Golf 2 valojen releytys
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 2 valojen releytys
No niin nyt sai rittää noilla kynttilöillä ajaminen, ja ajattelin että on tehtävä jotain.
Autossa 2kpl Hellan umpioita ja boschin lisäpitkät, joista toinen umpio halki
Ensin otin ja mittailin jännitteitä valoilta ja niille tuli 11,3 ja 11,4 volttia, kun kuitenkin akun jännite on 13,5V. ja tulin siihen tulokseen että alkuperäiset valojohdot on hapettunu liiaksi.
Suunnitelma: 4kpl releitä joista 2kpl lähivalot oikea ja vasen, sekä 2kpl pitkille valoille auton omat ja lisäpitkät.
tässä alkuperäiset valot
Lyhkäset
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01748.jpg
ja pitkät
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01751.jpg
No eikun kauppaan ja sieltä tarttui mukaan erilaista johtoa 2,5mm2 - 6mm2 noin 30metriä
sekä suojaputkea, relesokkelit, hellan releet 4kpl, liittimiä, kutistesukkaa eri kokoja ja värejä, uusi Bosch touring 190 kaukovalo rikkinäisen tilalle, jakorasia, sulakepesä, läpivienti kumeja ja muuta nippeliä ja nappelia.
Ja eikun töihin. ensin akun maatto ja startti kaapelit uusiksi 25mm2 kaapelista
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01761.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01780.jpg
Sitten tekemään releboksiin relesokkelin pidikettä, väänsin sen 1mm peltistä ja muutama reikä siihen ja maalia ettei ruostu.
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01758.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01757.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01759.jpg
Boksiin laitoin suoja putkille sopivat läpivientikumit
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01762.jpg
Boksin kiinnitys ja putkitus akulta releboksille, sekä vedin releiden syöttöjohdot 4 * 6mm2 johdot....ehkä hieman overkill.....kokoa
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01763.jpg
Ja releboksin ja akun väliin tietenkin sulake rasia
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01764.jpg
Ois vuorossa valojen virtajohtojen ja suojaputkien laittoa, kahteen virtajohtoon piti piirtää tussilla rantu, kun ei ollu paikallisilla kauppiailla kuin mustaa ja punaista 4mm2 virtajohtoa. Tämä siksi että tietää kytkeä H4 pitkät ja lyhyet valot eri releelle.
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01765.jpg
Johtojen vetoa
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01767.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... c01766.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... c01773.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01779.jpg
Maadoituksen vein 2 eri kohtaan korissa, valot ja releet erikseen, sulake rasiasta jääneestä riviliittimestä tein maaton jakoliittimen tinaamalla 2*3 ja 2*2 abikoa yhteen ja tökkäsin riviliittimeen. Nyt maadoitus liittimissä on 6 valolle ja 4 releelle paikat
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01768.jpg
Abikojen laittoa johtoihin
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01769.jpg
Sekä liittimiin rasvaa hapettumisen estämiseksi ja kutistesukat suojaksi
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01770.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01778.jpg
No sitten laitoin johdot relesokkeleihin ja koko paketti sokkelin pidikkeeseen 4 ruuvilla kiinni
ja releet paikolleen.
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01771.jpg
Vaihdoin rikkinäisen tilalle uuden umpion ja vanhat umpiot pestiin fairulla ja pehmeällä pulloharjalla sisältä ja huuhtelin tislatulla vedellä, siksi tislattua vettä että ei jää kuivumisvalumia vedestä heijastin pintoihin.
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01777.jpg
Uudet hellan H4 polttimoliittimet on muuten hyvät.....heh..
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01775.jpg
Sekä uudet polttimot Osram silverstar H4 ja super H3 ja parkit
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01774.jpg
Jaahas vielä sulakerasiaan sulakkeet paikoilleen 15A
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01776.jpg
Ja melkein valmista....huh ...menihän tuossa melkein 4 päivää tehessä. Sitten uusinta mittaus yleismittarilla ja yllätys.. polttimoille tuleva jännite on melkein sama kuin akulla, ennen jännite oli 11,3V ja nyt se on 13,4Volttia
No tietysti yksi moka tuli kun kytkin vahingossa lisäpitkät ja lyhyet valot palamaan yhtä aikaa, eli lyhyet valot päällä palaa auton omat pitkätvalot. Pitkätvalot päällä palaa lyhyetvalot ja lisäpitkät....meinas vitu... no aikani mietittyäni homma oli helppo korjata.
Eli olin kytkenyt H4 polttimo littimiin johdot väärin, vaihdoin pitkien ja lyhyitten valojen johtojen paikkaa
Suuntasin valokuvion kohdalleen ja nyt muutaman pimeässä ajolenkin jälkeen täytyy todeta että 2voltin puute vaikuttaa valoihin TOSI PAAAAAAAAAAAAAALJON .....heh oli pakko....
Autossa 2kpl Hellan umpioita ja boschin lisäpitkät, joista toinen umpio halki
Ensin otin ja mittailin jännitteitä valoilta ja niille tuli 11,3 ja 11,4 volttia, kun kuitenkin akun jännite on 13,5V. ja tulin siihen tulokseen että alkuperäiset valojohdot on hapettunu liiaksi.
Suunnitelma: 4kpl releitä joista 2kpl lähivalot oikea ja vasen, sekä 2kpl pitkille valoille auton omat ja lisäpitkät.
tässä alkuperäiset valot
Lyhkäset
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01748.jpg
ja pitkät
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01751.jpg
No eikun kauppaan ja sieltä tarttui mukaan erilaista johtoa 2,5mm2 - 6mm2 noin 30metriä
sekä suojaputkea, relesokkelit, hellan releet 4kpl, liittimiä, kutistesukkaa eri kokoja ja värejä, uusi Bosch touring 190 kaukovalo rikkinäisen tilalle, jakorasia, sulakepesä, läpivienti kumeja ja muuta nippeliä ja nappelia.
Ja eikun töihin. ensin akun maatto ja startti kaapelit uusiksi 25mm2 kaapelista
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01761.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01780.jpg
Sitten tekemään releboksiin relesokkelin pidikettä, väänsin sen 1mm peltistä ja muutama reikä siihen ja maalia ettei ruostu.
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01758.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01757.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01759.jpg
Boksiin laitoin suoja putkille sopivat läpivientikumit
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01762.jpg
Boksin kiinnitys ja putkitus akulta releboksille, sekä vedin releiden syöttöjohdot 4 * 6mm2 johdot....ehkä hieman overkill.....kokoa
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01763.jpg
Ja releboksin ja akun väliin tietenkin sulake rasia
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01764.jpg
Ois vuorossa valojen virtajohtojen ja suojaputkien laittoa, kahteen virtajohtoon piti piirtää tussilla rantu, kun ei ollu paikallisilla kauppiailla kuin mustaa ja punaista 4mm2 virtajohtoa. Tämä siksi että tietää kytkeä H4 pitkät ja lyhyet valot eri releelle.
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01765.jpg
Johtojen vetoa
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01767.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... c01766.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... c01773.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01779.jpg
Maadoituksen vein 2 eri kohtaan korissa, valot ja releet erikseen, sulake rasiasta jääneestä riviliittimestä tein maaton jakoliittimen tinaamalla 2*3 ja 2*2 abikoa yhteen ja tökkäsin riviliittimeen. Nyt maadoitus liittimissä on 6 valolle ja 4 releelle paikat
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01768.jpg
Abikojen laittoa johtoihin
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01769.jpg
Sekä liittimiin rasvaa hapettumisen estämiseksi ja kutistesukat suojaksi
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01770.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01778.jpg
No sitten laitoin johdot relesokkeleihin ja koko paketti sokkelin pidikkeeseen 4 ruuvilla kiinni
ja releet paikolleen.
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01771.jpg
Vaihdoin rikkinäisen tilalle uuden umpion ja vanhat umpiot pestiin fairulla ja pehmeällä pulloharjalla sisältä ja huuhtelin tislatulla vedellä, siksi tislattua vettä että ei jää kuivumisvalumia vedestä heijastin pintoihin.
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01777.jpg
Uudet hellan H4 polttimoliittimet on muuten hyvät.....heh..
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01775.jpg
Sekä uudet polttimot Osram silverstar H4 ja super H3 ja parkit
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01774.jpg
Jaahas vielä sulakerasiaan sulakkeet paikoilleen 15A
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... C01776.jpg
Ja melkein valmista....huh ...menihän tuossa melkein 4 päivää tehessä. Sitten uusinta mittaus yleismittarilla ja yllätys.. polttimoille tuleva jännite on melkein sama kuin akulla, ennen jännite oli 11,3V ja nyt se on 13,4Volttia
No tietysti yksi moka tuli kun kytkin vahingossa lisäpitkät ja lyhyet valot palamaan yhtä aikaa, eli lyhyet valot päällä palaa auton omat pitkätvalot. Pitkätvalot päällä palaa lyhyetvalot ja lisäpitkät....meinas vitu... no aikani mietittyäni homma oli helppo korjata.
Eli olin kytkenyt H4 polttimo littimiin johdot väärin, vaihdoin pitkien ja lyhyitten valojen johtojen paikkaa
Suuntasin valokuvion kohdalleen ja nyt muutaman pimeässä ajolenkin jälkeen täytyy todeta että 2voltin puute vaikuttaa valoihin TOSI PAAAAAAAAAAAAAALJON .....heh oli pakko....
Tässä ois ny kuvia joista voi vertailla valojen eroja :-)
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... vertai.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... ertai1.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... alover.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... ertai2.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... vertai.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... ertai1.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... alover.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c313/ ... ertai2.jpg
Minä tiedän lisäksi tapauksen jossa valokatkaisija kuumeni (sulasi) jetassa niin, että kuski meinas polttaa sormensa sitä irroittaessa ja kojelaudan sisällä meinas syttyä tulipalo. Kai siellä joku oikosulku tuli ja mm. mittarivalojen himmentimen johto paloi aivan karrelle.
Itsehän en ymmärrä sähköstä mitään, mutta joku maalaisjärkikin sanoo, että jos valokatkaisijassa kiertää "täys virta" niin siinä on omat riskinsä... Eli tuo releyttäminen lisää turvallisuutta myös sitä kautta.
Itsehän en ymmärrä sähköstä mitään, mutta joku maalaisjärkikin sanoo, että jos valokatkaisijassa kiertää "täys virta" niin siinä on omat riskinsä... Eli tuo releyttäminen lisää turvallisuutta myös sitä kautta.
Hienosti olet asentanut piuhat ja tarvikkeet, ei varmasti heti tarvitse uudestaan roplata.
Vastaavan tyyppistä releytyssarjaa saa ainakin biltemasta, eli jos kytkemishommat jännittää niin ostaa sieltä valmiin sarjan jossa on asennusohjeetkin. Pitänee tehdä vastaava homma tuohon Audiin, hirvittää ajaa pimeällä noiden "myrskylyhtyjen" valaistessa latua.
Vastaavan tyyppistä releytyssarjaa saa ainakin biltemasta, eli jos kytkemishommat jännittää niin ostaa sieltä valmiin sarjan jossa on asennusohjeetkin. Pitänee tehdä vastaava homma tuohon Audiin, hirvittää ajaa pimeällä noiden "myrskylyhtyjen" valaistessa latua.
^Tuossa vähän ylempänä lukee:
Valojen releytys on siitä kiitollista puuhaa, että pienellä panostuksella saa tosi paljon parannusta aikaan: valovoiman lisäksi tulee mm. valokatkaisijan ja -viiksen kestoiän parannus. Polttimoiden kestoikä tosin lyhenee, mutta nehän suositellaan vaihdettavaksi uusiin tietyin väliajoin kuitenkin.
Ei se jännitteen lisäys käytännössä välttämättä lyhennä radikaalisti polttimon ikää: 2004 asensin releyttämättömään audiini jotkut philipsin jotain +50% polttimot. Viime vuonna jännitteensäädin temppuili ja latausjännite keikkui pitkään jossakin 15.5V tienoilla. Kun sitten toinen polttimo paloi, ajattelin lopulta vaihtaa molemmat -)
Asiallinen releytys, paljoa asiallisemmin hommaa ei enää voi tehdä.
Kokemuksesta releytetyssä kakkoskopassa +60% polttimoiden kestoikä on niin lyhyt, ettei niitä kannata käyttää. Ainakaan, jos polttimoille tulee jännitettä reilut 14V. +30% polttimot ovat paras kompromissi, valoa löytyy ja kestävät jokusen kuukauden rankkaa käyttöä. Laitetaanpa esille vielä muutama kuva meikäläisenkin projektista:
Kytkentäkaavio
E:Uudet hellan H4 polttimoliittimet on muuten hyvät.....heh..
Pidemmän päälle ei, kun johto ja liittimet alkaa hapettumaan. Mulla oli tuollaiset alunperin Golfin omien liittimien paikalla, mutta heitin ne mäelle. Paremman saa, kun ostaa eristämättömiä irtoabikoja jotka on tarkoitettu asennettavaksi relesokkeleihin sun muihin liittimiin, tinaa ne kiinni johtoihin ja törkkää tyhjään H4-sokkeliin. Sokkelina voi käyttää vaikka Golfin alkuperäisiä, kun ottaa niistä alkuperäiset abikot irti.
Kokemuksesta releytetyssä kakkoskopassa +60% polttimoiden kestoikä on niin lyhyt, ettei niitä kannata käyttää. Ainakaan, jos polttimoille tulee jännitettä reilut 14V. +30% polttimot ovat paras kompromissi, valoa löytyy ja kestävät jokusen kuukauden rankkaa käyttöä. Laitetaanpa esille vielä muutama kuva meikäläisenkin projektista:
Kytkentäkaavio
E:Uudet hellan H4 polttimoliittimet on muuten hyvät.....heh..
Pidemmän päälle ei, kun johto ja liittimet alkaa hapettumaan. Mulla oli tuollaiset alunperin Golfin omien liittimien paikalla, mutta heitin ne mäelle. Paremman saa, kun ostaa eristämättömiä irtoabikoja jotka on tarkoitettu asennettavaksi relesokkeleihin sun muihin liittimiin, tinaa ne kiinni johtoihin ja törkkää tyhjään H4-sokkeliin. Sokkelina voi käyttää vaikka Golfin alkuperäisiä, kun ottaa niistä alkuperäiset abikot irti.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
3 koppasen releytys
itellä ois edessä 3 koppaseen releytys...
paljonko tuo releytys tulee maksamaan, onkos kukaan laskenu...
paljonko tuo releytys tulee maksamaan, onkos kukaan laskenu...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
khyl
No joo eiköhän tuo tule joka tapauksessa releytettyä makso mitä makso...
Mistäs tuota suojaputkea löytys kun ei ainakaan paikallisessa varaosa puljusta löydy...
niin tosiian tuli mielen että tuskin kannattaa noita kolmosen parkkeja releyttää ;)
-heräte piuhaksi riittänee 2,5mm2 piuha?
-sulake boxille ja releille 4mm2?
-releen maadotus 4mm2?
-sulakeboxilta akulle 4mm2?
-releiltä valoille 2,5mm2?
-valojen maa 2,5mm2?
ja voishan nuo akun kaapelitkin uusia samalla...
Ajattelin toteuttaa ite 4 releellä tuon kytkennän, lähivalot, kaukovalot, lisäpitkät ja varalle sumaripaikka jos vaikka joskus laittas sumarit :)
Täytynee tehdä tuo releytys kun budjetti antaa myöten...
Mistäs tuota suojaputkea löytys kun ei ainakaan paikallisessa varaosa puljusta löydy...
niin tosiian tuli mielen että tuskin kannattaa noita kolmosen parkkeja releyttää ;)
-heräte piuhaksi riittänee 2,5mm2 piuha?
-sulake boxille ja releille 4mm2?
-releen maadotus 4mm2?
-sulakeboxilta akulle 4mm2?
-releiltä valoille 2,5mm2?
-valojen maa 2,5mm2?
ja voishan nuo akun kaapelitkin uusia samalla...
Ajattelin toteuttaa ite 4 releellä tuon kytkennän, lähivalot, kaukovalot, lisäpitkät ja varalle sumaripaikka jos vaikka joskus laittas sumarit :)
Täytynee tehdä tuo releytys kun budjetti antaa myöten...
35w polttimolla, 13.5v nimellisjännitteellä, oletetulla 2m pitkällä 4mm² kaapelilla jännitehäviö on luokkaa 0,04v ja tehohäviö noin 0,65%. Joten riittää tuo 4mm².
Miksi reileille paksummalla kuin releeltä polttimolle? Vetele samalla 4mm² kaapelilla myös releeltä polttimolle sekä luonnollisesti myös maadoitus.
herätteeksi/ohjaukseen ja releen "maadoitukseen" riittää ohuempikin, esim. 0,75mm².
Konehuonetta tai muuta tilaa em. tilanteessa lämmitetään 0,11w edestä.
Miksi reileille paksummalla kuin releeltä polttimolle? Vetele samalla 4mm² kaapelilla myös releeltä polttimolle sekä luonnollisesti myös maadoitus.
herätteeksi/ohjaukseen ja releen "maadoitukseen" riittää ohuempikin, esim. 0,75mm².
Konehuonetta tai muuta tilaa em. tilanteessa lämmitetään 0,11w edestä.
Näin
tuli paintillat töherettyä tuota kaaviota:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... leytys.bmp
siitä voi sitten kertoa mielipiteensä jos haluaa :D
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... leytys.bmp
siitä voi sitten kertoa mielipiteensä jos haluaa :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^+1 Tulee ns jännäkakka housuun kun valot häviää tuntemattomalla valaistulla tiellä kun vauhtia on 100km/h releen hajotessa tai herätejohdon irrotessa.
Itse releytin juuri Jetan ajovalot+lisäpitkät maskissa. Tein 3 sulakkeella ja 4 releellä, kummallekin lähivaloille täysin toisistaan riippumattomat piirit ja kaukovalot sitten saman sulakkeen alle mutta 2 releellä kun lisäkaukovaloihin laitoin 100w polttimot. Virrat ja maadoituksen tein 4mm kaapelilla ja herätteet 0.75. Lähes 2v hukkui matkalle orkkisjohdoilla ja uudella valokatkaisijalla. Releillä tehtynä en ole mitannut jännitehäviötä.
Edit; siis valaisemattomalla tiellä...
Itse releytin juuri Jetan ajovalot+lisäpitkät maskissa. Tein 3 sulakkeella ja 4 releellä, kummallekin lähivaloille täysin toisistaan riippumattomat piirit ja kaukovalot sitten saman sulakkeen alle mutta 2 releellä kun lisäkaukovaloihin laitoin 100w polttimot. Virrat ja maadoituksen tein 4mm kaapelilla ja herätteet 0.75. Lähes 2v hukkui matkalle orkkisjohdoilla ja uudella valokatkaisijalla. Releillä tehtynä en ole mitannut jännitehäviötä.
Edit; siis valaisemattomalla tiellä...
Viimeksi muokannut jyri.h, 15.12.2009 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
uuttakaaviota
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/releytys+.bmp
siinä uusiksi piiretty...
toivottavasti tästä on apua...
siinä uusiksi piiretty...
toivottavasti tästä on apua...
Ei oo vielä ehtiny..
Juup ei oo vielä ehtiny aloittaakkaan tuota releytys hommaa, se verran konepeltiä nostin että laskin suurinpiirtein piuha määrän ja suunnittelin vedot. Tarvikkeetkin alkaa olla kasassa suurinpiirtein muutama kypä meni nuihin tarvikkeisiin.
Tuohon aattelin boxin survaista :D
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... vierus.jpg
tuossa sopivasti laturin kupeessa täytyy sittenkin ottaa laturilta suoraan virrat boxille :)
Tuohon aattelin boxin survaista :D
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... vierus.jpg
tuossa sopivasti laturin kupeessa täytyy sittenkin ottaa laturilta suoraan virrat boxille :)
Moro, apua olisin kysellyt asiaan enemmän perehtyneiltä.
Tätä uutta releytystä ja johtojen vetämistä suunnittelin tekeväni omaan -00vm olevaan accordiin. Illan tässä kun olen lueskellut projektin työvaiheita ja materiaalia mitä on googlettamalla löytynyt niin muutama kysymys heräsi mieleen kun "oman kytkentäkaavion tein hondan h1 ja h7 valoille".. lunttasin sen lähes kokonaan jonkun tekemästä kytkennästä.
Tosin kun kävin mittaamassa akun jännitteen joka oli 14.4V, niin H7 lampun kannalta sain saman lukeman (14.4-14.3V). Pitkiltä (H1) en vielä kerinnyt mitata voltteja, mutta uskompa senkin olevan sama. Ja tätä ihmettelenkin suuresti, että onko honda panostanut kaapelointiin, laturiin yms osiin niin paljon ettei vielä 10v vanhassa autossa ole aiheutunut johdoista riippuvaa jännitehäviötä tms.
^Tuo asia ei siis ole ongelmani, vaan varmuuden varalle haluan oppia tämän reletyksen ja johtojen tarkoitukset jos vaikka innostuisin johonkin muuhun tekemään tämän asennuksen.
Kiitos jos vastaatte Mahdollisimman selkeästi, niin että tyhmempikin ymmärtää, näihin alla oleviin kysymyksiin:
1.Eli kun H7 lampun kannalle tulee toiseen liittimeen virta releeltä, niin mikä tarkoitus on toisella liittimellä lampun kannassa.. onko se vain Maa joka vedetään runkoon?
2. Vanhasta lampun kannan liittimestähän otetaan ohjaus releelle (EIKÖ??), mistä tiedän kumpi liitin se on kun kyseessä on H7 lampun liitin eli 2-napainen. Ja onko taas tyhjäksi jäävä liitin Maa, joka vedetään vain runkoon??
3. Mistä tiedän vielä että kumpi lampun kannoista on kumpikin..eli Maa ja virta (jos toinen niistä nyt yleensäkään on Maa)??
4. Releitähän on monen mallisia (tehonkestoltaan yms) varmasti?? Mitkä sopivat tähän käyttöön?
Neljä kysymystä ja jos niihin saisin Erittäin selkeät vastaukset niin kiitollinen olisin. Ja loppuun vielä kuva töherryksestäni, josta huomaakin mitkä kannat ovat tyhjät, joiden paikkoja en tiennyt minne ne menee?? Ja jotka jo nuissa kysymyksissä ovatkin.
http://img258.imageshack.us/img258/9625 ... piuhat.png
Tätä uutta releytystä ja johtojen vetämistä suunnittelin tekeväni omaan -00vm olevaan accordiin. Illan tässä kun olen lueskellut projektin työvaiheita ja materiaalia mitä on googlettamalla löytynyt niin muutama kysymys heräsi mieleen kun "oman kytkentäkaavion tein hondan h1 ja h7 valoille".. lunttasin sen lähes kokonaan jonkun tekemästä kytkennästä.
Tosin kun kävin mittaamassa akun jännitteen joka oli 14.4V, niin H7 lampun kannalta sain saman lukeman (14.4-14.3V). Pitkiltä (H1) en vielä kerinnyt mitata voltteja, mutta uskompa senkin olevan sama. Ja tätä ihmettelenkin suuresti, että onko honda panostanut kaapelointiin, laturiin yms osiin niin paljon ettei vielä 10v vanhassa autossa ole aiheutunut johdoista riippuvaa jännitehäviötä tms.
^Tuo asia ei siis ole ongelmani, vaan varmuuden varalle haluan oppia tämän reletyksen ja johtojen tarkoitukset jos vaikka innostuisin johonkin muuhun tekemään tämän asennuksen.
Kiitos jos vastaatte Mahdollisimman selkeästi, niin että tyhmempikin ymmärtää, näihin alla oleviin kysymyksiin:
1.Eli kun H7 lampun kannalle tulee toiseen liittimeen virta releeltä, niin mikä tarkoitus on toisella liittimellä lampun kannassa.. onko se vain Maa joka vedetään runkoon?
2. Vanhasta lampun kannan liittimestähän otetaan ohjaus releelle (EIKÖ??), mistä tiedän kumpi liitin se on kun kyseessä on H7 lampun liitin eli 2-napainen. Ja onko taas tyhjäksi jäävä liitin Maa, joka vedetään vain runkoon??
3. Mistä tiedän vielä että kumpi lampun kannoista on kumpikin..eli Maa ja virta (jos toinen niistä nyt yleensäkään on Maa)??
4. Releitähän on monen mallisia (tehonkestoltaan yms) varmasti?? Mitkä sopivat tähän käyttöön?
Neljä kysymystä ja jos niihin saisin Erittäin selkeät vastaukset niin kiitollinen olisin. Ja loppuun vielä kuva töherryksestäni, josta huomaakin mitkä kannat ovat tyhjät, joiden paikkoja en tiennyt minne ne menee?? Ja jotka jo nuissa kysymyksissä ovatkin.
http://img258.imageshack.us/img258/9625 ... piuhat.png
1. H7:ssa on kaksi pinniä pohjassa, toiseen + toiseen - , kumpaan se plussa tulee saat mitattua omasta autostasi virtakynällä.
2. itse olen ottanut releen ohjauksen vanhasta polttimon kannasta, ylläolevalla ohjeella etsit plussan. Maajohtimen vanhassa kannassa voit jättää tyhjäksi mutta suojaa kaikki tyhjäksi jäävät pistokkeet
3. virtakynällä mittaat, virtakynän hauenleuka akun miinusnapaan tai koneen kylkeen ja katsot kumpi on plussa
4. Oletettavasti kun autossa on H7/H1 polttimot eli lähivalot palaa kaukovalojen kanssa, käytät varmaan 3-4 neljää relettä, lähivaloille omansa ja kaukovaloille yksi yhteinen tai erilliset, ei releen tyypillä ole suurta merkitystä, kaikki autotarvikeliikkeistä löytyvät releet soveltuvat tarkoitukseesi kun mainitset siitä tiskillä. Eli normaali valorele kelpaa.
Kun mittasit noita jännitteitä polttimoilta oliko valot päällä vai pois?
2. itse olen ottanut releen ohjauksen vanhasta polttimon kannasta, ylläolevalla ohjeella etsit plussan. Maajohtimen vanhassa kannassa voit jättää tyhjäksi mutta suojaa kaikki tyhjäksi jäävät pistokkeet
3. virtakynällä mittaat, virtakynän hauenleuka akun miinusnapaan tai koneen kylkeen ja katsot kumpi on plussa
4. Oletettavasti kun autossa on H7/H1 polttimot eli lähivalot palaa kaukovalojen kanssa, käytät varmaan 3-4 neljää relettä, lähivaloille omansa ja kaukovaloille yksi yhteinen tai erilliset, ei releen tyypillä ole suurta merkitystä, kaikki autotarvikeliikkeistä löytyvät releet soveltuvat tarkoitukseesi kun mainitset siitä tiskillä. Eli normaali valorele kelpaa.
Kun mittasit noita jännitteitä polttimoilta oliko valot päällä vai pois?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja kuormaahan oli n wattia?..Tosin kun kävin mittaamassa akun jännitteen joka oli 14.4V, niin H7 lampun kannalta sain saman lukeman (14.4-14.3V).
1. Juh, mutta mielummin johdotetaan akulle asti.
2. Jep, yleismittarilla. Voi jättää irti ja parempi onkin jos olikin mennyt napaisuus väärin...
3. Yleismittarilla. Sama virta kiertää plussasta lampun kautta maapotentiaaliin ja jännite on merkitsevä mittauksia tehtäessä. Ja toinen on siis maapotentiaalissa. Mittaa jännite akun miinusnapaa vasten niin näet mihin johtoon tulee jännite.
4. Virta on suhteellisen pientä valoissa ja releeksi käy melkein mikä vaan autosähkörele. Ihan halvimmat releet kannattaa jättää käyttöiän takia hyllyyn. Hae vaikka autosähköliikkeestä ja kerro mihin tarkoitukseen niin saat hyvän.
85 ja 86 nastat kun vaihdat päikseen niin menee enempi taiteen sääntöjen mukaan.
E: Täällä näköjään kaikuu... :)
Auto oli käynnissä kun mittasin jännitteet, ja valot olivat päällä, irroitin vain lampun kantaan tulevan vastakappaleen ja mittasin suoraan pinneistä. Menikö siis aivan väärin?? =)
Jos ei näin, niin miten sitten mittaan?
Elikkä siis parempi on vedellä tuokin tyhjäksi jäävä liitin maihin ja suojata kunnolla.. vai onko mitään hyötyä vaikka maadottaisi tuon?
Mitäs tuolla meinataan?? Tuossa kuvassahan menee piuha akulle asti, siis eka lampulta releelle, releeltä sulakkeelle ja siittä akulle.
Ja kiitokset nopeista vastauksiasta...Oikein yllätyin positiivisesti kun luulin että saan odottaa vastauksia päiviä tai viikonkin :)
Jos ei näin, niin miten sitten mittaan?
2. itse olen ottanut releen ohjauksen vanhasta polttimon kannasta, ylläolevalla ohjeella etsit plussan. Maajohtimen vanhassa kannassa voit jättää tyhjäksi mutta suojaa kaikki tyhjäksi jäävät pistokkeet
Elikkä siis parempi on vedellä tuokin tyhjäksi jäävä liitin maihin ja suojata kunnolla.. vai onko mitään hyötyä vaikka maadottaisi tuon?
1. Juh, mutta mielummin johdotetaan akulle asti.
Mitäs tuolla meinataan?? Tuossa kuvassahan menee piuha akulle asti, siis eka lampulta releelle, releeltä sulakkeelle ja siittä akulle.
Ja kiitokset nopeista vastauksiasta...Oikein yllätyin positiivisesti kun luulin että saan odottaa vastauksia päiviä tai viikonkin :)
Nyt kävin mittaamassa jännitteet kuorman kanssa. H7:lla eli normi ajovaloilla jännite oli 14.00-14.25V, ja pitkillä jännite oli 13.38-13.70V.
Eli mitenhän tuo nyt on.. onkohan hyötyä releyttää ja johdottaa uusiksi. Auto kävi siis vain tyhjäkäynnillä nuita mitatessa, eli kierrosten noustessa jännitteet tod.näköisesti nousevat vielä hitusen..
Eli mitenhän tuo nyt on.. onkohan hyötyä releyttää ja johdottaa uusiksi. Auto kävi siis vain tyhjäkäynnillä nuita mitatessa, eli kierrosten noustessa jännitteet tod.näköisesti nousevat vielä hitusen..
No näin itsekkin ajattelisin :)
Mutta uudestaan johdottamalla ja releyttämällä ei siis ole niin suurta vaikutusta tässä tapauksessa..?
Mutta kiitoksia kuitenkin vastauksista aiempiin kysymyksiin. Osaapahan (toivottavasti) sitten joskus tulevaisuudessa jonkun autoon tämän toteuttaa, jos tämmöinen tapaus tulee että jännite hävikki on enemmän kuin tuo mitä omassa accordissa nyt oli.
Mutta uudestaan johdottamalla ja releyttämällä ei siis ole niin suurta vaikutusta tässä tapauksessa..?
Mutta kiitoksia kuitenkin vastauksista aiempiin kysymyksiin. Osaapahan (toivottavasti) sitten joskus tulevaisuudessa jonkun autoon tämän toteuttaa, jos tämmöinen tapaus tulee että jännite hävikki on enemmän kuin tuo mitä omassa accordissa nyt oli.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No pitkillä valoilla tuo häviö on siinä rajamailla Omasta mielestä et lähtisinkö releyttään koko hommaa uusiks. Mut eihän tuo nyt normivaloilla paljoa ole, jos 14.4V antaa akku ja 14.0-14.25V on lampun kannalla. Vai onko muka???
Mitä nyt vaan ite oon lukenu, niin ne joilla on ollut kokonaisista volteista kyse, niin ovat releyttäneet uusiks ja kehuneet eroa vanhaan sitten. Mutta onko tuo 0.2V-0.8V vielä niin iso ero, että sen huomaisi. Vaivaan nähden siis olisko kannattavaa..? Kertokaa te jotka ootte näitä tehneet.
Mitä nyt vaan ite oon lukenu, niin ne joilla on ollut kokonaisista volteista kyse, niin ovat releyttäneet uusiks ja kehuneet eroa vanhaan sitten. Mutta onko tuo 0.2V-0.8V vielä niin iso ero, että sen huomaisi. Vaivaan nähden siis olisko kannattavaa..? Kertokaa te jotka ootte näitä tehneet.
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 120
- Liittynyt: 14.8.2010 13:05
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa