vakiovaruste aikanaan). Onko astra 8v vai 16v? 8 venttiilinen luotettavampi mutta laiskempi. Astran km määrä on aika korkea, paljon riippuu huoltohistoriasta. ainakin laatikot pitäisi kummassakin olla hyvät niinkuin opeleissa yleensä.[/quote]
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Jokusen auton ostaneena olen todennut että ennemmin 300tkm ajettu kuin 200tkm. Perustelen sillä että 300tkm mennessä on yleensä jo aika paljon osia ollut ihan pakko vaihtaa kun taas 200tkm kohdilla ne vaihdot on monessa autossa vielä edessä.
Alustan puslat,nivelet, iskarit, laturi,startti, vetonivelet jne.
Lisäksi tuollaisesta 300tkm ajetusta on hintakin pudonnut jo enemmän kun ei ne tahdo kelvata kenellekään.Siihen kannattaa tietysti varautua että tulee olemaan auton viimeinen omistaja kun se kelpaa 400tkm ajettuna vielä vähemmän :-)
Astra joo, hmm. Kaverille haettiin tuollainen vm.2000 ja ajettu +200tkm. On aika helposti ruostuvaa mallia, takaluukun kansi painaa ehkä max. 1kg, ohutta kuin paperi. Vähän heppoisen oloinen, mutta kai silläkin pääsee paikasta A paikkaan B. Osien hinnatkaan ei taida päätä huimata.
Noissa 1.6 Ecotec koneissa on ollut aika paljon kansivikoja, EGR kanava on valettu suoraan lohkoon kiinni eikä ole kumiletkulla kuten esim Vw käyttää niin ei pysty edes putsaamaan kunnolla.Kierrättää kaiken pas...an takaisin koneeseen niin eihän se voi olla pitkäikäinen silloin.
Alustan puslat,nivelet, iskarit, laturi,startti, vetonivelet jne.
Lisäksi tuollaisesta 300tkm ajetusta on hintakin pudonnut jo enemmän kun ei ne tahdo kelvata kenellekään.Siihen kannattaa tietysti varautua että tulee olemaan auton viimeinen omistaja kun se kelpaa 400tkm ajettuna vielä vähemmän :-)
Astra joo, hmm. Kaverille haettiin tuollainen vm.2000 ja ajettu +200tkm. On aika helposti ruostuvaa mallia, takaluukun kansi painaa ehkä max. 1kg, ohutta kuin paperi. Vähän heppoisen oloinen, mutta kai silläkin pääsee paikasta A paikkaan B. Osien hinnatkaan ei taida päätä huimata.
Noissa 1.6 Ecotec koneissa on ollut aika paljon kansivikoja, EGR kanava on valettu suoraan lohkoon kiinni eikä ole kumiletkulla kuten esim Vw käyttää niin ei pysty edes putsaamaan kunnolla.Kierrättää kaiken pas...an takaisin koneeseen niin eihän se voi olla pitkäikäinen silloin.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Joo'o, maistiaisia käytiin ottamassa Astrasta, emäntä tykkäs kun hullu puurosta..=) Ite en ihan yhtä ihmeissäni ollu, mutta enhän minä silä ajakkaan.. Oli varmaan pienin auto millä oon ikinä ajanu..=) Kyseessä oli siis kaksi ovinen malli..
Moottori oli se pienempi, eli 55kw moottori, 1,6 ja 8v (X16SZR). Käsittääkseni tuo on taloudellisin ja turvallisin noista 1,6 moottoreista? Korissa ei ollu ruostetta muuta mitä nyt renkaista oli kiviä lennelly etuhelmaan.. Ainut mikä huolettaa, on nuo kilsat, mitä huoltoja tuohon olis pitänyt tehä, että ois edelleen 300tkm jälkeen "turvallinen" valinta? Miten paljon noilla yleensä ajaa?
Moottori oli se pienempi, eli 55kw moottori, 1,6 ja 8v (X16SZR). Käsittääkseni tuo on taloudellisin ja turvallisin noista 1,6 moottoreista? Korissa ei ollu ruostetta muuta mitä nyt renkaista oli kiviä lennelly etuhelmaan.. Ainut mikä huolettaa, on nuo kilsat, mitä huoltoja tuohon olis pitänyt tehä, että ois edelleen 300tkm jälkeen "turvallinen" valinta? Miten paljon noilla yleensä ajaa?
Oma ehdotus olisi varmaankin tälläinen http://www.nettiauto.com/saab/900/3737529
Kyllä noilla kilsoilla merkistä riippumatta tulee vastaan yhtä sun toista vikaa tai onko se sitten vikaa jos joutuu jotain niveltä tai jarrua kunnostamaan.Opel on sieltä helpommasta päästä huoltaa. Ihan peruskauraa.
Moottorin kunnon tarkistamiseen panostaisin eniten, muuta pienempää tulee eteen väkisinkin vaikka kuinka hyvin tarkistaa. Voihan sen viedä vaikka Autotohtorille pelkästään moottorin testaukseen jos muuten vaikuttaa hyvältä.
Tietysti ne perusseikat kuten kupliiko paisuntasäiliössä koneen käydessä, onko nesteet sekoittuneet, näkyyykö kannentiivisteen vuotoja, savuttaako jne. on helppo tarkastaa itsekin. Paitsi että nykyautoissa on niitä moottorinsuojamuoveja edessä niin käytännössähän sen alle ei mitää nää.
Ei noista kannata stressata, itse ostin tuon -94 80 Audin 2.0 16v farkun viime kesänä 1250e ja olen laittanut siihen sen jälkeen n.2000e korjauksiin vaikka suurimman osan tein itse. Silti pidän sitä hyvänä ostoksena, vaihdoin mm. sylinterinkannen ja kunnostutin sen, kaikki etupään nivelet ja puslat, lämmityslaitteen kennon ja termostaatin,ruiskun osia, lambdaa, lämpötila-anturia, akkua jne. iskarit ja jarrut oli edellinen omistaja äskettäin vaihtanut.
Rahaa siis meni, mutta noita ei tuolla tekniikalla farmarina Suomessa ole montaakaan. Lopputuloksena on auto joka on varustettu ilmastoinnilla, pirun hyvä ajaa, luotettava, tilaa ja tehoa on ja ei ole ruosteongelmia.
Mitä sitä muuta tarvitsee ?
Moottorin kunnon tarkistamiseen panostaisin eniten, muuta pienempää tulee eteen väkisinkin vaikka kuinka hyvin tarkistaa. Voihan sen viedä vaikka Autotohtorille pelkästään moottorin testaukseen jos muuten vaikuttaa hyvältä.
Tietysti ne perusseikat kuten kupliiko paisuntasäiliössä koneen käydessä, onko nesteet sekoittuneet, näkyyykö kannentiivisteen vuotoja, savuttaako jne. on helppo tarkastaa itsekin. Paitsi että nykyautoissa on niitä moottorinsuojamuoveja edessä niin käytännössähän sen alle ei mitää nää.
Ei noista kannata stressata, itse ostin tuon -94 80 Audin 2.0 16v farkun viime kesänä 1250e ja olen laittanut siihen sen jälkeen n.2000e korjauksiin vaikka suurimman osan tein itse. Silti pidän sitä hyvänä ostoksena, vaihdoin mm. sylinterinkannen ja kunnostutin sen, kaikki etupään nivelet ja puslat, lämmityslaitteen kennon ja termostaatin,ruiskun osia, lambdaa, lämpötila-anturia, akkua jne. iskarit ja jarrut oli edellinen omistaja äskettäin vaihtanut.
Rahaa siis meni, mutta noita ei tuolla tekniikalla farmarina Suomessa ole montaakaan. Lopputuloksena on auto joka on varustettu ilmastoinnilla, pirun hyvä ajaa, luotettava, tilaa ja tehoa on ja ei ole ruosteongelmia.
Mitä sitä muuta tarvitsee ?
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
No niin, tuli sitten hommattua Ranskan lahja autoteollisuudelle, Renault Clio -99, n. 200tkm ajettu, mutta todella siistissä kunnossa.. Vaikka on viisi ovinen ja ulkoa päin näyttää aika isolta, mutta kun sisään menee niin ompa pieni..=) Tai siis sisätilat on kyllä ihan tilavat, hyvin mahtuu istumaan, mutta Passatin jälkeen tuntuu ulkomitoiltaan todella pieneltä.. Ajoneuvoverokin on alle satasen vuodessa, aika harvalla autolla tuohon pystyy (ainakaan painon mukaan laskettaessa)
Ja mikä hyvää niin etulokaritkin on muovia, ei varmaan ota damagee ihan yhtä helposti kun emäntä sillä kurvailee.. Lasinpesunesteet tosin valahti yön aikana pihaan.. Onneksi ei sen "vaarallisemmat" nesteet ole tulleet ulos, tuota joutuu sitten tutkimaan kun ensikuussa auto otetaan käyttöön.. nyt majailee vielä porukoiden pihassa odottelemassa..=)
Toivottavasti tuli tehtyä hyvä ja pitkäikäinen ostos.. Kiitos kaikille avusta =)
Ja mikä hyvää niin etulokaritkin on muovia, ei varmaan ota damagee ihan yhtä helposti kun emäntä sillä kurvailee.. Lasinpesunesteet tosin valahti yön aikana pihaan.. Onneksi ei sen "vaarallisemmat" nesteet ole tulleet ulos, tuota joutuu sitten tutkimaan kun ensikuussa auto otetaan käyttöön.. nyt majailee vielä porukoiden pihassa odottelemassa..=)
Toivottavasti tuli tehtyä hyvä ja pitkäikäinen ostos.. Kiitos kaikille avusta =)
mikä hyvää niin etulokaritkin on muovia, ei varmaan ota damagee ihan yhtä helposti kun emäntä sillä kurvailee..
Miten sen nyt ottaa.. Jos puskuri sattuu ottaan kuopan reunaan tai kanttariin kun parkkeeraa, noi lokarit on poikki :) Ja puskurissa ei tartte olla mitään näkyvää jälkeä että sillä olisi johonkin osuttu..
Nimim. katsonut vierestä muutamien vaihdon.. Ja ei sitten olleet 2005 vuonna mitään ilmaisia, toivottavasti nyt on jo hinnat laskeneet..
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa