Octavia RS vs RS tdi kysymyksiä

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

Octavia RS vs RS tdi kysymyksiä

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 31.12.2010 9:00

eli jompikumpi farmarina mietinnässä, mutta ei vielä varmuutta kumpi olisi parempi. kokemuksia siis näistä kummastakin mallista haluisin kuulla..

kilometrejä tulee n.25000 vuoteen, joskus enemmän, joskus vähemmän. siis rajoilla kumpi tulee halvemmaksi pitää.

ilmeisesti keskikulutukseltaan bensa vie n.1.7-2.5 litraa enemmän mitä diesel käyttäjien kokemusten perusteella?

sataseenhan bensa kiihtyy ripeämmin mitä diesel (vaikkei tällä kiihtyvyydellä ole mitään väliä ajossa), jos vaan osaa kuljettajat oikein kiihyttää autoilla, mutta itseäni kiinnostaa kiihtyvyys käytännössä, siis 80-120 tai 80-140 kiihtyvyys ilman pienemmälle puottamista. kumpi on nopeampi?

kuinka paljon maksaa karalalla ohjelmointi näihin malleihin ja muuttuuko ohjelmoinnin jälkeen autonluonne kuinka paljon?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 31.12.2010 10:37

Bensaräsä on 80-120kmh vakiona n. 4s, softattuna 3,5s. Softalla 80-160 n. 8s. (nämä ajat ultimatevw:stä gps kellotettuja). Noin 250hp/420Nm.

Dieselräsä 80-120 lähempänä 6s, softattuna aavistuksen vähemmän. Softalla noin 205hp/420Nm. Oma dieselnelikko menee 5,8s 80-120 softalla, 205hp.

Softaräsään tulee paljonkin luonnetta lisää, dieseliin ei niinkään. Hyvän softan saa 500e, karalalla kalliimpi, mutta ei sen kummoisempi.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 31.12.2010 15:40

Kustannuksia tuskin kannattaa alkaa laskemaan noilla kilometreillä dieselin ja bensan välillä. Laskelmat ovat niin lähellä toisiaan ja valtio sekoittaa kaavaa vuosittain verotusmuutoksillaan, joten todennäköisesti valitsee sen kalliimman. Ottaa sen joka enemmän miellyttää ajossa. Bensassa ei ole partikkelisuodatinta niin siinä saattaa pitkällä pidolla säästää useamman tonnin, mutta jos uutena laittaa ja pitää 5 vuotta niin tuskin tulee tuon vaihto vastaan.

SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 31.12.2010 16:42

käytettynä tällä hetkellä katselussa -07-08 mahdollisesti.

ilmeisesti siis huomattavasti ripeämpi kulkuinen tuo bensa malli verrattuna dieseliin. tällä hetkellä laiska diesel, joten kumpi vaan näistä tulee hankittua, niin tuskin huonompaan suuntaan menee ajettavuudeltaan tai ajotuntumaltaan =) vaikkakin aina olen tykännyt dieselillä ajaa enemmän kuin bensalla.

millaisia yhdistetyn kulutuksia täällä on käyttäjillä bensa RS:ssä ollut?

tanttu
-
Viestit: 436
Liittynyt: 28.7.2003 0:40

ViestiKirjoittaja tanttu » 31.12.2010 17:59

Tuon 2.0tfsi koneen pitäisi olla kyllä suhteellisen "taloudellinen" kulkupuoleen nähden. Bensakone tosiaan muuttuu softalla selkeästi enemmän kuin diesel. Itsellä on ollut aikoinaan Karalan softalla tuollainen RS TDI ja ero ei ollut mielestäni mikään kovin suuri vakioon. 201hv 445Nm mitattiin penkissä ohjelman vaihdon jälkeen. Vakiosta penkitettiin kuitenkin selkeästi yli 170hv, jopa 190hv silloin samassa penkissä. Kulkupuoli on kuitenkin parempi tuossa bensaversiossa. Itse en oikein syttynyt tuohon 170hv koneen luonteeseen. Tosin itselläni oli -07 pumppusuutin versio kun taas -08 common rail koneilla ajaneet ovat sanoneet että muutosta on tullut parempaan suuntaan. Kulutus on ainakin saatu ymmärtääkseni selkeästi pienemmäksi tuossa common rail versiossa ja ilmeisesti puuttuvaa alavääntöäkin on saatu korjattua. Pumppusuutin koneessa myöskin jonkin verran ongelmia suuttimien kanssa. Taitaa olla 700-1000e välillä kpl. Myöskin tyhjäkäynnillä tulevaa "ravistusta" jonkin verran(eri näisiä syitä). Loppujen lopuksi itse valitsisin näistä 98E:n :)

SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 2.1.2011 11:05

minähän jo hyvissä ajoin niitä madallusjousiakin kyselin ;)

kaikesta päätellen siis bensa räsä vois olla oikein asiallinen peli.. vähän bensan suuntaan alkaa kuppi kallistua..

onkos kokemuksia doc-powerin revon ohjelmista joilla pitäis 255hv/385nm saada?
muistaakseni doc:lla on monenlaisia eriasteisia viritys settejä, osa tietysti melko kalliitakin. varmaan ohjelmointi/optimointi on helpoin ja kohtuu hintaisin homma.

kenen ohjelma jjj84 on tuo 255hv/420nm?

kestääkö kytkin kasvaneet väännöt?

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 2.1.2011 20:22

Tuon 245-260hp/410-440Nm saa jokaiselta Suomalaiselta softan tekijältä, joka tekee ohjelman itse, eli itse en koskisi kalliisiin ulkomaisiin ohjelmiin. Ja kun ohjelman tekijän kanssa voi jutella kasvotusten, voidaan sopia millaiset tehot siihen autoon laitetaan... tekniikan rajoissa tietysti.

Kytkin kestää kyllä, mutta revon softassa oleva vääntöpiikki voi olla murhaksi :)

SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 3.1.2011 6:10

aivan.. itse en niin perillä ole näistä ohjelmoinneista..

osaatko karalan lisäksi neuvoa ketkä muut osaa tehdä tuon konetyypin koneisiin sopivia ohjelmia? tietysti mieluiten täältä kylmästä pohjoisesta (jyväskylästä ylös päin) ois kiva tietää, mutta kaikki tieto on tervetullutta =)

slamit:lta kyselinkin jo rs:ää 35mm madaltavia jousia, mutta onko alusta sopivan jämäkkä tuolle madallukselle ja jääkö vielä turhan ylös? säädettävä ainoa hyvä vaihtoehto?

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 3.1.2011 7:30

Vajaa 70tkm tullut ajeltua tuolla TFSI:llä ja voin kyllä lämpimästi suositella, vie keskimäärin litran puolitoista vähemmän mitä vanha 1.8T ja on luonteeltaan huomattavasti diisselmäisempi ja täten mukavampi matka-ajossa. Nätisti ajamalla tuolla pääsee helposti n.6,5l/100km keskikulutuslukemiin, kesällä sitten hieman enemmän.

H&R:ltä on saatavissa kiinteenä niin -35mm kuin -55mm sarjoja (Cup-Kit tai pelkkä jousisarja), RS on 12mm matalampi vrt. perus Octavia joten madallusmäärä tuolla ensimmäisellä on suhteellisen huomaamaton. Omassani tuo jälkimmäinen ja laskee RS:ää 38/25mm mittaamalla (ks.kuvat ilmoituksestani).

Joudun omasta valitettavasti luopumaan kun ajomäärät näyttää edelleen lisääntyvät, ei ole farkku mutta olisi jollekkin varmasti hyvin pidetty vaihtoehto tarjolla: http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3685356

SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 3.1.2011 10:31

nätin näköinen peli. vois olla sitten slamitilta ne rs:ää -35mm madaltavat jouset aika passelit, kunhan ei radalle lähde kanttaileen ettei iskarit pohjaa =)

onko tuo 6,5L yhdistetty vaiko pelkkää maantietä, veikkaisin kuitenkin maantietä? muistelin että oma 1.6 farmari golffi vei maantien keskikulutuksena 6,5-7 luokkaa 19" vanteilla..

SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 3.1.2011 10:42

ai niin ja onko millainen ajettava, jos laittaa koko alustasarjan? ei mene liian kovaksi? onko rs:n iskarit lyhyemmät ja paljonkin jäykemmät verrattuna vakioon?

millainen rengastus on sopiva? 8x19" et 40? 8,5x19" et35? kumeiksi 215-235/35 varmaan hyvä.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 3.1.2011 10:57

Kyllä tuo 6,5l/100km lukema vaatii nättiä maantieajoa, lyhyet siirtymät ja kaupunkiajo nostaa keskikulutusta varmasti reilulla litralla - oma vaikutuksensa on myös 19" vanteilla. Oma käyttö on 90% maantieajoa joten kutosella alkavat lukemat perustuu ihan tuohon.

Turvallinen valinta on 8-8,5/19" ET42-50, siihen joko 225 tai 235/35/19 rengas niin ei tule ongelmaa. Kolmosella alkavaa ET:tä on turha sovittaa alle.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 3.1.2011 11:01

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=1688

227 sivua ocu rs keskustelua... eiköhän sieltä löydy ajatus jos toinenkin, esim.
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?c ... 8&sivu=142

SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 3.1.2011 11:17

täytyypä sieltäkin kysellä kokemuksia ja neuvoja :)

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 4.1.2011 9:56

Itsellä -07 RS TDI hb. Ostin auton uutena ja nyt on mittarissa n.170tkm. Ihan ok peli tuo on. Autoon asennettiin luovutuksen yhteydessä H&R jouset (29260-1), irrotettava vetokoukku ja 4kW eberi. Jouset madaltaa n.50mm joka on aika paljon mutta stance näyttää hyvältä ja on miellyttävä ajaa. Noissa pumpparivehkeissä on ollut melko paljon ongelmia suuttimien kanssa, mutta ilmeisesti mulle on sattunut ns. hyvä yksilö kun vielä ei oo tarvinnut vaihtaa yhtään suutinta. Myös DPF:n kanssa on joillakin ollut ongelmia. Huollossa sanoivat että lyhyt ajo ja "köröttely" ovat myrkkyä näille dieseleille. Itse ajan pitkää matkaa ja moottoritietä joten dieselin valinta oli silloin luonnollista.
Jos olisin ostamassa nyt uutta, valinta bensa- ja dieselmallin kesken olisi vaikea. Dieselin hinta nousee koko ajan ja uudessa bensa RS:ssä on ketjujakopää ym. parannuksia edeltävään malliin verrattuna. Kulutus ja huoltokulut on kohtuulliset.

SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 4.1.2011 11:01

itse tällä hetkellä vahvasti päätymässä bensaan.. muutamaa yksilöä tässä katsellut ja täytynee lähteä käymään koeajolla ja vaihtotarjouksia kysellä.

menee vähän pidemmälle tämä tehon lisäys asia, mutta ei sen väliä.. eli onko kokemuksia downpipe+cat+cat back sarjoista? vaikuttaako millään tapaa autoon muutakuin ääniin? täyttä rahan tuhlausta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.1.2011 11:28

Tuolta näet noita tehoja.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 5.1.2011 10:47

Mun laskuopin mukaan tällä hetkellä diesel olisi kannattavampi vaihtoehto jos tuijotetaan pelkkiä polttoainekuluja. Tuskin muuttuu paljoakaan uudistusten myötä 25tkm/v ajoilla.

Vertailussa tankkaus.com:ista poimittuja kulutuksia.
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=22580 diesel 5,74l/100km
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=31260 bensa 7,83l/100km
Polttoaineen hinnat poimittu polttoaine.net:istä Lahti ST1 95E 1,494€/l ja diesel 1,279€/l.
http://www.polttoaine.net/Lahti

Dieselin polttoainekulut ovat yli 1000€ pienemmät vuodessa. Käyttövoimaveron jälkeen jää vielä muutama roponen taskunpohjalle. Tietty nuo käytetyt kulutukset ja polttoaineen hinnat ovat vain esimerkkejä mutta eivät ne niin vääriä ole etteikö dieselin polttoainekulut olisi selvästi pienemmät.

http://www.ee.oulu.fi/~topias/polttoain ... =0&b=0&l=t

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2011 10:59

Onko dieselissä merkittävästi kalliimpia huoltoja? Öljypumpun akselin katkeamisen lisäksi... :)

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 5.1.2011 11:54

Normaalihuollot on aika samanhintaisia oli kyseessä bensa tai diesel. Dieselissä on tietty omat vikakohteensa mutta ei mulle ole kolmesta dieselistä öljympumpun akseli katkennut. Ainoastaan tandempumpun- ja venttiilikopan tiivisteet vaihdettiin joskus kun vuotivat. Tosin niin on bensakoneissakin omat vikakohteensa kun volkkarikeskusteluja lukee ja kaverit kertovat huolloista.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 5.1.2011 12:00

Pumppareissa on ollut ongelmia tandempumpun kanssa eli polttoainetta menee öljyn sekaan. Ensin hajoaa turbo ja sitten moottorin alakerta.

+160tkm ajetuissa DPF:n puhdistus tai vaihto ei ole ihan ilmaista sekään. Vähemmän lainkuuliaiset tyhjää pöntön ja päivittää softan ;)

DSG:n kanssa jos tulee ongelmia niin sekään ei ole ihan halpaa.

Omakohtaista kokemusta TFSi:n kohdalta ei ole mutta perusperiaattena voi pitää että 3" downpipe, parempi katti ja 3" tai 2.5" catback tuo 10-20hv lisää tehoa mutta isoin ero on siinä että turbo spoolaa paljon herkemmin. kun vastapaine on paljon pienempi.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.1.2011 12:14

Hieman asiaa sivuten; miten vuotavan tandempumpun voipi todeta...?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 5.1.2011 13:18

- Öljyn määrä näyttäisi lisääntyvän ja öljy haisee naftalle
- polttoainesuodatin on sisältä musta.


SlowrideR
-
Viestit: 76
Liittynyt: 10.7.2007 21:11

ViestiKirjoittaja SlowrideR » 6.1.2011 10:58

tarkoititko Maikki spoolaamisella, että pyörii herkemmin kaasua painettaessa...? ei tiedä tätä sanastoa =D

mitenkä vaikuttaa intake letkusarjat, dumpit, by pass/blow offit, vapaavirtaussuodatin koneen käytökseen?

ohjelmointi, koko putkisto yms yhteisvaikutukseltaan suurempia mitä yksittäin?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 6.1.2011 11:29

Juu sitä tarkoitin.

Dumpit ja vaparit kannattaa jättää kaupan hyllylle ellet halua pilata konetta. Vapari päästää enemmän paskaa läpi koneeseen ja tehoa ei tuo käytännössä yhtään lisää ja dumpilla saa vain moottorinohjauksen sekaisin näissäkin vehkeissä kun en ole TFSI:n sielunelämään hirveästi perehtynyt?

Oma budjettihan se on joka on rajan tehotavoitteissa ja kun pahalle antaa pikkusormen se tuppaa viemään koko käden ;) eli laita alkuun pelkkä softa tai softa + putkisto. Sitten kun nuo muutokset ei tunnu enää miltään (noin viikko) niin on hyvä päivittää lisää. Niin se itselläkin käynyt ja oman Sciroccon suhteen pitää myös tehdä ratkaisuja kun vapari ei ole vaihtoehto ;)

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 7.1.2011 10:49

Tuosta bensa vs. diesel aiheesta enemmän täällä


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa