Niin, nyt on senlainen tilanne että siskollani on murheita Viivinsä (Os. Skoda Fabia -01 1,3 MPI, muistaakseni..) kanssa. Molemmat oman suvun "automiehet" ovat vähintään 2000km päässä, joten nyt pitää alkaa purkaa ongelmaa näin interaktiivisesti, kun en haun kauttakaan apuja paljoa löytänyt.
Tänään käynnistättäessä tehostimen vikavalo syttyi ja tehostus oli erittäin huono/ei tehostanut ollenkaan. Mentävä kuitenkin oli ja varovasti ajellen matka taittuikin turvallisesti. Vika ei kuitenkaan hävinnyt/muuttunut koko päivän aikana, ei edes autoa parkkihallissa sulattamalla.
Tehostus on prakannut ennenkin, viime talvena sytytti vikavalon muutamaan kertaan ja samoin pari kertaa oli kuulemma ajossa ohjaus jäykistynyt hetkeksi. Kerran ollut pitemmän aikaa tehostus hukassa starttauksen jälkeen. Varsinaista vikaa kuitenkaan ei ole löytynyt, vaikka viime kesänä kaikki komponentit läpi käytiinkin.
Autolla ajettu viimeksi viime viikon keksiviikkona, kuulemma melkoisessa loskapaskassa välillä Porvoo-Hki, jonka jälkeen jätetty ulos viikonlopun yli parkkiin. Olisiko joku osa ottanut itseensä tuosta loskamoskasta ja mennyt jäätymään/halkeamaan? Auton sulatus ei tosiaan ongelmaa poistanut, eli tällä kertaa vika on ihan todellinen, edelliset oikuttelut ovat sulattelemisella ja valohoidolla poistuneet.
Kysynkin nyt, josko jollakulla olisi kokemusta tai näkemystä mikä mahtaisi olla vikana.
Kaikki ideat ja ajatukset otetaan vastaan, etenkin jos joku Munkkivuoren tienoilla oleva samarialainen olisi halukas vähän Viivin pellin alle kurkkaamaan.
Neito hädässä (Fabia -01 ohjaustehostin rikki? )
Valvoja: ffp jäsenet
Jotain etenemistä tapahtunut..
Testerillä sai ulos tiedon että "ohjaustehostimen ja turvatyynyn ohjainlaite lukkiutunut/jännitteetön".. Kertoneeko jollekin jotain, mulle vain sen että vikaa etsitään oikealta suunnalta.. Koodien nollauksen jälkeen tulee samat koodit heti kun auton käynnistää..
Samoin mittaristossa palaa/vilkkuu käsijarrun merkkivalo ja jokin toinen valo ja äänimerkkiäkin piippailee(ilmeisesti joko se "valot päällä ja ovi auki"-ääni tai polttoaineen vähyyden ääni)..
Vaihdettu uusi akku, kun oli liki kuollut.. mutta tuskin se itse vikaan tai sen syntyyn on vaikuttanut. Samoin kiristetty löysä laturinhihna..
Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan, hullujakin.. Samoin olisi kiva tietää, että miten pahasti auto ottaa nokkiinsa jos/kun sillä ajaa ilman tehostajaa.. Käsittääkseni sillä ei ole moottorin kanssa mitään tekemistä(ei pumppua tai alipaineavustusta), vaan toimii täysin sähkön varassa.
Perkeleellisen hankalaa koittaa saada auto korjattua 2000km välimatkan päästä siten, ettei tarvitsisi koko omaisuuttaan marmoritiskille kantaa..
Testerillä sai ulos tiedon että "ohjaustehostimen ja turvatyynyn ohjainlaite lukkiutunut/jännitteetön".. Kertoneeko jollekin jotain, mulle vain sen että vikaa etsitään oikealta suunnalta.. Koodien nollauksen jälkeen tulee samat koodit heti kun auton käynnistää..
Samoin mittaristossa palaa/vilkkuu käsijarrun merkkivalo ja jokin toinen valo ja äänimerkkiäkin piippailee(ilmeisesti joko se "valot päällä ja ovi auki"-ääni tai polttoaineen vähyyden ääni)..
Vaihdettu uusi akku, kun oli liki kuollut.. mutta tuskin se itse vikaan tai sen syntyyn on vaikuttanut. Samoin kiristetty löysä laturinhihna..
Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan, hullujakin.. Samoin olisi kiva tietää, että miten pahasti auto ottaa nokkiinsa jos/kun sillä ajaa ilman tehostajaa.. Käsittääkseni sillä ei ole moottorin kanssa mitään tekemistä(ei pumppua tai alipaineavustusta), vaan toimii täysin sähkön varassa.
Perkeleellisen hankalaa koittaa saada auto korjattua 2000km välimatkan päästä siten, ettei tarvitsisi koko omaisuuttaan marmoritiskille kantaa..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
H. Jormalainen: juu joissakin tulee vikakoodi siitä..oma Ocu ainakin tekee sitä joka kerran alle -10 lämmöillä(onneksi täälläpäin se ei ole kuin kerran-pari talvessa) kun jännite tippuu startattaessa... ja voi olla että se on tämänkin vikailmoituksen takana.. mutta kun se tulee joka kerta kun auton käynnistää, akunvaihdon jälkeenkin.. lämpimässä hallissa.. viikonlopun yli lämmiteltyään..
Tuo myös tarkoittaisi että itse tehostimelta ei tule vikailmoitusta ollenkaan.. joka tuntuisi aika oudolta, kun kuitenkin kojelaudan valot on sitä mieltä että vikaa on..
Sakke: Oliko tuon johtonipun diagnosointi ihan perus yleismittarihommia, vai miten päädyitte johtonipun syylliseksituomitsemiseen?
Tuo myös tarkoittaisi että itse tehostimelta ei tule vikailmoitusta ollenkaan.. joka tuntuisi aika oudolta, kun kuitenkin kojelaudan valot on sitä mieltä että vikaa on..
Sakke: Oliko tuon johtonipun diagnosointi ihan perus yleismittarihommia, vai miten päädyitte johtonipun syylliseksituomitsemiseen?
katso onko autossa TRW vai sumiyo-koyo tjsp. oleva hammastanko.
Lukee helpoiten muistaakseni säiliö-pumppu yhdistelmässä.
Sitten suosittelen vaihtamaan kääntökulma-anturin hammastankoon, eli marmorille auton tietojen ja tuon hammastangon merkin kanssa.
hammastankon merkki on tärkeä, koska se ei erittele etkassa vinillä kumpi autossa on. Osa on jotain 70-120€ tienoolla.
95% noissa on vika siinä anturissa, loput 5% on ollut pumppu paketissa vika.
Lukee helpoiten muistaakseni säiliö-pumppu yhdistelmässä.
Sitten suosittelen vaihtamaan kääntökulma-anturin hammastankoon, eli marmorille auton tietojen ja tuon hammastangon merkin kanssa.
hammastankon merkki on tärkeä, koska se ei erittele etkassa vinillä kumpi autossa on. Osa on jotain 70-120€ tienoolla.
95% noissa on vika siinä anturissa, loput 5% on ollut pumppu paketissa vika.
Mittaa latausjännite kuitenkin ihan ensimmäiseksi, meillä hajosi laturin jännitteensäädin ja alkoi syöttämään yli 15v jännitettä. Alkoi merkkivalot vilkkumaan kivasti.
Sen jälkeen kulmatunnistusanturi vaihtoon, ei onnistu ilman sellaista joustavaa meisseliä/jatkoa, on senverran hankalassa paikassa vaihtaa.
Jos se ei auta niin ottaisin pumpun liittimen irti ja putsaisin kaikki mahdolliset hapettumat liittimistä sekä pumpusta että vastakappaleesta. Sen jälkeen pumppu vaihtoon jos ei auta puhdistus.
Tuossa järjestyksessä se meillä meni.
Hintoja kannattaa kysyä sekä Skodan merkkiliikkestä että Volkkarin merkkiliikkeestä, muistaakseni pumpussa oli hintaeroa yli 100e. Kysyt Skodan merkkiliikkestä ensin varaosanumeron ja hinnan ja sitten menet sen numeron kanssa volkkarin liikkeeseen ja ostat sen sieltä halvemmalla.
Vaihtotyö n. 2h ammattimieheltä.
Sen jälkeen kulmatunnistusanturi vaihtoon, ei onnistu ilman sellaista joustavaa meisseliä/jatkoa, on senverran hankalassa paikassa vaihtaa.
Jos se ei auta niin ottaisin pumpun liittimen irti ja putsaisin kaikki mahdolliset hapettumat liittimistä sekä pumpusta että vastakappaleesta. Sen jälkeen pumppu vaihtoon jos ei auta puhdistus.
Tuossa järjestyksessä se meillä meni.
Hintoja kannattaa kysyä sekä Skodan merkkiliikkestä että Volkkarin merkkiliikkeestä, muistaakseni pumpussa oli hintaeroa yli 100e. Kysyt Skodan merkkiliikkestä ensin varaosanumeron ja hinnan ja sitten menet sen numeron kanssa volkkarin liikkeeseen ja ostat sen sieltä halvemmalla.
Vaihtotyö n. 2h ammattimieheltä.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 28.6.2021 20:10
Re: Neito hädässä (Fabia -01 ohjaustehostin rikki? )
Täällä myös skodassa tehostin ei pelitä. Vikakoodia ilmoitti 01309 ohjaustehostimen ohjausyksikkö. Pumpun kerkesinkin jo uusia. Täytyy huomenissa alkaa etsimään mistä tuo kyseinen osa löytyisi.
Re: Neito hädässä (Fabia -01 ohjaustehostin rikki? )
Sulake palanut
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa