Jakohihnaremontin virhevastuu
Valvoja: ffp jäsenet
Jakohihnaremontin virhevastuu
Hankkisin tuossa viime vuoden vaihteessa ruttutukusta(avk) tuollaisen 1.4 16V 2001 vuosimallin seatin. Autosta oli vaurioitunut jäähdytin, konepelti sekä tuo keulakehikko jossa jäähdytin on kiinni, puskuri oli joustanut siten että oli selvinnyt naarmuilla. Autoon oli tehty jakopää huolto Fordin merkkiliikkeessä keskisuomessa edellisen omistajan toimesta 2000km ennen kolaria. Nyt autolla on ajettu minun aikanani n.1000km eli vajaat 3000km jakoremontin jälkeen, kunnes eilen käynnistyksen jälkeen kuului pahan enteinen kilahdus. Oli sen verran poikkeava ääni että meinasin jotain tulleen lohkon kyljestä läpi, eipä kuitenkaan näkynyt niin meinasin vilkaista tuohon hihnakoteloon sisälle, klipsit auki ja ding ding ding, hihnassa n 5cm löysää. Liikkeen mielipide on etteivät he ole korvausvelvollisia koska välissä on tapahtunut onnettomuus, jossa kuljettaja on voinut esim pitää kaasuu pohjassa tai vast. Mitä mieltä olette jääkö, asia omaksi ongelmakseni vai kustaanko minua linssiin?
T:V'ttuuntunut joulupukki
T:V'ttuuntunut joulupukki
-
- -
- Viesti:
Jep, voi olla että hankalaa on ikinä mitään saada, onneksi edes oli tuo nokkien välissä oleva hihna niin vääriä venttiileitä ei voi olla kuin 8. :D (kansi paskana, nokka poikki....) Pitänee soitella huomenissa tuonne kuluttajavirastoon ja kysästä heidän mielipidettään, on varmaan aika yksilöllinen tapaus taas kerran. Pirun huonoa tuuria, sen verran kotelon yläpäästä näky että melkeen kohtisuoraan on poikki repaleisesti, varmaankin ollut valmistusvirhe tai aivan liian kireällä.
Kerkesitkö purkaa jo itse tuon jakopään? Ei muuten, mutta noissa 1.4 ja 1.6 16v koneissa on ollut todella paljon asennusvirheitä jakopäissä. Ajomäärä viittaisi huolimattomaan kiristimen asennukseen.
Tässä hyvin kerrottu ja kuvitettu ohje:
http://www.gates.com/europe/file_displa ... 5565XS.pdf
Btw, minkä merkkinen hihna siellä "oli".
Tässä hyvin kerrottu ja kuvitettu ohje:
http://www.gates.com/europe/file_displa ... 5565XS.pdf
Btw, minkä merkkinen hihna siellä "oli".
-
- -
- Viesti:
En purkanut enempää kuin otin tuon ylämuovin pois. Todennäköistähän tuo on että omaksi tappioksi jää, huonoa tuuria että noin nopeasti tuhoutui. En ole koittanut pyöriikö nokka tai avannut muutakaan, toivottavasti on vaan ollut hihnassa vikaa tai kiristetty liikaa ja maksimissaan pari venttiiliä ottanut osumaa, niin ei tule kovin montaa sataa kustannuksia. Tuskinpa tuosta kolarista tuo johtunut on, oli sitten hihnassa tai öljyn kierrossa, kuitenkin tuo tuhannen kilsaa tuolla on ajettu sen jälkeen, eikä kovin kova paukku ole kuitenkaan osunut. No mutta onpahan jotain tekemistä lomalla! :D
Tiedän yhden tapauksen jossa kiristimen pultti oli katkennut, kyseiseen autoon tli suoraan uusi kansi. Tuossa koneessaan on melkolailla mielenkiintoinen kannen rakenne kun nokat on kiinnitetty venakoppaan.
Kannattaa tosiaan katsoa ne pulttien momentit kuntoon jos itse vaihtaa usein kiristinten ja rullien kiristystiukkuus on vain n. 25nm luokkaa ja yli tuonhan saa kiristettyä vaikka pikkuräikällä
Kannattaa tosiaan katsoa ne pulttien momentit kuntoon jos itse vaihtaa usein kiristinten ja rullien kiristystiukkuus on vain n. 25nm luokkaa ja yli tuonhan saa kiristettyä vaikka pikkuräikällä
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”