Naftan lisäaineet DPF-suodattimen kanssa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kole82
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.9.2010 15:27

Naftan lisäaineet DPF-suodattimen kanssa

ViestiKirjoittaja Kole82 » 13.1.2011 16:03

Onko kokemuksia tai tietoa, voiko DPF autoon (2.0 pumppusuutin) laittaa 2T öljyä tai RL2:sta polttoaineen sekaan?
Aiemmissa nokivasaroissa olen käyttänyt 2T öljyä talvidieselin seassa, mutta nyt mietityttää, että pilaako se tuon DPF suodattimen.
Moottoriöljyllekin on niin tiukat standardit ettei saa tuhkata, niin polttoaineen seassa on varmasti vielä vakavempi asia.
Jotain lisävoitelua kuitenkin pitäisi suuttimille saada, etteivät kuivu ja lakkaa toimimasta!

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 13.1.2011 19:45

Parempi kun et laita mitään ylimääräisiä sinne, saat muuten vaihtaa pumppusuuttimet lisäaineen aiheuttamien vahinkojen takia.

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 13.1.2011 20:03

Sama käsitys mulla.
Eli ei parane laitttaa mitään muuta kuin sitä letkusta tulevaa tavaraa tankkiin.
Ja mieluiten siitä mustasta letkusta.
Vanhat patanokat oli oma lukunsa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.1.2011 20:03

miks niitä oikeasti pitää käyttää? ei kuiten kerosiinillä ole tarkoitus ajaa?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 13.1.2011 21:09

^ samaa mäkin haluaisin tietää ja miksi suuttimet tarttisivat muka lisävoitelua, ihan niinku diesel ei voitelisi niitä tarpeeksi :D

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 13.1.2011 22:34

2T-öljyt taitaa olla vanhoilla rivipumppumersuilla ajavien juttuja. Ei semmosta uusiin vag:n tdi-motteihin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.1.2011 22:37

villit huhut kertoo isoista pojista jotka on käyttäny 2T-öljyä esikammio diisseleissä kerosiinin kanssa joskus aikoinaan. huiput oli vaparidiisselillä tippunu 120 alapuolelle :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 14.1.2011 0:36

^^, tai sit tää on vaan näitä vanhan kansan kikkoja, mitkä perustuu enemmän perstuntumaan, kuin tieteeseen.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 14.1.2011 7:01

Itte laitan vieläkin tdi ja hdi koneeseen talvinaftan kanssa 2t öljyä reippaan pari desiä täyteen tankkiin... Eipä tuosta mitään haittaakaa ole ollut muutaman vuoden aikana :)

Kole82
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.9.2010 15:27

ViestiKirjoittaja Kole82 » 14.1.2011 8:41

Menihän mielenkiintoiseksi.
Ensinäkin sen takiahan tuota 2T öljyä pitäis käyttää talvinaftan kanssa, että suuttimet ei menis jumiin. Talvilaatu on niin hemmetin "kuivaa" tavaraa ettei se voitele yhtään mitään. Aiemmassa 1.9 TDI pumpparissa ainakin suositeltiin käytettäväksi. (Muistaakseni tämä suositus tuli ihan virallisesta huollosta).
Nyt epäröin tuon 2T:n / RL2:n käyttöä DPF filtterin takia, mutta täällähän tuntuis porukka olevan sitä mieltä että lisävoitelu rikkoo suuttimet.
Onko teillä nyt oikeasti jotain tietoa asiasta, vai onko vain semmosta perstuntumaa että noinki vois olla?
Lisää mielipiteitä kaivataan ja kertokaa nyt semmosetki jotka ootte käyttneet lisävoitelua naftan seassa.
Semmonen lisätieto vielä, että Amerikan dieseleissähän pitäis käyttää aina tota RL2:sta seassa. Muuten suuttimia vaihdetaan 10tkm välein.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 14.1.2011 10:13

Itte laitan vieläkin tdi ja hdi koneeseen talvinaftan kanssa 2t öljyä reippaan pari desiä täyteen tankkiin...

Kuorma- autossa noin desilitra / 300 litraa riittää, eli tuommoiseen henkilöauton tankilliseen ehkä noin ruokalusikallinen.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 14.1.2011 10:15

2T-öljyssä on ainakin sellainen pikku ongelma, että se tahtoo liueta veteen tai vesi siihen. Vesi ei siis jää suodattimeen, vaan tulee pumppuun ja suuttimiin.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 14.1.2011 10:27

Jeps tuo pari desiä on varmasti vähän liikaa ollut, ei tartte samaa seosta ku moottorisaha ;). Mitäs haittaa tuosta muuten on jos vesi on liuenneena 2t öljyyn?

lommo
-
Viestit: 72
Liittynyt: 13.3.2005 15:18

ViestiKirjoittaja lommo » 14.1.2011 12:08

Rikittömät polttoaineet kun tuli markkinoille, se aiheutti kulumisongelmia. Näiden johdosta nykydieseliin lisätään voitelevuutta parantavia aineita. Voitelevuus testataan HFRR kulumiskokeella. Ja EN 590 antaa voitelevuudelle minimiarvon. Ja taitaapa kaikki suomessa myytävä diesel olla juuri tuon EN 590 normin mukaista.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 14.1.2011 13:32

No. monellako on kiinnileikkautunu suutin? vois kerätä galluppia.
Ja millä kilometreillä on suuttimia menny?

(nyt ei oteta Siemensin pietzoja tähän mukaan, joissa sähköpuoli pettää.)

että pilaako se tuon DPF suodattimen.

Tuon DPF:n hinnalla taitaa saada kaikki suuttimet uusittua ;)

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

ViestiKirjoittaja pakkeri » 16.1.2011 12:57

Täältä yksi ääni voitelemattomuudelle. 96kw pd 150tkm nypyttää tyhjäkäynnillä. Prosentti 2t öljyä aina silloin tällöin tankilliseen rauhoittaa käyntiä. Ilmeisestikin tyhjäkäynnillä suutinneulan liike on niin pientä ja aukioloaika niin lyhyt että takeltelee. Dieselkontorista sais kärjet mutta kuka ne pystyy asentamaan oikein..

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 16.1.2011 13:09

Ite on tullut käytettyä kaikissa dieseleissä mitä olen omistanut (w124 200D, mk1 toledo 1.9TDI, GIV 1.9TDIPD) 2-tahtiöljyä talvella. Nyt olen käyttänyt myös sitä redlinen oliko se nyt RL-2 ainetta. Mukavammin se on tuntunut käyvän lisäaineen kanssa kuin ilman.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 52 vierailijaa