Puolustusvoimien käytössä olleet autot
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Puolustusvoimien käytössä olleet autot
Nyt näkyy pöllähtäneen eri puolille maata useita puolustusvoimien vanhoja Skodia erinäisille jobbareille. Tarkemmin ottaen Octavia II Combeja 1.9TDI vm.2006-2007 kohtuullisilla kilometreilla, noin 100-145tkm taitaa olla kilsat ja varusteetkin nyt ovat kohtuulliset.
Muutamia esimerkkejä:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3721331
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3758664
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3750538
Lähinnä kiinnostaa onko kenelläkään tietoa tuosta armeijan käytöstä, että missä ajossa ovat mahtaneet olla kun kilsoja kuitenkin tullut kohtuudella? Mitkään mortit noihin tuskin ovat päässeet kajoamaan, mutta minkälaista sitten lienee kantahenkilökunnan autojen käsittely? Ja onkohan olleet ns. kuittiautoja eli aina samoilla ajossa vai missä sattuu ajossa kenellä sattuu?
Olisi emännälle katseltava pieniruokaista kulkinetta ja tuommoinen Octavia olisi kyllä varsin sopiva...
Muutamia esimerkkejä:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3721331
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3758664
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3750538
Lähinnä kiinnostaa onko kenelläkään tietoa tuosta armeijan käytöstä, että missä ajossa ovat mahtaneet olla kun kilsoja kuitenkin tullut kohtuudella? Mitkään mortit noihin tuskin ovat päässeet kajoamaan, mutta minkälaista sitten lienee kantahenkilökunnan autojen käsittely? Ja onkohan olleet ns. kuittiautoja eli aina samoilla ajossa vai missä sattuu ajossa kenellä sattuu?
Olisi emännälle katseltava pieniruokaista kulkinetta ja tuommoinen Octavia olisi kyllä varsin sopiva...
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Nii no sehän se juuri vähän epäillyttää, että onko ne kuinka raakasti sitä sikaa saaneet... Oma varusmiespalvelu Keuruulla -04 kesti vain sen pakollisen 6kk ja Uazit edustivat sielä kaluston uusinta kärkeä joten en oikein tiedä miten noitten henkilöautojen kanssa toimitaan =)
E: Niin ja olen kyllä useampaan kauppiaaseen ollut yhteydessä mutta autojobbareiden puheet nyt tiedetään... Enkä usko että heillä on puolustusvoimilta mitään tietoa autoista. Kaippa ovat armeijalta merkkiliikkeestä vaihtaneet uusiin jonkun merkkisiin ja merkkiliike tuupannut jobbareille koska ei ole halunnut omaan riviinsä...
EE: Vai oliko se -03... No kauan siitä kuitenkin on :)
E: Niin ja olen kyllä useampaan kauppiaaseen ollut yhteydessä mutta autojobbareiden puheet nyt tiedetään... Enkä usko että heillä on puolustusvoimilta mitään tietoa autoista. Kaippa ovat armeijalta merkkiliikkeestä vaihtaneet uusiin jonkun merkkisiin ja merkkiliike tuupannut jobbareille koska ei ole halunnut omaan riviinsä...
EE: Vai oliko se -03... No kauan siitä kuitenkin on :)
90-luvun lopulla oli touhu sellaista, että toisaalta autot huollettiin hysteerisen usein, eli moottoriöljyt parhaimmillaan 2500 km välein, loota- ja peräöljyt 5000 km välein sekä autot pidettiin aina puhtaana. Toisaalta niillä on poljettu surutta, usein ajettu huonoilla teillä kovaa ja varusmiesten toimesta kokeiltu kuinka lujaa kulkee, kuinka reilua kyytiä voi tietyt kaarteet päästää tms. Summa summaarum, juuri sitä mitä autot kaipaavatkin eli ajoa ja huoltoa, eivät ainakaan karstotu eikä maalipinta sammaloidu...
No, parhaillaan intissä sotilaskuljettajana olevana täällä parolassa voin sanoa että ei mielestäni mahdoton ajatus. Syynää tarkasti kohteen ja etsii merkkejä epänormaalista kulumisesta niin voi varmasti saada paljon selville. Käytännössä noita skeidoja on täälläkin kahta eri kastia. Tosiaan noita kantahenkilökunnan käytössä olevia työsuhde/kuittiautoja jotka suurinpiirtein ovat selvinneet pienemmällä käskyttämisellä kuin nuo joita sitten ajavat kaikki ihan normi varusmiehistä lähtien. Eipä noita juuri tule säälittyä, ja välillä sitten rattiin sattuu varmasti näitäkin jotka eivät autoista ymmärrä yhtään mitään, jolloin sitten kokeillaan ihan älyttömiäkin tempauksia. Parhaissa tapauksissa voisi varmaan esimerkkinä heittää tupakaverin ajon lappu lattiassa ykkösellä, kierrokset punarajalla. Ja tätä tapahtui usein, eli käytännössä voisi melkein väittää että jotkut noita yrittävät tosissaan rikkoa.
Tiivistettynä, intistäkin lähtee ulos niitä hyviä, sekä totaalisen surkeita yksilöitä. Ajamalla ja tutkimalla se selviää. Ainakin nämä joita on rangottu huolella, on kyllä sitten tosiaan niin raiskattu että se paistaa kilometrin päähän.
Ps. Sekava kirjoitusasu johtunee yöpäivystyksestä ja mitättömistä unista, joten koittakaapa saada selvää.
Tiivistettynä, intistäkin lähtee ulos niitä hyviä, sekä totaalisen surkeita yksilöitä. Ajamalla ja tutkimalla se selviää. Ainakin nämä joita on rangottu huolella, on kyllä sitten tosiaan niin raiskattu että se paistaa kilometrin päähän.
Ps. Sekava kirjoitusasu johtunee yöpäivystyksestä ja mitättömistä unista, joten koittakaapa saada selvää.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Ainakin Keuruulla II/04 olleena voin sanoa, että pääsääntöisesti nuo autot olivat kantahenkilökunnan käytössä. Toki varusmiehet ajoivat välillä jotain lyhyitä ajoja, esim. veivät jonkun kantahenkilökunnasta paikasta A paikkaan B.
Siistinähän noita pidettiin. Itse olin kuljettajana, joten näin päivittäin ajostolla noita autoja. Jokaisen ajon jälkeen suoritettiin pikainen pesu ja sisätilat puhdistettiin hiekasta yms. paskasta. Esim. öljyt ja jäähdytinnesteet tarkastettiin varusmiesten toimesta melko tiheään. Jokaiselle autolle oli oma "huolto-ohjelma". Ajostolla sait sitten määrätyn auton, jonka sitten kävit läpi listassa esitettyjen kohteiden kohdalta.
Toki autot saivat välillä runtuakin aika reippaasti, mutta eiköhän auto kuin auto myös siviilissä saa runtua aina silloin tällöin.
Siistinähän noita pidettiin. Itse olin kuljettajana, joten näin päivittäin ajostolla noita autoja. Jokaisen ajon jälkeen suoritettiin pikainen pesu ja sisätilat puhdistettiin hiekasta yms. paskasta. Esim. öljyt ja jäähdytinnesteet tarkastettiin varusmiesten toimesta melko tiheään. Jokaiselle autolle oli oma "huolto-ohjelma". Ajostolla sait sitten määrätyn auton, jonka sitten kävit läpi listassa esitettyjen kohteiden kohdalta.
Toki autot saivat välillä runtuakin aika reippaasti, mutta eiköhän auto kuin auto myös siviilissä saa runtua aina silloin tällöin.
Kyllähän ne vermeet siellä leipää saa ihan surutta mutta tosiaan mahtanee olla nuo skodat olleet jonkin korkeamman tahon käytössä, näyttää ihan hyviltä päällepäin. Mutta jos jotakin noista on hajonnut aikanaan niin onhan ne huollettu.
http://www.youtube.com/watch?v=INpCs_LlD_Y Että sillee. :D
http://www.youtube.com/watch?v=INpCs_LlD_Y Että sillee. :D
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Tiedän kyllä, että auto tykkää kun sillä ajetaan, mutta on eri asia esim. antaa lämpöselle autolla vähän jalkaa ja sikaa kun taas startata -35 asteessa hehkuttamatta kaasu pohjassa ja ajaa ykkösellä rajotinta vasten niin kauan kunnes lämmintä alkaa tulemaan kabiiniin... Pitää nyt yrittää ehtiä katsomaan ja kokeilemaan jotain noista.
Tai jos jollakulla on joku noista liki niin käyppä koeajolla ja laita raporttia tänne =)
Tai jos jollakulla on joku noista liki niin käyppä koeajolla ja laita raporttia tänne =)
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Jos alkaa murehtimaan sitä, onko varusmiehet antanut kenkää autolle, niin uskaltaako sitä autoliikkeestä ostaa kohta muutoinkaan autoa? Ihan samalla tavalla sitä vaihtorivistön kuningatarta on voinut käydä yksi jos toinenkin polkemassa.
[OT]onko foorumisoftaan tullut jokin oikeinkirjoituksen tarkistustyökalu, koska ainakin omalla selaimella (firefox) tulee punainen viiva tekstin alle jos kirjoittaa väärin/huonoa suomea?[/OT]
[OT]onko foorumisoftaan tullut jokin oikeinkirjoituksen tarkistustyökalu, koska ainakin omalla selaimella (firefox) tulee punainen viiva tekstin alle jos kirjoittaa väärin/huonoa suomea?[/OT]
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Jos alkaa murehtimaan sitä, onko varusmiehet antanut kenkää autolle, niin uskaltaako sitä autoliikkeestä ostaa kohta muutoinkaan autoa? Ihan samalla tavalla sitä vaihtorivistön kuningatarta on voinut käydä yksi jos toinenkin polkemassa.
No ei se nyt liene sinulta pois jos täällä tälläistäkin typeryyttä joku kyselee. Itse nyt satun tietämään että siellä on niitä sellaisiakin varusmiehiä jotka niitä autoja ihan hajottamalla yrittävät hajoittaa eikä se ole normaalia auton käyttöä.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Ei kannata ehkä ihan vielä jättää päivätyötä ja alkaa kokopäiväiseks koomikoksi. Kiitti kuitenkin hirveesti osallistumisestasi! Jokainen mielipide on tärkeä. (Tähä vois sopia vaikka semmonen silmiä pyörittelevä hymiö. Mutta kun ei taidot riitä...)
Niin kysymyshän oli osoitettu lähinnä niille, jotka ovat lähivuosina armeijan palveluksessa olleet ja heillä siten olisi tietoa, että ovatko nuo Skuudat olleet yleisesti isommilla herroilla kuittiautoina vai morteilla "polkuautona". Että sittenii. Vkoloppuna kaiketi menen kuitenkin katsomaan ihan yksityisomistuksessa ollutta Skeidaa. Että mulla sama vaikka tän lyö säppiin, tosin tuskin tästä suunnatonta haittaakaan on.....
Niin kysymyshän oli osoitettu lähinnä niille, jotka ovat lähivuosina armeijan palveluksessa olleet ja heillä siten olisi tietoa, että ovatko nuo Skuudat olleet yleisesti isommilla herroilla kuittiautoina vai morteilla "polkuautona". Että sittenii. Vkoloppuna kaiketi menen kuitenkin katsomaan ihan yksityisomistuksessa ollutta Skeidaa. Että mulla sama vaikka tän lyö säppiin, tosin tuskin tästä suunnatonta haittaakaan on.....
oletko kattonut saabeja, ainakin kestää kilometrejä nuo koneet. itselä nyt hiukan yli 140tkm ajeltu automaattiaskilla, ja aika reipasta moottoritie ajoa jonkun verran tullut, mutta auto vaan kiittää kun polkaisee =)
Eber vakiona kellolla.
Todella lämmin talvella
Ainakin 9-5 mallissa hyvät tilat
itse katsoisin 06-10 saab 9-5 TiD'tä tai vaihtoehtoisesti 08=> 9-3 TiD tai TTiD koneellista
Jos tuontiauto kiinnostaa niin tuo on ihan hyvin varusteltu http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3763402
mm. täysnahat
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3397359 jos sedan kiinnostaa niin tossa on yksi.
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/3734681 sähköiset puolinahka penkit.
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/3669198 tuossakin olisi auto vielä moneksi kymmeneksi vuodeksi, ruostetta ei ole näissä yleisemmin esiintynyt. ja lähtee ainakin hyvällä akulla -30C keleissä ilman lämppäriä seisottuaan 2 pv. itselle tuli kerran kiirelähtö niin puhelinsoitosta olin noin 4 minuutissa tienpäällä, sisältäen pukemisen.
Tossa muutamia
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/?id_f ... yfrom=2008
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/?id_f ... yfrom=2006
Kattele noista
Oli itselle ihan outo merkki vielä 1,5 vuotta sitten, enää en saabia vaggineeseen vaihtaisi, vaikka ajoinkin niillä yhteensä 700tkm(vaggineilla)
saabilla menty nyt n.60tkm ostohetkestä ja todella tyytyväinen ollut, en kilometriäkään vaihtaisi =)) käy edes kokeilemassa, voit yllättyä, oma auto menee sinne kuuden pintaan, tosin oma on automaatti ja 9-3 TTiD kuulemma menee jopa tuolla vanhemmalla tekniikalla (08-10) niin 4 pintaan.
Eber vakiona kellolla.
Todella lämmin talvella
Ainakin 9-5 mallissa hyvät tilat
itse katsoisin 06-10 saab 9-5 TiD'tä tai vaihtoehtoisesti 08=> 9-3 TiD tai TTiD koneellista
Jos tuontiauto kiinnostaa niin tuo on ihan hyvin varusteltu http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3763402
mm. täysnahat
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3397359 jos sedan kiinnostaa niin tossa on yksi.
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/3734681 sähköiset puolinahka penkit.
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/3669198 tuossakin olisi auto vielä moneksi kymmeneksi vuodeksi, ruostetta ei ole näissä yleisemmin esiintynyt. ja lähtee ainakin hyvällä akulla -30C keleissä ilman lämppäriä seisottuaan 2 pv. itselle tuli kerran kiirelähtö niin puhelinsoitosta olin noin 4 minuutissa tienpäällä, sisältäen pukemisen.
Tossa muutamia
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/?id_f ... yfrom=2008
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/?id_f ... yfrom=2006
Kattele noista
Oli itselle ihan outo merkki vielä 1,5 vuotta sitten, enää en saabia vaggineeseen vaihtaisi, vaikka ajoinkin niillä yhteensä 700tkm(vaggineilla)
saabilla menty nyt n.60tkm ostohetkestä ja todella tyytyväinen ollut, en kilometriäkään vaihtaisi =)) käy edes kokeilemassa, voit yllättyä, oma auto menee sinne kuuden pintaan, tosin oma on automaatti ja 9-3 TTiD kuulemma menee jopa tuolla vanhemmalla tekniikalla (08-10) niin 4 pintaan.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
No nyt on Ocu ostettu. On ollut sokealla mummolla saaressa jonka pappi-poika on sen vaan kerran talvessa jäätietä pitkin käyttänyt merkkihuollossa huollettavana. Ja muut ajat säilytetty lämpimässä tallissa tyhjiöön pakattuna =D
Ja myyjän vaimolla oli myösi saman merkkinen/mallinen ? :D
Itse olin 4.erGinesK:ssa I/04, tällöin henkilöautoina oli mm. vw golf IV variantteja, mondeo, kolme toyotan corolla farmaria. Em. härvelit olivat tällöin ns. leasing sopimuksella autoliikkeen kautta, eli oli huollot tiettyyn km -määrään asti autoliikkeen vastuulla. Käytössä oli myös vuokra-autoja esim. leirien aikoihin... sen verran voisi mainita ajokulttuurista että itse en ainakaan menisi ostamaan pv:n käytössä olleita autoja... kantahenkilökunnalta ei ainakaan heru sääliä niitä kohtaan (mm. vp:n transporterista öljyn merkkivalot palaa ja on silti ajettu, kone tykkää juu...), vuokra-autoja kolhittu, ajettu kännissä jne. kohellettu leireillä pitkin metikköjä.
Vanhemmat autot, esim. mk3 golf variant, mittarissa n. 150tkm ja melkein valmis koko vehje, raiskattu niin että huh.
^^ Saaressa, hmm... ettei nyt vaan merivesi olisi päässyt tekemään tepposia? Liekkö huoltoreissujen jälkeen pesty suolat pois kunnolla?
^
^
Raiskattu? Laitettu jotain thööning lamppuja ja lasikuitua? Niitähän on nettiauto pullollaan ;Dmk3 golf variant, mittarissa n. 150tkm ja melkein valmis koko vehje, raiskattu niin että huh.
Näin on käsittääkseni tapahtunut ihan "siviilissäkin", tosin tuo edellä mainittu pappi ei ilmeisesti ole tekijä.ajettu kännissä
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Quote:
mk3 golf variant, mittarissa n. 150tkm ja melkein valmis koko vehje, raiskattu niin että huh.
Raiskattu? Laitettu jotain thööning lamppuja ja lasikuitua? Niitähän on nettiauto pullollaan ;D
Niin tai jos siellä metsäleirillä on läheisyyden kaipuu iskenyt ja joku skappari on kirjaimellisesti paritellut autoa... Ei tarvinne käyttää ehkäisyäkään :)
^^ Saaressa, hmm... ettei nyt vaan merivesi olisi päässyt tekemään tepposia? Liekkö huoltoreissujen jälkeen pesty suolat pois kunnolla?
^
Siis ollut sisämaassa järven saaressa. Ei ole suolaa nähnytkään tämä auto. Ja on pesty tislatulla vedellä kun tullut huollosta...
Raiskattu? Laitettu jotain thööning lamppuja ja lasikuitua? Niitähän on nettiauto pullollaan ;D
Eipäs nyt aleta nussimaan pilkkua. Tai no jotkut sitä näköjään tykkäävät harrastaa... ;D
Anteeksi siis väärä kuvaukseni auton kunnosta, olisiko loppuunajettu parempi kuvailemaan auton kuntoa? Vai ymmärtääköhän tämänkin nyt joku väärin..
Näin on käsittääkseni tapahtunut ihan "siviilissäkin", tosin tuo edellä mainittu pappi ei ilmeisesti ole tekijä.
Niin, tarkoitin että kapiaiset ajelivat leireillä kännispäiten metsissä ja huonokuntoisilla metsäautoteillä, öljypohjia halkesi yms "pientä". No halkeaahan ne öljypohjat "siviilissäkin", ei ne sen kestävämpiä ole sielläkään.
Itse olen myöskin noita Firman autoja työn puolesta jonkin verran ajanut. Ocut ovat suurimmaksi osaksi leasing autoja. Käyttö ja huolto on varmasti samalaista kuin muissakin leasing autoissa. Eli vaihtelua on varsinkin käytössä. Pääsääntöisesti noilla ajetaan matka ajoa päivittäin (+40000 km/vuosi). Autot näyttää vaihtuvan kolmen vuoden välein.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Ite kun olin Parolassa tuosssa 1/09 niin siellä ainakin skodat olivat käytössä lähes tulkoon jokaisella maantie matkalla riippumatta oliko kapiainen vai varusmies. Leireille skodia ei lähtenyt kuin poikkeus tapauksissa jossa koko kuljetuskeskuksen kalusto oli liikkeellä. Autot palautettin ajon jälkeen aina huom! (myös kapiaiset pesi) pestyinä ja tankattuina ja samalla suoritettiin vastaanotto tarkastus missä kaikki uudet jäljet mekattiin ja mahdollisesti korjautettiin huollossa.Autot säilytettiin pääsääntöisesti lämpimässä hallissa ja puhtaina joten ainakin itte suosittelisin ostamaan jos muuten tuntuu sopivalta.
Hieman on kyllä vanha ketju mutta jatkan kuitenkin tästä..
Onko näistä intin Skodista kertynyt kellään kokemuksia..? Noita näyttää taas olevan myynnissä useampia ja yksi jobbari ainakin kehui noita myyneensä reilun parikymmentä kappaletta. Kuulemma ei ole reklamaatioita tullut kuin yhdestä..pitäneekö sitten paikkaansa..
Katselussa on diesel farmari webastolla varustettuna, noissahan on vielä huonontien pakettikin bonuksena ja ajokilometrejäkin on mittarissa kohtuullisesti.
Vaikuttaa aikasta houkuttelevalta, mikälie sitten totuus.
Onko näistä intin Skodista kertynyt kellään kokemuksia..? Noita näyttää taas olevan myynnissä useampia ja yksi jobbari ainakin kehui noita myyneensä reilun parikymmentä kappaletta. Kuulemma ei ole reklamaatioita tullut kuin yhdestä..pitäneekö sitten paikkaansa..
Katselussa on diesel farmari webastolla varustettuna, noissahan on vielä huonontien pakettikin bonuksena ja ajokilometrejäkin on mittarissa kohtuullisesti.
Vaikuttaa aikasta houkuttelevalta, mikälie sitten totuus.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Kyllä tänne kohta joku tulee sinulle kertomaan että ne voi olla ihan yhtä paskoja tai hyviä kuin muutkin ikäisensä. Ja niinhän ne onkin, mutta kuten tässä topikissa käy ilmi, ainakaan kaikki puolustusvoimissa aikaansa viettäneet eivät noihin koskisi pitkällä tikullakaan, koska sielä on tosiaan sitä sellaista väkee joka ajaa niillä autoilla ihan miten sattuu. Ei siis niin että ajetaan lujaa tai vähän ruovitellaan, vaan niin että tosiaan ajetaan pitkiä matkoja vaikka ykkösellä rajotinta vasten tai ajetaan jossakin mettässä niin että kaikki pohjasta paskana.
Itse en silloin aikanaan käynyt noita edes kattomassa noita kun sain paremman hyvitystarjouksen toisesta Skodasta Metroautolta, mutta jos sinulla on tuommoinen järkevän matkan päässä niin kannattaahan sitä käydä kattomassa. Tekee kunnon koeajon ja tutkii auton tarkasti niin miksei sellaisen uskalla ostaa!
Itse en silloin aikanaan käynyt noita edes kattomassa noita kun sain paremman hyvitystarjouksen toisesta Skodasta Metroautolta, mutta jos sinulla on tuommoinen järkevän matkan päässä niin kannattaahan sitä käydä kattomassa. Tekee kunnon koeajon ja tutkii auton tarkasti niin miksei sellaisen uskalla ostaa!
Vuoden -12 valtion leivissä kuskin hommissa viettäneenä omaan kai jotain näkökulmaa aiheeseen. Kontiorannassa oli kaksin kappalein noita farkku ocuja. Ne oli liisingillä, firman öljyjä ei saanut niihin laittaa vaan huollossa löivät aina uuden litran pönikän peräloosteriin sitä varten. Toki sielläkin on ihan kädettömiä B-lähettejä jotka niilläkin saattoi ajaa mutta enimmäkseen fiksua porukkaa.
Nätissä ajossa olivat meillä, ei metsään niitä annettu ajoon missään tilanteessa. Enimmäkseen olivat isoilla herroilla pidemmän reissun autoina. Pari kertaa kävin joensuussa molemmilla ja ei mitään ihmeempää sanomista noissa yksilöissä ainakaan.
Nätissä ajossa olivat meillä, ei metsään niitä annettu ajoon missään tilanteessa. Enimmäkseen olivat isoilla herroilla pidemmän reissun autoina. Pari kertaa kävin joensuussa molemmilla ja ei mitään ihmeempää sanomista noissa yksilöissä ainakaan.
Sodankylän JPR:ssä oli ~10 vuotta sitten varuskunnan "takseina" siviilikilvissä 2kpl III-korin 1.9TD Farkku-Golfeja + MK2 1.8TD Mondeo, eli käytännössä jollakin noista kuskattiin jatkuvasti vähintään kerran vuorokaudessa kapiaisia välillä Sodankylä-Rovaniemi Lentokenttä-Sodankylä.
Tietysti keikka sattui aina joskus myös yöllä, ja kun toinen puoli matkasta ajettiin käytännössä aina yksin, niin autoilla vedettiin sitten puolet matkasta (130km) urku auki. Rovaniemi-Sodankylä -välillä ei muutoinkaan arkiyönä liioin ruuhkaa ollut, joten matkavauhtina saattoi pitää lähes jatkuvasti sen mitä autoista lähti. Golfit kulki mittariin noin 165km/t, ja Mondeo kelasi vajaat kympin enempi.
Ainahan niitä jotain havereita sattui. Kerran eräällä reissulla toisesta Golfista suli mäntä, kun lämmöt pääsi huomaamatta nousemaan "reippaassa matka-ajossa", ja Mondeon puskurit ei tahtoneet kestää enää tuossa vauhdissa jänisten kanssa törmäilyä. Sodankylässä jatkuvasti yksi mies korjasi päivätöikseen kalustoa kuntoon, ja välillä oli pitkiäkin jonoja korjaamolle..
LandCruiserit, ja silloin uudet T5 bussit oli varattu kantahenkilökunnan kuljetuksiin, joilla ajoi pääasiassa kapiaiset itse. Varusmiesten ajettavaksi annettiin sitten niitä harmaita Transiteja, T4 Transportereita, ja nuo edellä mainitut Golfit ja Mondeo. Vieläköhän nuo Golfit ja Mondeo mahtaa olla Sodankylän kalustolistalla? :)
Joillekin isoille leirille otettiin sitten Hertziltä vuokra-autoja (mm. Mitsu Colt), kun omat autot loppui kesken.
Tietysti keikka sattui aina joskus myös yöllä, ja kun toinen puoli matkasta ajettiin käytännössä aina yksin, niin autoilla vedettiin sitten puolet matkasta (130km) urku auki. Rovaniemi-Sodankylä -välillä ei muutoinkaan arkiyönä liioin ruuhkaa ollut, joten matkavauhtina saattoi pitää lähes jatkuvasti sen mitä autoista lähti. Golfit kulki mittariin noin 165km/t, ja Mondeo kelasi vajaat kympin enempi.
Ainahan niitä jotain havereita sattui. Kerran eräällä reissulla toisesta Golfista suli mäntä, kun lämmöt pääsi huomaamatta nousemaan "reippaassa matka-ajossa", ja Mondeon puskurit ei tahtoneet kestää enää tuossa vauhdissa jänisten kanssa törmäilyä. Sodankylässä jatkuvasti yksi mies korjasi päivätöikseen kalustoa kuntoon, ja välillä oli pitkiäkin jonoja korjaamolle..
LandCruiserit, ja silloin uudet T5 bussit oli varattu kantahenkilökunnan kuljetuksiin, joilla ajoi pääasiassa kapiaiset itse. Varusmiesten ajettavaksi annettiin sitten niitä harmaita Transiteja, T4 Transportereita, ja nuo edellä mainitut Golfit ja Mondeo. Vieläköhän nuo Golfit ja Mondeo mahtaa olla Sodankylän kalustolistalla? :)
Joillekin isoille leirille otettiin sitten Hertziltä vuokra-autoja (mm. Mitsu Colt), kun omat autot loppui kesken.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 7 vierailijaa