Outo turbovika 1.9 TDI:ssä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

HL1
-
Viestit: 120
Liittynyt: 11.4.2006 15:13

Outo turbovika 1.9 TDI:ssä

ViestiKirjoittaja HL1 » 17.1.2011 20:19

Turbo häviää aina silloin tällöin, kun tietyllä vaihteella menee tietyn nopeuden taikka tietyn kierrosmäärän yli. Auto on 1998 passat ja kone 1.9 TDI 66 kw.

Oudoksi vian tekee se, että turbon saa takaisin käyttämällä koneen sammuksissa eli virrat pois.

Turbo häviää seuraavilla kierrosalueilla vaihteittain:

1:lla ei testattu, toimii liikkeelle lähtiessä
2:lla kärsii ajaa 4000 rpm saakka, hieman ylikin
3:lla noin 3200 rpm ja turbo häviää
4:lla noin 2800 rpm ja häviää
5:lla noin 2600 rpm / 110 km/h ja siitä yli niin häviää

Toistaa samaa jatkuvasti ja toimii aina sammutuksen jälkeen noihin em. kierroslukemiin saakka ja häviää sitten samantien kun kierrosalueet ylitetään kullakin vaihteella.

Apua kaivataan.

rotfl
-
Viestit: 58
Liittynyt: 7.11.2009 16:14

ViestiKirjoittaja rotfl » 17.1.2011 20:59

Juu-u, liian korkea ahtopaine, ecu katkaisee ja menee vikatilaan joka palautuu kun auton käynnistää uudelleen. Perushuttua näissä.

Vianaiheuttajaksi on niin monta vaihtoehtoa että suosittelisin vaan lueskelemaan vaikka tätä foorumia.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 18.1.2011 11:06

Todennäköisimmin vika on ahtopaineensäätöventtiilissä N75. Se vain tuppaa jumimaan. Eikun uutta vaan tilalle.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.1.2011 11:17

Ja AFN passatissa VNT:n ohjainsiipien jumimattomuuden tarkistus, ohjausjärjestelmän alipainevuotojen tarkistus, jnejnejnejne. Search.

HL1
-
Viestit: 120
Liittynyt: 11.4.2006 15:13

ViestiKirjoittaja HL1 » 20.1.2011 20:39

Moottori siis AHU. Onko N75-venttiilin osanumero tohon mottiin 028 906 283 F APG

Ja olisiko kuvaa tuohon passaavasta venttiilistä?

Saako osaa motonetistä tai muualta vai onko mentävä marmoritiskille?

Sopisko tämä? http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-3290

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 20.1.2011 21:59

Laitetaan tähän tämä toinenkin ongelma verme.

Eli 3B passat AHU moottorilla ja ei ahda. VCDS näyttää että ahtopaineet nousee pysyy siinä 0,11bar aika vakaasti vaan ei ahda sen enempää.

-Vikakoodeja ei tule
-MAP anturi mitattu ja näyttää oikein 2bar asti
-Alipaineletkut koeponnistettu
-EGR tukittu
-N75 uusittu
-MAF näyttää ok-arvot
-Turbon akseli pyörii
-Hukkis liikkuu normaalisti

Vielä kokeillaan ahtoputket koeponnistaa ja liekkö näissä turbon pakopesissä ollut halkeamia tms vikoja jotka voisi tehdä moista ongelmaa..?

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 21.1.2011 8:49

Kozel voisi kyllä vielä sen imusarjan käyttää auki, jos vaikka sieltä se ongelma löytyisikin.

henris2
-
Viestit: 26
Liittynyt: 17.12.2009 20:26

ViestiKirjoittaja henris2 » 21.1.2011 14:45

Moottori siis AHU. Onko N75-venttiilin osanumero tohon mottiin 028 906 283 F APG

Sopisko tämä? http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-3290


Näyttäis että sopii juurikin tuo venttiili mitä ehdotit. Ja toi näyttäis olevan vielä Pierburg joka on todetty hyväksi. Lukee muuten tuossa motonetin varaosa tiedoissakin toi sun varaosanumeros =) Ja toi APG ei enää kuulu varaosanumeroon

Jyke
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.1.2011 19:17

ViestiKirjoittaja Jyke » 21.1.2011 19:26

Mulla sama vika ku hexillä mutta auto on golf iv 1.9 tdi agr 66kw

Ilmanmassamittari vaihettu
Ahtopaineensäätöventtiili vaihdettu


Missä vika?

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 21.1.2011 19:47

Tuossa agr moottorissa ei ole muuttuva geom.turbo että ei ainakaan ne siivet jumita..siellä jossain pissapojan sailiön alla tai läheisyydessä on ahtoputkessa ainakin vielä yx anturi..olikohan antopaineen tunnistaja tms,sopiskohan vika siihen?

Jyke
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.1.2011 19:17

ViestiKirjoittaja Jyke » 21.1.2011 20:33

Täytyy katsoa huomenna. Ilmottelen kun selviää jotakin

Jyke
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.1.2011 19:17

ViestiKirjoittaja Jyke » 21.1.2011 22:46

Ahot nousee kiihyttäessä normaalisti 0.9bar mutta kun ilmenee vika niin ahot ei nouse yli 0.5bar.

Jyke
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.1.2011 19:17

ViestiKirjoittaja Jyke » 22.1.2011 14:50

Voiskohan mappi vika olla?

Nafta
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.2.2007 21:29

ViestiKirjoittaja Nafta » 22.1.2011 15:52

Mulla oli samaa vikaa afn koneessa, löyty pitkällisten vitutuskäyrien nostattelun jälkeen irronnut alipaineletku. Se teki just tota samaa, että välillä tippu juuttuvasiipinen kokonaan pois pelistä. Ja tuntu kuin ois koneessa vain 40hp. Kokeilin vaihtaa N75 mutta ei vaikutusta ja maffi oli ehjä...

HL1
-
Viestit: 120
Liittynyt: 11.4.2006 15:13

ViestiKirjoittaja HL1 » 25.1.2011 7:33

N75 vaihdettu ja vika hävisi. Kiitokset kaikille teitoa jakaneille!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa