Ostamassa: Volkswagen Golf TDI 1.9 66kW

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

Ostamassa: Volkswagen Golf TDI 1.9 66kW

ViestiKirjoittaja aakasi » 10.1.2011 10:18

Tuollainen kolmeovinen TDI Golffi on osunut nyt kiikariin ja ollaan sellaista ehkä ostamassa kakkosautoksi.
Auto on käyttöönotettu joulukuussa 1999 ja kuvien perusteella todella siistissä kunnossa.
Mittarissa on 180 tkm. Ollaan sitä lähdössä katsomaan tässä lähiaikoina.
Halusinkin kysyä harrastajilta mihin tuollaisessa pelissä kannattaa kiinnittää huomiota?
Onko noissa jotain huollollista/ muuta olennaista jota pitää osata kysyä?
Tuo TDI on mulle aika vieras, dieseliä ei ole ollut kun yksi focus aikoinaan....

Eniten askarruttaa ns. tyyppiviat ja mahdolliset huoltokulut....

Vinkkejä otetaan vastaan!!

sp3d3
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 10.1.2011 15:57

ViestiKirjoittaja sp3d3 » 10.1.2011 16:01

Isoin huoltotoimenpide on jakohihnan vaihto 90tkm välein. Se nyt kannattaa ainakin tarkistaa että on tehty tai tinkiä hinnasta 500e pois jos ei ole tehty. Mitään suurempaa tyyppivikaa ei ainakaan moottorista löydy.

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 10.1.2011 19:13

Joo itellä oli moinen -01
Tullessa 88tkm, lähtiessä 200tkm
90tkm vaihdettiin etulevyt+palat, 140tkm (muistaakseni) takalevyt+palat ja taas 180tkm etulevyt+palat..pari ilmamassamittaria meni.
Eli aikas viaton moottorityyppi/automalli.
Tiettty noissa metreissä voi olla esim. turbo esim rikki, autot kun ovat yksilöitä..

Voipi olla että itsellä vaikutti levyjen kestoon myös 18" vanteet jotka olivat julmetusti painavemmat kuin vakio fillarit..mutta noihin on halvat osat ja auto olisi vieläkin itsellä ellei uimarit olisi olleet niin nopeita uimaan (=lue: pulla uuniin..)

Reaper
-
Viestit: 578
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 10.1.2011 19:28

Tyyppivikoja:

- Takajarrut jumittuvat ja laahaavat aika herkästi jos ei huollettu asiallisesti.
- N75 ahtopaineensäädin hajoaa, alle 100 e osa.

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 10.1.2011 20:03

Ite ostin -99 AGR koneisen golffin 270 tmk ajettuna ja lastutettuna, konetta pikkuisen vielä "viilailtiin", ei nyt mitään suuria eleitä mutta kuitenkin vähän kutiteltiin ja huoletta päästelin sillä vielä 100 tkm lisää mittariin enkä muuten ois myyny mutta sattu meneen työpaikka alta eikä ollu enää järkeä dieselissä...

Pikkuvikoja toki esiintyi, mutta ei mitään sellaista järjetöntä remonttia tullut eteen, ovien lukot alkoi yhdessä välissä jumittaa koska olivat keränneet mekanismeihin likaa, parit lasinnostimet kiinnikeet paukkui talviaikaan koska ovat muovia, osat näihin on yleisesti edullisia ja autoa on ns. uudenaikaiseksi sähközetoriksi melko helppoa purkaa ja kasata ja korjailla pienilläkin kädentaidoilla.

Toki sitten on niitä yksilöitä jotka on aina kuralla ja joka päivä syttyy uusi ja entistä kirkkaampi vikavalo kojetauluun.

Toivottavasti kuitenkin tuo sinun havittelema golopallo olisi se toimivampi versio :)

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 10.1.2011 20:32

Takajarrut jumittuvat ja laahaavat aika herkästi jos ei huollettu asiallisesti


Ei ollu ikinä ongelmia jarrujen kanssa.
Mutta kuten sanottua: yksilöitä kaikki

Ite ostin -99 AGR koneisen golffin 270 tmk ajettuna ja lastutettuna, konetta pikkuisen vielä "viilailtiin", ei nyt mitään suuria eleitä mutta kuitenkin vähän kutiteltiin ja huoletta päästelin sillä vielä 100 tkm lisää mittariin


Kaverilla oli myös samanlainen -01 66kw josta 150tkm kohdalla leivotttiin 184hp/380nm (ahdin,nestepää,cooleri,suuttimet,kytkin...jne) ja hyvin kesti.
200tkm siihen leivottiin 204hp/420nm (ahtimen modifiointi, sachsin järein kytkin,uusi ohjelma..jne) ja kestävyyden kanssa ei ollut mitään ongelmia.
Ei tosin kauhean kauaa ajanut sen jälkeen (ehkä 10tkm), myi kaverilleen. Toimii edelleen.

Eli todella kestävä kone jopa tuplasti tehokkaampana.
Toki vakionkin saa rikki joten järki päässä..

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 11.1.2011 6:55

Kiitos vastauksista!
Kertomanne kokemukset vastaa aikalailla omaa mielikuvaa Golfista, laatupeli ja toimii kun on hoidettu ja huollettu.

Tarkoitus olisi tosiaan löytää tuollainen TDI malli tässä lähiaikoina, ollaan myös harkittu 1.4 ja 1.6 bensakoneita mutta tuo diisselin teoreettinen viripotentiaali yhdistettynä kohtuulliseen kulutukseen kiehtoo kovasti...

Nykyinen käyttis kun on 9-5 saab jossa Stage 1 softa (220 hv/380 Nm) niin saisihan se kauppakassikin kulkea ;) ettei tule liian isoa shokkia kun hyppää autosta toiseen...

Metsästys jatkuu ja kun sopiva yksilä osuu kohdalle pitänee tuollainen hankkia!

Kiitos vielä kaikille asiallisista vastauksista.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 11.1.2011 9:04

Hieman edellisiin lisäten. Ostin -01 keväällä ALH moottorilla varustetun 66kw comfortline varustellun neliovisen Golffin. Asentelin siihen itse sumuvalot umpioihin alkuperäisine katkaisijoineen, eibach madallusjouset, maalatut sivulistat ja V6 etuhelman, jotain ratiolaitteita, Caractere takasiipi, letkulämmittimen sisähaaralla, jossain vaiheessa downpipe vaihtui vapaammin hörisevään ilman kattia. Asennutin myös vakionopeussäätimen ja defan hälyttimen. Takuuseen vaihtui ilmamassamittari ja etujarrulevyt, ensimmäisen vuoden aikana, myöhemmin vaihdoin vakio levyt EBC:n tekeleisiin. Jossain vaiheessa vaihdatin tuulilasinkin. Huollot longlife näytön mukaan, jakohihnarempan tein 90tkm kohdalla itse. Ajelin sillä vissiin seitsemän vuotta ja noin 140tkm. Vannepaketteja kävi alla useita, parhaat ehkä ATP:n. Noin 7000km kohdalla ohikulkumatkalla lastutus eräässä Itävaltalaisessa pajassa, hieman alle 100tkm ahdin laski toimintasavut ulos, joten uusi "hieman paranneltu" ahdin ja isommat suuttimet 110hv moottorista, tuli mukavasti vetoja ylemmille kierroksille. Eli kaikenkaikkiaan ihan mukavaa ja vaivatonta kyytiä.
Viimeksi muokannut justus, 17.1.2011 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 11.1.2011 11:12

Mulla on AHF koneella (110hp) oleva kolmiovinen. Ostaessa oli 140 tkm. Nyt mittarissa 261 tkm. Laitoin eberin ja myöhemmin vähän ulkokuorta (caractere etuhelma + kattosiipi, V6 takahelma). Perushuoltojen lisäksi vaihdettu termostatti ja myöhemmin lämpötila-anturi. Omasta tahdosta vaihdettiin kaikki alustan puslat uusiin alkuperäisiin ja alusta koni+eibach yhdistelmään. Kaikin puolin olen ollut tyytyväinen kulkineeseen. Alla on pyörinyt kolme kesää kasitoistaset eikä mitään ongelmaa.
Koitin tätä myydä, mutta ei ollut kiinnostusta. Ilmeisesti liian hyvä varustetaso karsii ostajia.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 11.1.2011 14:11

Hep, täällä kans golf AHF ja 300tkm menee kohta rikki.

-Kuskin oven lukkolaitteessa oleva mikrokytkin rikki, eli sisävalo ja hälyongelmia
-Apparin penkin kippimekanismiin liittyvä vapautusvipu kulunut / murtunut joten penkin automaattinen ylösnousu kipattaessa ei toimi

Muuten tehty normihuoltoja, levyjä, paloja jne, ja esim. penkit täysin ehjät, ei mitään kulumajälkiä. Olis oikeastaan mielenkiintoista kattoa kuinka pitkälle tolla pääsee, mut 4x4 tekee mieli, kun on jo toinen talvi..

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.1.2011 14:41

Takajarrut jumittuvat ja laahaavat aika herkästi jos ei huollettu asiallisesti.


tai jos ei käytä käsijarrua :)

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 14.1.2011 14:48

Suunnitelmiin on tullut pienoinen muutos, siten että nyt näyttää silta että perheeseen tuleekin bensa koneinen Golffi =) tarkemmin sanottuna 1.4 55 kW myllyllä... ja tietty ilmastoinnilla...
Sen verran sopivasti on nyt tarjolla tuollainen 120 Tkm ajettu peli että taivun ostamaan bensakoneisen jos vaan auton kunto vastaa kilometrejä....

Kiitokset kaikille ennakkotiedoista, nyt tiedän jo mihin sitä on suurinpiireitn ryhtymässä =D

Huomenna aamupäivällä oon menossa autoa katsomaan ja sitten selviää onko se meidän peli.

Pitäkää mulle peukkuja ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.1.2011 14:56

itse suosittelisin tuota tdi:tä enemmin kuin 1.4. haulla löytyy juttua kyllä

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 14.1.2011 17:33

Juu, tuo 1.4 on kyllä surullisen kuuluisa. Läpipiirissä yksi 74tkm ajettu, kone ja loota uusiks. Kaikista parasta oli vielä se, että omaan piikkiin meni.

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 14.1.2011 23:02

Juu täältä kans ääni tuolle TDI:lle, onhan nuo 1,4:set jo kuultu ja nähty... älä vaan sekaannu niihin!

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 15.1.2011 9:07

Sen verran sopivasti on nyt tarjolla

kone ja loota uusiks. Kaikista parasta oli vielä se, että omaan piikkiin meni.

Jos hassulla on, niin kannattaahan ne ostaa pois. Tekniikanvaihto puuhastelua tiedossa?

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 17.1.2011 13:53

Varoituksista "huolimatta" pihalla on -99 Golf 5D 1.4 =D
ajettu vain 108 000 ja on nätti...

Mikä näistä koneista tekee sitten "huonon" tää on mulle eka VAG tuote yli 10 vuoteen...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 17.1.2011 14:44

-Jäätyvä huohotin (jos ei ole uusittu lämmitettävään), voi sylkeä öljyt maailmalle
-Kolisevat männät
-Sotkeutuvat kaasuläppä ja EGR -> nykimistä ajossa
-Puolaviat
-Lämpöanturiviat yleisiä -> käyntiinlähtöongelmia/käyntiongelmia
- ~150tkm kestää lambdat
-Heppoisa moottorin tukikumi (jotuunee uusimaan)
-Tavallista heppoisammat helat esimerkiksi kallistuksenvakaajalle (olikohan diesel 22mm, 1.4 ja 1.6 19mm, huomaa napsuntana ajossa
-vakiorengastusta 175/80R14 ei saa varsinkaan talvikumena mistään, "isommissa" veljissä on vakiona tuttu ja turvallinen 195/65R15.
-Jakopääremppa tehtävä oikein! Tätä ei saa unohtaa! Jos kiristin asennetaan väärin vaihdon yhteydessä tai sitä ei uusita, voi seurauksena olla kohta jakopään täystuho -> uusi moottori.
-Vaihdelaatikoissa on ollut laakerivikoja näissä pikkukoneissa

Varsinkin tuo kaasuläpän sotkeutuminen on yleistä, ja yleensä kielii siitä että EGR on enemmän tai vähemmän sotkussa. Männät kolisevat materiaalinvalinnoista johtuen. 1.4 ja 1.6 16v koneet ovat jokseenkin samaa sukua, ja itsellä tuo 1.6 tuntui huomattavan heppoiselta ajoltaan verrattuna samantyyppiseen autoon dieselinä. Toki normikäyttöön, kakkosautoksi jne ihan asiallinen ajettavuus. Eroa kuitenkin dieseliin/isompaan bensaan on selkeästi.

Mutta mikäli auto nyt kukkuu ja käy kunnolla niin ei muutakuin kovaa ajoa. :)

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 18.1.2011 8:58

Yllä mainittuja ongemia ei ole havaittu ollenkaan, mutta 108 ajettu auto pitäisi ainakin omastamielestä olla hyvässä kunnossa muutenkin. Mäntien "kolina" on tunnistettavissa käyntiäänessä, (mahdollisesti)... Sille ei vissiin ole mitään tehtävissä?

Muutoin pitenee vaan olla tarkkana. Mistä tietää onko se huohotin uusittu? MIten erottaa lämmitettävän ja sen huonomman? Laitan tuohon suoraan sen paremman jos tuossa sitä ei vielä ole.

Jakopäästä pitikin kysyä vaihtovälistä, edellinen omistaja kertoi sen vaihtaneensa mutta siitä on jo 4 vuotta (alle 30 000 km) Miten usein tuo pitäisi vaihtaa? km raja lienee 90 000 km mutta yleensä on joku vuosimäärä myös ilmoitettu...

Itte oon kyllä tyytyväinen tuohon peliin =D

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 18.1.2011 12:44

Jakopään vaihtoväli on 90tkm/5v, kumpi ennen tulee täyteen. Suosittelen että ajomäärästä huolimatta uusitaan kaikki heebelit sinne kun sen aika koittaa. Syksyn/alkutalven mittaan vastaavista koneista taisi kahdesta tai kolmesta porsia jakopää.

Huohottimen pitäisi pysyä jokseenkin avonaisena näin pakkaskeleilläkin. Mikäli huohuotusletku koneen takaa, vasemmalta kohti imusarjaa tuntuu jäykältä, jäiseltä tai muuten korpulta niin kannattaa kysellä sitten viisaammilta onko siinä vielä vanha osa. Uusitussa pitäisi tosiaan lämmitys olla jäätymistä ehkäsiemässä. En vain 100% varma ole oliko se lämmitys vain huohottimen alapäässä vai koko matkalla.

Mäntien kolinalle ei enää ole mitään tehtävissä. Toki pieni napsutus voi kuulua myös bensiinihöyryjen keräysjärjestelmästä ns. EVAP-venttiilistä. Materiaalivalinnoille ei tosiaan mitään muuten mahda.

Mutta kun huollat autoa hyvin, ajat järkevästi niin toivottavasti se kestää. Nuo vaihdelaatikko- ja moottorivaivat vaan voivat olla semmoisia että tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta just silloin kun vähiten odottaa. :) Dieselin "tyyppiviat" mielestäni ovat hieman edullisempia kuin tässä pikkuveljessä, jonka vuoksi olisin suositellut dieseliä.

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 18.1.2011 13:35

Kiitokset hyvistä ja tyhjetävistä vastauksista.
Diisselin olisin halunnut itsekkin mutta hankintahinta ratkaisi tälläkertaa bensan eduksi =)
Hyvä tietää nuo perusasiat. Jakopää on noin 4 vuotta vanha niin pitänee se vaihtaa tossa kevään aikana....


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa