Subikotelo vararenkaan tilalle?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

Subikotelo vararenkaan tilalle?

ViestiKirjoittaja TDIT » 19.5.2006 19:07

Elikkäs, olis tällane kyssäri. Ei ole tullu koskaan tehtyä kyseistä hommaa eli vararengas koteloon subiboksia. Subi on autostudion 10" R. Miten olis viisain aloittaa. Kuidusta se pitäis väsätä..! Onko kellään projekti kuvia?

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 19.5.2006 19:12

Joo eiköhän se oo viisainta tehdä kuidusta ja etulevy kuiduttaa kiinni. Itselläni oli väliaikaisesti omassa Golfissa ihan vaan tuota omaa takapyöränkoteloa vaste kaiutinkotelo ja kunnon tiivisteet välissä (lue sikaflex). Kyllähän se noinkin toimi, mutta uusi versio olis tarkoitus tehdä lasikuituversiona.

Niin joo ja tähän juttuun liittyen, monikolitrainen tuo vararenkaanpaikka on? Albanzohan tätä tais joskus kysyä.. Olisko tietoa?

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 19.5.2006 19:38

varmaan saat parhaiten selville kun täytät sen vedellä tai hiekalla kuinka itse tykkäät.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 19.5.2006 19:42

Niinhän se kyllä on ehkä parasta, mutta olis ihan kiva tietää jotain suunta antavaa tilavuutta.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 19.5.2006 20:26

Paas laskien vararenkaan tilavuus ja siihen muutama litra päälle.

juk1
-
Viestit: 51
Liittynyt: 24.7.2005 12:06

ViestiKirjoittaja juk1 » 19.5.2006 20:40

Search on ihan kiva keksintö:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=52567

Varapyöräkotelon tilavuus noin 35l.


Lähet sillä liikkeelle, että suojaat sen varapyöränkotelon vaikka alumiinifoliolla ja maalarinteipillä tms.

Sen jälkeen "maalailet" hartsilla suojaamasi alueen, jotta lasikuitu "kastuu" varmasti myös toiselta puolelta.

Sitten ei muuta kuin lasikuitumattoa ja hartsia päälle.

Itse laittaisin ainakin noin 10mm kerroksen kuitua, alkaa olee jo tarpeeksi tukeva.
Mutta voit tietty enemmänkin kuiduttaa, tulee ainakin tukeva.

Ja etulevy vaikka mdf:stä ja kuidutat sen myös kiinni laminaattiin.

Noin lyhyesti kerrottuna, lasikuituhommiin löytyy ainakin jotain ohjeita http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.htm

eskimo
-
Viestit: 326
Liittynyt: 20.2.2005 0:40

ViestiKirjoittaja eskimo » 20.5.2006 22:57

G3:n varapyörä kotelo on varmaankin 40l:n luokkaa..

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.5.2006 18:59


ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 28.12.2010 17:10

Laitetaanpa tähän kun kerran aiheesta ketju löytyy.

Tarkoituksena siis Passattiin laitella kotelo 12" Rainbow Hammerille... Ihan ensimmäinen askel on otettu, nimittäin varapyöräkotelon pohja on nyt vuorattu foliolla ja pakkausteipillä, mutta epäilyttää tuo tiiviys että jos siihen alkaa hartsia lätkimään päälle... Eli mikä tuossa ois paras keino tehdä "pohjat"? Yritin muotojen mukaan painella tuota foliota peltiä vasten mutta vähän jäi parista kohdasta irti. Kannattaisiko vaan vetää raa'asti useampi rulla pakkausteippiä pintaan niin ettei tarvi pelätä folion repeytymistä?

juupetti
-
Viestit: 108
Liittynyt: 22.1.2010 14:13

ViestiKirjoittaja juupetti » 28.12.2010 18:57

Laittaa ne folion saumat osittain päällekkäin, tai mahdollisesti laitat jätesäkin tai muuta muovia sinne pohjalle folion alle?

Maalaisjärjen käyttö tollasissa on vähintääkin suotavaa.

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 13.1.2011 9:17

Jonkinlainen teko ohje:

-Tyhjennä varapyörän kotelo ja siivoa se
-poista keskeltä pyörän lukitus hilppeet viemästä tilaa ja pois haittoa
-vedät alu foliota pyörän kolteloon ja sen ympärille limittäin ja saumojen kohdalle vedät pakkaus teippia
-Jos epäilyttää omat tiivistykset että josko ne vuotavat niin vetelee vielä pintaan muotti vahaa tai muuta tököttiä esim vaseliinia(jos haluaa säästää)
-pinnan päälle kerros pelkkää hartsia, jonka antaa jähmettyä jotta alla oleva vahaa vasten tulee suora(koloton) helposti puhdistettava/hiottava pinta, jotta kotelo voidaan vielä maalata altapäin
-Leikkelet kuitumatosta valmiiksi sopivan kokoisia paloja, joita ei tarvi enää myöhemmin leikellä, kun kuiduttaa. Vähän hartsia sivellen vanhan pinnan päälle, matonpala tämän niskaan ja pieni loraus hartsi, töpöttelyä sudilla tai telalla ilmat kuidusta pois ja samalla varmistetaan että matto, myös kastuu kunnolla hartsiin.
-kaikkia ihan perus asioita en lähe tässä kirjottamaan, kun ne löytänee googlettamalla helposti.
-puu tavara liikkeestä sanoisinko 2.5-3cm MDF levyä johon tekee subille reijän ja upotuksen sekä tarvittavat suojat yms mitä jos oli tarkoitus tehdä sekä leikkaa tämän oikeaan muotoonsa.
-kun kuitua on saatu lätkittyä tuo tarpeellinen noin sentin kerros annetaan vekottimen kuivua ja sitten voidaan mitata kaatamalla kaukaloon subin vaatima litra määrä vettä tai hiekkaa kuten joku sanoi (hiekka ehkä parempaa kun sitä tarvii myöhemmin) litra määräisen hiekan perusteella katsotaan hiekan yläpinnasta oikea taso kannelle ja tähän piirretään viiva, jota käytetään sitten ohje nuorana.( jos ulkonäöllisesti kannen yläpinta on tulossa liian alas voi subin täytteeksi laittaa myöhemmin esim tyroksia täytteen sekaan tai muuta ainetta mikä ai paljoa periksi anna tai tosiaan vahvistaa seinämää vielä lisää mikä ei yleensä ole huono ajatus)
-Ota hiekka pois kaukalosta(ei ihan täysin vimosen päälle tartte olla kliini) Ota MDF levy, puhdista roskat ja muut epäpuhtaudet pois karkealla hiomapaperilla ja todella karkealla paperilla käsittele eteenkin reunat molemmin puolin noin 10-15cm reunasta sisäänpäin. Sovita paikoilleen viivan mukaan levyn alapinta. Ruuvaa esim 4kpl ruuveja lasikuidun läpi levyyn, jotta se pysyy oikeassa paikassa ja asennossa.
-mittaa onko asetelma kohdillaan(pintojen tasot syvyydet yms mitat kun tässä sen pystyy vielä helposti korjaamaan)
-kuiduta kotelon sisäpuolelta kotelo ja kansi yhteen noin 2mm tiiviillä kerroksella, anna hiukan jämähtää ja valuta hartsin jämä kotelon ja kannen väliseen rakoon joka väkisinkin jää sinne.
-Paketin kuivahdettua leikkaa ylimääräinen reuna kotelosta pois levyn yläpinnan tasoon ja hio pinta kaarevaksi, poista ruuvit sekä kuiduta myös yläpuoli samalla tavalla yhteen.

Perus amis subi kotelo on tässä
Hifistellessä voisi lisätä äänieristeet folioiden alle, jotta koriin siirtyvä värinät sekä kotelon räminät peltiä vasten saadaan poistettua. Samalla saadaan varapyörän koteloon bitumilla pientä ruostesuojaustakin aikaan jos tämän hyvin tekee.

Jos jatketaan hifistelyä tekemällä sekoitus hartsia ja hiekkaa, jolla käsitellään kotelon seinämät läpi sisältä joka puolelta. Annetaan kuivua kunnolla ja sillä aikaa voidaan auton pyörän kotelosta poistaa tuo veden poistoreikä, jonka reunoilta tuo vesi ja sitäkautta ruoste tuntuisi työntyvän sisään.
- Kotelon kuivuttua ulkopuoli voidaan hioa puhtaaksi mahdollisista roskista, vahasta, yms, käydä läpi tinnerillä ja vetää pintaan jonkin pintavärin, joka nyt pitää kosteuden poissa itse lasikuidusta ja mdf:stä. Kotelon sivuun sopivaan paikkaan reikä mistä sudin piuhojen veto, reikään sikamassaa johtojen ympärille, pari ylimäärästä tyynyä lihoiksi ja niitten sisälmykset kotelon sisään, piuhat elementtiin kiinni ja tuo paikoilleen.
-Tässäkin on todella hyvä muistaa että tuollainen kotelo painaa pikkasen kivasti(varmasti tulee huomattua kun nostelee:D) ja sillä on kolari tilanteessa todella iso tuhovoima kun se sieltä pyörän kotelosta lähtee. Ihan suosittelen vain rakentamaan todella hyvän kiinnityksen tälle rakennelmalle esim 1mm pelti rinkula ympäri subia ja ruuveilla tai pulteilla kiinni koteloon sekä auton pelteihin ja useammata kohtaa. Jotkut ovat hitsanneet auton pelteihin kierre raudan pätkiä ja sitten vetäneet vaan mutteri tai pikalukitteet näiden päihin.

Tuo oli siis umpi kotelo subi. Refleksissä sitten liitetään kanteen sitten itse tuubi, mutta en ole näistä audio hommista tutustunut pahemmin, kuin umpikoteloihin niin joku saa selventää ref. koteloista enemmän.

Tuo nyt oli mitä itse olen asiasta ymmärtänyt ja huomioinut. Audio puolta vasta varsin vähän aikaa harrastaneena saa ja tuleekin kommentoida sekä korjailla jos on jotain päin seiniä. Tällä tiedolla noin itse tekisin varapyörä subin.

Itse en kyllä varapyörän koteloon subia laittaisi vaan jomman kumman taka pyörän kotelon taakse ihan sivulle niin tuo suht tärkeä oho hetkien pelastaja=varapyörä ja tunkki ovat siellä kun niitä tarvitaan, tuon kyllä voi useassa tapauksessa ohittaa laittamalla konttiin pyörän paikkaus aine pullon tai tölkin uretaania ja käsipumpun(jälkimmäinen harvinaisen vituttavaa hommaa lähteä pimeällä loska paska tiellä korjaamaan kuulemm). Toinen ikävä puoli tuossa on että tavaraa laittaessa konttiin voi kalvo mennä puhki vahingossa, suojien läpi hiekkaa yms kalvon päälle ja sit alko ottaa ääni päähän sekä jotkut isot pojat ovat sanoneet ettei pyörän kotelosta tuo subi oikein tahdo kuulua hyvin.. tästä en tiedä sanoa kun ei ole kokemusta.

No peukut sinulle joka oikeasti jaksoi lukea tämän kaiken ajatuksella^^ toivottavasti auttaa nyt jotakuta


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa