005522 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor: Implausibl

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

005522 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor: Implausibl

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 30.1.2011 20:59

Mikähän tuosta Leonista nyt meni? Eilen tulin kotiin ja auto pelas normaalisti. Päivällä pajalle lähtiessä suoraan startista hehkuvalo vilkkumaan ja varaohjelmalle. Ei auta uudelleenkäynnistykset yms. Moottori siis BMN (170hv 2.0 TDI + MTM ohjelma). Vika lähtee kyllä VCDS:llä pois mutta tulee heti uusiksi kun käynnistää uudelleen.

VCDS:
005522 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor: Implausible Correlation
P1592 - 006 - Short to Plus
Freeze Frame:
Fault Status: 11010001
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 2
Reset counter: 40
Mileage: 56139 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 18:52:53

Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: 144.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
0.00 %
Voltage: 12.09 V
Pressure: 1001.1 mbar
Pressure: 1192.8 mbar

Ross-Tech wikistä:
18000/P1592/005522 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor: Implausible Correlation

Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) active
Limp Mode active

Possible Causes
Wiring from/to Boost Pressure Sensor (G31) faulty
Ground Spots corroded
Boost Pressure Sensor (G31) faulty

Possible Solutions
Check Wiring from/to Boost Pressure Sensor (G31)
Check Ground Spots for Corrosion
Check Boost Pressure Sensor (G31)

Special Notes
When found in 2.0l TDI-PPD (BMN), check TSB/TPL's first.
Possible Causes: Software Issue, High Resistance in Engine Wiring Harness, Ground Spots corroded
Possible Solutions: Check/Update Engine Control Module Software, Check Wiring from/to Boost Pressure Sensor (G31), Check Ground Spots for Corrosion


Koitin vähän Googletella, mutta ei mitään tyyppivikaa ainakaan tunnu löytyvän.

Edit: Tuollainen löytyi: http://65.110.12.166/showthread.php?t=163960
Vihjaillaan sekä ahtopaineanturin että ECU:n softan perään. ECU nyt on toiminut tuon 56000 km ihan OK. Mutta vika nyt ilmeisesti tulee tuosta, että nuo kaksi painelukemaa eivät ole samat kun virrat löydään päälle.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 30.1.2011 21:54

Passatin ja golfin 125kw moottorissa on ainakin useampi tapaus tullut, jossa tuon map-anturin johdot on hankautuneet paskaksi. Niihin on vedetty suoraan uudet johdot map-anturilta moottorinohjainlaatikolle. Vikakohdan etsiminen kun taas vaatii sen verran paljon tuota teippien poistoa, että vie hieman tuota aikaa.

Myös pari 103kw moottorillista jossa map-anturin ja liitinkotelon väliin on päässyt vettä, aiheuttaen saman vian. Mutta todennäköisempää on silti että kyseessä on tuo johtohankauma.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.1.2011 22:02

Ahtopaineanturi ahtoputkessa putkessa mikä on koneen edessä-alla. Maksaisko 50 euroa??

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 30.1.2011 22:10

Passatin ja golfin 125kw moottorissa on ainakin useampi tapaus tullut, jossa tuon map-anturin johdot on hankautuneet paskaksi. Niihin on vedetty suoraan uudet johdot map-anturilta moottorinohjainlaatikolle. Vikakohdan etsiminen kun taas vaatii sen verran paljon tuota teippien poistoa, että vie hieman tuota aikaa.

Kiitos vinkistä. Noihin johtosarjoihin viitataan tuossa Ross-Techin tekstissä ja joissain nettijutuissakin. Täytyy alkaa selvitellä tuota sitten.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.1.2011 22:19

Onkos tuossa vielä erillinen altitude sensori, vai onko se ecussa?

Jospa ahtopainetunnistimessa on vaan kosteutta mikä on jäätynyt. Oli joskus ainakin joissakin audeissa aika tavallista.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 30.1.2011 22:36

Jotain jäätymisongelmaa Peksikin veikkaili ihan ekaks. Tarttee sulatella tuo kampe. Siinähän se sulaa kun alkaa johtoja samalla hämmästelemään. Osaisko joku vielä sanoa pystyykö noita jotenkin mittaamaan? Vastus siellä ilmeisesti kasvaa, mutta missä on johdon toinen pää? ECU:n liittimeltä pinninumero?

Varma en oo mut luulisin, että korkeusanturi on ECU:ssa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 31.1.2011 21:29

Noniin tänään tuo sitten taas toimi. Katoin, niin tänään näyttää ahtopaineeksi auto sammuksissa n. 1100 mBar ja sillä ei mene vikatilaan.

Ahtoputkistossa ei ollut vettä ja anturikin silleen yläpuolella, ettei sinne vesi ainakaan jää. Kokeilin myös toisella käytetyllä anturilla ja sillä antoi yli 1200 mBar lukemia ja heti vikatilaan.

Osaisko joku sanoa minkälaisissa toleransseissa tuon pitäis liikkua, minkälaisia arvoja muilla näyttää ahtopaineeksi auto sammuksissa?

Ehdin kyllä jo selvitellä ECU:n pinnit mihin tuo ahtopainetieto menee. Itse anturi on nelinapainen jossa toisessa parissa lämpötila-anturi.

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 31.1.2011 22:21

Toleranssi ahtopaine tunnistimen vikatilalle Siemensin boksissa on +- 150 hPa verrattuna ulkoilman paineeseen, joka tarkistetaan ennen moottorin käynnistystä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 31.1.2011 22:26

Tsekkaas huvikses että onko imuilman lämpötila oikeanlainen. Sama paineanturi mittaa sitä myös ja se yleensä hajoaa.

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 18.10.2012 18:01

Selviskö tästä leonista missä oli vika?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa