Onkos kelkkamiehiä jäsenten paris..millasia ajopelejä...?!?
Valvoja: ffp jäsenet
Katsomisen arvoinen linkki: http://kelkkapalsta.com/kelkkalinkit/?kategoriaID=30
Vaikkakin tuolla niitä todella heikosti on. Itse sain Kemin alueelle kelkkareittikartaston kun kävin kemin kaupungintalolla kyselemässä. Joiltain huolto-asemilta niitä kai vielä saa.
Vaikkakin tuolla niitä todella heikosti on. Itse sain Kemin alueelle kelkkareittikartaston kun kävin kemin kaupungintalolla kyselemässä. Joiltain huolto-asemilta niitä kai vielä saa.
Täällä on jotakin: http://www.kelkkatalo.net/suomen_kelkkareitit/
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
http://www.p-hmk.fi/images/kartta.jpg nuoki vähä sieltä päin muttei kuitenkaa.
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
http://www.mursketta.fi/free-sivu.jpg
http://www.mursketta.fi/free-etu.jpg
Tommosen tää kävi hakemassa viikko sitten.. -06 esittelykone, 360km oli mittarissa.. Lauantaina viikoksi lappiin fanittamaan, ja harmittaa jättää kelkka kotiin, mutta eipä sitä viitti ympäri lappiakaan perässä vetää, eikä oikein oo kuomullista kärryäkään saatavilla..
e: toinenkin kuva
http://www.mursketta.fi/free-etu.jpg
Tommosen tää kävi hakemassa viikko sitten.. -06 esittelykone, 360km oli mittarissa.. Lauantaina viikoksi lappiin fanittamaan, ja harmittaa jättää kelkka kotiin, mutta eipä sitä viitti ympäri lappiakaan perässä vetää, eikä oikein oo kuomullista kärryäkään saatavilla..
e: toinenkin kuva
Viimeksi muokannut Diesel inside, 28.2.2007 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rumahan se on p*****e, mut kauneus on katsojan silmissä. Ja tuo on kuitenkin uusi kelkka, eli toimii.
Mulla oli alkutalvesta -05/06 vireistetty 800cc Skidoon Renegade, ihan kiva peli! ;) Tulee vaan nykyään ajeltua niin vähän, että vaihdoin tuon sitten pois, ja nyt on tilalla vanha sotaratsu -99 mallin 600cc Skidoon mxz.
Sen verran täytyy todeta, että on tuo kehitys mennyt huimasti etiäpäin. En enään muistanutkaan, kuinka "kurjaa" on ajaa tuollaisella vanhakoppaisella ja runkoisella kelkalla. Ottaa meinaan hieman enemmän esim. selän päälle tuo patikossa rytkiminen kuin mitä tuollaisella uudemmalla rev-runkoisella kelkalla.
Mulla oli alkutalvesta -05/06 vireistetty 800cc Skidoon Renegade, ihan kiva peli! ;) Tulee vaan nykyään ajeltua niin vähän, että vaihdoin tuon sitten pois, ja nyt on tilalla vanha sotaratsu -99 mallin 600cc Skidoon mxz.
Sen verran täytyy todeta, että on tuo kehitys mennyt huimasti etiäpäin. En enään muistanutkaan, kuinka "kurjaa" on ajaa tuollaisella vanhakoppaisella ja runkoisella kelkalla. Ottaa meinaan hieman enemmän esim. selän päälle tuo patikossa rytkiminen kuin mitä tuollaisella uudemmalla rev-runkoisella kelkalla.
Reilu 10 vuotta olen "harrastanut" kelkkailua isän pilkkijakkaralla, ja eilen sitten hankin ensimmäisen oman kelkan. Satuin löytämään poikkeuksellisen halvalla ikäisekseen varsin hyväkuntoisen ja vasta 4000ml ajetun '96 Polaris XCR 600 SP:n. Tämä on sillä triplaputkistolla (120hv?) ja uudemmalla kopalla, ei siis perinteinen kiilakoppapolaris. Bensa maistuu ja keula painaa aikalailla, mutta mielestäni aika hyvin sai jerkkua 1400 eurolla :) Ajelen kelkalla melko satunnaisesti ja säilytänkin sitä porukoiden luona 200km päässä jossa on vähän paremmat maastot ajeluun, siksi ei tuo polttoaineenkulutus pelota. Ajojen vähyyden vuoksi en halunnut kelkkaan "sijoittaa" tämän enempää euroja. Minun ajelut ei myöskään ole semmosta sikaröykytystä niin ei tuo paino sillä tapaa haittaa. Lähtöjä piisaa jos vertaa siihen 340cc kattiin :D Onneksi vauhtia voi säätää oikean käden peukalolla, itsesuojeluvaistoa on 26 vuotiaalle jo alkanut kertyä.
kliks
kliks
"Jahhas taitaa eteläsuomessa olla sitten kausi tällä erää ohi jos ei runsasta takatalvea ja pakkasia ala tulla... urat on monin paikoin jo mustana..."
-Totta tosiaan, lähtis vaan äkkii nää loputkin pois niin pääsis terassille;)
Mutta lapissa kelit parhaimmillaan...kahden viikon kuluttua päivän istuminen autossa-Utsjoki kutsuu, siellä luulis kelkalle käyttöä olevan:D
Hyvältä näytti kun kuvia kävin katselemassa...
-Totta tosiaan, lähtis vaan äkkii nää loputkin pois niin pääsis terassille;)
Mutta lapissa kelit parhaimmillaan...kahden viikon kuluttua päivän istuminen autossa-Utsjoki kutsuu, siellä luulis kelkalle käyttöä olevan:D
Hyvältä näytti kun kuvia kävin katselemassa...
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
Kelkka on 500 xc polle vm. n. -01 Tuovila -viriviri esittelykelkka. Tarpeeksi äkänen seisomaan koko paskan talven ku ei tullu lunta ja se mikä tuli, suli. Vituttaa!!! Onneksi Audinromulla kerkiää. Mitä enemmän nuita sähkö- ja vetyautoja tulee, sitä enemmän kelit huononee vuosi vuodelta. Silloin ku mie alottelin ajelemaan kelkalla vuonna -90, autot söi keskimäärin reilu 10l/100km, ei tunnettu vetyä, eikä sähköä autoissa JA LUNTA JA PAKKASTA RIITTI!!! Kiitti hipit ja vihreät, tappakaa loputki!!!
Tietäiskö kukaan mistä löytyisi Suomesta viriputkea tai äänenvaimenninta 600 reviin? Jenkkilästä löysin yhden firman ( http://www.mbrp.com/ ) mutta taitaa mennä ens talveen jos tuolta alkaa tilaamaan..
Tikka Racingilta Ruotsista on tullut tilattua vaimentimia. www.tikka.se
Myös Allrightin kautta saa pönttöjä, esim. Slp:ä löytyy, ja hyvällä tuurilla vieläpä hyllystä.
Myös Allrightin kautta saa pönttöjä, esim. Slp:ä löytyy, ja hyvällä tuurilla vieläpä hyllystä.
Viimeksi muokannut Antsa, 12.6.2007 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämmöstä kaudelle 2008
Eli yamaha venture -02 780ccm US tec big bore vforse trible. 165-190hp. telana kamppeessa 38 / 385 / 51mm.
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 80orig.jpg[quote][/quote]
Eli yamaha venture -02 780ccm US tec big bore vforse trible. 165-190hp. telana kamppeessa 38 / 385 / 51mm.
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 80orig.jpg[quote][/quote]
Kaivetaas vanha topikki ylös.
Nyt oon päässy muuttamaan pois pk-seudulta niin on aika aloitella vanhaa harrastusta. (kohtahan tuota luntakin alkaa tulemaan)
Sen verran on kehitys näissä mennyt eteenpäin eikä ole tulut seurattua että tarttisin raadin mielipiteitä vehkeen hankinnasta.
Hintaluokka olisi 3000-4000€ ja olen iskenyt jotain kumman syystä silmäni SkiDoo mxz 600 (revi tietysti).
onko suuria eroja vuosimallien välillä, jotain mitä pitää erityisesti välttää?
Kaasari vai ruiskukone?
Mites alustat kestää kun tämmönen 100kg hyppää selkään?
Nyt oon päässy muuttamaan pois pk-seudulta niin on aika aloitella vanhaa harrastusta. (kohtahan tuota luntakin alkaa tulemaan)
Sen verran on kehitys näissä mennyt eteenpäin eikä ole tulut seurattua että tarttisin raadin mielipiteitä vehkeen hankinnasta.
Hintaluokka olisi 3000-4000€ ja olen iskenyt jotain kumman syystä silmäni SkiDoo mxz 600 (revi tietysti).
onko suuria eroja vuosimallien välillä, jotain mitä pitää erityisesti välttää?
Kaasari vai ruiskukone?
Mites alustat kestää kun tämmönen 100kg hyppää selkään?
Tämähän on livennyt täysin ohi tämä topic minulta.
Työn puolesta talvella alla on useimmiten Lynx Yeti V-1300. Välillä perseen alla viihtyy myös Ski-Doo Expedition (eli sama ku Lynx Yeti) 600SDI, ja toisinaan myös Lynx Yeti 550F. Eli aika pitkälti työajoa, ja sen puolesta vehkeetkin on jotain muuta kuin sporttia. :D Vaan mukavahan niillä on koskematonta umpista painatella menemään, vaikka raskaita kelkkoja ovatkin.
Työn puolesta talvella alla on useimmiten Lynx Yeti V-1300. Välillä perseen alla viihtyy myös Ski-Doo Expedition (eli sama ku Lynx Yeti) 600SDI, ja toisinaan myös Lynx Yeti 550F. Eli aika pitkälti työajoa, ja sen puolesta vehkeetkin on jotain muuta kuin sporttia. :D Vaan mukavahan niillä on koskematonta umpista painatella menemään, vaikka raskaita kelkkoja ovatkin.
03- Rev on majavanhäntä perällä ja susiruma, 04 on jo normaalin näkönen mutta kaasarikoneella, 05-> on jo sdi eli ruiskupelejä ja vähäruokasempia.
Eipä siinä hirveenä vikoja ollu mulla ollessaan, alusta ei kyllä vakiona ole kovin kehuttava, jos 100kg painat niin saat kyllä katella jämäkämpiä keppejä sinne telastoon, tai sit niitä vakiokeppejä shimmaamalla ja huoltamalla kaks kolme kertaa talveen.
Mulla oli semmonen 04 kaasaripeli ja ihan hyvin se pelas, yks koneremontti piti tehdä, mutta siihenkin oli oma selityksensä en jaksa tähän sitä selittää, mutta kaiken kaikkiaan jäi hyvä kuva kyseisestä kelkasta. Kilsoja ei kannata katella jos on hyvä huoltohistoria olemassa ja yleiskuvakin kertoo käytöstä aika paljo, runko kannattaa tsekata tarkkaan et ei oo paljoo repeytymisiä jne jne.
Eipä siinä hirveenä vikoja ollu mulla ollessaan, alusta ei kyllä vakiona ole kovin kehuttava, jos 100kg painat niin saat kyllä katella jämäkämpiä keppejä sinne telastoon, tai sit niitä vakiokeppejä shimmaamalla ja huoltamalla kaks kolme kertaa talveen.
Mulla oli semmonen 04 kaasaripeli ja ihan hyvin se pelas, yks koneremontti piti tehdä, mutta siihenkin oli oma selityksensä en jaksa tähän sitä selittää, mutta kaiken kaikkiaan jäi hyvä kuva kyseisestä kelkasta. Kilsoja ei kannata katella jos on hyvä huoltohistoria olemassa ja yleiskuvakin kertoo käytöstä aika paljo, runko kannattaa tsekata tarkkaan et ei oo paljoo repeytymisiä jne jne.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... OKboksi_p1
Autoilija kiinnitti huomiota perässään huoltoasemalle kurvanneeseen ajopeliin perjantaina Helsingissä. Kypäräpäisen moottorikelkkailijan menopeli oli polttoaineen tarpeessa, ja sitä oli nyt tultu hakemaan Alppilan Shelliltä.
- Oli ihan varmasti eka kerta, kun näin kelkan Helsingissä. Shellin myyjäkin käski ihan kattomaan, Oulusta kotoisin oleva autoilija kertoo.
Jos poliisipartio olisi osunut siviilikelkkailijan reitille Alppilassa, olisi miehelle ropsahtanut suurella todennäköisyydellä sakkoja.
Tankata saa vain reitin läheisyydessä
Moottorikelkka on maastoajoneuvo, jolla saa ajaa maastossa ja sielläkin vain maanomistajan luvalla. Yleisillä teillä saa ajaa vain muutamissa poikkeustapauksissa, joista yksikään ei näyttäisi toteutuneen Alppilassa.
- Muutama vuosi sitten tuli uusi pykälä asetukseen ajoneuvojen käytöstä tiellä. Sen mukaan moottorikelkalla saa ajaa huoltoasemalle, jos asema on käyttömaaston välittömässä läheisyydessä, ylikonstaapeli Jaakko Lyytikäinen liikkuvasta poliisista kommentoi.
Tankkauspykälää voidaan soveltaa käytäntöön, jos kyseessä on niin pitkä matka, ettei mukaan ole saatu pakattua tarpeeksi polttoaineitta.
- Olisikohan tässä tapauksessa ymmärretty pykälä väärin? Mahtoikohan olla käyttömaastoa Sturenkadun lähettyvillä? En usko, että Helsingin kaupunki on antanut lupaa ajaa moottorikelkalla keskustan puistoissa, Lyytikäinen pohtii.
Kelkkareittejä ei löydy kaupungin mailta
Helsingin liikuntaviraston ulkoilupäällikkö Petri Angelvuo vahvistaa ylikonstaapelin olettaman.
- Kaupungin mailla ei ole Helsingissä yhtäkään kelkkareittiä maa-alueella. Eikä Helsingin edustan vesialueillakaan saa jäällä ajaa, Angelvuo sanoo.
Laduntekoon käytettäviä kaupungin moottorikelkkojakaan ei tuoda huoltoasemille tankattaviksi.
Vain poikkeustapauksissa saa ajaa tietä pitkin
Tiellä saa poikkeustapauksessa ajaa silloin, jos merkityn reitin kohdalla tien ylittäminen on vaikeaa ja on etsittävä sopivampi ylityspaikka. Kolmas poikkeustapaus on tilanne, jossa reitin maasto-olosuhteet tekevät kuorman vetämisen kohtuuttoman vaikeaksi. Tällöin on sallittua ajaa jonkun matkaa tietä pitkin.
Moottorikelkkailijoita näkyy harvoin Helsingin ydinkeskustassa, ja näin lain mukaan pitää ollakin.
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 26.10.2007 1:51
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa